POVEŞTI AUTO: 105 ani de automobile Mercedes-Benz cu tracţiune integrală
Mercedes-Benz mai are în 2012 un motiv de sărbătoare: 105 de ani de la momentul în care a construit primul automobil cu tracţiune integrală. Un sistem ce avea să joace un rol foarte important în istoria mărcii.
Acum 105 ani, Mercedes-Benz crea primul autovehicul comercial cu tracţiune integrală. Automobilul cunoscut sub numele de Dernburg Wagen a fost construit de Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) şi a avea nu doar tracţiune integrală, dar şi un sistem de direcţie pentru toate cele patru roţi. Dernburg Wagen a fost construit în 1907 şi avea să fie folosit în în colonia germană Africa de Sud-Vest, astăzi cunoscută sub numele de Namibia. Denburg Wagen avea o gardă la sol de 32 cm, iar puterea era asigurată de un motor de 6.8 litri ce dezvolta 35 CP la 800 rpm. Putea transporta cinci pasageri pe teren accidentat datorită roţilor robuste cu jante pline din oţel.
DERNBURG WAGEN
Dernburg Wagen avea să deschidă calea către un lung şir de modele Mercedes-Benz cu tracţiune integrală. Atât în zona automobilelor, cât şi în cea a vehiculelor utilitare, unde automobile ca legendarul Unimog sau celebrul G-Klasse au creat un renume mărcii din Stuttgart. Să trecem prin câteva din momentele importate din istoria modelelor cu tracţiune integrale marca Mercedes-Benz.
Dernburg Wagen costa 34.750 mărci când a ieşit pe piaţă în 1907. Cei 35 CP dezvoltaţi de motorul de 6.8 litri permitea o viteză de maxim 40 km/oră. Mai important este că putea urca o pantă de 25% datorită tracţiunii integrale permanente. Cutia de viteze avea patru trepte pentru mers înainte şi una pentru marşarier. Sistemul de răcire al motorului era special gândit pentru uzul în condiţii tropicale a automobilului. Circuitul conţinea 140 de litri de lichid de răcire. În 1908 acest automobil a fost supus unui test de anduranţă de 1677 km în Germania. Dernburg Wagen a parcurs această distanţă în patru zile. Maşina a fost trimisă apoi în Colonia Germană Africa de Sud-Vest. Aici a fost folosită de departamentul de Poliţie, iar până în 1910 parcursese peste 10.000 km.
VEHICULE MILITARE
Benz&Cie, una dintre companiile care au stat la baza Daimler Benz, a dezvoltat apoi la uzina din Gaggenau primul tractor cu tracţiune integrală. Acest lucru se întâmpla în timpul primului Război Mondial, dar proiectul nu a trecut de faza de prototip. Primul autovehicul complet a fost construit între 1920 şi 1921 şi era dedicat armatei. Până la urmă, acest unic model avea să ajungă la o companie ce producea cherestea. Timp de 15 ani a fost folosit drept vehicul utilitar şi s-a achitat fără probleme de orice probă la care a fost supus datorită gărzii la sol de 300 mm şi abilităţii de a urca încărcat pante de 35%. Puterea de 55 CP la 1.000 rpm era asigurată de un motor cu patru cilindri de 8.1 litri.
Expertiza celor două companii, DMG şi Benz&Cie, avea să fie apoi încorporată în proaspăt-formata Daimler-Benz din 1926. Avea să producă numeroase autovehicule pentru armata germană cu tracţiune pe patru, şase sau chiar opt roţi. Cel cu opt roţi era un autovehicul militar-amfibie cu suspensie independentă, o soluţie avansată pentru acele vremuri. În paralel, compania începea să producă şi automobile de teren. Primul model a fost G1 (serie W103) produs ca răspuns pentru o competiţie lansată de Ministerul Apărării Teritoriului German, care avea nevoie de un vehicul manevrabil pentru teatrele de operaţiuni. G1 nu era însă un automobil cu tracţiune integrală. Avea trei punţi, iar puterea era transmisă punţilor din spate folosind principiul 6x4. Competiţia avea să fie câştigată de modelul Horch 8, conceput de Paul Daimler, directorul tehnic al companiei Horch între 1923 şi 1928. Daimler-Benz avea să dezvolte apoi modelele G3 şi G3a, variante camion ale modelului G1.
Dar poate cel mai importat model din acea eră a fost G4 (serie W31). Un impresionant automobil decapotabil cu trei punţi construit în uzina Untertürkheim. Iniţial a fost destinat armatei, dar s-a dovedit a fi prea greu, deoarece cântărea 3.7 tone. Însă oficialii din armată şi politică au apreciat acest automobil pentru capacităţile sale off-road. Încărcat, putea urca pante de 43%. Au fost construite 57 de unităţi. Prima serie (1934-1936) era propulsată de un motor de 5.0 litri cu opt cilindri ce dezvolta 100 CP la 3.400 rpm. A doua serie (1937-1938) avea un motor mai mare, de 5.3 litri şi 110 CP şi apoi 5.4 litri şi 115 CP pentru a treia serie. Viteza maximă era limitată la 67 km/oră, iar consumul de carburant se ridica undeva la 28 de litri/100 km pe şosea şi 38 de litri/100 km în off-road. Nu este de mirare că G4 avea un rezervor de carburant de 140 litri.
Puţine modele G4 au supravieţuit războiului,iar la această oră există doar trei exemplare autentice. Unul dintre acestea a fost construit în 1929 şi aparţine Familiei Regale Spaniole. În 2001 a fost trimis la Mercedes-Benz Classic Centre din Fellbach pentru restaurare. Specialiştii de la Classic Centre au reuşit să îl facă perfect operaţional, dar fără să afecteze patina timpului.
A urmat modelul Mercedes-Benz G5 (Serie W152, 1937-1941). Avea tracţiune integrală şi direcţie selectabilă pentru ambele punţi. Armata nu a fost foarte interesată de acest model, aşa că Mercedes l-a prezentat la Salonul Auto de la Londra din 1938 drept vehicul colonial sau de vânătoare. Era disponibil în trei variante de caroserie, iar puterea era asigurată de un motor cu patru cilindri de 2.0 litri ce dezvolta 45 CP la 3.700 rpm. Sistemul de tracţiune integrală avea trei diferenţiale ce puteau fi blocate, iar cutia de viteze avea cinci trepte pentru mersul înainte, o raritate pentru acea vreme. Treapta întâi avea o demultiplicare de 7.22:1 şi era rezervată doar pentru uzul în off-road. Frâna de mână acţiona pe cardan, iar suspensia era independentă pe toate cele patru roţi. Viteza maximă pentru G5 era de 85 km/oră, iar dacă se folosea direcţia integrală nu trebuia depăşită viteza de 30 km/oră. Doar 378 de exemplare au fost construite şi o parte din ele au fost folosite de serviciile de alpinişti germani, unele chiar şi după ce războiul s-a încheiat. A fost ultimul model off-road Mercedes până în 1979 când germanii au lansat pe piaţă un icon off-road.
EPOCA MODERNĂ - G-KLASSE
Conceptul pentru un automobil off-road complet a apărut în 1972, când a fost semnat un acord de colaborare între Daimler-Benz şi Steyer-Daimler-Puch din Austria. Decizia de a produce modelul G-Klasse a fost luată în 1975, iar compania a construit special pentru acesta o nouă uzină la Graz (Austria). Contrar opiniei publice, modelul G-Klasse nu a fost niciodată conceput ca autovehicul militar, dar nici nu a fost destinat pieţei de lux. Conceptul iniţial era de automobil comercial, dar gândit să opereze în cele mai dificile condiţii de drum. primul G-Klasse a fost construit de o companie separată, numită Geländefahrzeug-Gesellschaft mbH şi formată cu participarea 50% Daimler-Benz şi 50% Steyer-Daimler-Puch. Majoritatea automobilelor produse au purtat sigla Mercedes pe radiator, dar au existat şi G-Klasse cu sigla Puch ce au fost vândute pe pieţele din Austria, Elveţia şi Europa de Est. Povestea acestui model este atât de complexă încât va face subiectul unui viitor articol feature pe Automarket.ro.
UNIMOG
Al doilea vehicul legendar construit de Mercedes-Benz este unul cu adevărat utilitar. Dar Unimog-ul, pentru că despre el este vorba, şi-a depăsit de mult statusul de vehicul utilitar. Denumirea vine de la Universalmotorgerät şi a apărut pentru prima dată în 1948 uimind asistenţa de la un târg organizat de Asociaţia Agricultorilor Germani. Au fost comandate 150 de exemplare doar la prima apariţie. Acest automobil cu capacităţi incredibile a rămas în producţie până astăzi. A evoluat bineînţeles de la an la an şi este unul dintre cele mai de succes produse construite de Mercedes-Benz.
4MATIC
Sistemul de tracţiune integrală pentru automobile a fost introdus în 1987, pe modelul E-Klasse. Conceptul acestui sistem, numit 4MATIC, apăruse cu doi ani mai devreme la Salonul Auto de la Frankfurt. Era un sistem de tracţiune integrală inteligent şi electronic ce distribuia tracţiunea între cele două punţi în funcţie de condiţiile de rulare. Sistemul s-a perpetuat apoi pe următoarea generaţie a modelului E-Klasse (serie 210) începând din 1999. Sistemul avea să dovedească că şi automobilele pentru pasageri au nevoie de tracţiune integrală, mai ales dacă rulează în condiţii meteo dificile. Mercedes a folosit sistemul şi pentru cel mai mare model din gamă, luxosul S-Klasse, începând cu 2003. În 1997, Mercedes a lansat modelul ML-Klasse, un SUV ce folosea, bineînţeles, sistemul de tracţiune integrală 4MATIC.
UTILITARE CU TRACŢIUNE INTEGRALĂ
Încă din 1945, Mercedes-Benz a produs şi automobile comerciale cu tracţiune integrală. Primele camioane au apărut după finalul războiului, dar trebuiau să se supună unor reguli impuse de Puterile Aliate. Germania nu mai avea voie să construiască autovehicule grele, aşa că camioanele trebuiau să aibă motoarele limitate la o putere de maxim 150 CP. Restricţiile s-au relaxat însă şi Mercedes lansa în 1950 un camion cu tracţiune integrală. De atunci şi până astăzi, Mercedes-Benz a devenit un expert în vehicule comerciale cu tracţiune integrală, în oferta actuală regăsindu-se de la basculante 8x4, camioane 6x6 din gama Zetros, până la automobile comerciale pentru trasport marfă ca Sprinter 4x4. Un capitol mai puţin cunoscut este că Mercedes-Benz a construit şi tractoare agricole, numite MBTrac. Erau bazate pe performantul Unimog, iar producţia a început în 1970 şi au fost fabricate până în 1991.
Buni nemtii astia! Impresionant!!!