FEATURE: O zi de joacă pe crossoverele Nissan: Qashqai, Juke şi Murano
Automarket.ro a testat la Malaga noul Qashqai 1.6 dCi, sistemul Around View Monitor - premieră în segmentul compact - şi a discutat cu un pilot care acum doi ani îşi pierdea nopţile pe Playstation, iar acum e pe podium la Le Mans.
Imaginează-ţi că eşti preşedintele unui mare constructor auto. Oricare dintre cei cunoscuţi la nivel mondial. Ai o gamă de modele de succes care a ajuns la jumătatea carierei de piaţă, dar care primeşte o serie de îmbănătăţiri care schimbă complet datele problemei în faţa concurenţei. Ce faci pentru ca noutăţile să devină cunoscute la nivelul întregului continent? Europa, să zicem. Cea mai simplă soluţie este cea a anunţului oficial. Un comunicat de presă sec, fără sare şi piper, care anunţă că gama s-a îmbogăţit cu un motor-două şi că aceasta a primit câteva noutăţi tehnologice interesante. Cu fotografiile de rigoare. Apoi, speri că jurnaliştii înţeleg corect mesajul şi că transmit informaţiile către potenţialii clienţi. Şi mai speri ca maşinile să se vândă, eventual printr-o campanie de marketing.
Dar poţi să ai şi o altă variantă. Dacă eşti Nissan şi noutăţile de mijloc de carieră de piaţă se referă la propria ta gamă de crossovere (Juke, Qashqai şi Murano), ai avantajul de a putea miza pe ceva mai multă joacă atunci când anunţi noutăţile propriei game. Şi pur şi simplu "inventezi" un eveniment internaţional pentru jurnalişti în care faci tot posibilul pentru ca fiecare noutate absolută să fie pusă în valoare printr-un exerciţiu amuzant, atractiv, plăcut. Renunţi la testele clasice în care iei maşina dintr-un loc şi o duci după câteva ore în altul (sau măcar "ascunzi" acest test în spatele necesităţii de a te mişca între zonele organizate în sudul Spaniei în care vei face cunoştinţă cu fiecare model în parte) şi mizezi pe faptul că Juke reinventează factorul fun în oraş. Denumeşti evenimentul Nissan Live. Şi îi dai bice.
QASHQAI: 1.6 diesel şi Around View Monitor
Principalul motiv pentru care jurnaliştii celor mai importante publicaţii europene s-au adunat la Malaga, în sudul Spaniei, este legat de cel mai nou motor care apare în gama lui Qashqai. Un dCi de 1.6 litri care îşi propune să scoată uşor-uşor din ofertă îmbătrânitul 2.0 diesel, oferind acelaşi nivel de putere şi performanţe, dar un consum mult mai mic, cu ajutorul unui sistem Start-Stop. Mai exact, cu 24% mai mic, pentru că cifrele pentru versiunea 2x4 coboară la 4.5 litri/100 km în regim mediu mixt (2.0 diesel venea cu 5.9 litri/100 km). Am testat noua motorizare pe lângă Malaga şi vă vom oferi un material în premieră dedicat noului motor - care va fi lansat în România în prima parte a anului 2012 - în următoarele zile. Urmăriţi secţiunea noastră de Test Drive.
Cealaltă mare noutate care apare pe Qashqai este Around View Monitor. Este vorba de o apariţie în premieră absolută în segmentul compact: un sistem de camere aşezate de jur-împrejurul maşinii captează imagini, iar ele sunt montate şi prezentate în cabină, pe display-ul de pe bord, ca o imagine a maşinii văzută de sus, din elicopter. Pachetul este preluat direct de la fraţii premium de la Infiniti şi l-am testat la Malaga. Nu vă mai ţin însă de vorbă, vă invit să vedem împreună ce poate Around View Monitor pe Qashqai. Într-un labirint construit ad-hoc de Nissan.
JUKE: lansarea lui Juke R şi test al sistemului Torque Vectoring System
Marea noutate a lui Juke nu este neapărat un motor sau un sistem, ci o cifră. La un an de la lansarea oficială a lui Juke, Nissan a strâns deja 100.000 de clienţi europeni pentru cel mai ciudat crossover de pe piaţă. La aceştia se adaugă alte 90.000 în lume, astfel că CV-ul modelului de segment B devine încet-încet un model de urmat de către ceilalţi.
Pentru a păstra caracterul ludic al evenimentului, Nissan s-a gândit să "inventeze" un circuit scurt undeva în centrul oraşului Malaga, jurnaliştii având posibilitatea de a testa sistemul Torqe Vectoring System (TVS) pe versiunea de 190 de cai putere a modelului nipon. Vorbim de un sistem care limitează subvirarea, trimiţând fiecărei roţi un procent din cuplu în funcţie de condiţiile reale de pe şosea şi de stilul în care cel de volan alege să conducă. Dacă pe şosea simţi marginal diferenţele, o tură pe un circuit - fie el şi unul redus - îţi arată imediat prăpastia de stabilitate în viraje între 2x4 şi 4x4 cu VTS. Imaginea din galeria foto dedicată este cel mai bun exemplu în acest sens.
Şi nu e tot. Pentru a face ca totul să fie picant şi provocator, cei de la Nissan i-au chemat la circuit - în postura de "ghizi" - pe doi dintre cei mai norocoşi şi talentaţi tineri europeni. Este vorba de Lucas Ordoñez şi de Jordan Tresson, căştigătorii din 2008, respectiv 2010 ai GT Academy, o competiţie prin care Nissan îşi propune să descopere piloţi profesionişti printre cei mai buni jucători de Playstation. Chiar dacă pare un simplu joc, Lucas Ordoñez a trecut în doar doi ani de la joystick-ul din propria sufragerie din Madrid la volanul unui concept LMP2 în cursa de 24 de ore de la Le Mans, cea mai cunoscută întrecere de anduranţă a lumii. Şi nu doar că a participat, dar a luat pole position şi locul al doilea în categoria LMP 2. Evident, nu m-am abţinut de la un interviu cu un om care vine cu o poveste absolut fascinantă.
Cireaşa de pe tortul Juke a fost pusă însă de prezentarea statică a lui Juke R, un model de 485 de cai putere care reprezintă, de fapt, un hibrid între şasiul şi partea tehnică ale lui Nissan GT-R şi caroseria "dopată" a unui Juke. Mai multe detalii despre prezentarea acestui model aţi putut citi într-un feature special publicat de Automarket.ro în cursul zilei de ieri.
MURANO: un facelift subtil
Murano ni s-a prezentat la Malaga într-o formă care aparent nu este schimbată faţă de cea pe care o ştiam, dar care, la o privire ceva mai atentă, vine cu o serie de schimbări subtile. Astfel, cei familiarizaţi cu liniile lui Murano vor putea observa în galeria foto dedicată noul design al stopurilor (care amintesc de cele de pe Qashqai) şi al jantelor, dar şi noile lumini albe de ambianţă de la interior, alături de noile caractere ale ceasurilor de bord. Celelalte modificări vin la capitolul culori exterioare (apar noile Pearl White şi Graphite Blue). În rest, am regăsit la Malaga acelaşi motor diesel de 2.5 litri pe care l-am testat de ceva vreme prin Bucureşti.
Super experienta ati avut ! Norocosilor !