REPORTAJ: Nissan Juke R - 485 de cai putere pe un experiment inedit
Automarket.ro a fost prezent la Malaga pentru a asista la dezvelirea oficială a unui Juke ceva mai special: Juke R. Cu şasiu şi performanţe de GT-R, dar cu faţa interesantă a lui Juke.
- "Atunci când venim cu ceva nou, cum sunt crossoverele noastre, adversarii de pe piaţă contraatacă şi aduc un produs similar. Aşa s-a întâmplat în cazul lui Qashqai, un crossover prin definiţie. Şi aşa se va întâmpla şi cu Juke. Deocamdată, Juke e singur în zona sa de piaţă şi face foarte bine că e aşa. Dar, pentru că suntem siguri că vor exista răspunsuri din partea celorlalţi producători, avem o surpriză pentru ei..."
A urmat o baie de lumini, apoi bannerul care juca rol de perete fals în acea cameră a unui hotel aflat în sudul Spaniei, pe malul Mediteranei, foarte aproape de strâmtoarea Gibraltar, a căzut. În spatele lui aştepta cuminte un Nissan Juke. Şi totuşi, nu e un Nissan Juke. Deşi arată ca el şi are aceleaşi linii. În mare.
Povestea începe acum vreo şase luni, atunci când o echipă de cinci ingineri Nissan şi-a pus în cap să dezvolte un Juke nebun. Cum adică, mai nebun decât cel care circulă pe străzi, o maşină care oricum nu prea are legătură la capitolul design cu convenţiile clasice (are trei perechi de blocuri optice doar pe faţă!)? Nicio problemă. Se poate. Iar dacă crossoverul Juke a instalat panică în segmentul său, Nissan a hotărât să meargă pe mâna celor cinci oameni care s-au gândit la nebunia de a dezvolta cel mai puternic model de clasă mică din lume.
UN MODEL CARE NE-A LUAT PE NEPREGĂTITE
Sincer, am fost uşor contrariat (dovada clară e AICI) atunci când am văzut, acum un an şi jumătate, primele fotografii oficiale ale lui Juke. Uşor, zic? Uşor mai mult. Mi s-a părut că modelul celor de la Nissan sfidează orice fel de logică şi, cunoscând drumul destul de conservator pe care marşează europenii în general şi europenii de pe pieţele principale ale continentului în special, mai ales într-o perioadă de criză apăsată, am considerat că Nissan se va arde crunt. Mai era şi numele: Juke. Nu mai bine-i ziceau Joke, să ştie o treabă? M-am înşelat. Rău.
Prima întâlnire cu crossoverul Nissan de segment B (teoretic, se bate în segmentul lui Micra, Clio, Polo, Fiesta şi Corsa, practic e un soi de "SUV" al segmentului despre care vorbim) a avut loc la Geneva, în martie 2010. Pe viu, atunci când îi conştientizezi proporţiile şi mărimile, modelul începea să prindă logică. Era clar că e o maşină de oraş ceva mai înaltă, aşa cum Qashqai a fost, la rândul său, o compactă ceva mai înaltă. Rămânea designul controversat, cu linii care păreau desprinse din încrucişarea monstrului din Alien cu un robot. Apoi, a urmat primul test cu Juke. Prin Bucureşti. Era o curiozitate, şi ştiu că nişte prieteni pe lângă care am trecut pe bulevard m-au oprit - fără să ştie că sunt eu la volan - şi au studiat toate colţurile maşinii. "Parcă are un păianjen imens pe capotă", zicea unul dintre ei.
Apoi, Juke a crescut. Nissan a primit între timp 190.000 de comenzi pentru crossoverul său. În 12 luni. 100.000 dintre acestea au venit din Europa. Şi pentru că cifrele nu spun mare lucru fără dovezi, cota de piaţă a celor de la Nissan în segmentul B a crescut cu 2% datorită lui Juke. Şi, parţial, noului Micra. Pe scurt, Juke a fost un hit. Asta pentru că, atunci când eu mizam pe faptul că cei mai conservatori nu vor accepta această maşină, am uitat de cei care vor să iasă în evidenţă. Să se vadă. Să fie diferiţi, altfel. Să nu joace după reguli, eventual. Juke nu a fost nevoit să-şi creeze un public al său, aşa cum credeam eu, ci l-a avut deja, dar era în stare latentă, aşteptând altceva.
REŢETA, PE ÎNŢELESUL TUTUROR
Se ia un Nissan GT-R versiune 2010. Sub capotă, un V6 de 3.8 litri care dezvoltă 385 de cai putere. Transmisie cu 6 trepte, două ambreiaje şi TCM (Transmission Control Module), un soft care optimizează cutia pentru a nu dăuna spiritului sportiv al maşinii. Suspensii semnate de Bilstein recalibrate pentru o ţinută de drum mai bună decât versiunea anterioară a lui GT-R. Jante de 20 de inch din aliaj de aluminiu.
Se ia jos caroseria lui GT-R şi rămâne un şasiu numai bun de aruncat în luptă dreaptă cu orice concurent direct. În locul acesteia, inginerii Nissan au montat caroseria unui Juke. Probleme: şasiul lui GT-R era prea lung şi mult prea lat pentru modelul mai mic care ar fi trebuit să-l ascundă. Rezolvarea problemelor? O muncă de şase luni dedicată modului în care şasiul lui GT-R a fost scurtat pentru a rămâne la acelaşi nivel de precizie şi dinamică şi în care caroseria lui Juke a fost lăţită prin adăugarea unor aripi evazate şi a unor panouri musculoase de caroserie care să ascundă jantele enorme şi motorul cu două turbine. Apoi, totul se testează în tunelul aerodinamic. Iar inginerii hotărăsc că spoilerele trebuie schimbate radical, că un eleron tăiat trebuie să ţină maşina pe şosea şi că interiorul trebuie ransforsat cu un roll-cage. Nu în stilul celor din maşinile de curse, deci nu atât de strident, invaziv şi vizibil, dar care are rolul de a-ţi ţine de urât în caz de nefăcute. Peste toate, vine o nuanţă negru mat care-i pune în valoare lui Juke curbele. Care nu-s deloc puţine.
Rezultatul final: Juke R. Deocamdată, un simplu concept cu care Nissan ne ia ochii. Şi pe care nici măcar inginerii japonezilor nu l-au testat încă pe circuit. Ce ştim sigur este faptul că vor exista cel puţin două exemplare Juke R: unul cu volan pe dreapta, altul cu volan pe stânga. Suntem la fel de siguri că există în Europa câteva zeci de bărbaţi care şi-au manifestat deja interesul pentru acest model, pentru care ar fi disponibili să plătească în alb. Zic cei de la Nissan.
Ce nu spun aceştia este dacă maşina asta va ieşi sau nu în versiune de producţie. "Poate, posibil, probabil". Cei trei P care nu te lasă decât să vezi că ei îşi doresc măcar o ediţie specială limitată. Ar fi păcat ca măcar 10-20 de europeni să nu se poată simţi din nou copii la bordul unei maşini care pe afară seamănă cu un monstru gata să atace, iar pe dinăuntru este deja un monstru gata să atace. Stai, vrei să spui că cele două părţi se potrivesc?
Foarte bun articolul Mircea! Felicitari !