FEATURE: 30 de ani de BMW Seria 3 E30 - Povestea "Ursului"
Cel mai emblematic model BMW împlineşte 30 de ani în 2012. Vorbim despre a doua generaţie a Seriei 3, cunoscută între pasionaţi sub numele de cod E30.
Cel mai iubit model BMW împlineşte 30 de ani de existenţă. Este vorba de a doua generaţie a seriei 3, cunoscută de pasionaţi sub numele codat E30. Lansat în 1982, modelul german înlocuia atunci verchiul E21, fabricat de BMW timp de şapte ani. E30 a devenit repede unul dintre cele mai populare modele fabricate vreodată de BMW. Peste două milioane au ieşit pe porţile uzinei, care a avut o cadenţă de 1.200 unităţi pe zi în 1983, perioada de glorie a Seriei 3 E30.
POVESTEA "URSULUI"
La noi este alintat "Ursuleţ" sau "Urs", dar motivele pentru care fanii au ales acest nume de alint s-au pierdut în istorie. Mulţi spun că acest nume vine de la forma calandrului, care aduce cu un urs. Altă variantă ar veni de la jantele Ronal, ale căror spiţe imitau un ursuleţ de pluş. Iar a treia variantă este sunetul motorelor cu şase cilindri de pe acest model, care aduce cu mârâitul unui urs. Oricare ar fi originea legendei, aceatsa contează mai puţin. "Ursul" E30 este poate cel mai îndrăgit, modificat, diftat, abuzat, îngrijit model de BMW care există pe lume. Există cluburi, întâlniri, festivaluri şi o mulţime de alte evenimente ce gravitează în jurul modelului BMW Seria 3 E30. Toate celebrează un automobil ce a intrat deja în istoria auto universală şi mai ales în istoria contructorului german de automobile BMW. Un impresionant total de 2.339.250 exemplare ale modelului BMW Seria 3 E30 au fost produse între 1982 şi 1994.
PUŢINĂ ISTORIE
BMW a lansat Seria 3 în 1975. Prima generaţie a purtat indicativul E21. Acest model a fost disponibil doar în variantă coupe şi cabrio. BMW l-a menţinut în fabricaţie până în 1983, dar din 1982 deja lansase a doua generaţie a Seriei 3. BMW-ul E30 a venit în variantă sedan, coupe, cabrio şi apoi break. A fost un succes de proporţii pentru BMW şi a rămas în fabricaţie până în 1991, când a fost înlocuit cu a treia generaţie, E36.
BMW Seria 3 E30 a primit o modificare stilistică în 1985 când modelul 323i a fost înlocuit cu 325i. În 1987, E30 a trecut printr-un facelift major. Tot din 1987 a fost oferită şi varianta Touring.
La capitolul motorizări, BMW-ul E30 a început cu motoare cu patru cilindri pe modelele 316 şi 318. Motorul de 1.6 litri original folosea un carburator şi dezvolta 90 CP. După facelift a fost înlocuit cu versiunea 316i, tot cu patru clindri, dar cu injecţie de carburant, puterea urcând la 102 CP. Al doilea model cu patru cilindri a fost 318i. În gamă au urmat motorizările cu şase cilindri. Acestea animau modelele 320i, 323i şi 325i.
PRIMUL M3
Cel mai puternic E30 a fost M3, numele care avea să le aducă celor de la BMW satisfacţii enorme în următorii 26 de ani. Bazat pe versiunea cu două portiere a caroseriei E30, a fost lansat în 1986. BMW M3 avea să devină un succes instant în lumea sportului cu motor. În 1987, italianul Roberto Ravaglia câştiga Campionatul Mondial de Turisme la volanul unui M3. M3-ul avea să devină un succes şi ca maşină de stradă. Peste 17.970 de unităţi au fost vândute, inclusiv 600 de modele 2.5 l M3 Sportevolution şi 765 M3-ul decapotabile.
VERSIUNI SPECIALE
În afară de puternicul M3, au existat şi alte versiuni speciale ale versiunii E30. Pentru Portugalia şi Italia a fost creat BMW-ul 320is. Aceste pieţe taxau excesiv modelele cu motoare mai mari de 2.000 cmc, aşa că BMW a decis să ofere clienţilor de pe aceste pieţe un model sportiv cu o cilindree mai mică. E30-ul 320is a fost vândut atât în variantă sedan cât şi coupe şi a fost echipat cu un motor de 1.990 cmc, o versiune a populsorului S14 de pe modelul M3. Puterea maximă era de 192 CP. Cutia de viteze Getrag era identică cu cea de pe M3 şi avea şi diferenţial autoblocant. Toate modelele 320is produse au avut volanul pe partea stângă şi erau oferite cu ABS ca dotare standard. Modelele coupe erau echipate cu pachetul aerodinamic M-Technic II. Acest model mai este cunoscut şi sub numele popular M3 Italia. Având în vedere că au fost produse doar 3.748 de exemplare, modelul E30 320is este un automobil de colecţie.
PRODUCŢIA LUI BMW SERIA 3 E30 DEFALCATĂ PE MODELE
MODEL | ANI DE PRODUCŢIE | UNITĂŢI PRODUSE |
318i | 1987-1991 | 89.637 |
318is | 1989-1991 | 41.234 |
320is (coupe) | 1988-1990 | 2.542 |
320is (sedan) | 1987-1990 | 1.206 |
325i (coupe) | 1985-1991 | 113.906 |
325i (sedan) | 1985-1991 | 83.080 |
325ic | 1985-1993 | 85.246 |
325ix | 1985-1993 | 29.589 |
325e (coupe) | 1983-1988 | 114.489 |
325e (sedan) | 1983-1988 | 74.789 |
M3 | 1986-1991 | 17.184 |
E30 ASTĂZI
Pentru a sărbători cum se cuvine cei 30 de ani de E30, BMW Group şi-a unit eforturile cu BMW 3 Series Club pentru a organiza un eveniment special între 14 şi 19 iunie. Maşinile Clubului de entuziaşti vor fi parcate lângă muzeul BMW de pe Petuelring din Munchen. Participanţi vor putea vizita muzeul BMW plus o colecţie specială BMW Goup Classic, care în mod normal nu este deschisă publicului larg.
30 DE ANI DE BMW E30 ÎN ROMÂNIA
E30-ul se bucură de o mare popularitate şi la noi în ţară. Începând de anul trecut, cele mai frumoase BMW-uri E30 se strâng la E30 Fest, un festival dedicat acestui automobil. Pentru o sută de modele vor fi prezente în acest weekend (15-17 iunie) la Dârste, lângă Braşov. Coloana de BMW-uri va putea fi admirată şi în Poiana Braşov în ziua de sâmbătă. Organizatorii promit concursuri şi premii pentru cele mai originale automobile BMW E30. Se vor premia cea mai frumoasă culoare, cel mai frumos interior, cele mai interesante jante şi multe altele.
lipsesc editiile limitate si varianta diesel.