Un coupe nervos, ucenic la Salonul de la Frankfurt
Citroen C4 Coupe a slujit echipa Automarket, in deplasarea sa la Salonul Auto de la Frankfurt, aproximativ 4800 de kilometri. Modelul francez s-a achitat cu brio de sarcini si a confirmat ca este o masina sportiva, cu un consum mic dar cu suspensii prea rigide pentru Romania
Drumul spre Frankfurt
Asa cum v-am anuntat, sambata dimineata, la cantatul cocosului, echipa Automarket si-a luat desagile si acreditarile in spinare si a pornit spre Frankfurt, insotita de unul dintre cele mai bine vandute modele Citroen: C4. Am ales varianta coupe. Modelul francez este deja cvasicunoscut pe drumurile din toata tara, publicul asteptand acum deja un facelift al modelului, programat, din informatiile noastre, sa apara in maxim un an si jumatate.
Noi ne-am bucurat de serviciile versiunii VTR 1.6 litri HDI de 110 cai putere. Pana acum am facut aproximativ 1000 de km si coupe-ul nostru a inghitit undeva spre 5.4 litri/100 km. Pentru ca vorbim de un diesel, se cade sa precizam si nivelul de zgomot cu care Citroen C4 va va rasfata. Ei bine, la o viteza de croaziera de 139 de km/h pe autostrada din Ungaria, motorul turat la 2800 rpm nu transmite in habitaclu niciun zgomot deranjant.
Spatiul interior este suficient pentru doi pasageri. Nu am incercat si senzatia pe locurile din spate, dar nici nu avem de gand. Tot aici, obiectele mici isi vor gasi cu siguranta locul prin spatiile de depozitare multiple. Din pacate, Citroen a gandit aceste locuri dupa un sablon aparent francez, astfel ca unele obiecte “romanesti” isi vor gasi mai greu locul prin spatiile special amenajate din habitaclu.
La volanul coupe-ului francez nu veti avea probleme de acomodare. Pentru a va dovedi insa ca test drive-urile nasc de obicei controverse, ambreiajul lui C4 s-a dovedit a fi rigid pentru Mircea si destul de moale pentru Bogdan (in functie de masina cu care este obisnuit fiecare). Am cazut insa amandoi de acord ca un element foarte util este cruise control-ul care ne-a oferit amandurora un sofat relaxant pe autostrazile unguresti.
Varianta coupe are insa si dezavantaje, luneta dandu-ne mari batai de cap din pricina vizibilitatii obturate de linia eleronului. Ne-am obisnuit insa pe parcurs si este clar ca fanii modelelor coupe vor trece si ei peste acest neajuns.
Sosirea in Frankfurt
A trecut si a doua zi de drum pana la Frankfurt. A doua repriza a test drive-ului nostru cu Citroen C4 s-a derulat fara niciun fel de probleme, confortul nostru fiind direct proportional cu nivelul calitativ al autostrazilor austriece si mai apoi germane.
Prima noastra oprire de astazi a avut loc in Viena. Un oras pe care daca l-ati ratat pana acum in calatoriile voastre prin Europa ar fi bine sa il treceti in agenda pentru urmatoarele peregrinari prin Austria.
Cel mai important a fost faptul ca Viena a fost primul oras prin care am testat aptitudinile dinamice pe viraje stranse ale colegului nostru de drum, Citroen C4 in versiune coupe. Cei 110 cai nu au prea mare importanta aici, insa suspensiile reusesc sa imprime o tinuta de drum buna. Daca va plac insa suspensiile moi, incercati sa va orientati spre o masina mai putin sportiva. Dar cine nu vrea putin sprijin din partea masinii la manevre bruste?
Dupa cum spuneam, autostrada din Austria si Germania a transformat un drum de 800 de kilometri intr-o formalitate. Ne simtim datori din nou sa mentionam ajutorul util al sistemului de control al vitezei (cruise control, cum este el cunoscut de mai toata lumea), care ne-a mentinut la limita superioara a vitezei admise pe Autobahn-ul german fara pericol de amorteli si carcei.
In aceste conditii, la 130 de kilometri pe ora viteza de croaziera mentinuta constant de sistemele electronice de comanda ale masinii, motorul sta in treapta a cincea la 2800 rpm, consumul urcand spre 6.0 litri. Este adevarat, la aceasta cifra contribuie si faptul ca exemplarul testat de noi se afla inca in primele 10 mii de kilometri (am avut onoarea de a numara ca la Revelion kilometri ramasi pana la borna 5000, atinsa undeva dupa intrarea in Germania – vezi fotografia cu bordul) si faptul ca sistemul de climatizare a tras la greu pe toata durata drumului.
Oricum, in cazul in care vreti sa taiati un drum pana in Germania cu Citroen C4 1.6 HDi, benzinariile nu trebuie marcate prea apasat pe traseu decat in cazul in care nevoile de zi cu zi va imping spre iesirea de pe autostrada.
Citroen C4 pe circuitul de la Nurburgring
Profitand de faptul ca am ajuns la Frankfurt ceva mai repede decat era prevazut initial si ajutandu-ne de sistemul de navigatie pe care il avem la bord (iGo, il recomandam cu caldura celor care nu sunt familiarizati cu orientarea prin spatiu), am decis sa facem o vizita pe cunoscutul Nordschleife.
Pentru cei care nu stiu despre ce este vorba, Nordschleife este vechiul circuit de la Nurburgring, o pista de 20.4 kilometri aflata undeva in muntii Germaniei, in aceeasi localitate in care este construit recent mai modernul circuit de Formula 1. A fost punctul culminant al test drive-ului nostru cu Citroen C4 coupe.
Finalul circuitului ne-a gasit usor depasiti de situatie, diesel-ul de 1.6 litri neputand face fata animalelor care veneau cu sete din spate. Tinem insa sa laudam suspensiile relativ tari ale lui C4, care desi nu ne-au ajutat prea mult in oras, aici si-au gasit adevaratul scop in viata. Am reusit in cele din urma sa si depasim un contracandidat la retrogradare, un Ford Escort care isi facea plimbarea de dupa-amiaza pe marginea unui vibrator. Tururile noastre s-au terminat insa brusc din cauza unui accident de motocicleta care a avut loc undeva pe circuit. Nimic mai natural aici.
Drumul de intoarcere
Drumul spre casa ni s-a parut mai greoi si am incercat sa facem cat mai multe popasuri pentru a mai zabovi putin prin Germania si Austria. Ne-am urnit la drum joi dimineata si am hotarat sa facem un mic ocol spre Munchen.
Citroen-ul nostru ne-a dus pana la poalele celebrului stadion bavarez Allianz Arena. Unul din cele 10.000 de locuri de parcare ne-a fost rezervat noua in schimbul sumei de 5 euro. Si cum o asemenea vizita nu putea ramane neimortalizata, C4 Coupe a pozat cateva minute bune in parcarea arenei nemtesti.
Seara am poposit intr-o statiune germana de la poalele Alpilor, cunoscuta sub numele de Bad Reichenhall, pe stradutele careia ne-am strecurat dis-de-dimineata sa surprindem cateva instantanee.
Ne-am intins apoi la drum si am fost tratati cu aceeasi tinuta de drum exemplara si cu o stabilitate de invidiat. Si cum soseaua era destul de libera ne-am gandit ca ar fi un bun prilej pentru un test de viteza. Cartea tehnica a versiunii noastre de 1.6 HDI 110 cai, indica o viteza maxima de 193 km/h. Nu am rezistat ispitei si am vrut sa vedem ce poate sa demonstreze coupe-ul nostru. Display-ul central a reusit sa arate 201 km/h, depasind asteptarile noastre si cifrele din talonul masinii.
La o asemenea viteza masina nu dadea semne de instabilitate iar franarea s-a facut relativ rapid pana la 130 de km/h, viteza la care coupe-ul parca statea pe loc. Trebuie insa sa mentionam ca la aceasta viteza zgomotul motorului s-a simtit foarte tare in habitaclu, dieselul spunandu-si cuvantul. Am mai incercat de cateva ori sa stoarcem untul din motorul nostru dar autostrada care devenea din ce in ce mai aglomerata nu ne-a lasat sa atingem "decat" 190 de km/h. Masina accelereaza mai greu de la 140 km/h pana la viteza maxima dar acest lucru este oarecum normal.
Daca am vorbit de viteza maxima, atunci este cazul sa vorbim si despre consumul mediu care a ramas undeva in jurul valorii de 6.4 litri/100 km pana la granita cu Romania, la care am ajuns vineri noaptea. Sambata, in conditiile traficului romanesc, consumul a scazut la 6.3 litri/100 km, desi pe soselele noastre inguste am fortat putin motorul pentru depasirea tir-urilor si a camioanelor, pe Valea Oltului si nu numai.
Suspensiile pe care le-am laudat pe autostrazile din Austria si Germania s-au dovedit insa prea rigide pentru drumurile din Romania si "multumita" lor am resimtit din plin implicarea guvernului in refacerea infrastructurii.
La predarea cheilor, kilometrajul indica 8105 kilometri parcursi, ceea ce inseamna ca Citroen C4 Coupe a slujit echipa Automarket in deplasarea sa la Salonul Auto de la Frankfurt aproximativ 4800 de kilometri.
In concluzie, Citroen C4 Coupe este o masina potrivita pentru tinerii care cauta un condus sportiv insa nu se poate adapta usor la drumurile Romaniei. Consumul de combustibil este unul destul de mic pentru versiunea diesel de 1.6 litri iar comportamentul masinii la viteze mari este admirabil. Citroen C4 Coupe este o masina care va multumi soferul si va trata pasagerul cu mult spatiu interior si finisaje de calitate.