Sub cerul liber
Motor turbo de 180 CP si un parbriz cum nu s-a mai vazut. Ingrediente pentru un GTC diferit.
Opel Astra GTC a trecut prin facelift-ul la care a fost supusa toata gama Astra de curand. Grila si partea frontala au acum un aspect diferit dar discret. In rest nu exista mari diferente fata de versiunea anterioara.
Insa, am avut ocazia sa testam un model mai special al gamei GTC. In primul rand, sub caopta am gasit propulsorul turbo de 1.6 litri ce dezvolta 180 CP. In al doilea rand, am putut vedea ce inseamna in realitate parbrizul panoramic, unic in acest segment.
Motorizarea de 1.6 turbo are cifre impresionante pe hartie. 180 CP la 5.500 rpm si 230 Nm disponibili intre 1.980 si 5.500 rpm. Acceleratia de la 0 la 100 km/h se face in 8,2 secunde iar viteza de top este de 223 km/h. Toate bune si frumoase dar realitatea nu este chiar asa roz. Din start, performantele sunt penalizate de transmisie. Cutia cu sase trepte este prost etajata si nu ajuta motorul in a livra cei 180 CP catre sosea. Desi puterea motorul exista, masina se simte greoaie. Doar peste 4000 rpm, puterea incepe sa se simta cu adevarat. Acest propulsor de 1.6 turbo se vrea drept inlocuitor al motorul de 2.0 turbo si 170 CP ce era disponbil pe GTC. Dupa facelift, motorul 2.0 turbo a fost upgradat la 200 CP.
Lucrurile se imbunatatesc dupa apasarea butonului sport. Suspensia devine mai ferma iar raspunsul la acceleratie al motorul se imbunatateste. Nu este recomandat in oras. Suspensia devine prea rigida pentru denivelarile citadine iar rinichii vor avea de suferit. Pe virajele unui drum de munte este, insa, perfect indicat.
Lasand la o parte motorizarea, modelul testat era dotat cu parbrizul Panorama. Este o dotare optionala specifica doar versiunii Astra GTC. Este vorba de un parbriz cu o suprafata de 1,8 metri patrati. Este lung de 1,5 m si lat de 1,16 m. Este o dotare ce impresioneaza in primul rand prin aspect. Intr-un fel, accentueaza caracterul agresiv al versiunii GTC. In plus, din interior deschiderea vizuala si luminozitatea sunt impresionante. Mai ales, pe timp de noapte, senzatia de spatiu este unica. Insa sunt si parti negative. Cand nu dorim sa il folosim, exista un plafon culisant ce acopera parbrizul pana in zona normala. Acesta se actioneaza manual prin intermediul unei manete. Parasolarele sunt de dimensiuni mai mici decat cele clasice si nu contin oglinzi de curtoazie. In plus plafoniera si luminile de citit au disparut. Iluminarea habitaclului se face prin intermediul unei plafoniere plasate in dreptul bachetei spate. Desi Opel sustine ca parbrizul Panorama este fabricat din sticla atermica, am simtit efectele caldurii. Suprafata vitrata mare produce un efect de sera pronuntat. Cu aerul conditionat pornit si cu plafonul tras, in partea superioara dogorea “placut”. Este adevarat ca afara erau 38 de grade la umbra. In Romania, trebuie acordata o mare atentie si la rulajul in spatele unui alt automobil la drum in afara orasului. O piatra aruncata de masina din fata va produce imediat o fisura care se va intinde rapid datorita formei atipice a acestui parbriz.
Nu se simt modificari de rigiditate a caroseriei datorita parbrizului de dimensiuni mari. Testele au aratat ca datorita procedeului de fabricatie si grosimii de 6 mm a sticlei folosite, rigiditatea caroseriei nu are de suferit. Modele GTC dotate cu parbriz Panorama cantaresc cu 10 kg mai mult decat versinile normale.