STUDIU: Orele în care oboseala la volan se resimte intens
Oboseala la volan este unul dintre factorii responsabili pentru decesul în accidentele de circulație petrecute pe șoselele din România. Oboseala se manifestă însă mai intens în anumite intervale orare.
Nu sunt puține situațiile în care relatarea unui accident auto se încheie cu o concluzie simpă, dar extrem de îngrijorătoare: ”Accidentul s-a produs pe fondul acumulării de oboseală. Șoferul a adormit la volan”. Asta în condițiile în care România este printre țările fruntașe când vine vorba despre statisticile negre ale accidentelor rutiere.
România, oaia neagră a statisticilor rutiere
Potrivit datelor publicate de Uniunea Europeană, în România sunt consemnate 91 de persoane decedate în accidente rutiere la un milion de locuitori. Cu mult peste media europeană de 51 de persoane. Multe dintre aceste decese sunt cauzate de un factor pe care mulți îl consideră inofensiv sau de a cărui influență nu sunt conștienți: oboseala la volan.
Pe lângă problemele pe care le-am mai abordat în trecut, cum sunt infrastructura precară, viteza excesivă sau consumul de alcool, trebuie să luăm în calcul și oboseala la volan, un factor tot mai des întâlnit în accidentele din ultimii ani.
Micro-somnul, o greșeală fatală la volan
Un prim proiect de responsabilizare a șoferilor demarează la inițiativa Asociației de Psihologie și Siguranță Rutieră PsihoTrafiQ , care avertizează despre pericolele instalării unui fenomen de existența căruia puțini au auzit, dar pe care mulți l-au experimentat: micro-somnul.
Specialiștii au constatat că există mai multe faze ale oboselii la volan: de la oboseala ușoară, la ațipire și apoi adormire. În această fază poate fi încadrat și micro-somnul. De cele mai multe ori, oboseala la volan este asemănată cu o altă cauză foarte gravă de producere a accidentelor rutiere, și anume neatenția.
În ultimii ani, constructorii auto au dezvoltat sisteme care își propun să estompeze toți acești factori care pot conduce la accident. Așa au luat naștere senzorii de avertizare la depășirea benzii de mers, pilotul automat adaptiv, care păstrează o distanță constantă față de vehiculul din față și senzorii de detectare a oboselii. Însă, cel puțin în țara noastră, astfel de sisteme sunt încă o raritate, chiar și pe mașinile foarte noi. Motiv pentru care este necesară o campanie de sensibilizare a populației.
Prima campanie de informare a șoferilor despre oboseala la volan
Primele demersuri vor fi luate în această vară, când peste 10.000 de șoferi care vor petrece vacanța la mare vor fi informați cu privire la pericolele amintite mai sus.
”Derulăm această campanie în Constanța și Mamaia întrucât publicul nostru țintă este format din persoanele care tranzitează România pentru a ajunge pe litoralul românesc, și care sunt predispuse la oboseală cauzată de drumul lung pe care îl au de parcurs”, a declarat Mihaela Rus, coordonatorul proiectului.
Orele periculoase la volan
Potrivit specialiștilor, persoanelor care parcurg distanțe mari sau pleacă în concedii, le este recomandat să nu conducă pe timpul nopții și după-amiază, deoarece oboseala la volan se instalează cu precădere în aceste momente din zi. Astfel, psihologii ne sfătuiesc să evităm să conducem între orele 2.00 și 2.59, când bioritmul și vizibilitatea sunt reduse și între 15.00 și 15.59, când oboseala acumulată în timpul zilei are mare influență asupra capacității de conducere.
Ma asteptam la mai mult de la voi ! In Romania apare oboseala la volan noaptea si majoritatea accidentelor rutiere fiindca: -drumurile sunt cu dropi -drumurile sunt denivelate -drumurile nu sunt marcate -drumurile nu sunt semnalizate, iar ce s-a semnalizat romanii au furat indicatoarele si au facut lopeti pentru zapada din ele. -e plin de carute pe unele drumuri publice fara semnalizare si noaptea la ora 3. -sunt multi melteni cu xenoane pe faruri normale. -sunt multi melteni cu proiectoare de ceata aprinse noaptea cand e senin. -drumurile sunt inguste. Deci acuma vi se par multe accidente dupa statisticile voastre ?