Secretele celor mai buni fotografi auto din lume (1): Nate Hassler

Publicat vineri, 08.11.2013 09:22 de Dragoș Băltățeanu

Automarket începe astăzi o serie de articole de colecţie. Vom cunoaşte împreună cei mai buni fotografi auto din lume, pe care îi vom intervieva pe rând pentru a le afla secretele.

Ne plac maşinile. Mult! Pentru că dacă nu le-am iubi, nu ne-am afla aici. Cu toţii am avut un poster sau o fotografie cu o super maşină pe care am admirat-o ore în şir sau care a decorat pereţii camerei din copilărie. Chiar şi astăzi, o fotografie buna a unei maşini are darul de a te face să te opreşti din orice şi să o admiri. Minute în şir.

Puţini dintre noi realizăm însă ce este în spatele acele fotografii. Orele de muncă petrecute pentru a o crea. Alte ore pentru a o edita. Pentru mulţi dintre noi, fotografia înseamnă o simplă apăsare pe butonul unui aparat foto. Însă în realitate nu este aşa. Fotografii din lumea auto muncesc mult în condiţii uneori dificile, mereu sub stresul deadline-ului. Echipamentul unui fotograf auto modern implică bagaje voluminoase, sume ameţitoare şi vaste cunoştiinţe de editare. Dar rezultatul justifică până la urmă sacrificiul.

© Nate Hassler Photo. Click pentru zoom.

VINEREA FOTOGRAFILOR

Începem azi o serie de articole dedicate celor mai buni oameni din lume care stau în spatele aparatului foto. Cei despre care se vorbeşte mai puţin, dar care creează imaginile la care deschidem larg ochii atunci când se lansează o maşină nouă. Unii deja au statut de superstar şi au agendele pline de sedinţe foto cu supercar-uri, producţie de imagine pentru campanii publicitare şi alte lucruri strălucitoare. Alţii încearcă să îşi facă un nume într-un domeniu extrem de competitiv unde nu este greu să pătrunzi, dar este mult mai greu să te menţii la un anumit nivel de calitate.

Am spus în trecut povestea lui Ciprian Mihai, tânărul bucureştean care ilustrează cu mult talent sesiunile noastre de test drive. Vom reveni la povestea lui într-unul din episoadele acestui foileton. Până atunci, am petrecut multe ore pe Flickr, 500px, Facebook sau pe paginile personale ale multor fotografi specializaţi din intreaga lume pentru a-i identifica pe cei mai buni dintre cei buni.

Pentru că suntem fascinaţi de munca lor, am vrut să îi cunoaştem mai bine şi să îi prezentăm în faţa publicului nostru. I-am contactat atât pe cei mai celebri, cât şi pe cei mai puţin cunoscuţi, dar care uimesc prin imagini postate pe propriile pagini de pe reţelele de socializare. Unii au răspuns mai repede, alţi mai greu, iar o parte deloc. Ştim că sunt oameni ocupaţi, aşa că avem răbdare. Scopul nostru este să spunem povestea unui fotograf pe săptămână. În fiecare vineri. 

NATE HASSLER: DIN PORTLAND LA LOS ANGELES

Începem cu un nume de peste ocean, americanul Nate Hassler. Nate este un fotograf care locuieşte şi lucrează pe coasta de vest a Statelor Unite ale Americii, la Los Angeles, oraş care de altfel adună crema fotografilor specializaţi auto din Statele Unite. Mai precis, Nate numeşte casă Venice Beach, o zonă din LA care, spune el, se potriveşte perfect cu stilul său "ciudat şi funky". Nate Hassler este originar din Portland, Oregon, dar a ales să se mute în California în 2009, deoarece cariera sa stagna în oraşul natal. 

Având la îndemână toată regiunea de nord-vest a costei Pacificului, Nate nu duce lipsă de locaţii spectaculoase. Deşi a exersat fotografia de mai mult feluri, Nate Hassler preferă automobilele ca subiecte ale imaginilor sale. Nate a învăţat tainele aparatului foto de la tatăl său, şi el fotograf de meserie. Cei doi au lucrat împreună, iar seniorul Hassler încă mai activează în domeniul fotografiei comerciale.

Nate Hassler şi revista în care a debutat ca fotograf, Super Street.

ÎN BUSINESS DIN 2007

Primele sale fotografii cu maşini au fost produse în 2007. Nate lucra împreună cu tatăl său la studioul acestuia şi îşi dorea să fotografieze o Honda pe care o modificase personal. Aşa cum spune chiar el, primele imagini produse nu sunt cele mai bune, dar "dragostea" venită din parte celor de pe forumul honda-tech, unde şi-a expus imaginile, l-a motivat să se perfecţioneze. Modelul fotografiat a fost un Honda Civic CX din 1998, maşină care a fost modificată pentru fi transformată într-un pseudo Civic Type-R. Era prima maşină pe care Nate o deţinea şi îşi dorea un Type-R, dar în Statele Unite singurul model Honda Type-R importat oficial a fost Integra.

Prima şedinţă foto a lui Nate: propriul său Honda Civic CX. © Nate Hassler

Nate a evoluat mult de la acele prime imagini cu o Honda modificată. "Este o combinaţie între creativ şi tehnic. Atunci când este nevoie şi trebuie sa fotografiez o maşină în studio, nu voi ezita să petrec două zile pentu patru cadre. Pe de altă parte, nu voi spune nu fotografiei în lumină naturală, "commando style", capturând instantanee prin oraş. Nu mă voi plânge dacă trebuie să urc pe jos un deal sau să iau la picior un circuit cu obiectivul de 400 mm agăţat de gât. De multe ori doar atunci poţi surprinde acel cadru fantastic care apare rar", spune Nate atunci când îl întrebăm cum îşi defineşte stilul.

Nate lucrează în domeniul fotografiei încă din liceu, de la vârsta de 18 ani. Tot atunci a luat contact cu primele publicaţii unde a lucrat ca intern, muncind în acelaşi timp în zone paralele cu fotografia. A publicat prima sa imagine în Super Street Magazine, la sfârşitul verii anului 2009.

Nate Hassler şi o fotografie de copertă semnată de fotograful american. Click pentru zoom.

FASCINAT DE CADRELE DIN MOTORSPORT

Dacă îl întrebi ce îi place să fotografieze cel mai mult, Nate Hassler răspunde fără ezitare: "Motorsport!". Pe circuit găseşte cadrele care îi aduc cea mai multă satisfacţie. Aici, lângă maşinile de curse, Nate a realizat şi fotografia sa preferată. "Imaginea mea favorită este un BMW M3 GT care concura în sezonul 2011 ALMS pe pista de la Laguna Seca. Am avut noroc, pentru că eram în virajul 11 când afară a început să se lase seara. Lucram cu un Canon 7D cu teleconverter 1.4x şi un teleobiectiv de 400 mm f2.8, deci o chestie lungă. Iar imaginile pe care le ai în faţă chiar înainte de ultimul viraj sunt excepţionale". Rezultatul îl puteţi admira mai jos.

"Imaginea mea favorită este un BMW M3 GT care concura în sezonul 2011 ALMS pe pista de la Laguna Seca". © Nate Hassler. Click pentru zoom.

Revenind la maşini "civile", l-am întrebat pe Nate care este sedinţa foto de care îşi aduce aminte cu cea mai mare plăcere. Ne aşteptam să ne răspundă că preferă modele exotice gen Ferrari sau Lamborghini, dar Nate iubeşte maşinile clasice japoneze. Iar preferata sa din toate timpurile este un Datsun 240Z albastru, maşină care i-a aparţinut unui prieten apropiat. Acesta a vândut maşina, dar Nate nu a putut să o cumpere pentru că nu avea un garaj unde să o păstreze. A realizat însă un set de fotografii impresionante cu acest model pe străzile din oraşul său natal, Portland. "Este setul de imagini care mi-a adus cea mai mare notorietate, chiar dacă tehnica folosită - maşini care au trecut prin cadru, oameni, blur în zone ciudate - nu mi-a oferit multe indicii despre cum vor fi primite fotografiile. Am iubit maşina aia!", spune Nate Hassler.

Una dintre cele mai reuşite sesiuni foto ale fotografului american. Datsun 240Z. © Nate Hassler. Click pentru zoom.

CANON SAU NIKON?

Majoritatea fotografilor profesionişti rămân fideli unei mărci de aparat foto încă de la începutul carierei. Nate este în barca celor de la Canon, dar spune că ar dezerta într-o clipă pentru un Nikon D800. "Senzorul acestui aparat este incredibil de bun. Însă ar trebui să cumpăr foarte multe obiective noi!". Uneori mai închiriază şi camere foto Phase One, daca bugetul îi permite. 

L-am întrebat pe Nate ce părere are despre cadrele capturate cu ajutorul unui rig. Pentru cei care nu ştiu, rig-ul este un braţ metalic sau din fibră de carbon care se montează pe maşină pentru a susţine aparatul foto. Acest tip de sistem permite fotografierea dinamică foarte spectaculoasă a unui automobil. El spune că acest tip de imagini au sens doar atunci când sunt create inteligent. "O imagine rig într-o parcare goală este stupidă", spune Nate. "Vreau să înţeleg de ce se mişcă maşina, vreau ca mişcarea să adauge ceva imaginii totale". De altfel, americanul este de cele mai multe ori adeptul imaginilor statice, pentru a sublinia frumuseţea unui automobil.

Am mai vrut să înţelegem dacă valoarea unui automobil influenţează stilul fotografului. În ceea ce îl priveşte pe Nate, costul maşinii poate influenţa locaţia şi stilul imaginii mai ales în cazul unei sesiuni foto pentru o reclamă. Pentru imagini editoriale, Nate Hassler încearcă să creeze imagini în stilul propriu, dar este uneori limitat de indicaţiile editoriale. 

Nissan GT-R R Tuning în studio. © Nate Hassler. Click pentru zoom.

SALVAT DE PROPRIILE REACŢII

Ieşim din discuţiile tehnice şi îl rugăm să ne descrie cea mai impresionantă maşină pe care a fotografiat-o şi un moment memorabil de la o şedinţă foto. Am aflat că Nate a avut în vizorul aparatului foto foarte multe maşini modificate, dar nu foarte multe modele exotice. Cea mai impresionantă dintre ele din punct de vedere al performanţei este un AMS Alpha 9 Nissan GTR, iar ca show car a nominalizat un Nissan S13 Silvia numit Spirit Rei "Odyvia", cu o caroserie custom şi faruri de Honda Odyssey.

În ceea ce priveşte momentul memorabil, Nate îşi aminteşte cum a reuşit să salveze o maşină în timpul unei sesiuni foto. "Lucram la un proiect publicitar pentru un mare constructor japonez. Deasupra maşinii aveam atârnată o imensă pânză de mătase de 6x6 metri, iar vremea nu prea ţinea cu noi. Vântul bătea destul de tare. Modelul nu "exista" încă şi nu trebuia avariat în nici un caz. Cineva a uitat să strângă cum trebuie cablurile care susţineau set-up-ul şi vântul s-a înteţit brusc. Am sărit mai sus decât Clyde Drexler (n.r. ex-baschetbalist din NBA) şi am reuşit să prind cadrul care zbura fix către maşină!"

"În general, dacă departamentul de creaţie nu-mi dă indicaţii specifice, fac pur şi simplu ce mi se pare cool". © Nate Hassler. Click pentru zoom.

"EXISTĂ TINERI CARE VÂND FOTOGRAFII PE NIMIC ŞI DISTRUG INDUSTRIA"

Discuţia noastră ajunge şi la aspectele plăcute şi la cele mai puţin plăcute ale vieţii de fotograf. Marea nemulţumire a lui Nate Hassler este legată de tinerii care încearcă să pătrundă în această industrie şi nu înţeleg valoarea muncii depuse. "Sunt tineri care îşi vând fotografiile pe nimic şi distrug industria", spune Nate. La capitolul avantaje, maşinile sunt modelele perfecte. "Nu există unghi din care fundul să pară mare, nu vin bete la şedinţa foto şi nu există coafuri nereuşite!", ne spune cu umor fotograful american

Nate Hassler a fost extrem de amabil şi rezistat cu stoicism asaltului nostru de întrebări şi clarificări. Este un tip prietenos şi care are o carieră promiţătoare în faţă în domeniul fotografiei auto. Dar asta nu înseamnă că nu are la rândul său proprii eroi în această industrie. Nate Hassler admiră munca unor fotografi ca Jeff Ludes, Simon Puschmann, Pascal Malamas, Mats Cordt sau Sean Klingelhoefer.

"Stilul meu este o combinaţie şi un echilibru de creativitate şi tehnică". © Nate Hassler. Click pentru zoom

NATE HASSLER PE INTERNET

Site oficial | Facebook | Flickr

  • Alin Goace, vineri, 08.11.2013 17:08

    Cu povesti de genul asta ar trebui sa va faceti revista in internetul puturos de la noi. Asa trebuie sa arate articolele de presa auto din anul 2013. Felicitari.

  • Flo242, sâmbătă, 09.11.2013 23:03

    Frumoasa initiativa, oamenii din spatele pozelor merita mai multa atentie! De abia astept episodul urmator. Cu fotografi romani faceti?!