Revolutia diesel
Daca deocamdata motoarele diesel nu sunt apreciate pe anumite piete importante mondiale, lucrurile se vor schimba exponential in urmatorii 10 ani. Rezultatele unui studiu JD Power sustin ca, pana in 2015, 26% din piata mondiala va fi dominata modelele care dispun de acest tip de motorizare.
Ultimul studiu al companiei JD Power arata ca vanzarile motoarelor diesel de vor dubla la nivel mondial pana in 2015. Astfel, totalul modelelor echipate cu motoare diesel va trece de la 15 milioane de unitati in 2005 la nu mai putin de 29 de milioane in 2015.
Revolutia va avea loc in principal in Statele Unite, unde vanzarile modelelor pe motorina vor creste de trei ori in urmatorii 10 ani, trecand de la 3.2% cota de piata la 10% in 2015. Se pare ca americanii vad motorizarile diesel ca cea mai eficace solutie imediata din pucntul de vedere al protejarii mediului si al costurilor de utilizare. Astfel, diesel-ul are un avantaj major in fata celorlalte solutii cu care se afla in concurenta directa, explica raportul Serviciului de Prognoza Auto al celor de la JD Power. “Statele Unite si Canada sunt pietele unde potentialul vanzarilor modelelor echipate cu motoare diesel este enorm”, afirma Alastair Bedwell, senior manager la JD Power Automotive Forecasting. Motivele sunt clare: cresterea pretului petrolului si presiunile asupra reglementarilor motoarelor pe benzina.
India si Coreea de Sud si China raman pietele-cheie pentru dezvoltarea vanzarilor diesel. In schimb, dezvoltarea acestui aspect in Japonia va ramane blocata: “Aceasta tehnologie este respinsa de consumatorii japonezi in ciuda eforturilor constructorilor niponi”, afirma Bedwell. In Japonia, particulele emise de motoarele diesel sunt considerate extrem de periculoase, fiind privite ca principala cauza responsabila de dezvoltarea problemelor pulmonare.
In Europa, dezvoltarea diesel va fi limitata in partea occidentala, unde pietele sunt in pragul saturatiei. In partea de est cresterea va fi insa vizibila in urmatorii 10 ani: “Partea motoarelor diesel va creste pana la 60% din totalul vanzarilor masinilor noi in anii care urmeaza”, estimeaza JD Power, care considera totusi ca normele Euro 6 vor anula o parte din avantajele fiscale de care beneficiaza modelele motorizate diesel.
“Volkswagen va ramane principalul constructor de motoare pe motorina, urmat de Ford”, concluzioneaza JD Power, care subliniaza insa cresterea rapida a ofertei diesel din partea celor de la Toyota. In total, cota de piata a motoarelor pe motorina va trece, la nivel mondial, de la 18% in 2005 la 26% in 2015.