REPORTAJ Geneva 2014: Furnicarul cu premiere

Publicat miercuri, 05.03.2014 02:11 de Bogdan Mirică

Automarket şi-a croit drum printre Alpi, către Geneva, cu ajutorul noului Jeep Grand Cherokee. Atmosfera de la salon şi cum se simt în realitate premierele sunt detalii pe care le-am adunat pentru voi într-un reportaj.

Ninge. Mărunt şi viscolit. E încă întuneric, dar Marele Alb, aşa cum l-am botezat pe Jeep Grand Cherokee-ul de test, se simte în elementul lui. Sute de maşini intră de pe bretele pentru a se scurge la vale către Palexpo. Centrul expoziţional, aşezat chiar în buza aeroportului din Geneva, se pregăteşte să colcăie de aproximativ 5000 de jurnalişti veniţi din toate colţurile lumii.

Salonul Auto de la Geneva începe la fel ca în fiecare an: cozi interminabile în parcările supraetajate, cozi interminabile la acreditare, cozi interminabile la standuri.

Sentimentul de apartenenţă la cel mai important eveniment auto al începutului de an e prezent chiar de când te trezeşti înconjurat de un câmp de stopuri roşii, aşteptându-ţi rândul la un loc de parcare.

Cum l-am cunoscut pe Marele Alb

Înainte de marea de lumini roşii a fost însă Torino. Exact, Torino. Oraşul din nordul Italiei unde un avion plin ochi ne-a adus în oraşul în care Fiat începea să scrie istorie în lumea auto. Fabrica constructorului italian e uriaşă, dar şoferul taxiului nostru, fost inginer la Fiat înainte de era Marchionne, ştie să ne lase la poarta potrivită. După o serie de formalităţi, printre care şi sigilarea telefoanelor, facem cunoştinţă cu Marele Alb. Misiunea lui? Să ne ducă la Geneva.

Super-tehnologizat. Se pare că acesta e trendul ultimilor ani şi laitmotivul care domină habitaclul uriaşului Grand Cherokee. Masiv, cu o poziţie la volan care aduce aminte mai mult de autobuze decât de turisme, Grand Cherokee se ridică la înălţimea numelui şi reuşeşte să înlocuiască seducţia tipică a italienilor cu masculinitatea pură. Şi masculinitatea s-a potrivit de minune în peisajul de printre Alpi, presărat adeseori cu ninsoare. E încă iarnă în această parte a Italiei.

Cu Grand Cherokee prin tunelul Mont Blanc

Motorul V6 de 3.0 litri ne poartă prin inima muntelui, traversând tunelul Mont Blanc. Primim o hârtie cu instrucţiuni în caz de incendiu. Paza bună trece primejdia rea. Drumurile sunt execrabile prin Italia, însă asta nu se simte. Suspensia lui Grand Cherokee absoarbe bine denivelările. E un covor plutitor. Probabil că şi în off-road e la fel. E drept că pe autostradă, la peste 140 de km/h, ruliul se simte ca la el acasă. E o oarecare senzaţie de nesiguranţă, mai ales că direcţia nu oferă un feedback excelent şi pare şi puţin cam relaxată.

Pe seară, navigaţia proiectată pe un ecran tactil de 8.4 inch ne aduce aproape de Annecy, în Franţa. E destul de frig, dar scaunele încălzite, şi pentru locurile faţă şi pentru cele spate, completate de un volan cu inserţii din lemn, la rândul lui încălzit complet, sunt adevărate pansamente, mai ales în prima dimineaţă de salon, începută când afară e încă întuneric.

Primul contact cu salonul elveţian

E nevoie de puţină răbdare, însă organizarea elveţiană, sinonimă cu precizia ceasurilor care se fabrică aici, te introduce repede în spiritul salonului. Băieţii de la intrare, uşor străini de limba engleză, au "pistoale" care îţi scanează legitimaţiile de presă. De aici, eşti tu şi întinderea de premiere din întreg salonul.

Nu sunt atât de multe premiere absolute în acest an. Predomină însă conceptele, semn că toţi constructorii lucrează la viitor. Printre cele mai populare apariţii se numără Hyundai Intrado, Volvo Estate Concept, Honda Civic Type R, Skoda VisionC şi Volkswagen T-Roc. Ultimul, despre care se spune că anunţă designul viitoarelor SUV-uri din Wolfsburg, pare cel mai atrăgător concept al ultimilor ani. Mă întreb dacă începe să se schimbe politica de creaţie la Volkswagen, aşa cum se întâmplă la Audi.

Cel mai frumos Audi din ultimul deceniu

Şi zic Audi după ce retina mi-a fost imprimată cu cel mai frumos model pe care l-am văzut în ultimii 10 ani în Ingolstadt. Conservatorismul şi Matrioşka cu care ne-a obişnuit Audi au fost abandonate în favoarea unor linii angulare, cu personalitate şi cu ceva mai multă creativitate. Vinovat de toate astea? Noul TT. Trebuie să recunosc că ecranul TFT de 12 inch, dar mai ales noile comenzi pentru climatizare, montate pe gurile de ventilare, sunt WOW. 

La standul Lamborghini a fost înghesuială. Pentru că Huracan arată de parcă e gata să înghită pământul. Şi pentru că McLaren 650S, expus vizavi, nu este atât de spectaculos pe cât aş fi crezut. Revenind la tauri, trebuie să precizez că galbenul pe un Lamborghini este la fel de tradiţional ca roşul la Ferrari. Şi dă la fel de bine.

Tripleţii atacă Fiat 500

Dacă se mai îndoieşte cineva, ediţia de anul acesta a fost a maşinilor de clasă mini. Au fost din abundenţă şi s-au străduit din greu să copieze reţeta lui Fiat 500: personalizare cât cuprinde. Tripleţii Toyota Aygo, Citroen C1 şi Peugeot 108 s-au alăturat unui Renault Twingo inovator, cu propulsie şi motor spate. Aşadar, o avalanşă de buburuze colorate, care au acţionat ca un magnet asupra aparatelor foto.

Şi pentru a face totul cât mai atrăgător, atât de atrăgător încât jurnaliştii să piardă minute bune la stand şi să scrie despre ce au văzut acolo, toţi au venit cu idei trăznite. Pe la Nissan au existat simulatoare auto care i-au transformat pe cei prezenţi în piloţi. La Peugeot, un maestru în arta tatuajelor, marcat de pasiunea sa chiar şi gât şi obraz, grava cu grijă planşa de bord a micului 108. La Skoda, fetele îmbrăcate în tradiţionalul alb şi verde te invitau să îţi personalizezi singur un tricou pe care stătea deja scris Lauren & Klement. În acelaşi spirit creativ, Chevrolet le oferea celor prezenţi posibilitatea de a-şi crea propriile insigne.

Maserati Alfieri a rescris regulile de design

Aerul exotic nu a lipsit. A fost prezent mai ales la standurile din Peninsulă. Ferrari California facelift s-a bucurat de un puhoi de lume şi a îngreunat „traficul” în zonă. Gard în gard cu cei din Maranello a fost aşezat Tridentul şi al său concept Alfieri. Un nou tur de forţă şi o nouă dovadă de creativitate din partea designerilor italieni. Apogeul cuvântului exotic s-a atins însă la standul Koenigsegg, unde One:1 şi ai săi 1341 de cai putere/1341 de kilograme ne-au spus poveşti despre cum se ţine o dietă echilibrată.

Duelul german din clasa premium s-a tranşat într-un colţ îndepărtat al salonului pe mulţi metri pătraţi. Mercedes pare să fi câştigat bătălia la capitolul popularitate, graţie noului S-Klasse Coupe. BMW a mizat pe Seria 4 Gran Coupe şi pe Seria 2 Active Tourer, primul monovolum cu tracţiune faţă, o maşină care a atras o mullţime de asiatici cu rulete şi aparate foto strecurate sub evacuare.

Fetele Salonului de la Geneva

Un salon auto nu este complet fără condimentele feminine. Şi anul acesta au existat multe fete care au furat din atenţia fotografilor, a jurnaliştilor şi uneori chiar au eclipsat cele patru roţi lângă care au stat. Fetele au venit pregătite, însă a mai fost loc de mici retuşuri pe ici pe colo: un ruj, un machiaj aplicat chiar la stand. Rezultatele au fost însă demne de un salon european, care pulsează încă sub emoţia unor noi începuturi.

  • Andi, miercuri, 05.03.2014 10:19

    Ne uitam... le admiram... comentam... dar tot SH-uri cumparam... :)

  • vianu, miercuri, 05.03.2014 10:38

    @Andi...la fete te refereai? :)

  • Andi, miercuri, 05.03.2014 10:54

    @Vianu, nu stiu tu, dar eu nu le cumpar :D

  • mm, joi, 06.03.2014 08:53

    acum pana si modelele mici au devenit premium si se mai mira de ce lumea cumpara sh-uri.