REPORTAJ: Descoperim arta stradală din București, cu ajutorul lui Mini Countryman

Publicat luni, 03.06.2024 10:26 de Silvian Irimia

Arta stradală a evoluat foarte mult în ultimii ani. Din ce în ce mai mulți oameni au început să aprecieze acest stil de artă. De acest lucru și-a dat seama și BMW România, când au decis să vină cu coneptul #NightDriveRo. Cu ajutorul noului MINI Countryman, am descoperit arta stradală ascunsă din București.

București, capitala României. Un loc cunoscut de mulți pentru niște caracteristici fixe: Palatul Parlamentului, Calea Victoriei, aglomerație, Centrul Vechi, distracție și alte lucruri mai mult sau mai puțin superficiale. Un oraș cu multă istorie uitată, de care nimeni nu povestește. Un oraș pe care mulți îl consideră ca o îngrădire a imaginației, dar unde, totuși, răsar mulți vizionari.

Pentru toate aceste locuri care mustesc de creativitate în București, pe lângă care trecem zilnic fără să băgăm de seamă, Mini a venit cu o idee. Descoperirea lor. Și, pentru a le aduce în lumina reflectoarelor, am avut parte de o sesiune de condus nocturn alături de proaspăt lansatul Mini Countryman. Și uite așa am trecut de la iluminarea ambientală și ecranele colorate ale lui Countryman, la arta pe care o generează capitala României. De mai multe ori, între orele 21:00 și 5:00 dimineața. Ne-au fost alături 8 fotografi consacrați din domeniul auto.

MINI STREET ART

Acum sincer, dacă v-aș spune să asociați o marcă de mașină cu arta stradală, ce marcă ați asocia? Eu, fără să stau pe gânduri, aș asocia instant marca MINI cu tot conceptul de artă stradală. Asta pentru că orice MINI a avut mereu o personalitate puternică. Chiar și în zilele noastre, MINI rămâne printre puținele mărci care mai oferă această caracteristică, acest spirit creator și plin de individualitate.

Mini Countryman a venit la întâlnire cu două propulsoare. Unul dintre ele beneficia de motorizarea de bază, adică un 1.5 benzină cu 3 cilindri, care dezvoltă 170 de cai putere. Al doilea (pe care ne-am întrecut să îl conducem) este versiunea de performanță John Cooper Works. Pe lângă un pachet exterior agresiv, JCW vine cu tracțiune integrală și un motor de 2 litri benzină, cu 4 cilindri, care dezvoltă 300 de cai putere. Asta înseamnă că sprintul de la 0 la 100 de km/h este realizat în doar 5.4 secunde.

În centrul habitaclului am regăsit ecranul OLED al sistemului multimedia. Acesta se inspiră din liniile tradiționale MINI, adoptând o formă rotundă, cu un mic panou de comutatoare sub acesta.

Ecranul oferă o grafică impecabilă și un răspuns fluid la comenzile tactile. Există o multitudine de teme și opțiuni de personalizare, permițând șoferului să-și ajusteze perfect afișajul.

Secțiunea superioară a ecranului este rezervată pentru vitezometru și instrumentele vehiculului, deoarece nu există un afișaj separat pentru șofer. În partea de jos, sunt accesibile comenzile climatizării. Probabil cea mai drăguță opțiune în interiorul lui Countryman este asistentul virtual. Acesta este reprezentat de Spike, un câine scos parcă direct din celebrele desene animate. Poți controla diverse funcții folosind comenzi vocale, activate prin comanda „Hey, Mini”.

Cum spuneam, Mini ar putea să fie foarte bine un cuvânt puternic înrudit cu arta stradală. De aceea, am putut să analizez cel mai bine exteriorul său în pasajul subteran Victoria, unde a fost și prima oprire. Ce este mai reprezentativ pentru arta stradală, dacă nu graffiti-ul? Pe unde trece linia de tramvai, o mulțime de artiști anonimi și-au dat frâu liberi imaginației prin intermediul graffiti-ului.

Dacă ar trebui să rezum design-ul lui Countryman în câteva cuvinte, ar fi: cool, fără să se străduie prea mult. Farurile nu sunt rotunde, cum vedem la aproape toate modelele MINI din istorie. Sunt mai degrabă angulare. Semnătura luminoasă este nouă și avem acum ornamente mate, nu din crom. Mânerele ușilor sunt integrate în caroserie iar jantele au un design complet schimbat.

În același timp, Countryman s-a făcut mare, dar tot suflet de copil are. A crescut în lungime cu aproximativ 13 centimetri față de modelul precedent, și în înălțime cu 7 cm. Din fericire, spiritul jucăuș nu a dispărut.

ARTA DIN ORICE, PE ORICE

Destul cu mașinile, pentru că ajungem la a doua oprire a serii. În incinta Căminului Moxa, se află două lucrări interesante. Pe de-o parte, avem lucrarea artistei Nadine Kseibi, fostă studentă la Universitatea Națională de Arte București. Nu știu ce ați ales voi să faceți ca proiect de masterat, dar Nadine a ales să facă această lucrare.

Proiectul este dedicat subconștientului uman și folosește o serie de simboluri care reflectă mai multe concepte precum dulciurile. Ele reprezintă emoții pozitive eliberate iar albinele reprezintă liberul arbitru al individului. Dacă privim cu atenție, observăm că aripile sunt ca niște pânze de corăbii, sugerând o călătorie personală a fiecărui individ în viață.

Inițial, a realizat lucrarea folosind o tehnică alb-negru, dar ulterior a folosit culoare pentru a da mai multă putere mesajului. În prezent, Nadine nu face doar artă pe pereți. Ea este și artist tatuator.

Tot în cadrul Căminului Moxa avem și lucrarea artistului portughez Vhils. Acesta a folosit un stil special, care se bazează pe spargerea pereților pentru a forma imagini, lucru, care, sincer, nu știam că este posibil. Vhils a creat prin această metodă un portret al lui Constantin Brâncuși, folosind motive populare românești pentru a contura și mai bine identitatea artistului.

ARTA STRADALĂ: CONTEMPORANĂ SAU ISTORICĂ?

După ce am părăsit spațiul studențesc, am ajuns pe strada Arthur Verona. Pentru Ordinul Arhitecților din România și Librăria Cărturești, care au creat un proiect numit Street Delivery, strada servește drept casă și spațiu artistic de aproape 15 ani.

Acest proiect a avut ca scop promovarea atitudinii civice față de oraș, prin imagini murale, monumente și îmbunătățiri vizibile ale străzii Arthur Verona. Ca să înțelegeți mai bine, dați repede o tură pe această stradă, unde o să vedeți tot felul de murale, pe cât de amuzante, pe atât de reale. De exemplu veți putea vedea desene ca: un om în mașină care se gândește la faptul că „nu mai e aer în orașul ăsta” sau „gunoaie peste tot în orașul ăsta”.

Arta stradală a avut rol politic și istoric în București. Spun asta pentru că pe aceeași stradă este un graffiti cu un mesaj electoral din 1946, pe care scrie „Votați soarele”, sloganul folosit de Partidul Comunist la alegerile trucate, în urma cărora a preluat puterea în România.

În același loc am văzut și ce a realizat artista vizuală Ocu, autoarea desenului care ilustrează textul „Pasul e unitatea de iubire a orașului”. Și pentru că anul trecut s-a demolat un perete important de pe această stradă, folosit drept suport pentru lucrarea artistică, mesajul a fost transpus pe un mesh care acoperă în prezent fațadele clădirii Arhivelor Ministerului.

HIP-HOP-ul, MARKETING-UL PERFECT PENTRU ARTA STRADALĂ

Nu poți disocia arta stradală de muzica hip-hop. Două lumi care s-au influențat una pe alta și care au crescut împreună. Un exemplu perfect de yin și yang.

De acest lucru și-a dat seama și artistul Saddo, creatorul expoziției FANBOY 2, aflată în Piața Amzei. Această expoziție aduce în același loc o selecție de lucrări din ultimii 4 ani de activitate. În această serie au fost incluse schițe, desene, picturi de mari dimensiuni sau sculpturi.

Arta lui Saddo este inspirată de cultura pop, în special de scena hip-hop, fiind plină de referințe culturale ale acestui gen muzical. O mulțime de referințe la brand-uri de lux, de la haine și pantofi sport, la ceasuri și mașini. Adică lucruri despre care cântă artiștii hip-hop. Tot acolo am descoperit și opere de artă cu portretele unor artiști legendari, ca Tupac sau Jay-Z.

PE URMELE UNUI ILUSTRU NECUNOSCUT

Ce înseamnă că ești un geniu în domeniul artei? Probabil că Ion Bîrlădeanu este răspunsul la această întrebare, pentru că el crea artă fără să își dea seama. În general, expresia celebră „faci ce te taie capul” înseamnă ceva negativ. Totuși, pentru Ion Bîrlădeanu expresia asta înseamnă cu totul altceva.

Un om care a fost extrem de talentat, dar în același timp a păstrat o simplitate și o modestie rare. Născut în 1946, acesta a terminat doar 7 clase primare și 2 ani de studii la Școala Populară de Arte. Până în 2008, când a fost descoperit, acesta a avut o serie de slujbe foarte simple, precum culegător de stuf sau gropar, și s-a întreținut din colectarea sticlelor din gunoi.

În centrul orașului, în apropiere de Piața Universității, într-un proiect sprijinit de Cafeneaua Milu, se află două lucrări semnate de Barto și Să Fiți Cuminți Crew, dedicate artistului Ion Bîrlădeanu. Locul nu a fost ales cu întâmplare, pentru că lângă aceste lucrări se află parcul frecventat de artist. Mai mult, se spune că acesta a locuit și dormit pentru destul de mult timp în parcul respectiv. Mai mult, se zvonește că artistul a locuit în ghena clădirii pe care sunt realizate aceste lucrări.

De la descoperire, artistul a cunoscut rapid faima, amplificată și de documentarul HBO regizat de Alexandru Nanu: "The World According to Ion B". Au urmat expoziții la Basel, Londra și Paris. Ion Bîrlădeanun s-a stins din viață în 2021.

Noi am aprins farurile full LED inteligente ale lui Mini Countryman și am continuat să descoperim un București scufundat în visare, atât de liber cum ni-l dorim cu toții.

  • mda, luni, 03.06.2024 15:58

    inteleg, reclama la mini, dar v-a iesit un text mult prea romantic pentru cat de terna si saraca e realitatea artei stradale in bucuresti. hai sa ne masuram cuvintele, ca obiectiv vorbind, suntem pe nicaieri, comparativ cu locuri precum barcelona sau berlin, unde chiar ai ce vedea in materie de arta stradala.