REPORTAJ: Am văzut cum sunt fabricate anvelopele Nokian Tyres la noua uzină din Oradea

Publicat sâmbătă, 21.09.2024 12:03 de Alexandru Monenciu

Automarket a fost invitată la inaugurarea noii fabrici de anvelope Nokian Tyres de la Oradea. Mai mult, am avut ocazia să vedem procesul de producție în prima fabrică de anvelope, din lume, neutră din punct de vedere al emisiilor de CO2.

Automarket a fost printre puținele publicații auto din România care a avut ocazia să ia parte la un eveniment istoric: inaugurarea noii fabrici de anvelope pe care finlandezii de la Nokian Tyres au construit-o la Oradea, după o investiție de 650 de milioane de euro.

Dar, înainte să trecem mai departe, haide să vedem cum s-a ajuns ca un gigant ca Nokian Tyres să contruiască o uzină la noi în țară.

NOKIAN TYRES, O ISTORIE DE APROAPE 160 DE ANI

Dacă ar fi să mergem pe firul istoriei, pentru a vedea cum a luat ființă compania Nokian Tyres, ar trebui să ajungem în 1865, atunci când era asociată cu o fabrică de celuloză. Producția de anvelope pentru mașini a demarat în 1932, sub denumirea Suomen Gummitehdas Oy sau, în traducere, Finnish Rubber Works Ltd.

În 1967, trei companii și-au unit forțele și astfel a fost format gigantul Nokia. Spre finalul anilor 1980, mai exact în 1988, din compania mamă se desprinde Nokian Tyres Limited, în contextul în care Nokia a decis să se concentreze pe piața telecomunicațiilor.

Zece ani mai târziu, Nokia devenea cel mai mare producător de telefoane mobile din lume, iar în 2003 și-a vândut pachetul majoritar de acțiuni (din Nokian Tyres) către Bridgestone Europe NV/SA, pentru suma de 73.2 milioane de dolari.

În prezent, Nokian Tyres este unul dintre cei mai mari producători de anvelope premium, din lume. Compania dezvoltă și produce anvelope pentru autoturisme, camioane și utilaje greme. Are aproximativ 3.400 de angajați, iar în 2023 a înregistrat vânzări nete de 1.2 miliarde de euro.

GHINIONUL UNORA, NOROCUL ALTORA

În ultimii ani, Nokian Tyres producea aproximativ 80% din anvelopele sale, destinate mașinilor, în Rusia. Dar, în 2022, Vladimir Putin decide invadarea Ucrainei și, la fel ca multe alte companii, finlandezii se gândesc să schimbe macazul.

La începutul războiului, își continuă operațiunile în Rusia, pentru a se asigura că fabricile sale nu sunt utilizate în scopuri militare. Dar, în vara aceluiași an, Nokian Tyres a început să se retragă, încet, încet, din Rusia, iar în luna octombrie și-a vândut fabrica celor de la Tatneft pentru suma de 400 de milioane de euro.

În acest moment, finlandezii au început căutarea unei noi locații pentru construcția unei fabrici de anvelope, care să deservească Europa Centrală. Au avut în vedere circa 40 de destinații, alese după o serie de criterii bine stabilite: forța de muncă, mediul de afaceri, infrastructura, imobiliarele, utilitățile, costurile operaționale și riscurile.

Într-un final, Nokian Tyres a ales să construiască această uzină în România, mai exact la Oradea. Orașul de pe Crișul Repede se află la doar câțiva kilometri de granița cu Ungaria, de care este legat printr-o autostradă, are o infrastructură rutieră modernă și un aeroport internațional cu un terminal cargo proaspăt construit.

Valoarea totală a proiectului este de 650 de milioane de euro, ceea ce poziționează compania finlandeză printre cei mai mari investitori din România, din ultimii ani.

Nokian Tyres va primi, de asemenea, un ajutor de stat, din partea guvernului român, în valoare de aproximativ 100 de milioane de euro și un împrumut de investiții din partea Băncii Europene de Investiții, în valoare de 150 de milioane de euro.

PRIMA FABRICĂ DE ANVELOPE, DIN LUME, CU 0 EMISII DE CO2

Procesul de construcție propriu zis a început în 2023, într-un ritm alert. Așa se face că, în luna iulie 2024, Nokian Tyres producea prima anvelopă (de test) la uzina din Oradea.

Suprafața totală a fabricii este de aproximativ 54 de hectare. Facilitățile includ unitatea de producție, un centru pentru depozitarea și distribuția anvelopelor, precum și clădidi pentru amestecare, utilități și administrative. Suprafața construită totalizează circa 100.000 de metri pătrați.

Este a treia fabrică Nokian Tyres ca mărime, după cea din Finlanda și din SUA.

Din respect pentru mediul înconjurător, fabrica nu utilizează energie generată de combustibili fosili, reușind să fie, astfel, prima uzină de anvelope, din lume, neutră din punct de vedere al emisiilor de CO2.

O parte din electricitate este generată de panourile solare instalate pe teritoriul fabricii, iar aburul folosit pentru vulcanizarea anvelopelor este generat de boilere electrice, care folosesc electricitate fără emisii de CO2, în locul combustibililor fosili obișnuiți, cum ar fi cărbunele sau gazul.

Nu în ultimul rând, procesul de fabricare a anvelopelor este foarte eficient din punct de vedere energetic, având în vedere că sunt utilizate tehnologii și utilaje de ultimă generație.

AM VĂZUT CUM SE FABRICĂ ANVELOPELE LA UZINA DIN ORADEA

Automarket a fost invitată la inaugurarea noii fabrici Nokian Tyres de la Oradea și, mai mult de atât, am avut ocazia să vedem cum sunt produse celebrele anvelope de iarnă SnowProof 2 în România.

În prezent, fabrica produce doar anvelope de test, urmând să devină complet funcțională la începutul anului 2025. În următorii doi ani, Nokian Tyres vrea să producă, aici, 6 milioane de anvelope anual, dar capacitatea poate fi sporită în viitor.

Totodată, în acest moment, la uzina de anvelope din Ardeal lucrează aproximativ 160 de angajați, dar, până la finalul anului 2024, se așteaptă ca numărul acestora să ajungă la 300. Procesul de recrutare va continua și anul viitor, astfel că, la final, aici vor lucra circa 500 de persoane.

FIECARE ANVELOPĂ TRECE PRIN 5 PROCESE DE PRODUCȚIE

Oradea este unul dintre cele mai frumoase orașe din România și singurul inclus, încă din 2012, în rețeaua europeană Art Nouveau. Tocmai de aceea, ziua noastră a început cu turul cetății Oradea și a celor mai frumoase clădiri, în stil art nouveau, din oraș.

După ce am făcut o plimbare rapidă pe străzile încărcate de istorie și artă ale orașului de pe Crișul Repede, a venit momentul să mai facem câțiva mii de pași prin fabrica de ultimă generație a finlandezilor de la Nokian Tyres.

Aici am aflat că fiecare anvelopă trece prin 5 procese de producție. Nu doar atât, dar am avut ocazia să asistăm la fiecare proces și să vedem cum oamenii și roboții lucrează cot la cot pentru a produce un lucru fără de care mașinile noastre ar fi, practic, inutile.

Prima oprire a avut loc la linia de calandru. Aici, nu vorbim neaparat despre anvelope, ci mai degrabă despre materialele care le compun. Ne referim la cauciuc (sintetic sau natural), dar și la alte substanțe chimice, care vin de la diferiți furnizori.

Toate sunt testate în laborator și în fabrică. Până în 2030, cei de la Nokian Tyres intenționează ca 50% dintre aceste materiale să provină din surse sustenabile.

Cu ajutorul utilajelor (calandrelor), se inserează ranforsări textile în cauciuc, se formează pliul și bordura de protecție. Materialele textile și ranforsările din oțel oferă durabilitate anvelopei.

Această linie are o capacitate de producție de 15 milioane de anvelope pe an.

A doua oprire din turul nostru a avut loc la secția de componente. Cu ajutorul unui sistem ghidat de laser (așadar automatizat, oamenii doar supraveghează utilajele), se combină toate elementele, iar un aparat numit extruder formează peretele lateral, banda de rulare și căptușeala interioară.

Firele textile, cauciucate, sunt tăiate la dimensiunile dorite și se formează talonul.

A urmat apoi procesul în care, cu ajutorul unor utilaje automatizate, se unesc toate componentele și, astfel, ia naștere un așa numit "green tire". Cu alte cuvinte, o anvelopă crudă. Întregul proces durează 45 de secunde și după aceea această anvelopă crudă este gata pentru vulcanizare.

Și asta ne aduce la cel de-al patrulea proces de fabricație. Aici, anvelopa crudă este injectată într-o matriță specială și încălzită până la 150 de grade Celsius.

Ultima etapă este inspecția. Nokian Tyres se mândrește cu faptul că, spre deosebire de concurență, controlul calității se face nu doar automat (cu mașini speciale) ci și manual. Adică, oameni cu ochiul format pentru a detecta orice neregulă, analizează în detaliu fiecare anvelopă.

De cealaltă parte, utilaje speciale verifică geometria anvelopei și alte criterii care nu pot fi inspectată manual. Totul durează 12 minute.

Numai după aceea, anvelopele pot fi stocate și, mai apoi, distribuite.

Așa cum spuneam, în prezent, fabrica Nokian Tyres de la Oradea produce doar anvelope de test. Când se ajunge la produsul dorit, anvelopele sunt trimise în Finlanda pentru a primi undă verde din partea specialiștilor. Apoi poate demara producția în masă.

În concluzie, inaugurarea fabricii de la Oradea este un moment istoric, atât pentru țara noastră, cât și pentru orașul de pe malul Crișului Repede. Un moment la care suntem mândri că am luat parte. 

  • eu, sâmbătă, 21.09.2024 17:22

    mult succes fabricii nokian oradea si ma bucur mult ca exista o astfel de investitie in romania, in sfarsit, dupa multe altele ratate in favoarea vecinilor. eu pt iarna am avut mereu anvelope nokian din gama wr, pentru ca am tinut sa am ce este mai bun intr-o perioada cu vreme capricioasa. acum ca iernile nu mai sunt ce-au fost, e adevarat, iar o varianta buna au devenit pneurile allseason. nokian are si asa ceva in oferta, gama seasonproof pe care o recomand, un allseason excelent.

  • ds, sâmbătă, 21.09.2024 18:07

    De remarcat cum ne împing alții de la spate să ne dezvoltăm și să avem grijă de mediu.

  • bravos, sâmbătă, 21.09.2024 19:02

    bravo nokian.creste bugetul national, iar imi mareste pensia.

  • spaclu lu manole, duminică, 22.09.2024 04:31

    Totdeauna am vrut sa incerc niste Nokian dar pentru masina mea nu au avut marimile cerute. Poate la urmatoarea. Deocamdata Michelin sunt perfecte. CrossClimate2, super multumit.

  • Cătălin, luni, 23.09.2024 14:27

    Nu cred varianta cu 0 emisii. Terminalul cargo menționat în articol ființează tot cu 0 emisii, daca tot e recent construit, daca așa sublim și ușor se face totul în zilele noastre cu 0 emisii.

  • parere, luni, 23.09.2024 22:43

    Muuulta reclama. Am avut 2 seturi de iarna, mult mai slabe ca Michelin sau Continental.