R de la Rosu
Type-R si logo Honda rosu. Sunt semnele ca Civicul care sta la stop in fata dvs. e diferit. Are 200 CP si status de legenda.
Honda Civic este unul dintre cele mai admirate modele ale momentului. Designul adoptat de japonezi a reusit sa ii creeze deja un grup serios de fani. Liniile futuristice si aspectul de OZN sunt apreciate dar pana la urma e o chestiune de gust. Pentru un grup restrans, adevaratul Civic este cel care poarta un logo special. Un H rosu langa care scrie Type R. Modele R sunt Hondele speciale, gandite pentru peformanta maxima. Generatia anterioara a modelului Civic Type R a fost extrem de apreciata iar cunoscatorii asteptau cu interes noua generatie. Iar Honda nu i-a dezamagit. Nu in totalitate, cel putin.
Am intrat in posesia modelului de test cu un mic soc. Masina a fost comandata in specificatia standard care nu include faruri de ceata, sistem audio si aer conditionat. Da, ati citit bine! Sa retinem ca testul l-am efectuat intr-o torida luna de vara. Este greu de inchipuit ca cineva si-ar putea comanda masina fara acest element de confort. Poate doar daca automobilul comandat va fi pregatit pentru competitii. Pentru o masina de strada economia de greutate este minora. Dar, nu conteaza, Civic Type-R este un automobil pur si performant, nu vom lasa un element nesemnificativ sa ne stea in cale.
Type-R este disponibil doar in varianta de caroserie cu trei usi. Portierele sunt insa ample si permit un acces facil la bacheta din spate. Portbagajul este incapator iar dedesubt se afla un spatiu suplimentar deoarece Type-R nu are roata de rezerva, multumindu-se cu un sistem de reparare a unei eventuale pene. Fata de un Civic normal, Type-R abordeaza un look mult mai agresiv, spoilerele fiind profilate, iar pragurile mai ample. Jantele standard sunt de 18 inch iar “gumele” au un flanc foarte mic. La interior, scaunele tip scoica sunt impresionante ca aspect dar se dovedesc a fi si extrem de bune in ceea ce priveste sustinerea laterala in viraje. Iluminarea bordului este acum rosie, ia schimbatorul foarte precis are o maciulie de aluminiu. Diferentele sunt suficiente pentru a atrage antentia privitorilor. Civic este oricum o masina care atrage atentia datorita designului original. Type-R amplifica acest lucru.
Sa trecem la performante. Noul Type-R ofera 201 CP, cu un cal putere mai mult decat cea oferita de generatia anterioara. Ca de obicei, inima este un motor aspirat, specialitatea Honda. Aici nu o sa gasiti turbine sub capota. Doar motoare cu plaja lunga de turatii. Capacitatea cilindrica este doi litri, iar zona rosie a turometrului incepe la 8.000 rpm. Cuplul maxim de 193 Nm este atins la 5.600 rpm in timp ce puterea maxima de 201 CP este dezvoltata la impresionanta cifra de 7.800 rpm.
Realitatea este ca plaja optima de functionare a modelului Type-R este intre 5.000 si 8.000 rpm. Aici este domeniul de joaca unde caii putere se dezlantuie iar masina intra in modul racheta. La 8.000 rpm, pe bord se aprind o serie de LED-uri care te avertizeza sa schimbi treapta, o reminescenta a mostenirii motorsport. Honda este implicata la cel mai inalt nivel, concurand in Formula 1 de ceva vreme.
Motorul raspunde incredibil, cea mai mica atingere a pedalei de acceleratie din aluminu rezultand intr-un raspuns instant. Pedalierul este excelent plasat, la fel si distanta dintre pedale. Este masina ideala in care sa exersezi tehnica varf-calcai pentru retrogradare. Un mare plus trebuie acordat schimbatorului de viteze. Este probabil cel mai precis levier pe care l-am intalnit in ultima vreme. Cu o miscare simpla si scurta treci rapid dintr-o treapta in alta fara a gresi vreodata. Singurul aspect neplacut, in opinia mea, este selectarea marsarierului fara nici un element de siguranta. Adica levierul nu trebuie apasat, tras, sau vreun inel de actionat. Pur si simplu se introduce in marsarier langa treapta a sasea.
Aveam indoieli in ceea ce priveste tinuta de drum a modelului puternic din gama Civic. Am crezut initial ca solutia adoptata de japonezi pentru puntea spate este invechita. Dar nu este asa. Desi nu foloseste suspensie spate independenta, Civic Type-R are o tinuta de drum incredibila. Incredibila dar nu perfecta. La orice viteza, senzatia este de mers pe sine. Subvirarea intervine extrem, extrem de tarziu. Chiar si atunci este controlabila. Opusul este ca suspensia este rigida. Mai rigida decat la modelele concurente. Acest lucru penalizeaza total uzul citadin de exemplu. Trecerea peste o zona denivelata, sau o line de tramvai devine un calvar pentru rinichii celui de la volan. In plus pe denivelari usoare la viteza, suspensia adopta un fel de balans vertical care devine suparator pe distante lungi. Pentru Type-R ai nevoie de asfalt perfect si atunci cerul este limita.