Primul test drive cu noua generatie Skoda Superb

Publicat joi, 09.10.2008 11:26 de Mircea Meșter, Foto: Freelancer

A treia generatie Skoda Superb, model lansat in Romania in aceasta saptamana, este subiectul ultimului test Automarket.

Incepi cu numele. Probabil, in 2000, atunci cand Volkswagen preluase deja de mult timp fraiele companiei cehe Skoda, cautarea unei denumiri pentru modelul care urma sa devina topul gamei nu a durat foarte mult. Skoda pusese mana pe numele Superb – unul perfect echilibrat deoarece are aceeasi semantica in majoritatea limbilor europene – inca din anii '30, atunci cand constructorul ceh scotea primul model cu acest nume, o masina eleganta si plina de personalitate la acea vreme.

CE INSEAMNA SKODA SUPERB?

Timpul a trecut si Superb se relansa in 2001 printr-o generatie a carui design a insemnat linia stilistica pe care Skoda o adopta si in cazul lui Octavia. Practic, privite de la distanta, cele doua modele erau aproape identice, tusele subtile si – evident – marimea facand diferenta la exterior. A fost o masina primita bine de un public interesant, middle-class, care isi dorea o masina cu dotari superioare la un pret mai redus decat cel al concurentei.

Vremurile s-au schimbat insa si, odata cu ele, s-a schimbat si optica de marketing in ceea ce priveste cea de-a treia generatie Superb, prezentata in premiera mondiala la Geneva si lansata in aceste zile in Romania. Designul nu mai e identic cu cel al lui Octavia, inscriindu-se in linia actuala a celor de la Skoda.

NOUL DESIGN

O fata cuminte, mult mai eleganta si subtila decat agresiva, cu blocuri optice lucrate si cu o grila pe care am regasit-o – la scara redusa – pe modelele mai mici de generatie noua ale gamei. Spatele s-a schimbat si el radical, Skoda optand pentru stopuri neregulate care se prelungesc mult pe aripile posterioare. In general, linia imprimata de designerii noului Superb exprima eleganta. Plafonul este orizontal si se termina plonjat spre spate, contrastul cu linia geamurilor laterale – rotunjita si inalta – determinand o imagine ciudata, cu care trebuie sa te obisnuiesti. Daca vrem sa reducem totul la o linie, vorbim de acelasi profil arcuit si bombat pe care il regasim la Symbol. Pana si scopul este acelasi: spatiul interior. Normal, asemanarile se opresc aici. Noul Skoda Superb inseamna calitate. Interiorul este garnisit cu materiale care ii fac cinste modelului ceh, senzatiile tactile fiind foarte putin deranjate de scurtcircuite. Un exemplu in acest sens este faptul ca usa compartimentului pentru acte este facuta dintr-o spuma poliuretanica ceva mai tare, un material pe care il regasim cu greu chiar si la modele de clasa superioara.

PIATA PUTERNICA

Normal, decizia inginerilor Skoda de a crea un model cu foarte putine carente are in subsol multe explicatii interesante, toate legate de concurenta de top. Ultimii ani au adus, pe linia de pret pe care se desfasoara Superb, modele cu design rafinat si concept foarte corect, noi generatii ale unor masini trecute deja de varsta testului de maturitate sau concepte noi care au luat cu asalt o parte din piata. In aceste conditii, Skoda Superb – unul dintre putinele modele cu pret scazut in segmentul D, nu isi permitea sa faca nicio concesie de calitate sau performante.

DIESEL GENIAL

Automarket a testat, pe ruta Bucuresti-Poiana Brasov, versiunea diesel TDI de 2.0 litri si 170 de cai putere. Echipata cu o cutie manuala extrem de bine conceputa si gandita pentru acest tip de model, noua generatie Superb iti permite atat o rulare linistita, impecabila ca tinuta de drum, cat si manevre mai agresive pe o sosea curata si libera, cum a fost cea dintre Ploiesti si Brasov, via Valenii de Munte. Cutia este perfect asezata pentru un diesel, motorul dispune de cuplul de care ai nevoie si pe care il scoate la iveala in momentele oportune iar suspensiile – fara a se vrea supercomplexe, e o chestiune de costuri – reusesc sa se tina bine in viraje. Mai mult, comportamentul usor subvirator este reglat prin multitudinea de sisteme de care dispune Superb. Chiar si consumul se mentine in limitele bunului simt, valoarea de 7.4 litri la suta de kilometri, comunicata de computerul de bord in conditii de rulare semisportive, fiind una acceptabila pentru toate categoriile de soferi. O optiune demna de luat in seama este insa varianta pe benzina de 1.8 litri si 160 de cai putere in combinatie cu transmisia DSG cu sapte rapoarte de origine VW. 

SISTEME INTELIGENTE

La capitolul sisteme interesante, doar o enumerare a pachetelor optionale sau standard de care dispune noul Superb ar insemna cateva randuri bune in acest test. Vom aminti, pentru a salva spatiu, de pachetul de asistenta de parcare, care simplifica manevrele in cazul unei parcari laterale actionand automat volanul, farurile bi-xenon adaptive, sistemul de aer conditionat bi-zona Climatronic sau trapa cu celule fotovoltaice care asigura energia electrica necesara recircularii aerului in habitaclu. Este interesanta solutia pe care Skoda a gasit-o pentru ca iubitorii de muzica sa isi poata derula in voie playlist-urile interminabile. Daca multi alti producatori apeleaza la sloturi USB, Skoda a abordat problema prin amplasarea, sub CD Player, a unei locatii pentru un card SD clasic.

PARADOXUL SUPERB

Conceptul de creatie al masinii este unul foarte interesant. Cu dimensiuni interioare si exterioare de segment D, dar cu pret de segment C, noul Superb reuseste sa impace doua categorii de clienti. Modelul va avea insa si cateva probleme, independente de calitatea incontestabila a executiei. Cei care se vor orienta spre segmentul D vor vedea in Superb un "low-cost" la scara macro, in timp ce aceia care vor avea in vedere un model de clasa C vor avea de ales intre o marca de pluton cu spatiu si servicii superioare si alte marci superioare, cu design evoluat si evidentiat pe piata, dar cu spatiu ceva mai restrans din cauza dimensiunilor. In toata aceasta nebuloasa legata de pozitionarea pe piata, creierele luminate ale celor de la Skoda au decis sa isi promoveze modelul scotand in fata mai ales sistemul Twindoor, cu ajutorul caruia portbagajul se poate deschide in doua moduri: ca la o berlina clasica sau impreuna cu luneta, ca la un liftback. Desi Skoda a reusit practic sa creeze doua masini intr-una singura prin acest sistem, deschizatura relativ redusa a portbagajului in varianta berlina nu explica aparitia acestei variante tehnologice de acces la bagaje. De exemplu, in aceasta configuratie, accesul in fundul portbagajului - pentru obiectele care au alunecat in acea zona - este imposibil. Partea buna este insa ca acest sistem este oferit de un producator care ofera modele la preturi foarte accesibile. Un alt element subliniat de Skoda in prezentarea oficiala este faptul ca Superb dispune de locuri speciale pentru umbrele ascunse in interiorul portierelor si accesabile atunci cand usile sunt deschise. Niciun cuvant despre spatiul interior intr-adevar imens, in care pasagerii din spate se pot efectiv intinde atunci cand scaunele celor din fata sunt fixate in pozitii normale.

Una peste alta, Superb este o aparitie extrem de interesanta pe sosele. Vorbim de o masina corecta, un produs al "reciclarii" unor modele de clasa medie si mare de la VW si Audi, "mai marii" grupului. Un model destinat mai ales celor care isi doresc o masina extrem de confortabila, cu spatiu interior care nu lasa loc de intepretari si gusturi.

  • dude, joi, 09.10.2008 13:43

    eleganta...

  • Alex, joi, 09.10.2008 13:58
    Umbrele usi

    Skoda a subliniat suporturile de umbrele din usi fiindca asta e o caracteristica Rolls Royce, probabil Skoda a vrut sa sublinieze ca Superb este un model elegant. Nu cred ca e vorba de un model "reciclat", de unde pana unde. Din contra, noul Superb nu mai are nici o legatura cu VW, nu mai este un Passat alungit. Are o identitate proprie destul de puternica. Daca vi se pare ca seamana cu VW sau Audi aflati ca exact asta i-a interesat si pe ei, sa ridice imaginea marcii. Foarte bine spus o masina "corecta", Skoda nu ne taxeaza inca pentru imagine.

  • matahari, joi, 09.10.2008 14:02

    iar mananci ba mestere litere.. in schimb iti place sa le faci observatie altora. ia mai uite-te de 3 ori peste text si apoi refa-l public.

  • Mircea Mester, joi, 09.10.2008 14:07
    @Alex

    Bine-ai venit printre noi. Probabil exagerezi.

  • alex, joi, 09.10.2008 14:25
    c analfabet

    c anlfabet esti ma mestere..

  • GIGEL, joi, 09.10.2008 14:25
    mda

    Nu e vreo grozavie , arata acceptabil dar muuult mai bine din toate pdv decat vw.

  • Liviu, joi, 09.10.2008 14:34
    Arata bine

    Arata bine ...iubitori de Skoda face-ti comanda. Baieti nu va mai certati intre voi !

  • Sandor Ileana, joi, 09.10.2008 14:42
    Despre

    Este o oferta foarte buna, dar cei care sunt foarte fideli si au skoda 120L(strabunica) nu sunt felicitati? Este deci o marca foarte buna, eu am mostenit masina care este fabricata din 1979- Super, Nu ?

  • Dragos, joi, 09.10.2008 16:03

    Sincer ? Cel putin la design , mi se pare o panarama

  • gigi, joi, 09.10.2008 16:47
    tot masinile japoneze sunt tari ....asa ca zic eu nu am argumente

    Masina chair arata bine daca mai munceau un pic la lampile spate aduce nu stiu cum sa zic a ceva "a la reno basit lipsit de inspiratie si de tot"

  • george becalii, joi, 09.10.2008 17:05
    pai na ....

    Nu stiu de ce se baga tot felul in seama?!! P.S Ce naiba nu a comparat-o nimeni cu Loganu pana acum ce natie suntem....ieri am gasit pe un site comparatie intre BMW si logan

  • 1923`, joi, 09.10.2008 18:00
    ...

    cu tot respectul... din spate e hidoasa masina! si Megane 1 arata mai bine decat ea...

  • cne, joi, 09.10.2008 21:32
    superb

    Am avut ocazia de a o vedea la lansarea de la Mures . E superba , felicitari celor de la skoda. Eu am un Roomster de 1.9 105cp si ca motorizare si ca stabilitate si confort e super ok.

  • jazzboy, vineri, 10.10.2008 02:20
    nu ma pot abtine...

    acum cateva zile am primit un articol de skoda superb... pretul incepand de la...cu motorizare de 1.4 cm3 de 124 sau 125 de cai....DE CE nu ati facut un drive test cu superbul de 1.4 cm3 ca tare eram curios sa vad ce poate....dar sigur nu o sa gasesc la vre-un dealer skoda modelul asta pe masina de test... in rest, bordul , interiorul e passat ultimul model...ca linie centrala si imbinarea intre negru si argintiu mat... iar exteriorul are un aer serios...totusi nimik revolutionar...

  • ionut, vineri, 10.10.2008 16:06
    asa si asa

    Sincer mi se pare total nereusita ca design. Inteleg dorinta de a reactualiza design-ul, dar nu-mi place ce a iesit. Altfel, ca motorizari si finisaje, sunt convins ca si-a pastrat nivelul. Diesel-ul ala de 2 litri suna bine de tot.

  • sk, sâmbătă, 11.10.2008 09:26

    este intr-adevar un pasat mai nacajit

  • Autogreen, sâmbătă, 11.10.2008 12:14
    90F3

    Pur si simplu Superb. O masina adevarata la un pret adevrat ce-i drept

  • ioio, duminică, 12.10.2008 21:27
    un shit de design

    arata ca dracu'. Are linii de design care merg la fratii mai mici.

  • +++, vineri, 24.10.2008 00:55
    ----

    SUPERBA, SUPERBA ...SUPERB...E DINCOLO DE ELEGANTA ...SE VEDE CREIONUL CEH..DEGEABA ..ARE ATATA ELEGANTA CA PUTINI DE PE AICI SAU DIN ROMANIA ISI VOR DA SEAMA VREODATA.. NIMIC NU O MAI POATE EGALA SUPERB

  • No name 000, joi, 30.10.2008 22:41
    Gusturi

    Bord spartan si....

  • Alex, vineri, 31.10.2008 13:17
    mai-mai

    SKODA SUKS!