Prima zi din AlpineTour: aderență maximă pe Transfăgărășan și un bulz la 2000 de metri
Dimineața primei zile din AlpineTour ne-a găsit într-un București sufocat de trafic, pregătiți să pornim într-o aventură de trei zile, alături de Mercedes-Benz și Continental. Prima etapă a aventurii noastre ne-a purtat pe Transfăgărășan, cel mai frumos drum montan din lume.
Transfăgărășanul a fost, în ultimele cinci decenii, un diamant neșlefuit al României. A fost nevoie ca britanicii de la Top Gear să dedice un episod acestui drum montan, pe care l-au considerat a fi cel mai frumos din lume, pentru ca lumea largă să afle despre această nestemată care se unduiește, aproape ireal, prin Munții Făgăraș.
În prezent, șoseaua alpină este vizitată de zeci de mii de turiști anual. În 2024 a împlinit 50 de ani de existență, așa că am decis să o sărbătorim cu un tur special, în care am inclus o altă șosea spectaculoasă din România: Transalpina.
Alături de noi în această aventură sunt patru modele Mercedes-AMG, care însumează peste 1.500 de cai putere, încălțate cu anvelope Continental.
Echipa este formată din doi invitați speciali, adică Alex Grecu (personalitate radio și pasionat auto/moto) și Bogdan Alexandrescu, acesta din urmă aparținând noului val de bucătari români. Alături de ei ne aflăm noi, jurnaliștii Automarket, care vă relatăm de la fața locului cum se încolăcesc pe viraje modelele AMG și cum se descurcă anvelopele Continental.
REZUMATUL VIDEO AL PRIMEI ZILE
BUCUREȘTI-TRANSFĂGĂRĂȘAN, 4 ORE ÎN CARE NE-AM ACOMODAT CU MAȘINILE
Prima zi din AlpineTour ne-a găsit într-un București sufocat de trafic, pe care de abia așteptam să îl lăsăm în spate. Aveam 4 motive să facem asta, numite Mercedes-AMG A45 S, C 43, GLC 43 și CLA 35. Patru mașini puternice pe care eram nerăbdători să le descoperim și să le facem cunoștință cu Transfăgărășanul în an aniversar.
Desigur, înainte de a pune în mișcare cei peste 1.500 de cai putere, am tras la sorți pentru a afla ce mașină conduce fiecare. Oricum, pe parcursul celor trei zile, nicio mașină nu va rămâne nedescoperită.
Ne-am croit cu greu drum prin traficul bucureștean, dar până la urmă am izbutit și am intrat pe Autostrada A1, întâia șosea de mare viteză din România, care unește capitala de Pitești. De aici, totul trebuia, teoretic, să decurgă într-un ritm mai alert.
Dar, așa cum știm, pentru unii concetățeni, condusul pe autostradă este o provocare mult prea mare, așa că a trebuit să ne înarmăm cu multă răbdare. Kilometrul 20, 30, 50, 70, 90, 120 și dusă a fost autostrada. Chiar dacă am avut la dispoziție peste 300 de cai putere, chiar peste 400 CP în unele cazuri, am avut grijă să respectăm toate regulile de circulație.
Apoi, vitezele au scăzut, iar consumul mașinilor noastre a început să se îmbunătățească. Nu același lucru se poate spune despre condițiile meteo care se înrăutățeau cu fiecare kilometru care ne despărțea de destinația primei zile.
De cele mai multe ori, Transfăgărășanul este capricios și își ascunde virajele întortocheate sub un voal de ceață și ploaie. Chiar dacă noi am venit cu gânduri pașnice și, până la urmă să o sărbătorim așa cum se cuvine, cea mai frumoasă șosea alpină din lume ne-a tratat cu temperaturi scăzute și burniță.
ADERENȚĂ MAXIMĂ, OFERITĂ DE CONTINENTAL
Acest lucru nu ne-a descurajat, ci, din contră, ne-am bucurat că putem să vedem la treabă anvelopele Continental cu care au fost încălțate cele patru modele Mercedes-AMG. Ca să le amintim, pe scurt, SportContact 7 și PremiumContact 7.
Ambele sunt notate Clasa A la aderența pe suprafețe umede, așa că s-au ridicat, fără probleme, la nivelul așteptărilor. Chiar ne-au întrecut așteptările în unele situații, atunci când cei 300-400 de cai putere se luptau cu sorțile potrivnice.
Din fericire, pe măsură ce urcam spre cel mai înalt punct al Transfăgărășanului, adică tunelul Capra-Bâlea, aflat la 2.045 de metri altitudine, norii au început să se risipească, iar virajele, desprinse parcă din cele mai cunoscute circuite din lume, aveau să ni se dezvăluie.
BULZ, SERVIT LA 2.000 DE METRI ALTITUDINE
După sesiunea foto/video aferentă, nu puteam să coborâm spre Sibiu fără să degustăm una dintre cele mai cunoscute atracții culinare ale zonei: bulzul. Proaspăt, aburind, pregătit de bucătari iscusiți. Până și chef-ul din echipa noastră și-a exprimat admirația pentru acest preparat tradițional.
Nu l-am servit într-un restaurant cu ștaif, ci la o masă de picnic aflată în mijlocul naturii, la 2.000 de metri altitudine. Ăsta da contrast, având în vedere prețul mașinilor care ne însoțesc în AlpineTour.
Ne-au fost de mare ajutor accesoriile Mercedes-Benz. Gama germanilor include chiar și ustensile și recipiente pentru picnic, desigur, inscripționate cu numele mărcii și cu celebra emblemă în stea. Nu am avut noi parte de stele Michelin, dar am avut steaua Mercedes-Benz.
Acum că ne-am potolit și pofta de mâncare tradițională, nu ne-a rămas altceva de făcut decât să introducem în sistemul de navigație al mașinilor destinația finală a zilei: orașul Sibiu.
Înainte de o bine meritată odihnă, după o zi lungă, fiecare dintre noi a reflectat puțin asupra mașinii pe care a condus-o în prima zi din AlpineTour. Așa că haide să vedem ce au avut de spus cei care au îmblânzit cei peste 1.500 de cai putere pe virajele întortocheate ale Transfăgărășanului.
SILVIAN IRIMIA ÎN MERCEDES-AMG C43
Mercedes-AMG C43 este genul de mașină care îmbină două lumi total diferite. Și o face bine. Mă refer la lumea performanței și a caracteristicilor dinamice și la lumea confortului și rafinamentului. Ideea este că mulți producători vor să aducă aceste lumi la un punct comun, dar nu multora le iese acest lucru. Iată că Mercedes-Benz este un caz fericit. Foarte fericit.
Clar, când te gândești la un model AMG C, primul model care îți răsare în minte este C63 S E Performance, dar mașina aia este deja o bestie. C43 este fix în zona în care îți aduce un zâmbet larg pe buze, dar fără să te bage în sperieți o secundă mai târziu. Este un sistem mild-hybrid, care ascunde sub capotă un motor turbo de 2 litri, care dezvoltă 408 cai putere.
Și dacă confortul nu era deja la un nivel înalt, iată că pneurile Continental PremiumContact 7 au sărit în ajutor. Anvelope care reduc considerabil zgomotul la rulare și care sunt foarte performante, atât pe carosabil uscat, cât și umed. Iar noi astăzi am avut parte doar de carosabil umed pe Transfăgărășan, deci chiar am putut să le testăm cum trebuie.
Mai mult, acestea au și un compozit denumit RedChili. Acest compozit ajută pneurile să se încălzească mult mai repede, chiar dacă temperatura de afară este scăzută. Performanțe foarte bune, într-un timp cât mai scurt. Ce îți dorești mai mult? Pot spune că mașina a atacat virajele acestui drum alpin într-un mod impresionant, iar puterea motorului a fost transformată în zâmbete largi de fiecare dată. Din fericire, germanii și-au dat intersul ca mașina să se audă ca un adevărat AMG și afară, nu doar în habitaclu prin intermediul boxelor.
CHEF BOGDAN ALEXANDRESCU ÎN MERCEDES-AMG CLA35
Am decis să încep acest tur cu cea mai cuminte mașină, pentru a vedea ușor ușor cu ce se mănâncă un model AMG. Lentă este un cuvânt exagerat, pentru că acest AMG CLA35 dezvoltă 306 cai putere, destui cât să scoată untul din aceste anvelope.
Mașina mea a fost încălțată cu niște pneuri SportContact 6, făcute să ofere performanțe de nivel înalt. Acest lucru l-am descoperit cu drag pe unul dintre cele mai spectaculoase drumuri din lume, adică Transfăgărășan.
Pe lângă faptul că mașina are o direcție foarte precisă, pot spune că CLA 35 a fost lipită pe asflat, chiar și în condiții de carosabil umed. Chiar dacă am simțit că sunetul evacuării este amplificat de boxele din habitaclu, mașina tot se aude spectaculos.
În timp ce eu scoteam tot ce puteam din anvelope, viața la interiorul lui CLA era cât se poate de lejeră. Sistemul MBUX al mașinii este extrem de intuitiv, iar după ce te obișnuiești cu el, vei vedea că este și ușor de configurat pe gusturile tale. Volanul are material Alcantara, iar asta înseamnă că niciodată nu îți simți mâinile obosite. Mai mult, luminile ambientale de la interior creează o atmosferă greu egalabilă.
ALEX GRECU ÎN MERCEDES-AMG A 45 S
Mai norocos din fire, la tragerea la sorți mi-a căzut să conduc cea mai puternică mașină din tur: Mercedes-AMG A 45 S. Este unul dintre cele mai puternice hot hatch-uri de pe piață și ascunde sub capotă cel mai puternic motor de 2.0 litri, neelectrificat, din industrie. Unitatea dezvoltă 421 de cai putere, ceea ce înseamnă că suta de kilometri pe oră este atinsă în 3.9 secunde.
Din cauza ploii, nu am reușit să îi pun pe toți la treabă. Chiar și așa, nu am putut să nu remarc direcția precisă a mașinii și pofta ei pentru viteză și viraje. Și am avut din plin viraje pe Transfăgărășan.
Să fiu sincer, m-a descurajat puțin sunetul artificial al motorului, injectat în boxele sistemul audio Burmester, dar A 45 S m-a făcut să uit repede de acest detaliu.
ALEXANDRU MONENCIU ÎN MERCEDES-AMG GLC 43
În prima zi din Alpine Tour, eu am condus cea mai impunătoare mașină dintre cele patru: Mercedes-AMG GLC 43. De fapt, singurul SUV din acest tur. Am avut la dispoziție tot un motor de 2.0 litri, asamblat manual la uzina AMG, care livrează 408 cai putere. El este ajutat de un sistem mild-hybrid care plusează cu 14 CP în anumite situații, spre exemplu atunci când calci pedala de accelerație mai hotărât.
În ciuda gabaritului, am fost surprins să regăsesc în acest GLC 43 o mașină rapidă (atinge 100 de km/h în 4.8 secunde), foarte manevrabilă pe viraje, aici și-au spus cuvântul și anvelopele PremiumContact 7 de la Continental, spațioasă și, nu în ultimul rând, confortabilă.
Dacă ar fi să îi găsesc un minus ar fi balansul, puțin cam accentuat, pe drumuri denivelate. Comportamentul mașinii se îmbunătățește, în schimb, dacă selectezi unul dintre modurile de rulare Sport sau Sport+.
AlpineTour va putea fi urmărit după hashtag-ul #AlpineTour, pe Facebook-ul Automarket și pe Instagram-ul Automarket. Veți găsi mereu imagini proaspete din timpul turului. Bineînțeles, AlpineTour va putea fi urmărit și pe conturile invitaților noștri: Chef Dexter și Alex Grecu.
10-12 septembrie
Proiect prezentat de: