Premieră în industria auto: toate modelele noi lansate după 31 martie vor suna automat la 112 în caz de accident
Constructorii auto vor implementa în versiunile standard ale tuturor modelelor actualizate din gamă un dispozitiv care va permite apelarea automată a serviciilor de urgență în cazul producerii unui accident, pentru ca salvarea să ajungă mai repede la fața locului.
31 martie 2018 marchează o zi importantă pentru industria auto din Europa. Începând de sâmbătă, toate modelele actualizate din gama unui constructor (facelift, generație nouă sau model cu nume nou) vor avea integrate în standard un dispozitiv care va permite apelarea automată a numărului unic european de urgente 112 în cazul producerii unui accident major.
Astfel, de noul dispozitiv vor beneficia în standard inclusiv următoarele modele pe care le va lansa constructorul român Dacia pe piață.
Cum funcționează sistemul eCall
Noul serviciu are numele oficial eCall și presupune montarea în mașină a unui dispozitiv echipat cu o cartelă SIM. În momentul în care senzorii sau airbag-urile detectează producerea unui accident major, sistemul eCall se activează și sună automat la numărul european de urgență 112.
Serviciul eCall informează operatorul uman al serviciului de urgență că este vorba despre un apel inițiat în mod automat și trimite o serie de informații esențiale despre accident: ora producerii accidentului, coordonatele GPS ale mașinii din momentul producerii accidentului și direcția de mers a mașinii, informație utilă în special în cazul accidentelor produse pe autostrăzi.
Autoritățile române au anunțat încă din 2012 că sunt pregătite să gestioneze apelurile automate primite prin eCall ca urmare a actualizării sistemelor informatice ale serviciilor de urgență.
Serviciul eCall este util în special în cazul în care șoferul și/sau pasagerii sunt inconștienți în urma producerii unui accident și, prin urmare, se află în imposibilitatea de a apela serviciile de urgență. În plus, serviciul eCall poate fi activat manual prin apăsarea unui buton în mașină, element util în cazul în care un șofer observă pe șosea producerea unui accident major.
Ce efecte va avea eCall
Într-un raport oficial, Comisia Europeană estimează că serviciul eCall are ca efect scurtarea cu 40% a timpului necesar pentru ca echipajele de urgență să ajungă la locul accidentului, în cazul celor petrecute în zone urbane, și cu 50% în cazul accidentelor petrecute în mediul rural. De asemenea, se estimează că serviciul reduce cu 4% numărul accidentelor fatale și cu 6% numărul de răniți grav ca urmare a intervenției mai rapide.
"eCall are potențialul de a salva multe vieți prin scurtarea timpului de răspuns al serviciilor de urgență. Asta înseamnă că ambulanțele, mașinile de pompieri și cele de poliție pot interveni cât de repede posibil în "ora de aur" de după accident", spune Erik Jonnaert, secretarul general al Asociației Constructorilor Auto din Europa.
În plus, Comisia Europeană menționează că introducerea dispozitivului nu va genera costuri majore pentru constructori: potrivit estimărilor oficiale, costul este de numai 100 de euro pentru fiecare mașină și este de așteptat ca acesta să scadă în timp pe măsură ce numărul mașinilor care îl vor utiliza va crește, iar tehnologia va deveni mai accesibilă.
Decizia introducerii sistemului eCall pe toate modelele noi fabricate după 31 martie a fost luată ca urmare a unei înțelegeri de comun acord între constructorii auto prezenți în Europa, fără ca noul dispozitiv să reprezinte o cerință obligatorie din partea Uniunii Europene. Până acum, sistemul era oferit deja de numeroși constructori fie contra-cost, fie doar pe anumite versiuni de echipare.
O initiativa de salutat