Uniunea Europeană anunță reguli noi: permis de conducere de la 17 ani

Publicat miercuri, 22.10.2025 11:06 de Alexandru Monenciu

Tinerii în vârstă de 17 ani vor putea obține permisul de conducere, categoria B, iar cei în vârstă de 18 ani vor putea obține permisul de conducere pentru camioane. Totodată, se pregătește tranziția către un permis digital. Acestea sunt doar câteva dintre noile reguli anunțate de Uniunea Europeană.

Potrivit statisticilor, pe teritoriul Uniunii Europene se înregistrează anual circa 20.000 de decese din cauza accidentelor rutiere. Pentru a reduce acest număr și, mai ales, pentru a crește siguranța rutieră, Parlamentul European tocmai a adoptat o revizuire a normelor UE privind permisele de conducere.

Legislația europeană spune că aceste norme vor intra în vigoare în a 20-a zi de la publicarea în Jurnalul Oficial al UE. Chiar și așa, țările membre vor avea la dispoziție trei ani pentru a le transpune în legislația națională și încă un an pentru a se pregăti de punerea lor în aplicare.

Așadar, să începem cu începutul. În cadrul examenului pentru obținerea permisului de conducere, candidaților le vor fi verificate cunoștințele despre riscurile legate de unghiul mort, sistemele de asistență la condus, deschiderea în siguranță a portierelor și, desigur, riscurile legate de folosirea telefonului mobil în timpul condusului.

De asemenea, cursurile și examenele vor pune un accent mai mare pe conștientizarea riscurilor legate de pietoni, copii, bicicliști și alți participanți la trafic vulnerabili.

PERMIS DE CATEGORIA B DE LA 17 ANI

Apoi, permisul de conducere, de categorie B, va putea fi obținut de la 17 ani, dar cei care fac asta vor putea conduce numai însoțiți de un șofer experimentat până când împlinesc vârsta de 18 ani.

Va exista o perioadă de probă, de cel puțin doi ani, în cazul șoferilor fără experiență. Ce înseamnă asta mai exact? Norme mai stricte pentru șoferii începători, sancțiuni mai dure pentru conducerea sub influența alcoolului, dacă nu folosesc centura de siguranță sau sistemele de siguranță pentru copii.

La nivelul UE există, în prezent, o lipsă de șoferi profesioniști. Tocmai de aceea, potrivit noilor norme, permisul de conducere de categorie C (pentru camioane) va putea fi obținut de la 18 ani, iar cel pentru autobuze de la 21 de ani, cu condiția ca tinerii să dețină un certificat de competență profesională. Fără acest certificat, vârsta minimă pentru conducerea camioanelor și autobuzelor va fi de 21, respectiv 24 de ani.

Noile norme propun și un control medical, care include testarea vederii și a stării de sănătate cardiovasculară, înainte de obținerea primului permis de conducere sau atunci când se solicită reînnoirea celui existent. Țările membre pot înlocui acest examen cu formulare de autoevaluare sau cu alte sisteme de evaluare prevăzute la nivel național.

PERIOADĂ DE VALABILITATE DE 15 ANI

În prezent, permisele de conducere pentru autovehicule și motociclete sunt valabile 10 ani, dar noile norme vor crește această perioadă la 15 ani. Statele membre vor putea reduce perioada la 10 ani dacă permisul de conducere este utilizat și ca act de identitate la nivel național.

În ceea ce privește permisele de conducere pentru camioane, acestea vor fi valabile 5 ani.

UE pregătește schimbări și pentru șoferii cu vârsta de 65 de ani sau peste. Țările membre pot reduce perioada de valabilitate a permiselor în cazul acestora, pentru a condiționa deținerea permisului de controale medicale sau cursuri de actualizare a cunoștințelor mai dese.

PERMIS DE CONDUCERE DIGITAL

Trăim în era digitală, așadar UE pregătește tranziția către un permis de conducere accesibil pe telefonul mobil. Acesta ar urma să înlocuiască, treptat, permisul în format fizic, dar cei care nu doresc un permis digital vor putea, în continuare, să solicite un permis fizic. Acesta din urmă va trebui eliberat în termen de trei săptămâni.

Retragerea permisului de conducere, suspendarea lui sau restricțiile aplicate acestuia vor fi transferate țării Uniunii care l-a eliberat. Această măsură este gândită special pentru șoferii care încalcă regulile de circulație pe teritoriul altui stat membru.

Va exista o informare reciprocă în cazul autorităților naționale despre deciziile privind decăderea din dreptul de a conduce legate de infracțiunile rutiere cele mai grave: conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor, implicarea într-un accident rutier mortal sau depășirea cu 50 km/h a limitei de viteză.

Așa cum spuneam, noile norme vor intra în vigoare în a 20-a zi de la publicarea în Jurnalul Oficial al UE. Chiar și așa, țările membre vor avea la dispoziție trei ani pentru a le transpune în legislația națională și încă un an pentru a se pregăti de punerea lor în aplicare.

via Economica

  • nsrei, miercuri, 22.10.2025 11:14

    hmm 17 ani si bmw lu tata ceafa lata - frunte ingusta nu prea mi suna sigur pt romulania Va trebui sa belim bine ochii ca sa nu belim...

  • ds, miercuri, 22.10.2025 11:26

    Un lucru este clar: în niciun caz pentru România regulile nu ar trebui relaxate. Nici pentru permis la 17 ani, cu atît mai mult pentru permis de camioane de la 18 ani, nici pentru formulare de autoevaluare în locul examenului medical. Aici trebuie legi dure, amenzi maxime și pedepse cu închisoare. Melteanul român nu știe decât de frică.

  • @ds, miercuri, 22.10.2025 12:14

    Regulile astea sunt deja de mai multi ani aplicate in Olanda, Anglia. Acolo tinerii iau permis de la 17 si conduc insotiti. Si daca ne uitam la rapoarte, nu sunt in top la morti in accidente rutiere. Deci problema e educatia!

  • MarS, miercuri, 22.10.2025 12:17

    Proasta idee pt siguranta rutiera :( Dar inteleg nevoia de a pune la munca pe cei fara liceu, mai ales imigranti si copii lor

  • SJTEO, miercuri, 22.10.2025 12:29

    Masura nu are nici o legatura cu realitatea . Este doar disperarea UE de a mai gasi soferi de camion . La 18 ani pe TIR.......o mare tampenie, nici la 20 de ani dupa 2 ani de condus nu esti chiar OK pentru sofer camioane . Nu ma mai mira nimica UE este intr-o deriva totala de cel putin 5 ani .

  • ds, miercuri, 22.10.2025 12:56

    @12.14 România este o țară atipică, ceea ce este valabil în Olanda și Anglia este total pe lângă la noi. Clar nu suntem pregătiți pentru așa ceva. Poliția abia dacă face față la ce este acum. Văd zilnic, mai ales de când a început școala, tineri cu mașinuțe, alea ce pot fi conduse de la 16 ani, 5% poartă centură, 90% cu telefonul în mână, 100% se rup în figuri. În două rânduri am fost la un pas de a mă da jos din mașină și să iau la șuturi pe niște puștani din ăștia de m-au făcut să pun frâna de a intrat abs-ul. Aștia nu știu nici să stea în ghete. Despre care educație vorbim? Cea primită acasă, sau cea primită la școală? Cam ce educație crezi că poate da un ghiolban de-și filmează și pune pe tik-tok progenitura de 10 ani la volanul bmw-ului prin sat? https://www.youtube.com/watch?v=DeFtXjZrOEY Educația de la școală? Hmm... Penultimul loc în europa la testele PISA, cele care definesc analfabetismul. Ultimul loc în ceea ce privește calificarea tinerilor. Cea mai mică pondere a absolvenților de studii superioare. Bine, mulți dintre cei cu studii superioare sunt absolvenți de Spiru & Bio Terra... Locul unu la accidente în europa. Locul unu la consumul de alcool în europa. Cam pe aici suntem!

  • petrush, miercuri, 22.10.2025 13:08

    pentru tir, categoria e se da probabil mai tarziu. marea majoritate a accidentelor le fac posesorii de permise ,care stiu ce sa faca si ce nu. de ce nu respecta e vorba de mentalitate. si tot mentalitate, cand un tanar da examen in mod repetat, familia injura politia ca nu-i da permis.

  • dan_grc, miercuri, 22.10.2025 13:29

    O persoană de 18 ani, chiar daca nu este român bătut in cap și cocalar, ci un superior inglish, frantuz sau neamt, tot nu poate fi apt sa conducă un camion, chiar și însoțit, adică propriu-zis îl conduce, dar nu poate avea suficientă experiență și discernământ, cu zeci de tone se schimbă total lucrurile .

  • zarnesteanu, miercuri, 22.10.2025 13:48

    In America de Nord permisul il ai de la 16 ani. Primele 9 luni conduci doar cu un adult in masina, care are nivelul maxim de permis de conducere. Pe urma esti pe barba ta. Am pierdut demult contactul cu realitatile din Romania, dar in America de Nord, majoritatea sunt cu picioarele pe pamant si cu instinctele de conservare bine ascutite. Ca sunt exceptii la regula, da, sunt, dar aia de obicei ajung la stiri si isi cam merita soarta. Selectia naturala inca functioneaza.

  • Tri6, miercuri, 22.10.2025 14:30

    URSS-ul a fost glumă pe lângă UE

  • ds, miercuri, 22.10.2025 14:31

    @zarnesteanu - ce se înțelege prin nivel maxim de permis de conducere?

  • Andrei, miercuri, 22.10.2025 15:18

    Numai bine pentru o beizedea cu BMW, mare atenție pe trecerile de pietoni. Lăsând ironia la o parte: pe când o evaluare psihologică adecvată, repetată la fiecare 5-10 ani? Așa cum ar trebui și pentru unele abilități fizice, de exemplu vederea.

  • Andrei, miercuri, 22.10.2025 15:20

    Apropo de evaluare psihologică... În ultima vreme a dispărut Inexorabil/Jian :) De votantul multiplu cu obsesii compulsive legate de Dacia am scăpat de mai multă vreme.

  • un cetatean, miercuri, 22.10.2025 15:23

    Zarne se refera probabil la permisul de port arma, mare parte a americanilor sunt cu picioarele pe pamant si cu armele in rastel, de la pustani pana la pensionari, orice problema in trafic se poate rezolva foarte simplu .

  • Matei_cel_nou, miercuri, 22.10.2025 15:49

    In UK trebuie să aplici pentru un permis provizoriu ca să ai dreptul sa înveți sa conduci un vehicul pe drumuri publice. Asta de la vârsta de 15 ani și 9 luni, dar el nu devine activ decât la vârsta la 17 ani. Practic, te lasă să aplici înainte pentru ca atunci când împlinești 17 ani sa poți deja sa conduci o mașină de școală. Permisul provizoriu îți dă voie sa conduci doar supervizat de un adult care are permis "full", adică fără restricții, minim 21 de ani și 3 ani experienta. Cred ca la asta se refera și Zarnesteanu. Condusul pe autostradă nu e permis decât dacă vehiculul e prevazut cu comenzi duble, cum sunt mașinile școală în România. Pe restul drumurilor nu e necesar sa aibă comenzi duble. Permisul full îl obții după ce treci examenul, deci minim 17 ani, practic 17 ani și câteva luni, cât îți ia să înveți și să treci examenul. 21 de ani e vârstă minima pentru vehicule cu gabarit mare. 18 mi se pare riscant. După vârsta de 70 de ani trebuie să reînnoiești permisul la fiecare 3 ani. Asta presupune și o evaluare medicală, după caz: vedere, control asupra funcțiilor motrice etc.

  • Alin, miercuri, 22.10.2025 16:50

    Ne-a luat draq..dupa ce ca nu e spatiu si e aglomeratie, astia dau liber la toti retarzii care nu au pic de control, Omoara oameni la 18 ani daramite la 17. Varsta ar trebui ridicata la 21 si teste mult mai stricte, inclusiv psihice, si medicii care dau parafa de apt si soferul face accident cu victime, inclusiv medicul cu parafa sa primeasca exact aceeasi pedeapsa.

  • @dan_grc, miercuri, 22.10.2025 18:28

    https://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/copil-de-10-ani-filmat-in-timp-ce-conducea-un-bmw-in-dambovita-baiatul-a-facut-un-gest-care-i-a-uluit-pe-politisti-video.html Dar oare mai trebuie sa dea de permis?Daca tati il filmeaza ca stie sa conduca, nu e suficient? Ce atatea examene si scoala? Deci daca pana acum stirile incepeau cu un tanar de 19 ani cu Bemveu, de acum se reduce varsta la 17 ani! Marlanii tot marlani Raman!

  • nsrei, miercuri, 22.10.2025 19:55

    De votantul multiplu cu obsesii compulsive legate de Dacia Cine, eu? De aceea ne-am comentat că daicea nue mașină, poate fi condusă fara permis, că mopedul

  • Dutz, miercuri, 22.10.2025 22:07

    În viitor totul va fi autonom, te poți machia să te joci pe telefon… nu-ți trebuie permis. Nu există o schimbare notabilă la nivel de intelect între 17 și 18 ani. Adică dacă poți la 18, poți și la 17. Dacă ești un mârlan si-un cretin la 17, cel mai probabil vei rămâne la fel și la 18. Totuși ca să obții un permis mai trebuie să înveți una alta, deci teoretic unii pot să devină mai conștienți și nu vor conduce ilegal BMW diesel, neapărat SH. Propun să scoatem în afara legi BMW-urile… sunt singura și unica cauză a problemelor din trafic. Fără BMW, probabil și războiul din Ucraina nu ar exista. Toți ar trebui să conducem Volvo, când intri într-un Volvo totul se schimbă, jobul, soția, contul în bancă… :))