PREMIERA: Automarket a testat noul Renault Symbol!
Automarket a fost prezent astazi in Turcia la primul test de presa cu Renault Symbol. Vezi concluziile noastre.
Acum exact 7 ani, Renault lansa un model ciudat, neprevazut de nimeni. Desi la prima vedere venea sa completeze gama globala a constructorului francez, noul model nu facea decat sa reprezinte un motor al veniturilor Renault pe pietele in dezvoltare ale lumii. De ce era ciudat? Pentru ca vorbeam de un sedan provenit din Clio, o berlina cu fata modelului de clasa mica a francezilor. Primise numele Clio Symbol si urma sa devina, pentru cativa ani, purtatorul steagului in segmentul berlinelor mici pe cateva piete europene si sud-americane importante pentru Renault: Romania, Turcia, Rusia sau Argentina si Brazilia.
Desi putini ii dadeau sanse de reusita, din cauza unui design mai degraba ciudat decat reusit, cu un portbagaj “plantat” in spatele unui Clio clasic, Symbol a reusit sa se impuna prin faptul ca le oferea clientilor spatiu, un confort relativ si, mai ales, un pret foarte scazut pentru un sedan. Cele 600.000 de unitati vandute pana astazi stau marturie in acest sens.
Intre timp insa, Dacia a lansat Logan, un model construit la prima vedere pe aceeasi logica. Un succes imediat, o masina care a renascut conceptul de low-cost, un model ale carui vanzari nu pot fi depasite foarte curand in segmentul sau. In aceste conditii, parea ciudat ca Renault sa incerce un nou atac printr-un nou Clio Symbol, desi multi asteptau acest moment dupa lansarea celei de-a treia generatii a lui Clio.
Ei bine, francezii au scos din joben un iepure. Se numeste, simplu, Symbol, si – desi te duce cu gandul la generatia anterioara – este un model care nu mai are legatura cu Clio. Sau, cel putin, asa sustin oficialii Renault. Automarket a facut parte din lista de invitati ai Renault Romania la prima sedinta de teste cu noul Symbol, care a avut loc in Turcia, si va arata de ce Renault a decis sa lanseze un model pe acelasi segment cu Dacia Logan si, mai ales, de spun oficialii marcii ca cele doua masini nu se vor canibaliza reciproc.
NOUL DESIGN- REUSITA SAU ESEC?
In primul rand, noul Renault Symbol este diferit ca design. Nu mai avem nicio legatura cu Clio (de aici si lipsa particulei Clio din denumirea oficiala), blocurile optice aducand aminte, mai degraba, de Sandero decat de hatchback-ul francez. Designul este, insa, unul destul de original, chiar daca unii dintre cei care au vazut la fata masina au strambat din nas la vederea noii linii de creatie. Privite din anumit unghi, farurile par enorme, mult prea mari, disproportionate. E, insa, o chestiune de gusturi si de obisnuinta. Ba mai mult, e o chestiune de modernitate: “Noile blocuri optice aduc o perceptie modernizata asupra partii frontale. Cel care isi cumpara Symbol trebuie sa fie mandru ca il are”, au sustinut oficialii Renault la conferinta de presa care a urmat dupa testul din Turcia. A aparut in plus un geam lateral, al treilea, de forma triunghiulara, al carui rol nu este de a imbunatati vizibilitatea, ci de a “rotunji” designul modelului, de a-l face sa nu para ca are atasat un portbagaj cu alt ADN. Linia plafonului plonjata, cocosata, a ramas insa neatinsa.
AVANTAJ LA SERVICIU
Teoretic, noul Symbol este un model 100% nou. Practic, inginerii Renault au pus la munca centrele de design din Franta, Romania si Turcia pentru ca acestea sa dezvolte o fata noua pentru un model dezvoltat pe platforma lui Clio 2. Altfel spus, noul Symbol este pe dedesubt, in mare parte, vechiul Clio Symbol. Vorbim insa de un avantaj. Asta pentru ca Symbol va avea un pret relativ egal cu cel al veechii generatii, dar va dispune de o fata moderna si de cateva elemente de confort si siguranta in plus.
LA BORD
In interior te simti ca intr-un model low-cost. Plasticul este plastic. De altfel, nimeni nu vrea sa faca altfel de declaratii legate de status din acest punct de vedere. Nici nu trebuie, la o astfel de masina nu cauti perfectiunea. Ai insa spatiu de incarcare. Cei 506 litri ai portbagajului te fac sa vezi ca familia se poate baza in continuare pe Symbol, asa cum a facut-o in cazul lui Clio Symbol. Mai mult, bancheta este rabatabila 1/1, fapt care prelungeste volumul de incarcare.
MOTOARE
Am avut la dispozitie doua motoare in testul din Turcia. Primul este benzina de 1.2 litri 16v cu 75 de cai putere la bord. O solutie interesanta, o cifra destul de mare scoasa dintr-un propulsor de cilindree mica. Rezultatul se refera de asemenea la economie: aceasta versiune mananca doar 5.9 litri/100 km, un rezultat propriu mai degraba propulsoarelor diesel. Evident, acest motor nu ar face fata unei familii formata din patru-cinci persoane care isi face planuri sa ajunga la mare. E lent, raspunde greu si implica pe alocuri nervi. Exista insa si alte versiuni pe benzina, cea mai interesanta fiind cea de 1.6 litri si 105 CP, cunoscuta – cum altfel? – de pe omniprezentul Logan.
Motorul dCi de 85 de cai merita insa o atentie mai ridicata. In primul rand, acesta consuma doar 4.3 litri/100 km in ciclu mixt, o valoare care poate fi chiar batuta de cei mai hotarati dintre voi. Renault ne-a prezentat testul Eco Challenge realizat de o organizatie independenta din Turcia cu noul Symbol, pilotii care au parcurs 1420 de kilometri cu masinile reusind o medie de consum de doar 3.15 litri/100 km in conditiile unei viteze medii de 63.6 km/h. In al doilea rand, propulsorul diesel dispune de un cuplu ridicat (200 Nm) disponibil inca de la 1900 rpm, element care te ajuta cu adevarat atunci cand ai nevoie de ajutor.
SUSPENSIILE MOI - AVANTAJ SAU NU?
Symbol are suspensii moi. Fara discutie. Pentru familistii convinsi, care isi vor cumpara masina pentru a-si duce copiii la scoala si pentru a face cumparaturi, s-ar putea ca acest aspect sa fie unul perfect in raport cu situatia drumurilor din orasele noastre. Cei care cor sa se avante prin tara intr-o aventura in care turatiile nu lipsesc, ar putea sa aiba insa cateva probleme de adaptare pana sa se obisnuiasca cu situatia.
SYMBOL vs LOGAN - UN RAZBOI REAL?
Intrebarea care sta pe buzele tuturor este insa arhicunoscuta: OK, am inteles, Symbol e un Renault si Logan e un Dacia. Insa cele doua modele se bat pe acelasi segment. Care e logica? Ei bine, oficialii Renault prezenti la conferinta de presa au argumentat acest lucru prin faptul ca cele doua modele se completeaza reciproc si ca se adreseaza unor grupuri diferit de clienti. Astfel, daca Logan va fi cumparat in continare de catre clientii cu buget limitat care isi doresc spatiu, Symbol se va adresa celor care isi doresc un status ceva mai ridicat.
Principala premisa in aceasta discutie este faptul ca Symbol dispune de echipamente de nivel ridicat, unele inexistente in dotarile – fie ele de serie sau optionale – ale lui Logan. Este vorba de cele patru airbag-uri, de sistemul CD cu MP3, de cutia automata disponibila impreuna cu motorizarea de top pe benzina si de posibilitatea de montare a kit-urilor maini libere, GPS si a conexiunii iPod. In plus, sustin cei de la Renault, designul lui Symbol se afla pe un nivel superior celui al lui Logan, ceea ce va face ca si clientii sa se trieze. “Cele doua masini apartin unui alt univers”, a fost concluzia celor care au dezvoltat modelul ce va fi produs la Bursa, in Turcia, la aceeasi uzina care asambleaza astazi Clio Estate si Megane.
PRET SYMBOLIC?
Comenzile pentru noul Symbol au inceput deja in Romania, modelul Renault putand fi achizitionat incepand cu un pret de 7990 de euro cu TVA inclus. Mult sau putin? Ramane ca publicul sa decida acest lucru. Garantia oferita de Renault in Romania pentru Symbol este de 3 ani sau 100.000 de kilometri.
(Mai multe informatii despre versiunile de echipare si preturile lui Symbol puteti gasi AICI )
Doamne! Oamenii astia de la Renault nu evolueaza absolut deloc in clasa asta! Ce catastrofa de design!