PREMIERA: Automarket a testat noul Opel Insignia!
Automarket a testat, la Salzburg, modelul care il va face uitat pe vechiul Vectra. Pentru ca atuurile sunt de partea sa.
Opel Insignia este un model extrem de interesant. Inca dinaintea lansarii sale, atunci cand Opel a anuntat oficial faptul ca Vectra isi va schimba numele in Insignia, modelul constructorului de origine germana a ridicat multe sprancene si a generat multe intrebari. Asta desi denumirea era cunoscuta inca din 2003, atunci cand divizia europeana a GM a prezentat, la salonul de la Paris, un concept cu acest nume.
PREMISE
Vectra – un model care si-a trait viata foarte bine in segmentul mediu, atentand cu succes la piata lui Mondeo si Passat – reuseste sa isi dea jos hainele clasice si, insotit de un nou nume, ataca un public diferit de aceasta data. Mai mult, pentru ca asteptarile fanilor din toata lumea erau extrem de ridicate, Opel a apelat la o strategie de teasing foarte ciudata, publicand fotografii oficiale cu masina camuflata la cateva saptamani inaintea prezentarii imaginilor de presa.
DESIGN
Dezvoltarea lui Opel Insignia a insemnat o revolutie. Atat in design, cat si in conceptie. Incepand cu sigla – care acum este completata cu numele gravat al marcii – si terminand cu fiecare colt al exteriorului, noul Insignia este o masina noua. Si, foarte important, una cu un design extrem de reusit, o parere comuna a tuturor jurnalistilor prezenti la primul test de presa mondial cu modelul Opel. Indiferent de nationalitatea acestora. Filosofia Opel a fost una simpla: impletirea esentei germane (care include exactitate, inginerie si precizie) cu liniile fluide ale exteriorului, care in logica celor de la GM Europe trebuiau sa insemne viata si dinamism. A rezultat o linie laterala de coupe, foarte sexy si atragatoare, care pe langa accentele estetice abunda in eficienta: coeficientul aerodinamic (Cx) a ajuns la 0.27, unul de top in clasa sa.
Premisele pentru testul din Austria erau, astfel, unele extrem de pozitive. Un model cu adevarat reusit al lui Opel statea cuminte in parcarea aeroportului din Salzburg, singurul lucru pe care trebuia sa il aleg fiind motorizarea. Si aveam de unde. Asta pentru ca Insignia s-a aliniat la start cu o multime de motoare pe benzina, cu puteri cuprinse intre 115 si 260 de cai, ultima pentru varful de gama echipat cu o unitate V6. De cealalta parte, dieselurile cu injectie directa si o capacitate de 2.0 litri ofera o putere maxima cuprinsa intre 110 si 160 de cai.
220 DE CAI IN RITM TURBO
Am pus mana pentru primul test pe un motor de 2.0 litri turbo pe benzina cu 220 de cai putere, ajutat pe sosea de o transmisie manuala cu sase rapoarte, de sistemul de transmisie integrala Adaptive 4x4 si de un sasiu adaptiv care schimba comportamentul suspensiilor, al directiei, al pedalelor si al ESP-ului in functie de modul de sofat si de conditiile de trafic. Insignia se simte bine pe sosea. Transmisia reuseste sa isi duca bine la indeplinire scopul pentru care a fost facuta, chiar daca levierul cutiei de viteze seamana cu cel al lui Ford Mondeo. Si e imposibil sa nu observi asta in conditiile in care, in acelasi segment, fiecare element conteaza.
Motorul este bine conturat, comportamentul sau fiind insa unul demn de o familiala cu staif: nu te smuceste, nu agata, nu rupe ritmul. Urca lin in turatii, fara zgomot, schimbarile fiind la fel de line. Izolarea fonica a habitaclului a fost si ea, probabil, bine definita in dezvoltarea masinii. Nu simti cand ajungi la viteze de top pe autostrazile germane si austriece, zgomotul rotilor si cel al curentilor de aer la inaintare fiind minim.
PUNCTE BUNE, PUNCTE PROASTE
Punctul forte al lui Insignia ramane insa designul: interiorul este creat pe baza aceleiasi filosofii dinamice regasite la exterior, liniile arcuite care pleaca de pe portiere si se termina la baza parbrizului dand impresia ca te afli intr-un cockpit adevarat. Ce nu impresioneaza – ba din contra – este directia extrem de moale, care in mod normal ar trebui sa devina ceva mai teapana atunci cand autostrada isi cere drepturile. In aceasta mare de elemente dinamice adaptive, am cautat fara succes o comanda prin care coloana de directie sa devina ceva mai bine infipta in realitate. Consumul mediu al motorului Opel testat a ajuns, in cazul nostru, la 10.1 litri/100 km, o valoare buna avand in vedere faptul ca Opel anunta, in cartea tehnica, valoarea oficiala de 8.9 litri/100 km pentru consumul mediu mixt.
Un alt element negativ al modelului este multimea de butoane de pe consola centrala. Chiar daca materialele in care sunt invelite bordul, scaunele, volanul si cele din care sunt facute butoanele si comenzile sunt superioare calitativ, fara nicio greseala, faptul ca noaptea vezi in dreapta ta 30 de butoane nu te ajuta cu mult in multimea de comenzi disponibile pe noul Insignia. Dar, foarte probabil, e vorba de o simpla senzatie data de primul contact cu aceste elemente.
LUMINI COMPLEXE
O parte pozitiva a noului Insignia este sistemul de iluminare exterioara extrem de complex. Practic, clasicele faruri adaptive au fost impinse la un nivel superior de catre Opel, pachetul AFL+ (Adaptive Forward Lightning+) aducand cu sine un comportament automat diferit din partea luminilor la inaintare in functie de conditiile de trafic si de rulare. Vorbim de nu mai putin de noua moduri in care sistemul AFL+ poate sa actioneze, acestea mergand de la simpla repozitionare a fasciculului de lumini pana la largirea ariei de acoperire, intarirea intensitatii acestuia sau repozitionarea completa a luminilor (cu pana la 90%) atunci cand masina, aflata intr-o pozitie statica si cu semnalizatorul pornit, va calcula automat faptul ca soferul urmeaza sa negocieze un viraj cu viteza scazuta.
Un alt plus, probabil cel mai vizibil in tabloul general al modelului Opel, este reprezentat de luminile de intalnire pe timpul zilei, bazate pe baza tehnologiei LED, o solutie aleasa recent cu mare succes de Audi. Cele doua „coturi” formate din LED-uri si aflate inspre exteriorul blocurilor optice implica, pe langa un plus de imagine, si un consum mai redus de combustibil.
Si inca un amanunt de culoare - la propriu - legat de lumini. Cele care anima torometrul si vitezometrul se transforma din albe in rosii atunci cand soferul apasa butonul Sport, care pune in garda sistemele de stabilitate si comportamentul dinamic al modelului. Un element banal, insa pus foarte bine in valoare de catre Opel.
CITITORUL DE INDICATOARE
Celalalt sistem care va face deliciul viitorilor clienti insignia este Opel Eye, care, bazandu-se pe o camera montata deasupra oglinzii retrovizoare si pe o baza de date de imagini, recunoaste automat indicatoarele de pe marginea soselei si iti arata, in display-ul central dintre cele doua indicatoare analog de viteza si turatie, viteza legala cu care trebuie sa rulezi pe un anumit sector de drum. Pe langa indicatoarele bazate pe cifre, sistemul le recunoaste si pe cele care anunta depasirea interzisa si sfarsitul zonei in care depasirile sunt interzise. Pachetul Opel Eye este livrat de constructorul german optional, la pachet cu Lane Departure System.
Exista insa si neajunsuri: exemplarul testat de Automarket nu dispunea de un slot USB, o cerinta aproape obligatorie din partea iubitorilor de muzica de astazi. Avem, in schimb, optiunea de a monta, intre cele doua randuri de scaune, o priza de 220 V, perfecta pentru cei care isi desfasoara activitatea cu ajutorului unui laptop, de exemplu.
Americanii lucreaza de zor ! Bravo !