Povești auto: un model, mai multe mărci
Anumite maşini se nasc sub o anumită marcă, dar îşi trăiesc viaţa şi mor sub mai multe denumiri şi logo-uri. Iată câteva modele care au fost comercializate de mai multe mărci.
Rebotezarea aceluiaşi model este o practică destul de răspândită printre constructorii auto. Atunci când un producător nu are experienţa necesară pentru a crea un anumit model, apelează la un alt constructor auto de la care cumpără respectivul model. I se aplică sigla şi un alt nume comercial şi astfel avem un automobil care arată familiar, dar are o cu totul altă siglă. Ştim cu toţii că Dacia îşi vinde produsele pe anumite pieţe sub sigla Renault. Sau chiar Nissan. Pentru a cuceri piaţa modelelor mini, Toyota s-a asociat cu grupul PSA pentru a crea deja celebrii tripleţi: Aygo - C1 - 107. Iar în lumea automobilelor utilitare astfel de practici sunt extrem de des întâlnite.
Strategia de a vinde un model produs de un anumit constructor sub sigla altei mărci este o tactică folosită pe scară largă în Japonia. Pe o piaţă atipică, cu multe modele specifice, nu este ceva ieşit din comun ca Toyota să producă un model pentru Subaru, iar Suzuki pentru Mazda. Dar despre modelele din Japonia vom vorbi altă dată.
Astăzi vrem să scoatem la lumină câteva exemple mai puţin cunoscute din lumea transferurilor auto. Modele care şi-au început cariera sub o marcă şi au fost împrumutate şi altor constructori.
1. Land Rover Discovery / Honda Crossroad
Unul dintre cazurile ceva mai puţin cunoscute este cel al primei generaţii Land Rover Discovery. Lansat în Marea Britanie în 1989, Discovery a fost un succes deoarece se adresa unei categorii de clienţi care nu îşi puteau permite un Range Rover, dar îşi doreau ceva mai modern decât spartanul model Defender. Datorită unei bune relaţii dintre Land Rover şi Honda UK, marca japoneză a achiziţionat dreptul de a vine modelul Discovery Mk1 în Japonia sub numele de Honda Crossroad. Varianta japoneză era identică cu cea britanică, mai puţin siglele folosite. Modelul Honda Crossroad a fost comercializat între 1993 şi 1998.
2. Saab-Lancia 600
Lancia Delta este un model binecunoscut din istoria mărcii italiene. A făcut istorie în Campionatul Mondial de Raliuri cu varianta Integrale, iar astăzi este considerat unul dintre ultimele modele cu ADN Lancia adevărat. Lancia Delta a fost fabricată între 1979 şi 1994, însă un fapt mai puţin cunoscut este că Lancia a încheiat în 1980 un acord de colaborare cu marca suedeză Saab. Acordul prevedea ca modelul Lancia Delta să fie vândut sub numele de Saab-Lancia 600 pe pieţele din Suedia, Norvegia şi Finlanda. Pe lângă acest model rebotezat, colaborarea dintre Saab şi grupul Fiat a mai inclus şi folosirea unei platforme comune pentru o berlină de clasă medie din care au rezultat modelele Saab 9000, Lancia Thema, Fiat Croma şi Alfa Romeo 164.
3. Subaru Justy
Subaru a vrut mereu o felie din foarte disputatul segment al clasei mici europene. Însă nu a avut niciodată know-how-ul pentru a construi un automobil pentru această clasă de la zero. Specialitatea Subaru au fost mereu automobilele cu tracţiune integrală de clasă compactă şi medie. Însă, pentru a nu rămâne pe dinafară, Subaru a oferit încă din 1984 un model de clasă mică numit Justy. În afară de prima generație, acesta nu a fost însă niciodată un Subaru. Prima generaţie a fost bazată pe Rex, o mașină din clasa Kei, maşini de oraş specifice pieței japoneze. Ulterior, Subaru a renunțat la modelele mici și a decis să împrumute modele produse de alți constructori pentru a avea totuși ceva de oferit și în clasa mică, în special pentru piața europeană. Așa că pentru generațiile a doua și a treia a apelat la Suzuki, de la care a împrumutat modelele Swift și Ignis, rebotezate Justy. Actuala generație Subaru Justy, a patra, este de fapt un automobil fabricat de Toyota prin marca Daihatsu.
4. Subaru Trezia
Dacă rămânem alături de marca japoneză Subaru, mai trebuie să menționăm un model care a fost adoptat în gamă. Subaru Trezia, propunerea japonezilor în segmentul monovolumelor de clasă compactă, este de fapt o Toyota Verso.
5. Mitsubishi / PSA
O altă marcă japoneză și-a împrumutat know-how-ul în domeniul SUV-urilor către alte mărci europene. Este cazul celor de la Mitsubishi, care au împrumutat grupului francez PSA două modele: Outlander și ASX. Cele două modele crossover au fost vândute în Europa sub logourile mărcilor Citroen și Peugeot ca C-Crosser și 4007 în cazul lui Outlander și C4 Aircross / 4008 pentru modelul ASX.
6. Dodge / Fiat
Asocierea dintre grupul italian Fiat și marca americană Chrysler a dus la câteva transferuri ciudate de modele între Italia și America. Un prim transfer au fost modelele Dodge Journey adus în Europa sub numele de Fiat Freemont sau monovolumul Chrysler Voyager vândut în Italia sub marca Lancia.
7. Chrysler / Lancia
Una dintre cele mai controversate decizii luate de Sergio Marchionne, șeful grupului Fiat-Chrysler a fost ca marca Lancia, un brand cu extrem de multă tradiție, să fie practic desființat prin clonarea unor modele americane în locul celor dezvoltate in-house. Astfel, marele Chrysler 300C a devenit Lancia Thema, iar Chrysler 200 s-a metramorfozat în Lancia Flavia.
8. Jeep / Fiat
Cea mai nouă colaborare între mărcile grupului FCA este cea dintre Jeep și Fiat. Noul Jeep Renegade, cel mai mic model din gama Jeep este produs în Europa pe aceeași bandă de asamblare pe care este produs și Fiat 500X. Deși vizual cele două modele sunt extrem de diferite, dedesubt ele sunt practic același automobil.
9. Toyota Aygo - Citroen C1 - Peugeot 107 şi 108
Nu putem să lăsăm deoparte celebrii tripleți născuți din colaborarea dintre Toyota și PSA. Toyota Aygo, Citroen C1 și Peugeot 107 sunt unul și același model, produși în uzina construită special în Cehia pentru ca Toyota și PSA să ia cu asalt piața modelelor mini din Europa. Planul lor a funcționat, automobilul creat fiind simplu și ușor de întreținut. Astăzi, tripleții produși la uzina TPCA au ajuns la a doua generație.
10. General Motors
În cadrul unui grup auto mare este normal ca anumite modele să poarte mai multe sigle în funcţie de interesele respectivului grup pe diverse pieţe auto din lume. General Motors practică acest sistem de ceva vreme, iar în epoca modernă avem modele Opel născute în Europa ca Insignia sau Cascada care au ajuns pe piaţa nord-americană sub sigla mărcii Buick. Opel Insignia a devenit astfel Buick Regal iar Opel Cascada este Buick Cascada. Acelaşi lucru este valabil şi pentru crossoverul Opel Mokka, care a mai fost comercializat în Europa sub denumirea de Chevrolet Trax, iar în America poartă numele Buick Encore. O parte dintre modelele Opel sunt vândute şi în Australia sub marca Holden, parte tot din grupul GM. O altă asociere recentă este cea dintre Chevrolet Volt şi Opel Ampera, modele identice tehnic, dar cu design diferit.
Interesant subiect dar este foarte amplu si pot fi date mult mai multe exemple.....punctul 1 si 2 nu le stiam de la 3 incolo banuies ca ne sunt familiare la mai toti utilizatorii Automarket si nu numai..... As spune totusi ca punctul 8 nu prea se incadreaza la tematica decat tangential...... Offtopic: revin cu o rugaminte, "blestemati-ma" sa am parte de un Fiat Freemont (care este asamblat in Mexic) 2.0 Mjet 170 CP AT AWD - cel mai ieftin este 27 606 (la promotie). Sincer ma multumesc si cu cel mai ieftin Fiat NOU - Panda 9 486 euroi.....Vreau sa stau in service cu ele ca cica sunt slabe la fiabilitate........