POVEŞTI AUTO: Trup şi suflet pentru siguranţă. Cronologia inovaţiilor Volvo
Deși este o marcă mai tânără față de producătorii tradiționali din Europa, Volvo are o istorie bogată mai ales în ceea ce privește inovaţiile în zona siguranței auto.
Volvo s-a născut în 1927. La doar 87 ani este o marcă tânără în comparație cu alți producători auto tradiționali din Europa. Asta nu înseamnă, însă, că Volvo are o istorie sărăcă. Din contră, în cei 87 de ani de existență a reușit să aducă o serie de inovații importante în lumea auto, în special în ceea ce privește siguranța la volan. De la inventarea centurii de siguranță în trei puncte de către un inginer Volvo în 1959 și până la promisiunea că până în anul 2020 nimeni nu va mai muri la volanul unui Volvo nou, producătorul suedez este unul dintre cei mai importanți pionieri ai siguranței auto
Toți constructorii auto pun astăzi siguranța pasagerilor pe primul loc, dar evoluţia sistemelor care oferă siguranţă nu ar fi fost atât de rapidă fără implicarea suedezilor de la Volvo.
Cronologia inovaţiilor Volvo în domeniul siguranţei auto
1944 - Roll Cage. Caroseria modelelor Volvo era ranforsată cu o cușcă de metal pentru protecția pasagerilor.
1944 - Parbrizul laminat. Modelul Volvo PV444 este primul automobil suedez ce primește sticlă laminată pentru parbriz.
POVEŞTI AUTO - 70 de ani de la primul hit Volvo: PV444
1959 - Centura de siguranță cu prindere în trei puncte. Prima inovație majoră în istoria Volvo datează din 1959. Inginerul Volvo Nils Bohlin inventează centura de siguranță cu prindere în trei puncte, sistemul pe care îl folosim și astăzi. Până la inovația lui Bohlin, anumite automobile foloseau sistemul cu centură de siguranță cu prindere în două puncte, similar cu cel folosit pentru scaunele de avion. Primele modele din gama Volvo care au primit noul sistem de siguranţă au fost PV544 şi Amazon. Volvo devenea primul constructor din lume care oferea centuri cu prindere în trei puncte pentru locurile din faţă ca dotare de serie.
FEATURE - Centura de siguranţă împlineşte 50 de ani
1964 - Scaunul inversat pentru copii. Volvo începe să testeze soluții pentru transportul în siguranță al copiilor. Una dintre acestea este prototipul unui scaun pentru copii care este așezat cu spatele la direcția de mers.
1966 - Zonele de deformare controlată. Volvo începe să adauge automobilelor sale zone de deformare controlate în partea din față și în spatele caroseriei pentru a atenua impactul și a absorbi energia în cazul unui accident.
1967 - Centuri de siguranță cu prindere în trei puncte pentru locurile din spate. Specialiștii de la Volvo încep să doteze și locurile din spate cu centuri de siguranță cu prindere în trei puncte.
1968 - Tetiera. Pentru prima dată, automobilele suedeze primesc tetiere pentru locurile din față, un element import de siguranță, mai ales în cazul unui impact posterior.
1969 - Centuri cu rolă, activate de inerție. Centura de siguranță este dusă la următorul nivel prin introducerea rolelor pe care aceasta se înfășura, precum și a sistemului de activare prin inerție.
1970 - Echipă pentru investigarea accidentelor rutiere. Pentru a înțelege mai bine ce anume cauzează accidentele rutiere și pentru a înțelege urmările și modul de prevenire, Volvo creează o echipă de investigare a a accidentelor rutiere.
1972 - Portiere cu siguranțe împotriva deschiderii accidentale din interior. Pentru prima dată, Volvo introduce siguranțele pentru portierele spate împotriva deschiderii accidentale de către copii în timpul mersului.
1972 - Sistem de avertizare pentru cuplarea centurilor de siguranță. Deşi astăzi este un element definitoriu în maşinile noi vândute în România, acest sistem nu exista până în 1972. Lipsa acestuia determină chiar şi rezultate modeste neaşteptate la testele EuroNCAP, aşa cum a fost cazul lui Megane facelift, în primăvara acestui an.
1973 - Coloana de direcție colapsabilă. Pentru a atenua violența impactului pentru cel de la volan, Volvo introduce în 1973 coloana de direcție care se desegmentează în caz de accident, evitând astfel o eventuală rănire a şoferului.
1974 - Bară de protecție care poate absorbi energia impactului.
1974 - Rezervor de carburant amplasat în fața punții spate pentru siguranță mărită.
1978 - Scaunul de copii cu suport suplimentar este prezentat pentru prima dată.
1982 - Volvo inventeză scaunul cu sistem anti-submarining. Acest sistem previne alunecarea celui care îl ocupă pe sub centură în caz de impact.
1982 - Sunt introduse oglinzi retrovizoare cu unghi larg pentru a crește vizibilitatea.
1984 - Volvo instalează pentru prima dată frâne cu sistem ABS.
1986 - Introducerea celui de-al treilea stop de frână amplasat la înălțime pentru a face automobilul mai vizibil pe timp de noapte în cazul unei frânări de urgență.
1987 - Volvo introduce airbag-ul pentru șofer.
1991 - Volvo lansează sistemul pentru protecție laterală SIPS (Side Impact Protection System).
1994 - În premieră mondială, Volvo introduce airbagurile pentru impact lateral.
1997 - Sistemul de protecție în cazul răsturnării, ROPS, este introdus pe modelul Volvo C70.
1998 - Volvo lansează WHIPS (Whiplash Protection System), un sistem de tetiere active care permite protejarea zonei cervicale a celui de la volan în cazul unui impact din spate.
1998 - Volvo prezintă airbagul tip cortină.
2000 - Introducerea airbagurilor cu umflare în două trepte.
2002 - Volvo creează un manechin virtual numit Linda, pentru a putea studia efectele unui accident asupra unei femei însărcinate.
2003 - Sistem de avertizare pentru cuplarea centurilor pentru locurile din spate.
2003 - Volvo XC90 este primul SUV dotat cu sistem de protecție pentru răsturnare ROPS și controlul stabilității RSC.
2004 - Sistemul BLIS (Blind Spot Information System) este introdus pe modelele Volvo. Sistemul îl avertizează pe cel de la volan dacă un alt automobil se află în unghiul mort al oglinzii retrovizoare.
2005 - Volvo prezintă airbagul cortină montat în portieră pentru modelul decapotabil Volvo C70.
2008 - City Safety, un sistem nou ce poate detecta o potențială coliziune la viteză redusă și îl avertizează pe cel de la volan. În cazul în care acesta nu reacţionează, maşina frânează singură.
2010 - Volvo lansează Pedestrian Detection with full autobrake, un sistem ce poate detecta pietonii și poate preveni coliziunea prin frânarea automată a mașinii.
2012 - Airbagul pentru pietoni este introdus pe noul model V40. O premieră absolută în industrie, acest airbag este ascuns sub capota maşinii, iar în cazul unui impact cu un pieton airbagul se umflă instant, protejând astfel pietonul de un impact sever cu parbrizul.
2013 - Sistem pentru detectarea cicliștilor și evitarea impactului.
În curând - Sistem pentru detectarea animalelor și evitarea impactului.
Volvo XC90
Ajungem astfel în anul 2014, anul în care Volvo a prezentat o nouă generaţie a SUV-ului XC90, un automobil pe care constructorul suedez îl consideră a fi printre cele mai sigure din lume. Trei sisteme în premieră sunt prezente pe noul Volvo XC90.
Primul dintre ele este o versiune evoluată a detectorului de pietoni (Pedestrian Detection). Noul sistem poate "vedea" pietonii şi pe timp de noapte, chiar şi în întuneric complet, şi emite o avertizare către cel de la volan. În caz că acesta nu reacţionează, poate activa automat frânele automobilului.
Al doilea pachet prezentat în premieră mondială de Volvo pe noul XC90 este cel care poate detecta marginea şoselei şi poate interveni discret asupra direcţiei, dacă traseul optim este părăsit accidental. Denumirea oficială este Road Edge and Barrier Detection with Steer Assist (REBDSA).
Al treilea sistem este cea mai nouă şi modernă interpretare a sistemului cruise control adaptiv. Sistemul poate menţine automat viteza setată, accelerând şi frânând în funcţie de trafic, element comun pe mai multe modele premium de top. Ce aduce Volvo în plus este menţinerea automată a direcţiei.
Pe lângă aceste sisteme, Volvo mai oferă sistemul de frânare automată în intersecţii: dacă cel de la volan nu observă că de pe un drum perpendicular vine un alt automobil, maşina va reacţiona prin acţionarea frânelor. De asemenea, sistemul de protecţie pentru prevenirea răsturnării a ajuns la o nouă generaţie. Acesta foloseşte un nou set de senzori pentru a calcula riscul unei răsturnări iminente. Dacă sistemul consideră că riscul este mărit, va limita cuplul motor şi va frâna independent una sau mai multe roţi pentru a preveni situaţia de risc. Dacă răsturnarea este inevitabilă, airbagurile cortină vor fi activate.
volvo e volvo!!! restul e cancan!!