POVEŞTI AUTO: 70 de ani de la primul hit Volvo: PV444
Primul model Volvo de mici dimensiuni a împlinit 70 de ani de existenţă. Modelul PV444 avea să devină un simbol al mărcii suedeze la lansarea sa, în 1 septembrie 1944.
Volvo este o marcă auto atipică. Oferă automobile premium născute din inspiraţia suedeză, iar direcţia în care a luat-o marca din Gotheborg este promiţătoare. Mircea a spus-o cel mai bine în reportajul pe care l-a scris după ce a fost martor al prezentării noului model XC90. Însă Volvo are însă şi o istorie presărată de modele interesante.
Marca Volvo s-a născut în 1927, iar primul automobil care a fost asamblat de marca din Gotheborg a fost modelul ÖV 4. Acronimul este denumirea în suedeză Öppen Vagn 4 cylindrar, adică "automobil decapotabil cu patru cilindri". Automobilul avea să intre în istorie sub numele de Volvo Jakob.
Însă nu despre Jakob vom vorbi astăzi, ci despre primul model Volvo care a atras atenţia întregii lumi. Iar asta s-a întâmplat după ce al doilea Război Mondial s-a încheiat. Pe 1 septemebrie 1944, Volvo lansa un model compact cu caroserie închisă numit PV444. Era primul Volvo "mic" construit de compania suedeză şi avea să pună Volvo alături de constructorii consacraţi din Europa. PV555 avea să devină un succes pe piaţa americană şi deschidea apetitul clienţilor de peste ocean pentru marca suedeză.
Debut în timpul războiului
În 1 septembrie 1944, Volvo deschidea porţile unei expoziţii unde dorea să arate publicului ce a pregătit pentru vremurile mai bune care urmau să vină. Războiul era încă în desfăşurare în anumite părţi din Europa în 1944, dar Volvo ştia că sfârşitul este aproape. Expoziţia era găzduită de către Royal Tennis Hall din Stockholm, o clădire nou construită. Marca naţională a Suediei a expus aici tot ce realizase în cei 18 ani de existenţă, inclusiv tancuri şi maşini de război. Însă atracţiile principale erau două automobile: PV60 şi PV444.
PV60 era un proiect mai vechi care ar fi trebuit să debuteze în 1940. Războiul a schimbat planurile suedezilor, iar PV60 a rămas deoparte, deoarece producţia de automobile civile a fost sistată. Însă vedeta expoziţiei a fost micul Volvo PV444. Vizitatorii au făcut coadă să îl vadă, iar modelul expus era doar un prototip care nici măcar nu putea rula pe cont propriu. În momentul prezentării acestui prototip, Volvo lucra doar de doi ani la dezvoltarea acestui model. 40 de designeri au colaborat la dezvoltarea primului model, o machetă din lemn realizată la scara reală. Această machetă a fost prezentată în luna martie 1944 celor doi fondatori ai mărcii Volvo: Assar Gabrielsson şi Gustaf Larson. Cei doi aveau să decidă pe loc ca maşina să fie construită, o hotărâre care avea să schimbe soarta mărci suedeze.
Model de succes chiar de la lansare
În timpul expoziţiei de la Stockholm din septembrie şi imediat după, Volvo avea să înregistreze 2.300 de comenzi pentru noul model PV444. Însă aceşti clienţi au avut de aşteptat până şi-au primit maşina dorită: Volvo a dezvoltat şi să testar noul model timp de câţiva ani, astfel că abia de 3 februarie 1947 avea să fie asamblat primul model de serie, producţia intrând în ritm în luna următoare.
Volvo PV444 era lansat cu un motor cu patru cilindri de doar 1.4 litri şi dezvolta 40 CP. Motorul avea să primească variante îmbunătăţite în 1950 şi apoi în 1955, puterea urcând la 44 şi apoi la 51 CP. În America, primele modele au început să fie importate în 1956, iar acestea aveau să primească un carburator mai generos care ducea puterea la 70 CP.
În 1957, Volvo introducea şi un motor de 1.6 litri ceea care-u îmbunătăţea performanţele, dar păstra consumul de carburant al un nivel mult mai bun faţă de concurenţă. PV444 avea să rămână în producţie până în 1958, când avea să fie înlocuit cu modelul PV544, o versiune îmbunătăţită a celui mai mic Volvo. PV544 urma să ducă mai departe tradiţia acestui îndrăgit automobil până în 1966. Interesant este că Volvo îşi propusese să producă 8.000 unităţi ale modelului PV444, dar a ajuns să asambleze peste 200.000 până în momentul în care producţia s-a încheiat în 1958.
si totusi cam fortata expresia 70 de ani de "existenta" - existenta au Golf, Corolla etc.