POVEŞTI AUTO: Mercedes-Benz 540 K Streamliner - renaşterea unui automobil unicat

Publicat luni, 07.07.2014 13:25 de Dragoș Băltățeanu

Înapoi în viitor. În 1938, Mercedes-Benz crea un automobil unic, cu mult înaintea vremurilor. Un model 540 K primea o caroserie aerodinamică cu scopul de a deveni cea mai rapidă maşină produsă de Mercedes. Pierdut ulterior apoi în istorie, modelul unicat a renăscut azi prin pasiunea oamenilor de la Mercedes-Benz Classic.

Fellbach, Germania. O zi de martie cu câţiva nori pe cer. Pe un drum secundar înaintează unul dintre cele fascinante modele clasice din istoria Mercedes-Benz: 540 Kompressor. Când compresorul intră în acţiune, privirea pasagerei de 86 de ani se luminează. A auzit ultima dată acest sunet când avea 10 ani, iar tatăl său, pilot de teste pentru producătorul de anvelope Dunlop, folosea această maşină-unicat ca laborator de testare. Astăzi maşina este condusă de fiul ei, nepotul pilotului de teste din 1938.

Mercedes-Benz 540 K Streamliner (sau Stromlinien, în limba germană), este un automobil unic. Pierdut în istorie, regăsit în fotografii şi prin câteva elemente păstrate în depozitele Mercedes, a renăscut astăzi în urma unui proiect-mamut de restaurare iniţiat de pasionaţii de la Mercedes-Benz Classic. 

Departamentul caroserii speciale din Sindelfingen în anii '30.

O maşină specială într-un loc special

Istoria acestui model începe la Sindelfingen, în 1937. Este locul în care Mercedes-Benz înfinţa la începutul anilor '30 un departament special care producea caroserii luxoase pentru clienţii importanţi. O caroserie de Sinfelfingen era sinonimă cu luxul şi calitatea excepţională. Cei mai buni oameni lucrau aici pentru a satisface cererile clienţilor pretenţioşi.

În cazul modelului 540 K Streamliner, povestea este un pic diferită. Clientul era chiar Mercedes-Benz. Planul era dezvoltarea unei caroserii ultra-aerodinamice care să ajute puternicul model 540 K să atingă viteze mari. Scopul era participarea în cursa Berlin-Roma din 1939. În acea perioadă, automobilele foloseau în mare parte caroserii somptuoase cu aripi în afara corpului principal. Plăcute privirii, dar mai puţin eficiente aerodinamic. Pentru a crea acel automobil rapid, capabil să câştige cursa de distanţă dintre Berlin şi Roma şi oferind în acelaşi timp şi confort pasagerilor, echipa condusă de Hermann Ahrens a ales şasiul modelului 540 K, un model puternic, şi a creat o caroserie specială folosind principiile aerodinamicii, la fel ca la un automobil din zilele noastre. Pentru inspiraţie s-au orientat către industria aviatică.

Mercedes-Benz 540 K Streamliner fotografiat în 1938

Profilul caroseriei din aluminiu a fost creat manual, rezultând o linie joasă, elegantă şi eficace. Au fost păstrate foarte puţine elemente de decor, chiar şi faimoasa stea fiind eliminată şi pictată deasupra radiatorului. Parbrizul a fost micşorat, lufturile reduse la minim, iar clanţele portierelelor au fost integrate în caroserie. La fel şi farurile. Un Mercedes-Benz 540 K normal avea o caroserie cu un coeficient aerodinamic de 0.57. Cu ajutorul caroseriei speciale Streamliner, coeficientul aerodinamic a fost îmbunătăţit la 0.36. Motorul de 5.4 litri cu compresor cu opt cilindri în linie era inima modelului, iar viteza maximă ce putea fi atinsă era de 185 km/oră, una fenomenală pentru 1938. Propulsorul de 5.401 cmc dezvolta 115 CP în versiunea aspirată şi 180 CP în versiunea supraalimentată cu compresor. 

Carieră întreruptă înainte să înceapă

Istoria avea să joace însă un rol important în viaţa acestui model. Din potenţial automobil de curse, soarta sa avea să fie schimbată de evenimentele din istorie. În 1938, cursa de la Berlin la Roma avea să fie amânată pentru un an şi anulată ulterior din cauza celui de-al doilea Război Mondial. De asemenea, inginerii germani aveau să se confrunte cu o serie de probleme tehnice. Cea mai importantă erau anvelopele, care nu rezistau la vitezele foarte mari atinse de 540 K Streamliner. Cu o carieră de automobil de curse terminată înainte să înceapă, 540 K avea să fie folosit ca automobil de teste pentru producătorul de anvelope Dunlop, care avea nevoie de o maşină care să poată rula la viteze mari pentru perioade de timp considerabile. Streamliner-ul Mercedes putea face asta cu uşurinţă, putând atinge viteze de croazieră de 165-170 km/oră pe timp îndelungat. Iar autostrăzile Germaniei erau foarte libere în 1938. Testele se efectuau pe distanţe lungi, cu mai mulţi piloţi care se schimbau între ei. Berlin-Hamburg şi retur era una din rutele de testare, dar cel mai folosit segment era autostrada dintre Karlsruhe şi Gottingen, ce corespunde cu autostrăzile A5 şi A7 de astăzi. 

În 1 septembrie 1939 a izbucnit războiul, iar uzul automobilelor non-oficiale pe teritoriul Germaniei Naziste a fost restricţionat. Pentru a putea folosi în continuare maşina, inginerii de la Dunlop au convertit-o să funcţioneze cu gaz lichefiat. Maşina a supravieţuit războiului fără a fi avariată, iar după încheierea ostilităţilor a fost folosită de un oficial din armata americană în zona oraşului Stuttgart. Maşina a fost vopsită în culori militare, aşa cum o arată urmele de vopsea de pe şasiu. Într-un final, maşina a fost returnată firmei Dunlop şi actele oficiale arată că a fost radiată din circulaţie pe 21 aprilie 1948. Ulterior, ea a fost returnată celor de la Mercedes-Benz, unde, din motive necunoscute, a fost demontată. Şasiul şi puntea spate au ajuns în inventarul muzeului, unde au fost redescoperite acum câţiva ani.

O parte din şasiul original.

Renaşterea

Piesele s-au pierdut în diverse depozite, dar ulterior şasiul original a fost redescoperit. Numărul de şasiu gravat şi multiplicarea atipică a diferenţialului spate le-au dat de gândit experţilor moderni de la Mercedes-Benz. Nu multă lume îşi aducea aminte de exemplarul unicat, aşa că cei care au descoperit şasiul uitat au început să se documenteze. Când au realizat ce au descoperit, proiectul a fost prezentat lui Michael Bock, şeful lui Mercedes-Benz Classic. Au decis că maşina trebuie să traiască din nou şi au început un proiect mamut de restaurare.

Numărul ciudat de şasiu a atras atenţia specialiştilor de la Mercedes-Benz Classic

Pornind la de şasiul original şi de la alte câteva piese originale regăsite în depozitele Mercedes-Benz, specialiştii în maşini clasice au reconstruit scheletul folosind metodele clasice, cu cadru de lemn. Însă caroseria a trebuit refăcută de la zero a fost de departe cea mai dificilă misiune. Aluminiul a fost modelat manual timp de 4.800 de ore pentru a ajunge la forma originală. Pentru a regăsi metodele clasice de prelucrare, s-au căutat documente şi manuale originale în arhivele Mercedes-Benz. Fotografiile cu maşina au ajutat şi ele enorm de mult în reconstrucţia caroseriei, însă cel mai importat document regăsit a fost un desen extrem de precis al automobilului realizat la scara 1:1. Pregătirea pentru reconstrucţie a durat mai mult de un an, aici fiind implicată munca de documentare şi regăsirea documentelor originale. 

Elementele de caroserie din aluminiu au fost manufacturate.

Reconstrucţia a început în 2013. 540 K Streamliner a început să prindă formă, iar cele mai mici detalii au fost reconstruite cu o atenţie deosebită. Vopseaua originală a fost refăcută folosindu-se urmele de vopsea încă vizibile pe şasiul regăsit. Din când în când, documentaţia pentru un anumit element lipsea, iar specialiştii de la Mercedes-Benz Classic au trebuit să se pună în locul înaintaşilor lor şi să găsească soluţii. Ca în 1938. Însă toate eforturile au meritat.

4.800 ore de muncă au fost necesare pentru reconstruirea acestui model unic.

Automobilul complet, identic cu cel din din 1938, va fi prezentat publicului la Concursul de Eleganţă de la Pebble Beach, în California. Toate detaliile originale au fost respectate: interiorul este finisat cu piele gri şi lemn, exact ca un Mercedes luxos din 1930. 76 de ani mai târziu, Mercedes-Benz 540 K Streamliner îşi trăieşte a doua viaţă. Nu mai este un laborator pe roţi, ci un automobil admirat la cele mai importate concursuri de eleganţă şi expoziţii de maşini clasice.

Astăzi, 540 K Streamliner îşi trăieşte a doua viaţă.

  • Rares, luni, 07.07.2014 16:53

    Oameni si cultura de admirat. Nu doar nemtii, ci toti cei care fac asa ceva.

  • zarnesteanu, luni, 07.07.2014 18:03

    Doua cuvinte cheie: pasiune si disciplina. Fara acestea doua nimic nu e posibil la scara mare si sa dureze in timp. "Pentru a regăsi metodele clasice de prelucrare, s-au căutat documente şi manuale originale în arhivele Mercedes-Benz." Deci si atunci (si acum) totul s-a facut (si se face in continuare) ca la carte. Totul este documentat, inregistrat si controlat la sange. Intr-o natiune trecuta printr-un razboi care a nivelat-o aproape total, a fost posibil la 75 de ani sa reconstruiasca un prototip care sa respecte cele mai mici detalii. Cati din Europa ar putea face asta in ziua de azi? Cati au aceeasi disciplina si constanta de-a lungul unui proiect, de la aprobarea conceptului si pana la finalul productiei de masa? Citind articolul asta, intelegi inca odata de ce atunci cand urci intr-un Mercedes mesajul clar si puternic pe care ti-l transmite are un singur cuvant: business. Bravo lor!

  • bravo zarnesteanu, luni, 07.07.2014 20:53

    imi place ca are, spre deosebire de altii, temeinice cunostinte auto, si cred ca si ceva sange de neamt in vine oricum, cred ca ai perfecta dreptate despre nemti, eram sigur ca trebuie sa fie ceva de genul asta in legatura cu ei sa stii ca ai dreptate! iti merge mintea! bravo! nu ca la alti amarasteni de aici

  • streamline, marţi, 08.07.2014 11:48

    sa le plangem de mila nemtilor care au trecut printr-un razboi....nu conteaza milioanele de victime ale unui dezaxat mintal si al acolititlor sai. Si sa nu uitam masele de pupincuristi (aka zaresteanu) care au ridicat la grad de zei o natiune care de multe ori s-a dovedit extrem de fatarnica. Vezi bunele relatii ale nemtilor cu fratele nostru rus de la est. sange de neamt la zarnesteanu? mai degraba are ceva de saru'mana coane cu origini sanatoase de pupincurist de roman neaos ce se viseaza arian zarnesteanu e bun de reporter la gazeta de perete...scrie mult si nu spune nimic

  • zarnesteanu, miercuri, 09.07.2014 15:57

    In rest, toti suntem oameni, toti gresim si nimeni nu e zeu sau semizeu. Doar liderul coreei de nord se crede asa ceva. Intreb si eu, nu la fel as putea zice de unii de-aici? Ca japonezii sunt zeii lor? Ca Renault este motivul pentru care altii fac apoplexie si explodeaza in cele mai penibile refulari de cate ori cineva zice ceva de firma asta? How about that? Germania natiune fatarnica? Probabil ca tu ca roman stii ca noi suntem cu totii niste sfinti, niste elvetieni corecti pana in maduva oaselor, iar tu mai dihai ca toti esti cel mai indreptatit sa arunci cu noroi. Sa-ti dau doua exemple de nemti. Ambii din familia Hohenzollern-Siegmarienen. Carol I al Romaniei, a venit in 1866 cand Romania proaspat recunoscuta international era pe punctul sa se dezintegreze datorita alungarii din tara a lui Cuza de catre boiernasii locali. Carol a scos Romania din evul mediu si a dus-o in randul natiunilor civilizate. Tot el a condus personal atacul trupelor romane la Plevna in razbouiul de independenta. Intre multe altele. Comparativ cu alti lingai care stateau bine mersi in conacele lor si-si regulau servitoarele. Ferdinand von Hohenzollern. Ca rege al Romaniei in 1916 se aliaza coalitiei Antantei si declara raboi puterilor Centrale si implicit familiiei din care a provenit. Pentru asta a fost sters din cartea Hohenzollern-ilor. Dar a fost un om care si-a tinut juramantul facut in fata poporului si Parlementului Roman. Un om care a stiut sa vada interesele tarii inaintea intereselor personale, un rege adevarat pentru care onoarea, integritatea si fidelitatea nu au fost doar vorbe in vant. Iar tu paduche vii si spui ca sunt fatarnici? Mda. No further comments.