OFICIAL: Toate mașinile noi vândute în UE din iulie 2024 vor avea cutii negre

Publicat luni, 29.01.2024 13:31 de Tiberiu Safta

Începând din iulie 2024, toate mașinile noi vândute în Uniunea Europeană vor trebui să fie dotate cu dispozitivele Event Data Recorder, cunoscute popular drept cutiile negre. Cu ajutorul sistemului, autoritățile vor putea afla mai ușor cum s-a petrecut un accident.

Dispozitivele EDR (Event Data Recorder), cunoscute drept cutiile negre, sunt întâlnite la avioanele de linie. Toate aeronavele sunt dotate cu un astfel de dispozitiv care înregistrează date pentru a putea determina cursul evenimentelor în cazul unui dezastru. Acest dispozitiv este prezent la toate avioanele de linie și comerciale încă din anii ’60.

Acum, potrivit unei decizii a Comisiei Europene, mașinile vor primi în curând un asemenea dispozitiv. Mai exact, toate mașinile noi vândute în Uniunea Europeană începând din iulie 2024 vor trebui să fie dotate cu o cutie neagră din fabrică. Astfel, mașinile cu până la 9 locuri și vehiculele comerciale cu o greutate de până la 3500 de kilograme vor avea în dotare un sistem EDR.

Conform documentației Comisiei Europene, cutiile negre vor trebui să înregistreze și să stocheze următoarele date: viteza, frânarea, poziția mașinii pe șosea (inclusiv înclinarea acesteia) și reacția sistemelor de siguranță. De asemenea, EDR-ul va putea analiza dacă sistemul de apelare de urgență este activat în caz de accident. Înregistrarea va începe cu 5 secunde înainte de impact și se va termina la 0.3 secunde după incident. Cutiile negre vor stoca și informații despre marca și modelul implicat în accident, precum și echipamentul din dotare.

Față de alte sisteme, cutiile negre nu vor putea fi dezactivate sau oprite sub nicio formă. Acestea sunt activate automat atunci când airbag-urile și sistemele de pretensionare a centurilor de siguranță sunt declanșate în caz de impact. EDR-urile vor fi integrate în interiorul airbag-urilor. De asemenea, cutiile negre vor fi activate atunci când capota începe să se miște în mers sau atunci când schimbarea de viteză laterală sau pe lungime este mai mare de 8 km/h într-un interval de 0.15 secunde.

Informațiile adunate și stocate de EDR vor aparține șoferului sau proprietarului mașinii. Acestea vor fi anonime, iar ultimele 4 cifre din seria VIN a mașinii nu vor fi stocate. Orice alt tip de informație care ar dezvălui identitatea celui de la volan nu va fi înregistrat sau stocat.

La final, datele vor putea fi accesate numai de către autoritățile competente pentru a putea determina cauza unui accident. Obținerea informațiilor se va putea face prin interfața OBD. În cazul în care portul este distrus, atunci informațiile vor trebui extrase direct din EDR.

via Motor1

  • Bica, luni, 29.01.2024 16:44

    500 euro+ la pretul de vanzare al viitoarelor masini ptr chestia asta..

  • @bica, luni, 29.01.2024 19:06

    nop, trebuie sa ieftineasca ca le testam masinile in locul lor etc sa puna si camere si sa faca si un rezumat la itp si cand vinzi masina.

  • George Simion, luni, 29.01.2024 19:31

    si daca nu pui centura? mai sar plasele de aer, se mai inregistreaza ceva?

  • spaclu lu manole, luni, 29.01.2024 19:44

    Urmatoru pas va fi accesul PERMANENT al datelor din cutiile negre de catre asiguari si ajustarea celor care depasesc viteza legala, nerespectarea regulilor de circulatie, samd. Nu mai vorbim de alte entitati obscure, private sau nu, care le vor putea hacui in interes personal. Viitorul e sumbru de tot. Gen china comunista sau si mai rau.

  • Mana-rece-suflet-cald, luni, 29.01.2024 20:01

    Mașinile Volvo mai noi, au deja acest gen de înregistrare de date. Doar că nu se numește oficial cutie neagră.

  • Matei, luni, 29.01.2024 21:16

    S-a dus scuza preferata a cocalarului cu BMW: m-a surprins.

  • @mana-rece, luni, 29.01.2024 23:58

    All new models of car, van, lorry and bus will need to feature a black box to record crash data from today [6 July 2022] in order to secure type approval in the European Union. The regulation will extend to all new vehicles registered in the EU from July 2024.

  • ds, marţi, 30.01.2024 09:28

    Un pas înainte care va fi de mare ajutor în expertizele din procese.

  • Banditos, marţi, 30.01.2024 10:09

    "Lasa ca stim noi....astia vrea sa stie pe unde mergem, unde oprim, cat stam plus ca dintr-un buton si poate sa ne dezactiveze masina. Asta e doar inceputul. Va zic io."

  • Snow, marţi, 30.01.2024 10:24

    Nu doar un cost suplimetar dar si o complicatie tehnologica semnificativa. Prin analogie cu BMW-urile moderne probabil ca echipamentul va fi sustinut de un acumulator dedicat. La masinile mentionate se schimba cam la 3 ani si costa vreo 400 de lei plus manopera (la dealer 1000 + lei) ...