Norvegia își "înverzește" armele grele: nordicii înlocuiesc feriboturile diesel cu unele electrice și hibride

Publicat vineri, 07.04.2017 14:00 de Mircea Meşter

Pe lângă construcția unor feriboturi noi 100% electrice, Norvegia va converti 130 de nave-platformă deja existente de la motoare diesel la motoare electrice sau la propulsie hibridă.

Norvegia este una dintre cele mai avansate piețe mondiale în ceea ce privește adoptarea mașinilor electrice, o serie de bonusuri, avantaje rutiere și facilități fiscale acordate posesorilor de mașini cu emisii zero aducând cota de piață a electricelor la 35% în 2017. Altfel spus, una din trei mașini noi vândute în Norvegia este o electrică.

Ei bine, statul nordic își propune să treacă la următorul pas al adoptării acestei tehnologii: transformarea flotei de feriboturi ale țării din nave diesel în nave electrice sau hibride.

Norvegia oferă în acest moment 120 de rute de feribot care facilitează trecerea a 20 de milioane de mașini anual în zonele fiordurilor într-un relief considerat mult prea complicate tehnic și financiar pentru construcția de poduri. 

Pe lângă construcția efectivă de feriboturi noi alimentate complet electric, operatorii vizează conversia a 84 de platforme existente de la diesel la electric în cazul celor 70% dintre navele de acest tip care operează pe distanțe scurte. În plus, alte 43 de feriboturi care operează pe distanțe lungi vor trece de la diesel la hibrid în cazul rutelor mai lungi. În acest ultim caz, motoare diesel de generație nouă vor fi utilizate la încărcarea constantă a bateriilor.

Conform calculelor oferite de guvernul norvegian, conversiile vor duce la reducerea emisiilor de oxizi de azot (NOx) cu 8000 de tone pe an și la scăderea emisiilor de CO2 cu 300.000 de tone pe an, echivalentul emisiilor anuale ale 150.000 de mașini.

Feribotul electric: baterii de 8 ori mai mari decât ale unui Tesla Model S

Norvegia testează deja de doi ani încoace un prototip de feribot complet electric. Acesta se numește Ampere și beneficiază de un pachet de baterii cu o capacitate de 800 kWh (de 8 ori mai mult decât un Tesla Model S) care este alimentat peste noapte. Traversarea unui fiord de 6 kilometri durează 30 de minute și are nevoie de circa 150 kWh consumați de cele două motoare electrice (așezate în față și spate), ceea ce înseamnă că feribotul trebuie alimentat la stații rapide și pe perioada de andocare. 

via BBC

  • Scorpionul.negru, vineri, 07.04.2017 15:09

    Norway.....ce mai e de zis ?

  • dragnea ftw, sâmbătă, 08.04.2017 04:43

    cate tone de noxe aruncam aiurea in aer fara sa stim cand/daca vom avea vreodata tehnologia sa le "reciclam". apropo, tot ieftin ne vindem petrolulu?

  • dan_grc, sâmbătă, 08.04.2017 11:26

    Bravo lor în acest sens, dar ca o paranteză la " Norvegia, ce-ar mai fi de zis ? ", păi la o rată a sinuciderilor foarte ridicată pentru o societate dezvoltată și avansată, parcă e ceva putred în Danemarca.

  • vianu, sâmbătă, 08.04.2017 13:49

    @dan_grc absolut fara nici o relevanta statistica pe care o invoci. Sunt tari la fel de dezvoltate (sau mai dezvoltate) care stau mai rau la acest capitol. Nu exista o regula pentru a explica distribuita acestui fenomen global, dar rata ridicata a sinuciderilor in tarile dezvoltate, e "mai vizibila" si "mai nenaturala" in conditiile in care nivelul de trai ridicat ar trebui sa nu permita astfel de lucruri. @dragnea...se recicleaza, devenind acumulatori statici sau se stocheaza sub stricta supraveghere (toyota isi preia acumulatorii de la Prius). Nu exista nimic perfect, solutiile vor veni. Ai alternative? on-topic...astia privesc in perspectiva si cauta solutii, noi iesim cu popistu'n camp sa invocam ploaia.

  • dan_grc, sâmbătă, 08.04.2017 14:32

    @ vianu Nu are relevanta, dar am vrut sa sublinez faptul ca se gasesc lucruri negative si la norvegieni, aparent nejustificate, adica sa te sinucizi asa sanatos, de tanar, cand ai aer curat de respirat ?

  • AndreiRN, duminică, 09.04.2017 20:26

    Monopolul petrolier nu prea are mare putere in Norvegia chiar daca aceasta tara a ajuns foarte bogata de pe urma pertolului. Ei prefera sa vanda "otrava" altora.

  • Kotegaeshi, duminică, 09.04.2017 22:03

    Este interesant daca cei care admira tarile nordice, stiu despre taxele si impozitele de acolo. Sunt multi care-si muta afacerile de acolo. Cred ca cei mai multi se muta in Valcea.

  • LR, marţi, 11.04.2017 07:47

    Da, au taxe mari, dar există și avantaje. Nu au sate fără apă și canalizare, au protecție socială și au foarte multă educație și foarte mult bun simț.

  • LR, marţi, 11.04.2017 07:49

    Bineînțeles, corupția e mult mai rară decât la noi.