Nihil sine Mondeo
Automarket a testat noul Mondeo pana pe litoral si va prezinta primele impresii legate de a treia generatie a modelului Ford.
Ce va trece prin minte atunci cand auziti cuvantul Mondeo? O masina care a facut istorie, care si-a trait veacul, care inseamna foarte mult pentru Ford, o masina care a avut problemele ei la un moment dat insa care si-a revenit. Cam asta inseamna cariera lui Mondeo de pana acum.
Ei bine, cea de-a treia generatie este altfel. Din doua motive. In primul rand, vorbim de o masina care, asa cum o vedeti astazi pe strada, a fost utilizata de James Bond (a.k.a. Daniel Craig) in ultimul episod al celebrei serii de aventuri. Ei bine, da, noul Mondeo este masina lui Bond si, desi Ford a cotizat evident pentru a reusi aceasta “performanta” disponibila pana acum doar supercarurilor cu un coeficient aerodinamic relativ ridicat, miscarea a reusit. Al doilea motiv al faptului ca ultimul Mondeo este altfel se numeste Kinetic. Asa cum s-a incetatenit in limba, Kinetic este noul limbaj de design utilizat de Ford pe modelele sale. Ce inseamna asta in practica? Pe scurt, cateva sute de priviri indreptate inspre tine cand esti la volan in primul test drive organizat in Romania si linii incisive care nu amintesc foarte mult de deja depasita versiune anterioara.
Ford vrea sa faca din Mondeo cel mai tare model din segment. Pentru asta, a pregatit nu mai putin de noua motoare in Romania (4 Duratorq TDCI si 5 Duratec pe benzina), de la un 1.6 pe benzina usor subpotent, trecand pe la un 2.0 TDCI care face toti banii si pana la un 2.5T care iti ofera tot ce se poate in segmentul de care vorbim. Si cand spunem “tot ce se poate” ne referim la grupul de sisteme electronice inteligente care iti fac viata mai usoara pe sosea.
Deliciul intregului test (care a avut loc pe Autostrada Soarelui, pana la Constanta) a fost, de altfel, Cruise Controlul activ care recunoaste si calculeaza automat distanta pana la masina care se afla in fata si franeaza usor pentru a evita un eventual contact intre cele doua vehicule. Este adevarat, nu e o inventie exclusiva Ford si nici o noutate absoluta, insa ACC iti usureaza mult sarcina in cazul drumurilor lungi, o provocare care trebuie trecuta din start in CV-ul lui Mondeo.
Daca exteriorul arata bine (si diferit in zona grilei frontale, in functie de versiunea pe care o alegeti intre Ambiente, Trend, Ghia si Titanium), formele interiorului pot naste discutii in contradictoriu. Motivul: modul in care Ford a ales sa utilizeze, in locul unei planse de bord clasice si elegante, una high-tech care sa se potriveasca cu stilul abrupt de afara. In echiparile superioare, cadranele clasice se tranforma intr-un concert digital care arata mai degraba a mini-monitor de calculator iar consola devine un loc de pelerinaj pentru cei care isi doresc o multime de gadgeturi in acelsi loc. Este adevarat, fanii mai conservatori nu vor agrea acest stil schimbat al lui Mondeo, insa cei care au trecut pe Ford odata cu noua imagine Kinetic vor fi primii care vor aprecia imaginea modelului produs in fabrica Ford din Genk, Belgia.
In test au fost disponibile toate versiunile de caroserie: sedan, break si hatchback. Diferentele dintre hatchback si berlina nu sunt foarte mari, ele limitandu-se la spatiul din portbagaj, evident mai mare in cazul celei de-a doua configuratii. Hatchback-ul are insa avantajul de a fi usor mai scurt si de a fi mai abordabil si mai practic. Insa nimic nu se compara cu spatiul din break, unde (vezi si in fotografii) doi dintre colegii participanti la test au incaput fara probleme. Oricum ar fi, viitorii clienti vor putea alege intre 14 nuante de vopsea pentru exterior si trei variante de tapiterie, astfel ca identitatea fiecarui Mondeo cumparat in Romania va putea fi personalizabila pana la un anumit punct in functie de preferinte.
Urmeaza acum trei mari puncte pozitive ale lui Mondeo (cititorii carora le plac criticile sunt invitati sa reciteasca prima parte a textului). Marile avantaje ale noului model Ford sunt suspensiile (legate direct de stabilitatea pe sosea), sistemul de frane si transmisia.
Primele reprezinta o surpriza placuta in conditiile in care stim ca pachetul de suspensii de pe rivalul Passat este, poate, cel mai dezvoltat tehnologic din intreaga piata. Nicio problema in virajele abordate agresiv, nicio problema pe partile proaste ale soselei. Compromisul pe care Ford l-a facut in favoarea confortului este unul placut in aceste conditii, fiind dublat de spatiul interior si de modul de constructie a scaunelor.
Daca una dintre problemele dumneavoastra la alegerea unei masini este reprezentata de frane, puteti sa va orientati linstiti spre Mondeo. Gandit pentru a functiona in conditii de berlina pur-sange, pachetul de franare nu supara prin sensibilitate sau, din contra, prin duritate, fiind concepute astfel incat sa fie practice si simple. Cutiile de viteze sunt exact ce avea nevoie Mondeo. Ford nu a dezvoltat o singura cutie pe care sa o imparta apoi la fiecare motorizare ci au gandit absolut fiecare pachet de transmisie in paralel cu motorul pentru care acesta a fost dezvoltat. Au rezultat cutii pretabile fiecarui propulsor, treptele scurte ale motorului de 2.5 litri dubland, de exemplu, aparitia sportiva a acestuia.
Oricum ar fi, in cazul in care va hotarati sa alegeti un Mondeo, testati mai multe versiuni de motorizare inainte. S-ar putea sa aveti surprize placute de la motoare pe care nu le-ati putea crede in stare sa va ofere confortul si senzatiile pe care le dau cu adevarat. Si invers. Dar neaparat cereti o configuratie superioara de echipare. Merita pe bune.
Preturile noului Ford Mondeo incep, in Romania, de la 15.590 de euro (1.6 benzina - 110 CP in versiune Ambiente) si ajung pana la un maximum de 23.085 de euro (2.5T benzina - 220 CP, in versiune de echipare Titanium X)