Mașini de vacanță: teste de consum de Sărbători cu Nissan Qashqai 1.6 dCi și BMW Seria 4 Gran Coupe 430d
Am avut ocazia să testăm de Sărbători două mașini diesel cu motoare pe cât de interesante, pe atât de diferite. Un 1.6 dCi pe Nissan Qashqai și un 3.0 diesel pe BMW Seria 4 Gran Coupe. Am rulat normal ca să vă spunem cât "mănâncă" fiecare în viața reală.
Ca în fiecare an, redacția Automarket se lasă motorizată pe perioada vacanței de iarnă. Este o ocazie bună să ne apropiem mai mult de un model și să-i testăm reacțiile la temperaturi scăzute și, dacă precipitațiile ne ajută, comportamentul pe drumurile acoperite cu zăpadă.
Așa că anul acesta am ales două mașini complet diferite, dar cu un punct comun esențial: tracțiunea integrală. Mircea a tras lozul premium și a plecat acasă cu BMW Seria 4 Gran Coupe. De cealaltă parte, Bogdan a privit traficul de la înălțimea unui Nissan Qashqai (Exagerăm! Să fi fost vreo 5 centimetri mai sus decât Mircea).
Bogdan și Nissan Qashqai
Nu cred că există vreo junglă urbană românească în care să nu găsești măcar un Nissan Qashqai, de generație anterioară sau actuală. Prin urmare, o mașină care a prins bine la publicul local și despre care am putea spune că nu mai ascunde foarte multe secrete. Și totuși...
Am început călătoria cu un Nissan Qashqai 1.6 dCi pe care eu l-am văzut negru sau cel mult albastru. A fost nevoie de un soare puternic de decembrie, o vizită la spălătorie și un certificat de înmatriculare pentru a înțelege că japonezii numesc acea nuanță Nightshade, iar românii i-au spus simplu ”violet”.
Aș trece rapid peste detaliile estetice, însă mai e ceva: jantele de 19 inch, oferite alături de echiparea Tekna. Sunt accesoriul perfect. Așa cum un colier cu diamante desăvârșește o rochie de seară, dar... Există un ”dar” pentru că dincolo de aspectul plăcut se ascunde disconfortul unor asemenea jante. Pe cât de mult amplifică designul crossover-ului, pe atât de mult îi știrbesc din confortul clasic. Suspensia este ușor zgomotoasă, deși mașina avea doar 6800 de kilometri, iar gropile s-au simțit ceva mai bine în habitaclu. Am recuperat din confort grație scaunelor.
O să rămân la ținută de drum și o să vă măturisesc că imediat după Crăciun am crezut că tracțiunea integrală o să-mi fie utilă fix la nimic. Ei bine, iarna capricioasă a ținut să mă contrazică. Iar spre sfârșitul zilelor petrecute cu Qashqai am apăsat de multe ori butonul care cupla tracțiunea 4x4 inteligentă. Afișarea în timp real a cantității de cuplu canalizată spre fiecare axă este distractivă, dar și utilă. Chiar dacă mai tot timpul resursele au mers către puntea față, nu puține au fost situațiile în care spatele a contribuit pentru a scoate crossover-ul de pe străduțele care n-au mai văzut o mașină de deszăpezire de pe vremea când erau considerate bulevarde.
Așadar, sistemul 4x4 s-a dovedit util în 20% din timpul petrecut alături de Qashqai. Mi-a oferit o senzație de siguranță și a plantat mai bine SUV-ul pe șosea, mai ales atunci când nimereai vreuna din șinele tramvaiului bucureștean.
După aproximativ 1200 de kilometri parcurși pe drumurile prietenoase sau mai puțin prietenoase ale țării, am tras concluzia că navigației i-ar prinde bine un update. Am apreciat însă eterna zgârcenie a Alianței Renault-Nissan când vine vorba de consum. Amestecând câteva zile de București ticsit de trafic în apropierea sărbătorilor, cu o rulare neponderată pe drumuri naționale și o porțiune de 150 de kilometri de autostradă, dieselul de 130 de cai putere s-a mulțumit cu un consum de 6.1 litri/100 de kilometri. O valoare foarte bună, având în vedere că și temperaturile au ajuns de multe ori la -15 grade Celsius, iar start-stop-ul a refuzat să mai meargă sub 0 grade.
Am avut multe porțiuni de drum pe care le-am parcurs noaptea, iar faza lungă inteligentă a dat dovadă de exces de zel. S-a aprins destul de timid, deși condițiile de afară o cereau. Cât privește vizibilitatea generală, clar nu i se pot imputa prea multe lui Qashqai. Mai ales atunci când ai deasupra capului un acoperiș panoramic impresionant, care te învăluie în lumină și îți înseninează ziua, indiferent de cât de înnorat e afară.
Având în vedere că idila mea cu Qashqai s-a desfășurat într-o perioadă presărată cu sărbători îndestulătoare și multe zile libere, portbagajul a fost nevoit să înghită multe. Cei 439 de litri au fost depășiți uneori de situație. Iar soluția de compartimentare gândită de Nissan nu și-a găsit utilitate, având în vedere că portbagajul a fost mereu plin. Și tot la capitolul spații de depozitare, am un sfat pentru inginerii Nissan: faceți un spațiu mai mare pentru telefonul mobil!
Mircea și BMW Seria 4 Gran Coupe
Trebuie să recunosc că aveam opinii amestecate despre Seria 4 Gran Coupe înainte să pun mâna pe mașina de test care urma să-mi fie tovarăș de drum în următoarele trei săptămâni, pe perioada vacanței de iarnă. În primul rând pentru că nu-i vedea rostul în gamă în condițiile în care BMW are deja acolo Seria 3, un nume cu mult mai mult appeal și cu o istorie sănătoasă în spate. Seria 4 Gran Coupe nu e vreo construcție lingvistică ușor de înțeles și, după cum urma să văd în următoarele zile, trebuie explicată oricui încearcă să înțeleagă de ce "are patru uși, seamănă cu Seria 3, dar are pe portbagaj 430d".
Una peste alta, pentru că am avut de traversat țara pe lung și pe lat în perioada unor Sărbători care se anunțau calde și uscate, am decis că am la dispoziție o perioadă îndeajuns de lungă pentru a testa consumul real al mașinii în condiții la fel de reale de condus. Până la urmă, nu ți se întâmplă prea des să ai în mâini o mașină de 259 de cai cu motor diesel de 3.0 litri pe care să o poți pune la un astfel de test. De notat că nu am făcut un test de consum în adevăratul sens al cuvântului, ci am rulat cu mașina cât se poate de normal, în ritmul traficului, pe trei segmente: București-Bistrița (420 de kilometri), apoi Bistrița-Oradea și retur (aproximativ 530 de kilometri), pentru că finalul să fie un Bistrița-București pe drumuri ude și pe alocuri acoperite de zăpadă și gheață.
În cartea tehnică, Seria 4 Gran Coupe cu motor diesel de 3.0 litri anunță un consum extraurban de 5.0 litri/100 km, în timp ce în oraș vorbim de 6.4 litri/100 km. După cum urma să văd în zilele de test, consumul extraurban declarat e destul de aproape de cel real, în timp ce între consumul urban din fișa tehnică și cel de pe șosea se cască o propastie destul de mare.
Oricum, per total am rămas surprins să constat la ce performanțe a ajuns BMW în ceea ce privește consumul unui motor care nu e tocmai mic și nu e construit neapărat pentru a face economie. Chiar dacă am rulat pe toată perioada drumurilor mele prin țară în modul Normal (cu ieșiri temporare scurte în Sport și cu foarte puține limitări în Eco Pro), am constatat că un BMW de 260 de cai care costă peste 50.000 de euro cu taxe incluse în versiunea standard poate fi prietenos cu portofeul celui de la volan.
Pe primul segment, București-Bistrița, am rulat într-o zi de duminică, iar traficul a fost lejer. Nu mă grăbeam prea tare, așa că am încercat să mă relaxez și să beneficiez la maximum de confortul unei astfel de mașini, care oferă un setup al suspensiilor ceva mai moale decât cel de pe Seria 3. Iar aici am văzut deja una dintre principalele diferențe dintre "frații" Seria 3 și Seria 4 GC. De notat că au fost două persoane în mașină, iar portbagajul a fost plin. Capacitatea acestuia nu e foarte ridicată, dar accesul se face extrem de ușor prin prisma faptului că Seria 4 Gran Coupe are hayon, a doua particularitate care le facilitatea familiștilor accesul la zona de bagaje.
La finalul drumului de 416 kilometri, computerul de bord a indicat 6.2 litri/100 km, cu o viteză medie de 69.9 kilometri pe oră. Mi se pare un consum mai mult decât decent pentru o mașină cu motor de 3.0 litri care ajunge la 260 de cai putere și care-ți oferă și confortul unei cutii automate care schimbă excelent treptele.
După câteva zile, pe drumul Bistrița-Oradea, am încercat să rulez relaxat pe porțiunea Bistrița-Cluj Napoca, profitând de o șosea excelentă populată, însă, de șoferi care nu prea înțeleg regulile de bază de circulație. Am reușit să ajung la Cluj cu un excelent 4.8 litri/100 km respectând în principiu limitele de viteză, ceea ce înseamnă că, fără prea mult efort, am reușit să scad sub cifrele oficiale oferite de BMW în cartea tehnică a mașinii. Spre Oradea am fost patru persoane în mașină, iar per total drumul Bistrița-Oradea-Bistrița a fost parcurs cu 6.3 litri/100 km, fără ca mașina să fie menajată în vreun fel.
În sfârșit, cei 420 de kilometri de pe drumul spre București au fost și ei parcurși cu aceeași medie de consum: 6.2 litri/100 km.
Sincer, sunt foarte surprins de performanțele de consum ale acestei mașini. Am folosit-o așa cum ar utiliza-o orice șofer de familie cu creierul întreg, iar rezultatul este mai mult decât bun pentru acest tip de motor. Bonus: am găsit o benzinărie Petrom din Bistrița în care dieselul costa 4.4 lei/litru după 1 ianuarie, ceea ce a făcut ca un plin de rezervor al acestei mașini să mă coste în jur de 250 de lei. Sume infime în raport cu cele pe care le plăteam cu toții acum un an, de exemplu.
Dacă la capitolul consum lucrurile sunt roz și mai mult decât atât, am notat și câteva minusuri ale lui Seria 4 Gran Coupe 430d. De exemplu, motorul este destul de zgomotos la ralanti și la sarcină, țăcănitul clasic al unei unități diesel fiind destul de pregnant când motorul este rece. De asemenea, până să înveți cum funcționează cutia, vei avea momente în care vei asista la derapaje ale turometrului, care urcă rapid în ture fără să fie nevoie de asta la rularea cu viteze mici. Subliniez și faptul că mașina de test - chiar și dotată cu pachete de opționale care îi creșteau prețul la 73.000 de euro - nu beneficia de cameră de marșarier și de parbriz încălzit, elemente care mi se par de bun simț la o mașină de peste 50.000 de euro în anul de grație 2016.
Peste toate, însă, Seria 4 Gran Coupe cu pachet estetic M e o apariție aparte și atrage atenția pe stradă. Atât de mult, încât în jurul Crăciunului am rămas fără căpăcelele cu sigla BMW de pe mijlocul jantelor. Daune minore, până la urmă, pentru că sunt cele mai ieftine " amintiri" cu care se pot alege băieții de bine din țara asta, însă evenimentul e îndeajuns de inconfortabil încât să-ți lase un gust amar serios.
Nu termin textul fără a menționa faptul că 430d Gran Ciupe vine cu intergală xDrive în versiunea standard. Nu am avut mare nevoie de integrala permanentă în zilele de vacanță, dar după ce am revenit la București m-am lovit brusc de nămeți și de drumuri pline de gheață pe care le-am luat în piept cu încredere. Nu cu la fel de multă încredere cu cea pe care o au taxiurile care rulează cu 100 de kilometri pe oră pe gheață pe DN1, dar pe acolo. Înțelegeți voi.
Am avut multe discuții în contradictoriu cu diferite cunoștințe și colegi pe subiectul consumului unei mașini. Opinia mea e că cel mai bun indicator al consumului este portofelul (cât combustibil bagi în rezervor) și nu cât arată computerul de bord. Având mașină de serviciu un Logan 1.5 DCI, am facut diverse experimente de consum. După 4 ani de utilizare (și de completare a nenumărate forumulare de cheltuieli de deplasare toate in Excel că așa dorea firma) am constatat că de fapt consumul real (l/100 km) era cu 6-10% mai mare decât cel arătat de computerul de bord. Metoda de calcul era simplă. Făceam plinul de la aceași stație Petrom (nu nimeream totul aceași pompă), cu același timp de combustibil - diesel aditivat (ăl mai scump), pănă când pompa se oprea automat (nici o picătură mai mult). Apoi resetam contorul kilometrajului (trip). Apoi alimentam pe parcurs cu același tip de motorină tot de la Petrom (nu s chimbam nici furnizorul, nici tipul), iar la final, făceam iar plinul (până la oprirea automată a pompei). Notam kilometrii parcurși afișați pe bord și împărțeam la totalul litrilor de motorină consumați în acel interval. Am constatat că deviația devine mai mare (față de consumul mediu arătat pe bord) dacă conduci în mediul urban și ai opriri dese, față de cazul în care mergi în țară la drum lung cu viteză relativ constantă, lucru care mi se pare logic. De exemplu, la deplasări prin țară, consumul mediu arătat de computerul de bord era de 5,1 - 5,2 l/100 km, iar consumul real era între 5,5 - 5,7 l/100 km.