Maşini de poveste: Skoda 1000 MB

Publicat luni, 31.03.2014 12:37 de Dragoș Băltățeanu

Skoda a fost o prezenţă constantă în preferinţele automobiliştilor români din perioada comunistă. Iar modelul 1000 MB a fost unul dintre cele mai populare automobile produse de marca cehă.

Seria maşinilor de poveste continuă în această săptămână cu un alt automobil special pentru cei care au prins anii '60. Am vorbit acum ceva vreme despre Renault 8, mai ales în varianta sa Gordini, iar astăzi dedicăm acest episod modelului Skoda 1000 MB. Avem şi un motiv întemeiat: Skoda 1000 MB tocmai a împlinit 50 de ani de la naştere, fiind primul automobil al Cehoslovaciei produs în serie mare. A fost lansat în 1964 şi a consemnat 443.000 de unităţi produse, dintre care mai bine de jumătate au mers la export.

La jumătatea anilor 60, Skoda era una dintre puţinele alternative la maşinile sovietice care se găseau pe piaţa românească. Dacia 1100 avea să fie lansată abia în 1968, aşa că mulţi dintre părinţii noştri au avut o Skoda în parcare. În anii '80, modelul 1000 MB fusese deja înlocuit cu Skoda 100S sau chiar cu mult mai moderna Skoda 120, dar multe 1000 MB erau încă în funcţiune. 

Începuturile

Skoda 1000 MB a debutat în 21 martie 1964, fiind succesorul modelului Octavia (cel original din 1959). Era un model compact şi modern pentru anii '60. Folosea arhitectura cu motor şi propulsie spate, o configuraţie extrem de populară în acea perioadă. De asemenea, era primul model Skoda ce folosea aceste soluţii de motorizare alături de o caroserie autoportantă. Pentru Skoda, această combinaţie a marcat un moment important în istoria de aproape 120 de ani.

Riscul de a adopta o strategie total diferită a dat roade, modelul 1000 MB fiind unul dintre cele mai bine vândute automobile produse de cehi până la acea dată. Între aprilie 1964 şi august 1969 au fost produse 443.000 unităţi. Jumătate au mers la export, ajungând chiar şi pe pieţe extrem de îndepărtate ca Australia şi Noua Zeelandă. 

Skoda 1000 MB

Când Skoda a demarat proiectul 1000 MB acesta a purtat denumirea internă NOV (Novy Osobni Vuz - Automobil Nou de Pasageri). Proiectul prevedea ca automobilul să fie cât mai uşor cu putinţă şi să consume cât mai puţin carburant. Limita maximă de greutate a fost stabilită la 700 kilograme, iar pentru a putea atinge această performanţă, inginerii cehoslovaci au apelat la tehnologie de avangardă pentru acea vreme. De exemplu, blocul motor era produs din aluminiu prin turnare, Skoda fiind primul constructor european care a folosit acest procedeu.

Motorizare

Motorul amplasat în spate avea blocul turnat din aluminiu, o premieră pentru un constructor european.

Pentru a menţine masa totală şi consumul de carburant la cote cât mai mici, cehii au ales un motor de 988 cmc. Propulsorul avea patru cilindri, era amplasat în spate şi livra 37 CP. În combinaţie cu greutatea totală a maşinii, ajunsă totuşi la 755 kg, acest motor asigura un consum de carburant ce se situa între 7 şi 8 litri pentru 100 km. Motorul mic asigura însă o viteza maximă de numai 120 km/oră. Mai târziu, în 1968, puterea motorului a fost crescută la 43 CP.

Skoda a înţeles nevoia unor resurse ceva mai generoase şi a acţionat în consecinţă. În 1967 se năştea versiunea Skoda 1100 MB, care beneficia de o capacitate a motorului mărită la 1.1 litri pentru a genera 52 de cai putere.

Dimensiuni

Interiorul unui 1000 MB.

Skoda 1000 MB, (apropo, iniţialele MB vin de la Mlada Boleslav, oraşul care găzduieşte uzina producătorului ceh) era un automobil compact în trei volume, construit în stilul anilor '60. Spre deosebire de alte modele ale vremii, Skoda a ales linii rotunjite şi gentile. Modelul era considerat chiar elegant şi rămâne astăzi extrem de uşor de identificat. În afară de fantele laterale pentru radiator, nimic altceva nu dă de gol faptul că avem de-a face cu o maşină cu motor amplasat în spate.

Skoda 1000 MB are un pic peste patru metri lungime, 1.62 lăţime şi 1.39 înălţime. Pentru bagaje, pasagerii aveau la dispoziţie un portbagaj nu foarte mare, de numai 220 de litri, amplasat în faţă. Roata de rezervă era şi ea poziţionată frontal, sub portbagaj. 

Skoda 1000 MB

1000 MBX

Skoda 1000 MBX

Chiar dacă Skoda 1000 MB a fost o prezenţă comună şi pe străzile din România, puţini ştiu de existenţa unei variante coupe. Modelul a fost declinat şi într-o variantă cu trei uşi. Numit Skoda 1000 MBX, acest automobil a fost construit într-o serie destul de mică. Doar 1.400 de unităţi au fost asamblate în versiunea cu motor de un litru şi încă 1.114 în versiunea cu motor de 1.1 litri. Raritatea lor le face extrem de dorite de colecţionari şi piese importante în cadrul muzeului Skoda din Mlada Boleslav. Tot în muzeul brandului ceh există şi un prototip pentru o variantă break a modelului 1000 MB.

  • mishazaitev, luni, 31.03.2014 13:36

    Cat de frumoase pot fi lucrurile simple!

  • gigi, luni, 31.03.2014 17:53

    preluare piataauto.md

  • LR, luni, 31.03.2014 18:09

    Ar fi fain daca ar aparea mai des astfel de articole., eventual un fel de serial cu diverse marci auto. Sper ca urmeaza si Skoda 100 :)

  • Dacia Plant, luni, 31.03.2014 18:14

    Vreau cat mai multe articole de genul asta, cu toate ca acest articol l-am vazut de ceva vreme pe site concurent :). Imi plac mult lucrurile simple (asa cum spunea MISHA). Un articol cu un W123, W126, W140 ... sunt destule informatii pe internet. Si v-am mai zis ca suntem multi care v-am putea ajuta daca ati colabora cu noi ...publicul/fanii acestui site.

  • Marian, marţi, 01.04.2014 00:55

    Poate ar fi trebuit sa vada poza 13 si cei care au proiectat noul Renaul Twingo. Sa vada si ei cum ar trebui sa se deschida o capota la o masina cu motorul pus in spate. Poate mai au timp sa se gandeasca si vor reveni asupra solutiei actuale

  • Crystyann, marţi, 01.04.2014 08:23

    Superbaaaa..masinile vechi sunt de 100 de ori mai frumoase ca cele noi. Noi suntem de vina : azi suntem mai egoisti, mai rai, mai stresati, mai antisociali, si toate cele din jurul nostru incep sa ne semene. In acele vremuri lumea era mai buna, mai relaxata, mai boema, mai prietenoasa...oare nu era mai bine atunci?

  • vianu, marţi, 01.04.2014 08:35

    @marian...vezi ca video-ul ala de care faci vorbire contine si o doza de nesimtire. Daca e sa analizezi cu atentie noul Twingo vei vedea ca e o mica bijuterie. Se fac compromisuri big time, inevitabil, dar , tot inevitabil, masinile devin din ce in ce mai complexe. http://www.youtube.com/watch?v=La2t7UKUL1o ti-as dori sa fii unul dintre inginerii care proiecteaza o masina. Din afara pare usor dar acolo rezista doar cei mai buni... @Crystyann...true...dar asta a spus fiecare generatie la vremea ei.... de cand omul a depasit stadiul de maimutza....

  • mishazaitev, marţi, 01.04.2014 11:55

    @Crystyann Ai dreptate, insa, ca sa parafrazez un intelept al literaturii universale, atunci cand, in epoca asta moderna in care suntem coplesit de graba si de rautate, mai vad oameni care mai simt o emotie privind o maina de legenda, rasuflu usurat si ma gandesc ca nu este totul pierdut pentru specia umana! Inteleptul respectiv se referea la biciclete, dar cred ca in cazul de fata se poate extrapola ...

  • zarnesteanu, marţi, 01.04.2014 17:34

    In Romania i se mai spunea si Skoda 1000 de Mari Belele. Asa era de fiabila :) Cat despre vremurile "bune" de alta data ... privind pozele cu gagicile in bikini mi-a venit in minte scena descrisa de pastorul Wurmbrandt din cartea "Cu Dumnezeu in subterana". Detinutilor politici din anii 60 li se vorbea/aratau astfel de fotografii ca sa ii termine psihic si sa-i deternine sa treaca in tabara comunistilor. "Ia uitati tovarasi! Lumea de-afara se distreaza si se bucura de viata in timp de voi va pierdeti tineretile in intuneric si foame. Ia semnati hartia asta ca va lepadati de Dumnezeu si sunteti liberi". Si n-au fost putini care au cedat. Stiu, deviez de la subiect. Prima noastra masina a fost un Trabant. Aveam 2 ani si mama ma tinea pe genunchi pe scaunul din fata. De cate ori intorceam capul o gadilam pe barbie cu caciula. In ziua de azi trebuie sa-ti legi copilul in centuri pe scaunul din spate iar cauza nr 1 pentru accidentele mortale este vorbitul la telefon. Alte vremuri, alte standarde.