Maşini de poveste: Skoda 1000 MB
Skoda a fost o prezenţă constantă în preferinţele automobiliştilor români din perioada comunistă. Iar modelul 1000 MB a fost unul dintre cele mai populare automobile produse de marca cehă.
Seria maşinilor de poveste continuă în această săptămână cu un alt automobil special pentru cei care au prins anii '60. Am vorbit acum ceva vreme despre Renault 8, mai ales în varianta sa Gordini, iar astăzi dedicăm acest episod modelului Skoda 1000 MB. Avem şi un motiv întemeiat: Skoda 1000 MB tocmai a împlinit 50 de ani de la naştere, fiind primul automobil al Cehoslovaciei produs în serie mare. A fost lansat în 1964 şi a consemnat 443.000 de unităţi produse, dintre care mai bine de jumătate au mers la export.
La jumătatea anilor 60, Skoda era una dintre puţinele alternative la maşinile sovietice care se găseau pe piaţa românească. Dacia 1100 avea să fie lansată abia în 1968, aşa că mulţi dintre părinţii noştri au avut o Skoda în parcare. În anii '80, modelul 1000 MB fusese deja înlocuit cu Skoda 100S sau chiar cu mult mai moderna Skoda 120, dar multe 1000 MB erau încă în funcţiune.
Începuturile
Skoda 1000 MB a debutat în 21 martie 1964, fiind succesorul modelului Octavia (cel original din 1959). Era un model compact şi modern pentru anii '60. Folosea arhitectura cu motor şi propulsie spate, o configuraţie extrem de populară în acea perioadă. De asemenea, era primul model Skoda ce folosea aceste soluţii de motorizare alături de o caroserie autoportantă. Pentru Skoda, această combinaţie a marcat un moment important în istoria de aproape 120 de ani.
Riscul de a adopta o strategie total diferită a dat roade, modelul 1000 MB fiind unul dintre cele mai bine vândute automobile produse de cehi până la acea dată. Între aprilie 1964 şi august 1969 au fost produse 443.000 unităţi. Jumătate au mers la export, ajungând chiar şi pe pieţe extrem de îndepărtate ca Australia şi Noua Zeelandă.
Când Skoda a demarat proiectul 1000 MB acesta a purtat denumirea internă NOV (Novy Osobni Vuz - Automobil Nou de Pasageri). Proiectul prevedea ca automobilul să fie cât mai uşor cu putinţă şi să consume cât mai puţin carburant. Limita maximă de greutate a fost stabilită la 700 kilograme, iar pentru a putea atinge această performanţă, inginerii cehoslovaci au apelat la tehnologie de avangardă pentru acea vreme. De exemplu, blocul motor era produs din aluminiu prin turnare, Skoda fiind primul constructor european care a folosit acest procedeu.
Motorizare
Pentru a menţine masa totală şi consumul de carburant la cote cât mai mici, cehii au ales un motor de 988 cmc. Propulsorul avea patru cilindri, era amplasat în spate şi livra 37 CP. În combinaţie cu greutatea totală a maşinii, ajunsă totuşi la 755 kg, acest motor asigura un consum de carburant ce se situa între 7 şi 8 litri pentru 100 km. Motorul mic asigura însă o viteza maximă de numai 120 km/oră. Mai târziu, în 1968, puterea motorului a fost crescută la 43 CP.
Skoda a înţeles nevoia unor resurse ceva mai generoase şi a acţionat în consecinţă. În 1967 se năştea versiunea Skoda 1100 MB, care beneficia de o capacitate a motorului mărită la 1.1 litri pentru a genera 52 de cai putere.
Dimensiuni
Skoda 1000 MB, (apropo, iniţialele MB vin de la Mlada Boleslav, oraşul care găzduieşte uzina producătorului ceh) era un automobil compact în trei volume, construit în stilul anilor '60. Spre deosebire de alte modele ale vremii, Skoda a ales linii rotunjite şi gentile. Modelul era considerat chiar elegant şi rămâne astăzi extrem de uşor de identificat. În afară de fantele laterale pentru radiator, nimic altceva nu dă de gol faptul că avem de-a face cu o maşină cu motor amplasat în spate.
Skoda 1000 MB are un pic peste patru metri lungime, 1.62 lăţime şi 1.39 înălţime. Pentru bagaje, pasagerii aveau la dispoziţie un portbagaj nu foarte mare, de numai 220 de litri, amplasat în faţă. Roata de rezervă era şi ea poziţionată frontal, sub portbagaj.
1000 MBX
Chiar dacă Skoda 1000 MB a fost o prezenţă comună şi pe străzile din România, puţini ştiu de existenţa unei variante coupe. Modelul a fost declinat şi într-o variantă cu trei uşi. Numit Skoda 1000 MBX, acest automobil a fost construit într-o serie destul de mică. Doar 1.400 de unităţi au fost asamblate în versiunea cu motor de un litru şi încă 1.114 în versiunea cu motor de 1.1 litri. Raritatea lor le face extrem de dorite de colecţionari şi piese importante în cadrul muzeului Skoda din Mlada Boleslav. Tot în muzeul brandului ceh există şi un prototip pentru o variantă break a modelului 1000 MB.
Cat de frumoase pot fi lucrurile simple!