MAȘINI DE POVESTE: BMW 303, primul model bavarez care a folosit grila dublă şi motorul cu şase cilindri în linie
Când vedem un BMW, îl identificăm aproape instinctiv datorită celebrei grile duble a radiatorului. O grilă care a fost folosită pentru prima dată acum mai bine de 80 de ani pe modelul BMW 303.
Nu putem concepe astăzi un BMW fără faimoasa grilă dublă. Numită și "kidney grille", datorită asemnănării cu doi rinichi, acest tip de calandru este puternic înrădăcinat în imaginea de marcă BMW. Dar nu a fost mereu așa. BMW a luat ființă în 1916 ca producător de avioane, dar după încheierea primului Război Mondial nu a mai putut produce avioane din cauza celor stabilite în Tratatul de Armistițiu de la Versailles. În aceste condiţii, compania bavareză s-a orientat în 1928 către producția de motociclete și apoi automobile, când a început să construiască modelul 3/15 Dixi. Era un automobil construit sub licență, el fiind original produs în Marea Britanie de către compania Austin sub numele de Austin 7.
Grila dublă debutează în 1933
În 1933, BMW a introdus modelul 303, cea mai mare mașină produsă de compania germană în acea vreme, dar foarte mică dacă o comparăm cu standardele de azi. Pentru prima dată era folosită și grila dublă, un element care nu mai era utilizat de niciun alt constructor într-o perioadă când majoritatea automobilelor arătau la fel și nu existau elemente de design pentru identificare. Publicul a asociat-o imediat cu marca BMW, iar elementul a fost păstrat.
Mai interesant este că BMW nu își producea propriile caroserii în anii '30. Acestea erau furnizate de diverse alte firme și montate pe șasiul tubular construit de BMW pentru modelul 303. Caroseria pentru varianta sedan a lui BMW 303 avea să fie furnizată de Daimler-Benz. Colaborarea cu compania din Stuttgart avea să continue și pentru modelele derivate din 303: BMW 309 și BMW 315. Ulterior, pentru modelele 326 și 328, avea să fie ales un nou carosier: compania berlineză Ambi-Budd.
Pentru că în anii '30 clienții își puteau comanda mașina și fără caroserie, BMW a înregistat 74 de comenzi doar pentru ansamblul șasiu-motor al modelului 303, mașinile urmând să fie carosate la companii independente precum Glaser din Dresda, Reutter din Stuttgart sau Weinberger din Munchen. Marea majoritate a clienţilor alegeau atunci caroserii sport cu două locuri. BMW 303 avea să fie fabricat într-un total de 2.300 unități în doar doi ani de producție: 1933-1934.
Primul motor cu şase cilindri în linie
Pe lângă faptul că modelul 303 a fost primul BMW cu grilă dublă, a fost și primul BMW cu motor cu șase cilindri în linie, o arhitectură care avea să devină extrem de apreciată de fanii mărcii și care este folosită și astăzi, fiind unul dintre reperele brandului bavarez. Primele două motoare care au purtat sigla mărcii veneau într-o astfel de configurație și erau destinate avioanelor.
Primul, lansat în 1917, purta indicativul BMW IIIa, dispunea de o capacitate cilindrică de 19 litri și avea o putere maximă de 240 CP. Al doilea, lansat în 1918, s-a numit BMW IV. Acesta dezvolta o putere maximă de 300 CP dintr-o capacitate de 22.9 litri. Cele două propulsoare și-au probat imediat performanțele. În 1919, un avion DFW pilotat de Franz-Zeno Diemer și propulsat de un motor BMW IV avea să stabilească recordul mondial de altitudine: 9760 de metri. Două luni mai târziu, același Franz-Zeno Diemer stabilea recordul mondial de altitudine pentru un avion de pasageri, 6750 de metri, de această dată utilizând un Junkers F.13 cu motor BMW IIIa.
Când BMW a decis să construiască automobile de dimensiuni mai mari la începutul anilor '30, s-a luat decizia folosirii unui propulsor cu șase cilindri cu o capacitate cilindrică de doar 1.2 litri. Era cel mai mic motor cu șase cilindri de pe piață în acel moment. Dezvolta o putere maximă de 30 CP, suficient pentru împinge mașina până la o viteză maximă de 90 km/oră. Dotat cu acest motor, amplasat pe un șasiu ușor în forma literei A fabricat din oțel tubular, un BMW 303 costa 3.600 Reichsmark pentru versiunea sedan și 3.080 Reichsmark pentru ansamblul șasiu-motor necarosat.
Caroseria şi şasiul modeluluui 303 aveau să fie folosite ulterior pentru alte două modele. Acestea au purtat denumirile BMW 309 şi BMW 315. Diferenţa era dată de propulsorul folosit. Pentru BMW 309, BMW a folosit un motor cu patru cilindri derivat din cel cu folosit de modelul 303. Noul motor cu patru cilindri avea o capacitate cilindrică de 845 cmc şi o putere de 22 CP. BMW 309 a fost construit în 6.000 de exemplare între anii 1934 şi 1936.
Urmaşii modelului BMW 303
BMW 315 a înlocuit modelul 303 în 1934. Diferenţa era dată doar de motorul mai mare. BMW 319 a urmat în 1935 cu un motor de 1.9 litri şi 45 CP. Ambele modele au rămas în producţie până în 1937. Cele două modele au avut o gamă largă de caroserii, fiind derivate în modele cu două portiere, decapotabile, touring sau roadstere. Împreună, modelele 315 şi 319 au cumulat peste 15.000 exemplare fabricate în perioada interbelică.
Faptul ca primul BMW a fost un Austin 7 produs sub licenta este un amanunt destul pe cat de ignorat , pe atat de important in ceea ce priveste probarea teoriei conform careia, ca in orice alta istorie si in cea a automobilului roata nu are unghiuri drepte si se invarte. De ce spun asta? Pentru ca British Motor Corporation, companie care a rezultat din fuziunea dintre Austin Motors Company si Morris Motors, este producatoarea mult mai celebrului Mini, brand pe care BMW l-a achizitionat, mult dupa ce si-a facut debutul in lumea auto producand un Austin 7 sub licenta,