Logan Van: primul test drive
Automarket a testat noul Logan Van pe autostrada Bucuresti-Pitesti. Va impartasim primele impresii despre noua utilitara Dacia.
Moda papucului pare uitata la Dacia. Noul Van, al treilea element al gamei Logan, are un rol ingrat: acela de a face uitat unul dintre cele mai de succes modele lansate vreodata de Dacia, ultima varianta de “Papuc”, care a reprezentat – atat cat i-a permis varsta si capacitatile – principalul prieten al celui care isi dorea o masina “buna la carat”. Din aceasta perspectiva, Logan Van aduce cu sine multe elemente noi, pe care nu le regasim la vechiul pick-up (carosat sau nu), dar si dezavantaje, acestea din urma consolidandu-se mai ales in jurul faptul ca dorinta de economie a determinat alegerea unei platforme comune pentru versiunile MCV si Van.
Dar sa incepem cu partea exterioara. Logan Van pare, de la distanta, un MCV cu geamuri vopsite, cu doua locuri si cu un perete despartitor intre zona de incarcare si cabina. Ei bine, nu este chiar asa. Inginerii Dacia au lucrat pe baza lui MCV si au prelucrat partea posterioara astfel incat aceasta sa suporte o incarcatura de 800 de kilograme. Este adevarat, incarcatura poate fi mai mare, insa Francois Fourmont, directorul Dacia, spune ca aceasta este masa pentru care Dacia acorda garantie. Altfel spus, in conditiile in care incercati sa carati cu noul Van mai mult de 800 de kilograme si acesta cedeaza, vina va apartine in totalitate. In ceea ce priveste incarcatura care poate fi asezata pe plafon, aceasta nu trebuie sa fie mai mare de 100 de kilograme (aceste 100 kg intrand in cele 800 de care vorbeam anterior). Asadar avem de a face, conform oficialilor constructorului roman, cu o masina care se adreseaza patronilor de magazine, tamplarilor si meseriasilor, adica celor pentru care limita de masa totala autorizata nu este un pericol. Pentru a ajunge la aceasta cifra, partea inferioara a caroseriei a primit un buchet de ranforsari si un volum de incarcare de 2.5 metri cubi. Desi exista multe elemente discutabile, cum ar fi incapacitatea usilor de a culisa (caracteristica proprie acestui tip de vehicule utilitare) sau lipsa unui spatiu destinat actelor sau bagajelor mici necesare muncii in aceasta masina, ele sunt contrate de politica economica a dezvoltarii modelului. Astfel, orice element aditional ar fi insemnat automat un pret mai ridicat iar filosofia Dacia este aceea de a crea cat mai mult cu cat mai putin. Un tip de gandire care a functionat perfect pana acum si care nu da semne de slabiciune nici de acum incolo.
Am testat ieri doua dintre motorizarile oferite pe Logan Van: dieselul de 1.5 litri si “benzina” de 1.6 MPI. Diferentele sunt majore in conditiile in care ambele masini au fost incarcate cu o sarcina de 250 de kilograme constand in saci de nisip amplasati in zona utila. Astfel, dieselul pleaca mai greu de pe loc si reuseste sa revina pe parcurs (cuplul maxim este atins undeva in jurul a 1700-1800 de rotatii pe minut) in timp ce motorul pe benzina se descurca mai bine la demaraj si bate si la viteza omologul sau pe motorina, ajutandu-se de cei 90 de cai putere de la purtator (167 km/h fata de 142 km/h). Si pentru ca vorbim de vitezele maxime atinse, aflati ca acestea sunt cele reale si ca, desi incarcate cu 250 de kilograme si cu doi ocupanti in cabina, masinile au atins fara probleme aceste valori. Insa daca doriti mai mult decat atat, Logan Van nu va poate ajuta. Vorbim, totusi, de un “caraus”, nu de o familiala. In ceea ce priveste consumul, cifrele pe care vi le putem oferi se rezuma la cele oficiale (5.3 litri pentru diesel si 8.1 pentru 1.6 MPI). Asta pentru ca dacia a hotarat scoaterea computerului de bord din dotarile lui Van. Totul pentru un pret cat mai redus cu putinta.
Nimic nou din punctul de vedere al suspensiilor, care sunt aceleasi ca la MCV, sau din cel al garzii la sol, care ramane si ea neschimbata. Un posibil minus in conditiile in care o utilitara trebuie sa ajunga in locuri in care MCV nu are ce cauta.
Interiorul este unul inedit. Obisnuiti cu spatiul imens al lui MCV sau cu versatilitatea berlinei, versiunea Van pare ciudata la prima vedere. In primul rand, avem de a face cu doar doua scaune. Apoi, peretele din plastic dintre cabina si zona utila face inutila oglinda retrovizoare centrala, din care a ramas doar butucul lipit de parbriz. Pentru a se “scoate”, Dacia a apelat insa la un truc inteligent: oglinzile laterale fac parte din lotul pe care il gasim pe versiunea superioara Prestige (regasita in cazul berlinei), fiind mari si foarte utile in trafic. In rest, clasicul bord al lui Logan, clasicele portiere ale modelului romanesc si, in fond, aceeasi masina la baza.
Ramane de vazut care va fi impactul printre micii intreprinzatori – targetul clar al noii versiuni – in conditiile in care diferentele de pret intre competitori si Van sunt de minim 3500-4000 de euro. In versiunea de baza, Logan Van costa (si aici incep sa le luceasca ochii celor pentru care masina reprezinta o utilitate si o necesitate in acelasi timp) 6700 de euro cu toate taxele incluse. Pentru a ajunge la cea mai scumpa varianta (1.5 dCi Pack Confort) nu trebuie sa inaintam cu sumele foarte mult, aceasta ajungand la 8800 de euro.
Sa inceapa circul pro contra Logan