În familie: vechiul Renault Zoe întâlnește noul Zoe. Plusuri și minusuri venite din partea unui client
Renault Zoe a schimbat modul în care europenii percep mașinile electrice. Prima generație a bifat aproape 180.000 de unități, iar noul Zoe plusează cu performanțe mai bune și cu o autonomie mai generoasă. Ne-am întâlnit cu un posesor al vechiului Zoe care ne-a vorbit despre experiența alături de modelul electric al francezilor.
Aventura electrică Renault a început în urmă cu zece ani, iar Fluence și Kangoo ZE au fost modelele cu care producătorul francez pășea cu pași mici într-un segment atipic acelui moment. A urmat apariția lui Zoe, un hatchback de clasă mică care avea să schimbe părerile publicului referitoare la mașinile electrice.
Debutul lui Zoe a fost unul dificil, în condițiile în care publicul european continua să fie fascinat de oportunitățile oferite de motoarele cu combustie internă. Dar odată cu noile norme impuse de Uniunea Europeană și cu schimbările care au avut loc în strategiile constructorilor mari, Zoe s-a transformat într-un produs atractiv pentru publicul larg.
Spre exemplu, anul trecut, Renault a vândut pe Bătrânul Continent 45.682 de unități Zoe, hatchback-ul francezilor fiind cel mai bine vândut model electric european.
Dar anul trecut a avut loc un eveniment și mai important pentru Renault. Lansarea celei de-a doua generații Zoe. Francezii au îmbunătățit rețeta modelului electric, au plusat cu accesorii noi, cu tehnologii moderne și, bineînțeles, au pregătit un pachet propulsor-baterie capabil să estompeze, din când în când, acel sentiment de "range anxiety".
Succesul primei generații Zoe poate fi tradus și în cifre seci: aproximativ 180.000 de unități fabricate din 2012 și până în a doua parte a anului trecut.
Iar noul Zoe calcă pe urmele predecesorului și punctează excelent în prima jumătate a anului. 37.540 de unități comercializate în Europa în prima jumătate a anului, +38% comparativ cu aceeași perioadă din 2019.
Și în România, Renault Zoe a început anul într-un ritm bun: 255 de unități înmatriculate în primele șase luni ale anului, dublu față de aceeași perioadă din 2019.
PLUSURI ȘI MINUSURI VENITE DIN PARTEA UNUI POSESOR AL VECHII GENERAȚII RENAULT ZOE
În vara anului trecut, primesc un telefon din partea amicului meu, Alexandru. Era în căutarea unei mașini noi și era pregătit să facă trecerea la un vehicul electric. În câteva zeci de minute am discutat pe această temă și i-am expus alternativele (cu plusuri și minusuri) disponibile atunci în România.
Era în căutarea unui model de dimensiuni mici, potrivit pentru oraș, și cu un preț care să nu sară foarte mult din tiparele deja cunoscute. Știm cu toții că vehiculele electrice încă nu au prețuri comparabile cu versiunile asemănătoare echipate cu motoare convenționale.
Decizia finală a lui Alexandru a fost Renault Zoe (noua generație încă nu intrase în producție). Acum, după mai bine de jumătate de an de când modelul electric face parte din familia lui, ne-am întâlnit să purtăm o mică discuție despre cum au evoluat lucrurile și despre ce înseamnă pentru el un vehicul electric. Iar din toată această ecuație nu a lipsit nici noul Zoe.
AM: Ce te-a determinat sa faci trecerea la un vehicul electric?
Alexandru: Unul dintre motivele pentru care am ales să cumpăr o mașină electrică a fost programul Rabla Plus. Sincer vorbind, la o valoare de circa 17.000 de euro, pentru că atât îmi propusesem să achit pentru o mașină nouă, restul modelelor, iar aici le includ și pe cele cu combustie internă, ofereau cam aceleași lucruri. Totuși, un vehicul electric plusează cu costuri mai mici de exploatare.
De ce ai ales Zoe?
Bugetul a fost limitat și nu eram pregătit să-l depășesc. Iar Zoe a reușit să bifeze și alte căsuțe, nu doar prețul bun.
Ce îți place cel mai mult la mașina ta?
Ai o satisfacție în plus în momentele în care îți dorești să te miști mai agil prin oraș. Totodată, este o mașină foarte silențioasă și te poți bucura din plin de plăcerea condusului.
N-aș schimba suspensia. Renault face o treabă bună pe partea de confort, iar suspensia moale este excelentă pentru oraș.
Îmi place poziția înaltă la volan: acesta este, de asemenea, un lucru benefic în oraș. Totuși, la drumuri mai lungi nu este la fel de confortabil, însă mă voi raporta acum la Zoe ca la un model electric de oraș. O consider o a doua mașină și o văd ca pe un vehicul de oraș, deși am început să explorăm și drumurile naționale.
Un alt lucru care îmi place la Zoe este amplasarea portului pentru reîncărcarea bateriilor. Fiind poziționat în partea din față, ești tot timpul în contact vizual cu stația, cablul și ceasurile mașinii.
Ce te deranjează cel mai tare la mașina ta?
La un condus mai susținut, de peste o oră, încep să apară probleme din cauza scaunului care nu îți oferă suport lombar bun.
Un alt lucru pe care îl consider mai puțin plăcut este spațiul din zona șoferului. Spre exemplu, dacă vrei să iei ceva din buzunarul portierei în timp ce conduci, nu ai prea multe șanse să ajungi la ce ai nevoie.
De asemenea, poziția butonului pentru cruise control. Acesta se află pe consola centrală și trebuie să înveți bine unde este poziționat, astfel încât să nu îți iei ochii de la drum în momentul în care vrei să-l activezi.
Cum te gândeai că vei încărca Zoe înainte de achiziție și care a fost realitatea după cumpărare?
În primă fază am mers pe ideea că voi încărca acasă, la un wallbox. De asemenea, mașina putea fi încărcată și la locul de muncă al soției, cea care utilizează mai des mașina în oraș, întrucât fusese montată o stație. Concomitent, am urmărit proiectele Kaufland prin care au fost instalate stații în parcările magazinelor, iar cu aplicația Plugshare am analizat zonele unde există posibilitatea reîncărcării mașinilor electrice. În plus, observ cum pe Plugshare aproape apar stații noi în fiecare săpătămână .
Referitor la priza de acasă, am întâmpinat și o problemă. Am luat legătura cu furnizorul meu de energie electrică, iar acesta nu a știut să-mi ofere o soluție sau măcar să-mi sugereze o alternativă. Partea bună este că locuiesc la casă, iar instalația electrică este una cu circuite trifazate, fapt ce m-a ajutat ulterior la instarea unui wallbox cu o putere maximă de 22 kW. Puterea livrată poate fi reglată, iar încărcarea o realizez undeva la 8 kW.
Cum s-a schimbat modul în care călătorești în momentul în care ai trecut la mașina electrică?
Există două părți. Cea frumoasă, în care totul se schimbă în jur și sunt mai relaxat, mai temperat la volan și mă bucur mult mai mult de condus și de ambianță. Dar, pentru moment, există și partea în care am un cu totul alt program, în care trebuie să planific călătoria mai bine.
Ai avut sentimentul de "range anxiety"?
Da, sentimentul îl am ori de câte ori merg în zona județului Buzău. Autonomia afișată este de 300 de kilometri, iar drumul meu dus-întors măsoară peste 310 kilometri.
Deși mă opresc și fac o încărcare cu 10 kWh, la întoarcere, tot timpul am senzația că ar trebui să mă mai opresc să încarc. Și asta în ciuda faptului că mașina îmi arată o autonomie de 180 de kilometri, iar drumul până acasă măsoară 150 de kilometri. Am teama aceasta pentru că intrând pe autostradă, există șansa să fiu un pic păcălit de computerul de bord.
Câteva lucruri pe care ți le-ai fi dorit pe modelul tău și sunt disponibile pe noul Zoe.
Voi începe cu farurile LED. Vorbim despre o tehnologie mai nouă care aduce cu adevărat un plus. Un alt lucru pe care mi l-aș fi dorit este instrumentarul de bord digital. Cu noul instrumentar, Renault a adus Zoe în anul 2020 în segmentul mic.
Bateria mai mare este un alt accesoriu pe care mi l-aș fi dorit. Mașina mea este echipată cu bateria de 41 kWh, dar la fel ca în cazul oricărui model electric, un acumulator mai generos se traduce printr-o autonomie mai bună.
Încărcarea rapidă este un alt lucru pe care mi l-aș fi dorit pe modelul meu. Chiar și atunci când opresc pentru cei 10 kWh, tot am de așteptat circa 40 de minute, iar o reîncărcare mai rapidă ar scurta din timpul petrecut la stație.
Modelul Zoe este un model de succes in Europa chiar daca are: - garda la sol de numai 12 cm (la fel ca MERCEDES BENZ EQC); - capacitatea de tractare 0 kg; - scaunele nu prea comode... Eu am facut un test drive cu modelul Zoe avand bateria de 41 kWh si mi s-a parut destul de O.K. pentru a doua masina in familie, chiar daca era destul de auster in interior - pretabil in special pentru oras... Nu stiu iarna cum s-ar fi descurcat efectiv prin oras si cata autonomie reala putea oferi - foarte probabil, nu mai mult de 200 km....