Honda versus jungla urbană: hibridul Jazz față în față în față cu electricul Honda e
Honda are doi jucători importanți în segmentul mașinilor de oraș: Jazz Hybrid și modelul electric Honda e. Unul plusează prin spațiu, caracter practic și consum bun, iar celălalt are emisii zero, un look clasic și cele mai moderne tehnologii pe care le poți găsi în vitrina Honda. Plusuri și minusuri pentru Honda Jazz și Honda e la finalul unui scurt test urban.
Industria auto a început un proces amplu de schimbare. Mulți constructori renunță să mai investească masiv în dezvoltarea motoarelor cu ardere internă, iar banii merg acum către electrificare. Indiferent că vorbim despre sistemele simple de tip mild-hybrid sau despre cele complexe full-hybrid (hibrid cu auto-încărcare) și plug-in hybrid (încărcare la priză), constructorii vin cu oferte din ce în ce mai diverse gândite pentru a satisface și mai multe dintre nevoile ficărui client.
Dacă arunci o scurtă privire peste ofertele producătorilor, vei descoperi că astăzi ai și mai multe opțiuni din care să alegi, iar acest lucru complică și mai mult procesul achiziționării unei mașini.
Iar în ultimii ani a mai apărut o categorie importantă în segment: cea a vehiculelor electrice. Infrastructura necesară acestora s-a dezvoltat rapid, companiile mari s-au aliat pentru realizarea unor proiecte comune, iar mulți încep să joace această carte a electromobilității.
Deși pe piață există câteva modele electrice cu autonomii care trec de 400 de kilometri, mașinile alimentate de la baterii încă se înțeleg mai bine cu mediul urban.
Honda este unul dintre producătorii cu o ofertă intresantă în dreptul mașinilor dedicate orașelor. Recent, producătorul nipon a lansat noua generație Jazz, dar și modelul electric Honda e. Așa că am decis să analizăm comparativ ambele modele pentru câteva zile în București și le vom pune în balanță plusurile și minusurile.
HONDA JAZZ HYBRID FAȚĂ ÎN FAȚĂ CU ELECTRICUL HONDA E
Prezentat oficial în toamna anului trecut, Honda e reprezintă un vector de imagine pentru constructorul nipon. Este primul model electric al companiei și, spre deosebire de alți producători, japonezii au ales să vină cu o platformă nouă, dezvoltată special pentru un astfel de sistem de propulsie.
În celălalt colț al "ringului" s-a aflat Honda Jazz. Noua generație a fost lansată spre finalul anului trecut, iar pentru piața din Europa, japonezii vin exclusiv cu o motorizare full-hybrid (Honda denumește tehnologia self-charging hybrid) croită după aceleași reguli pe care le întâlnim și în cazul lui CR-V Hybrid.
Pentru a putea evalua corect, le-am adus în același timp în traficul din București. Am urmărit atât reacțiile celor din jur, dar mai ales, consumul, caracterul practic și, bineînțeles, tehnologiile de la bord.
DESIGN
Componenta de design rămâne una subiectivă, indiferent de modul în care încerci să o expui. Iar în cazul de față, nu ai cum să nu remarci că Honda vine cu două propuneri complet diferite. Honda e a fost desenată pornind de la liniile primei generații Civic (treceți peste partea în care toată lumea spune că modelul nipon a fost inspirat de primul Volkswagen Golf, lansat abia doi ani mai târziu), iar modul în care japonezii au reușit să îmbine elementele moderne cu formele clasice fac din modelul electric o adevărată vedetă pe stradă. Cu reacții diametral opuse, trecătorii iubesc sau urăsc Honda e, însă n-o pot ignora în niciun caz atunci când trece pe lângă ei.
A fost pentru prima oară când am observat că privirile trecătorilor aruncate în direcția mea au fost unele sincere și pline de admirație. Indiferent de vârstă, oamenii au zâmbit atunci când și-au aruncat ochii peste formele lui Honda e. Cu alte cuvinte, dacă îți place să fii în centrul atenției, atunci Honda e poate fi aliatul tău.
De cealaltă parte a baricadei se află Honda Jazz. În ciuda faptului că modelul de oraș a evoluat față de vechea generație, niponii au păstrat un design cuminte, tipic unui model care este așezat între hatchback și monovolum. Iar în acest mod, Jazz poate trece aproape neobservat prin șirul interminabil de mașini care zilnic străbate Capitala.
Dacă ar fi să aleg o expresie din limba engleză, as putea spune că Honda vine cu o ofertă de tip "blend in or stand out".
ELECTRIC VS FULL-HYBRID
Honda nu are o cale de mijloc atunci când aduci în discuție mobilitatea electrică. Niponii vin ori cu un hibrid clasic, ori cu un electric, din ecuație fiind scos în acest moment în totalitate sistemul plug-in hybrid (cel care îmbină plusurile și minusurile motoarelor cu ardere internă cu cele ale vehiculelor electrice).
Am stabilit deja că Honda e și Honda Jazz sunt modele care se pot arunca cu încredere în jungla urbană, iar acum vom vedea care sunt punctele forte și cele slabe în "lupta pentru supraviețuire" dacă luăm în considerare sistemele de propulsie.
Honda Jazz adoptă un sistem full-hybrid de propulsie. Și deși avem în față o tehnologie utilizată cu succes de alți constructori, Honda a ales să condimenteze rețeta, s-o reinterpreteze și să ofere o propulsie și mai eficientă.
Sistemul Honda Hybrid folosește un motor pe benzină de 1.5 litri, două motoare electrice (unul dintre acestea are rol de generator) și un acumulator Li-ion. Pentru a exploata resursele sistemului hibrid, Honda a dezvoltat un algoritm cu trei moduri de funcționare: Electric Drive, Hybrid Drive și Engine Drive.
Motorul electric care pune în mișcare roțile de puntea față dezvoltă 109 cai putere și 253 Nm. Acesta funcționează cu energia stocată în bateria Li-ion, iar capacitatea acesteia asigură o autonomie electrică de 2 kilometri. Știu, vei spune că este puțin, dar sistemul gândit de Honda funcționează într-un mod special, iar niponii au declarat că, în oraș, mașina poate rula până la 80% din timp pur electric. Cum face asta? În modul Hybrid Drive, motorul pe benzină angrenează generatorul, iar acesta din urmă transmite energia către motorul electric și către baterie.
Și în acest caz, Jazz va fi pus în mișcare exclusiv de motorul electric, timp în care, surplusul de energie produs cu ajutorul motorului termic va fi înmagazinat în bateria Li-Ion. Dar acumulatorul se va încărca și atunci când vei frâna sau vei încetini, întrucât Jazz dispune de un sistem de recuperare a energiei. Intensitatea recuperării (deci și a frânării care intervine la ridicarea piciorului de pe pedala de accelerație) poate fi aleasă prin mutarea sectorului transmisiei e-CVT din poziția D în poziția B (decelerare mai puternică, adică recuperarea unei cantități mai mari de energie).
În modul Engine Drive, motorul pe benzină care dezvoltă 97 de cai putere și 131 Nm va pune în mișcare mașina. Acest mod va fi selectat în momentul în care sistemul hibrid consideră că mașina poate rula eficient. De obicei, modul Engine Drive intervine la viteze medii de croazieră, când propulsorul de 1.5 litri poate rula într-un nivel de turație și sarcină optime. În cazul în care apare un surplus de energie, acesta va fi redirecționat pentru încărcarea bateriei.
Deși modul de funcționare al sistemului hibrid pare complex - și este, inginerii Honda reușind să construiască un conglomerat tehnologic înr-o mașină cu dimensiuni ultracompacte, îți voi spune că din spatele volanului nu vei fi deranjat în nicun fel atunci când mașina trece din Electric Drive în Hybrid Drive sau în Engine Drive.
La finalul testului (după aproape 100 de kilometri rulați doar în oraș atât în trafic blocat, cât și pe seară când mașinile s-au mai răsfirat) computerul de bord a indicat un consum infim, de 4.2 litri/100 de kilometri. Valoarea declarată de Honda conform noului standard WLTP este de 4.6 litri/100 de kilometri în regim mixt.
Așa cum am afirmat și la început, Honda e poate fi considerat un vector de imagine pentru producătorul japonez. A fost dezvoltat de la zero, pe o platformă gândită pentru a integra un motor electric. Propulsorul capabil să dezvolte 154 de cai putere și 315 Nm livrează resursele către puntea spate, iar distribuția maselor este una perfectă (50:50).
Pentru a ține în viață motorul electric, Honda a pregătit un pachet de baterii Li-Ion cu 192 de celule și cu o capacitate de 35.5 kWh. Autonomia comunicată de niponi este de până la 210 kilometri, ceea ce dezvăluie o mașină electrică dedicată în special orașului și eventual zonelor peri-urbane. Pentru reîncărcarea modelului electric poți utiliza fie o priză AC (caz în care Honda e se încarcă cu o putere de 6.6 kW), fie o priză rapidă DC (în acest caz, micuțul model electric se poate încărca cu 100 kW).
Timpul de încărcare al bateriei până la 80% din capacitate va fi de 30 de minute la o stație de 100 kW sau 4 ore și 5 minute (de la 0 la 100%) atunci când clienții folosesc o priză AC. Practic, beneficiezi atât de încărcare rapidă (ideală pentru timpul petrecut la cumpărături sau pentru drumuri lungi neapărat necesare), dar și de o încărcare AC (ideală la birou sau acasă).
Honda propune două moduri de rulare (Normal și Sport), iar pentru recuperarea energiei, niponii au pregătit un buton special amplasat pe tunelul median. Odată apăsat, butonul va "debloca" și conducerea one-pedal (vei putea rula, după o perioadă de adaptare, fără să mai apeși pedala de frână). Pentru a regla intensitatea funcției capabile să recupereze energia, Honda propune trei niveluri pe care le selectezi cu ajutorul padelelor din spatele volanului.
La finalul testului nostru urban, computerul de bord al lui Honda e a afișat un consum de 16.3 kWh/100 de kilometri, valoarea oficială în regim mixt comunicată de niponi fiind de 17.8 kWh/100 de kilometri.
Per total, concluziile sunt destul de simple: dacă dispui de infrastructura necesară acasă, la birou sau în parcarea magazinului preferat din apropiere, Honda e poate fi una dintre soluțiile pe care să le iei în considerare când îți alegi noua mașină de birou. În cazul în care îți dorești un consum bun în oraș, dar și libertatea de a părăsi traficul urban la final de săptămână fără grija unei stații de încărcare, atunci Honda Jazz poate face ambele lucruri fără probleme.
ECHIPĂRI GENEROASE, PREȚURI PE MĂSURĂ
Honda Jazz poate fi comandată în Europa doar cu un sistem hibrid de propulsie, iar acest lucru înseamnă că prețul modelului de clasă mică va fi ceva mai piperat decât cel al vechii generații. Pe piața din România, Jazz este disponibil în versiunile de echipare Elegance și Executive, ambele fiind dotate generos. Varianta de bază pornește de la 23.850 de euro, în timp ce varianta de top (cea testată de noi) are un preț de pornire de 25.350 de euro.
Dar indiferent de nivelul de echipare ales, vei primi în lista de bază o mulțime de dotări moderne. Printre acestea, niponii propun cruise control adaptiv, sistem automat de climatizare, cameră pentru mersul cu satele, scaune față încălzite, sistem multimedia cu ecran de 9 inch, faruri cu LED, sistem de frânare de urgență, sistem de avertizare la părăsirea benzii de rulare, sistem pentru recunoașterea semenlor de circulație, sistem de avertizare cu privire la vehiculele aflate în unghiul mort și tapițerie mixtă (textil și piele).
Dacă alegi programul Rabla și casezi o mașină veche, vei primi din partea statului 6.500 de lei. La această sumă se vor adăuga și ecobonusurile pentru emisiile de CO2 (1.000 de lei) și pentru sistemul hibrid de propulsie (2.500 de lei). În total, prețul final va fi mai mic cu 10.000 de lei, echivalentul a 2.050 de euro.
Pentru un "statement car" precum Honda e, prețul de pornire este ceva mai mare. Modelul electric va fi disponibil doar în varianta de top Advance și va avea un preț de pornire de 39.980 de euro. Standard, modelul electric va fi echipat cu camere video care înlocuiesc oglinzile convenționale, sistemul Honda Parking Pilot, sistem automat de climatizare, scaune față și volan încălzite, cameră video retrovizoare, priză electrică la 230V, instrumentar digital de bord, două ecrane cu funcții touch cu diagonala de 12.3 inch, faruri cu LED, jante din aliaj de 17 inch, cruise control adaptiv, funcție Low Speed Brake, sistem pentru menținerea benzii de circulație, recunoașterea semnelor de circulație, sistem pentru monitorizarea unghiului mort și un sistem de frânare de urgență. Practic, primești tot ce are mai bun Honda în acest moment, pe o mașină de oraș, într-un pachet estetic cu linii clasice.
Prin programul Rabla Plus vei primi din partea statului 45.000 de lei, iar dacă alegi să casezi și o mașină veche, poți plusa cu încă 6.500 de lei. În total, prețul final pentru Honda e va fi mai mic cu 51.500 de lei, echivalentul a 10.565 de euro.
MAI MULT SPAȚIU ÎN JAZZ, TEHNOLOGII MODERNE ÎN HONDA E
Dacă ai de ales între spațiu generos sau dotări de ultimă generație, atunci răspunsul este unul simplu.
Honda Jazz propune spațiu bun pentru pasageri, plusând și cu un portbagaj cu un volum de 304 litri cu un spațiu suplimentar sub podea. De asemenea, marginea de încărcare este joasă, facilitând astfel încărcarea și descărcarea. În plus, la fel ca pe vechile generații, Honda păstrează sistemul de rabatare Magic Seats. Astfel, dacă ai de transportat obiecte înalte, vei putea folosi cu încredere sistemul patentat de niponi. Printr-o simplă apăsare a tijei aflată sub scaunele din spate, șezutul poate fi ridicat, repoziționat și blocat, astfel încât vei putea transporta cu ușurință lucrurile voluminoase.
Există și multe spații de depozitare la interior, inclusiv două suporturi pentru sticle poziționate în extremitățile planșei de bord. Torpedoul dublu și consola centrală sunt și ele generoase și completează pachetul de soluții de depozitare la bord.
De cealaltă parte a ringului se află Honda e. În spate, pasagerii vor sta ceva mai înghesuiți, în condițiile în care spațiul pentru picioare nu este unul prea generos. De asemenea, portbagajul lui Honda e are doar 171 de litri, ceea ce înseamnă că pentru un weekend în doi vei fi nevoit să depozitezi din bagaje și pe bancheta din spate. Altfel spus, Honda e nu poate fi o mașină de familie, fiind dedicată fie tinerilor care nu au nevoie de spațiu în mașină, fie celor care folosesc modelul japonez strict pentru drumurile urbane spre birou și înapoi.
Însă, dacă ești adeptul tehnologiei, Honda e o să te cucerească și-o să te facă să o iei în considerare chiar și dacă spațiul e important pentru tine. Planșa de bord este formată din cinci ecrane. În extremități se află ecranele care preiau informațiile de la camerele video care înlocuiesc oglinzile laterale. Nu durează mult până te acomodezi cu ele, mai ales că japonezii le-au poziționat fix unde trebuie și au reușit să ofere o imagine ușor mărită a obiectelor din afară, astfel încât să înțelegi cu ușurință ce se întâmplă în trafic. Mult mai bine decât pe Audi e-tron, de exemplu, cealaltă mașină de serie care oferă o astfel de variantă astăzi.
Instrumentarul de bord oferă informații clare și într-un mod simplu despre consum, baterie sau despre sistemele mașinii. Cele două ecrane de 12.3 inch "lipite" fac parte din sistemul de infotainment pregătit de Honda. Cu excepția faptului că anumite aplicații se deschid lent, sistemul va face deliciul pasionaților de tehnologie. Poți face schimb de informații cu pasagerul din dreapta, poți avea aplicații de navigație și aplicații de muzică în același timp, sau poți urmări modul în care sistemul folosește energia electrică din baterii.
Deși ai o mulțime de comenzi digitale, Honda a păstrat un sistem de climatizare cu butoane fizice, lucru pe care eu l-am apreciat.
Caracterul practic, consumul mic, eficiența și spațiul interior sunt plusurile cu care Jazz Hybrid te poate cuceri. De cealaltă parte a fileului avem un Honda e plin cu tehnologii moderne, dinamic prin modul în care motorul electric livrează resursele și cu un look care întoarce în masă privirile trecătorilor.
Caracteristici
HONDA JAZZ HYBRID
HONDA E
Dimensiuni (L/l/h)
[mm]4044/1694/1526
3894/1752/1512
Ampatament
2517
2538
Sistem de propulsie
full-hybrid
electric
Putere [CP]
109
154
Cuplu motor [Nm]
253
315
Accelerație [s]
9.4
8.3
Viteză maximă [km/h]
175
145
Volum portbagaj [l]
304
171
Consum mediu WLTP
4.5 litri/100 km
17.8 kWh
Volum rezervor/Autonomie
40 litri
210 km
Preț [euro]
23.850
39.980
Preț [euro, bonus scăzut]
21.800
29.415
momentan e clar ca jazz merita, la ce infrastructura avem. pana si pretul e mult mai jos. cand se ieftinesc electricele atunci merita cumparate.