Greul segmentului
X-Trail nu mai are nevoie de vreo prezentare, prima generatie beneficiind de un succes monstru. Am testat Nissan X-Trail al doilea si va facem cunostinta cu acesta.
Pentru fanii Nissan, noua generatie a lui X-Trail s-ar putea sa nu reprezinte neaparat ceea ce isi doreau de la designul unui SUV de generatie noua. X-Trail nu s-a schimbat foarte mult comparativ cu generatia anterioara din punct de vedere estetic, astfel ca radicala modificare de design asteptata ramane pe data viitoare, eventual la faceliftul de peste cativa ani al modelului.
Si totusi, nu aveti de ce sa va faceti griji. Coaja a ramas relativ aceeasi, insa sub hainele de vreme grea se gaseste un adevarat arsenal tehnic surprinzator de eficace si perfect capabil pentru conditiile de rulare pe care le poate aborda o astfel de masina.Nu este nimic lasat la intamplare, toate elementele constitutive din punct de vedere tehnic fiind revizuite sau innoite complet. Daca prima generatie X-Trail, lansata oficial in 2001, a reusit sa se impuna printr-o tinuta de drum adecvata si prin masivitatea "controlata" subtil de Nissan – in ciuda dimensiunilor care plasau modelul in gama compactelor – al doilea X-Trail vine cu dimensiuni ceva mai mari din toate punctele de vedere (lungime, latime, inaltime, ampatament, volum interior), cireasa de pe tort fiind reprezentata de noile motorizari, intre care se remarca diselul de 2.0 litri in doua versiuni de putere: 150 si 173 de cai.
Noi am primit in test versiunea de 150 de cai (cutie manuala cu sase trepte), varianta diesel care va atrage privirile celor mai multi clienti Nissan in viitorul apropiat. Ce place la noul X-Trail? Din nou, masivitatea. Pentru cei carora le prieste o plimbare prin oras de la inaltimea unui SUV fara a forta insa limitele prin alegerea unei namile care sa nu incapa pe sosele. La volan, indiferent de modul in care iti asezi scaunul, pozitia este detul de inalta pentru a detine controlul pe sosea. Profilul bombat al capotei, cu liniile paralele evidentiate dinspre parbriz spre grila frontala, incurca in prima faza insa o data ce te-ai obisnuit cu el nu face altceva decat sa se transforme intr-un soi de indicator care iti de indicii legate de modul in care trebuie abordate virajele stranse sau locurile stramte in aglomeratie.
Foarte interesant este faptul ca noul X-Trail a fost construit pe o versiune putin diferita a platformei pe care Nissan a creat Qashqai, SUV-ul compact de succes al constructorului nipon. In aceste conditii, prima intrebare care ne-a venit in minte a fost: este sau nu X-Trail capabil in off-road? Ei bine, raspunsul este da. X-Trail vine echipat cu un sistem 4x4 reglabil in functie de nevoile celui de la volan. Acesta isi poate adapta masina usor la conditiile de drum, putand alege intre 2WD, 4WD sau 4WD cu diferential blocat, ultima varianta fiind utila in cazul in care X-Trail se intalneste cu hartoape care par de netrecut. Pachetul se numeste All Mode 4x4 si se bazeaza pe dispunerea a 100% din putere inspre puntea fata in conditii normale de rulare, echilibrul procentual trecand pana la 50-50% pentru puntile fata-spate in cazul in care este nevoie de aderenta. Pachetul All Mode include atat sistemul de tractiune integrala cat si controlul tractiunii, pachetul ABS, pachetele de asistare la coborarea si urcarea in panta si controlul stabilitatii. Totul este monitorizat si tinut in frau de un sistem de senzori care detecteaza unghiul de virare, fortele G care apasa asupra masinii si alte asemenea lucuri despre care, pe scurt, soferul nu trebuie sa isi faca probleme.
Interiorul masinii noastre de test nu putea sa ne puna probleme: de la piele la sistem Bluetooth incorporat si pachet audio de ultima generatie sau plafon retractabil cu trapa, interiorul in sine nu ne dadea impresia ca am fi la "etajul" unui SUV. Singurele elemente care trag in jos acest peisaj sunt panourile din plastic care inconjoara bordul, usor demodate. X-Trail nu are insa nicio problema in ceea ce priveste spatiile de incarcare. Am testat asta direct, umpland portbagajul compartimentat si etajat cu o multime de obiecte, fara a avea emotii de vreun fel in ceea ce priveste volumul util al acestuia. Interiorul beneificiaza si el de o multime de locuri in care ocupantii pot amplasa lucruri marunte, cum sunt sticlele de apa, de exemplu. Nu e vreo filosofie, insa in cazul lipsei acestora totul s-ar da peste cap din punctul de vedere al confortului.
La rularea pe sosea si in oras, X-Trail se comporta bine. Mai bine decat predecesorul sau. Inginerii Nissan au umblat la suspensii, rezultatul direct fiind o stabilitate mult mai buna in viraje si aderenta la fel de ridicata in conditii de asfalt umed. Este adevarat, in ajutorul celui de la volan sare insa si pachetul de sisteme electronice care preia rolul unui copilot permanent, un element care iti scoate peri albi daca vrei sa musti putin din masina aducand-o inspre maximul de rulare dinamica insa care ajuta enorm in conditiile in care X-Trail este tras cuminte, normal, fara prea multe artificii pentru fotografi.
La capitolul siguranta, X-Trail sta acceptabil. Ultimele teste EuroNCAP i-au acordat patru stele la protectia pasagerilor adulti, a cincea stea lipsind din tabloul de onoare din cauze legate de tatierele active, care lipseau pe versiunea testata de organizatia europeana independenta a sigurantei. In testele laterale si cu stalpul, X-Trail a primit insa maximum de punctaj, fiind unul dintre putinele modele de pe piata care au reusit, de asemenea, un punctaj foarte bun la protectia copiilor (motivul lipsei celei de-a cincea stele este reprezentat de faptul ca punctele de ancorare Isofix nu sunt foarte bine indicate).
Motorul de 2.0 litri al lui X-Trail nu sufera deloc sub capota noului model. Daca generatia anterioara a avut de tras din cauza unor probleme cu motoarele de sorginte Renault, actualul X-Trail si-a schimbat arsenalul, iar propulsorul diesel de 150 de cai se descurca fara probleme atat in teren accidentat cat si pe sosea, in cazul in care ai nevoie de o depasire rapida. Consumul a ramas in limite bune in oras (10.1 litri in testul nostru), media imbunatatindu-se insa consistent atunci cand in calcul a fost luata rularea pe autostrada.
Per total, am avut doua zile de test placute cu X-Trail. Preferam insa sa il avem in test la inceputul anului, atunci cadn Bucurestiul si imprejurimile erau acoperite de nameti. Ne-am fi descurcat mai mult decat onorabil in conditiile respective. Oricum, este relativ usor sa gasesti conditii grele de rulare in Bucuresti, astfel ca o mana intinsa de catre Nissan printr-un model interesant ca aparitie nu strica niciodata.