FEATURE: Şansele lui Mihai Marinescu să câştige titlul în Formula 2

Publicat miercuri, 11.04.2012 13:10 de Daniel Popescu

Automarket analizează şansele lui Mihai Marinescu de a cuceri titlul în Formula 2 şi de a-şi îndeplini visul de a ajunge în Formula 1 în viitorul apropiat.

"Cu siguranţă vreau să câştig campionatul şi să obţin marele premiu, testul cu monopostul Williams de Formula 1, dar am învăţat că sezonul este lung şi că trebuie să fii constant şi să munceşti din greu pentru a-ţi îndeplini visul" - Mihai Marinescu.

 

Cu numai trei zile înainte de debutul noului sezon, Mihai Marinescu a confirmat oficial prezenţa în Formula 2 pentru al treilea sezon consecutiv.

În condiţiile în care piteşteanul Robert Vişoiu în vârstă de numai 16 ani era singurul reprezentat al României pe harta sporturilor cu motor în 2012, vestea a venit ca o gură proaspătă de oxigen menită să îmbogăţească măcar parţial prezenţa compatrioţilor noştri în competiţiile de top.

Totuşi, pentru Marinescu, Formula 2 reprezintă mai degrabă un compromis financiar, întrucât speranţa lui la finalul anului trecut a fost ca în 2012 să concureze în GP2, competiţia care furnizează cele mai multe talente pentru Formula 1. De altfel, el a participat şi la etapa demonstrativă de GP2 de pe circuitul din Abu Dhabi, însă la vremea respectivă nu a reuşit să iasă în evidenţă. În plus, bugetul necesar pentru GP2, semnificativ mai mare şi estimat la minim 700.000 de euro, l-a determinat să mizeze din nou pe Formula 2 pentru a-şi îndeplini visul de a ajunge în Formula 1.

Cel puţin teoretic, braşoveanul de 23 de ani are de partea sa câteva avantaje pentru a câştiga titlul în Formula 2: rezultatele convingătoare de anul trecut, experienţa acumulată în ultimii doi ani, noutăţile regulamentului tehnic şi adversari aparent mai puţin experimentaţi. Pe de altă parte, titlul în Formula 2 nu garantează nici pe departe prezenţa în Formula 1 şi nici măcar în GP2, mai ales în absenţa unor bugete generoase.

MARINESCU ÎN 2011: VICTORIE LA MONZA

Optimismul lui Marinescu pentru cucerirea titlului în 2012 este justificat de performanţele obţinute anul trecut. După un sezon 2010 de acomodare, braşoveanul a răbufnit în a doua jumătate a anului trecut, reuşind să câştige prima cursă de la Monza după ce a plecat din pole position chiar pe circuitul unde a luat primul contact cu sporturile cu motor în urmă cu mai bine de un deceniu.

Victoria din Italia nu a fost însă singura performanţă majoră: Marinescu a mai obţinut alte trei podiumuri (două pe circuitul Red Bull Ring din Austria şi unul la Barcelona), toate în ultimele trei runde ale sezonului, dar şi două clasări pe locul patru şi trei clasări pe locul cinci.

NOUTĂŢILE REGULAMENTULUI

Comparativ cu anul trecut, monopostul de Formula 2 beneficiază de câteva noutăţi de natură tehnică. Puterea motorului a crescut de la 420 CP la 425 CP, iar prin utilizarea funcţiei overboost va ajunge la 500 CP în loc de 480 CP. De asemenea, organizatorii au renunţat la pneurile Avon în favoarea celor de la Yokohama, care oferă o aderenţă mai bună, iar frânele din oţel au fost înlocuite de frâne din fibră de carbon.

Toate aceste modificări, cuplate cu îmbunătăţirea forţei de apăsare aerodinamică, sunt pe placul lui Marinescu, care a fost impresionat în sesiunea de teste de la Silverstone efectuată la finalul lunii martie.

"Pneurile sunt extraordinare! Maşina de anul trecut era una 'veselă', pentru că pneurile nu generau suficientă aderenţă la sol, iar maşina se simţea foarte uşoară, dar anul acesta nu mai este cazul! În sfârşit F2-ul se comportă ca maşinile de talia ei! Are foarte multă aderenţă în virajele de viteza medie şi mare. Simt în sfârşit efectul apăsării aerodinamice transformat în aderenţa la sol" - Mihai Marinescu.

RIVALII LUI MARINESCU ÎN LUPTA PENTRU TITLU

Ca în orice altă competiţie inferioară, toţi piloţii beneficiază de acelaşi monopost, motiv pentru care talentul şi experienţa sunt mai importante decât specificaţiile tehnice ale maşinii.

Dintre cei 15 piloţi confirmaţi până în prezent pe grila de start, principalul adversar al lui Marinescu în lupta pentru titlu pare să fie elveţianul Christopher Zanella, care anul trecut a terminat pe locul doi în clasamentul general după ce a obţinut două victorii şi cinci podiumuri.

"Va fi foarte dificil, pentru că am terminat pe locul doi anul trecut, aşa că în acest sezon trebuie să câştig titlul. Am un avantaj faţă de alţi piloţi pentru că am mai multă experienţă, dar trebuie să mă adaptez la noile pneuri şi frâne" - Christopher Zanella.

 

În plus, cu excepţia lui Zanella, doar alţi trei piloţi au mai concurat în Formula 2 în trecut: indianul Parthiva Sureshwaren, bulgarul Plamen Kralev şi britanicul Luciano Bacheta, niciunul dintre ei nereuşind să obţină performanţe majore. Calităţile celorlalţi piloţi care vor concura în Formula 2 sunt dificil de anticipat, întrucât aceştia au fost prezenţi în competiţii inferioare.

Printre ei figurează un singur pilot care a câştigat titlul anul trecut (Alex Fontana în European F3 Open), iar una dintre prezenţele exotice este chinezul David Zhu.

CE AVANTAJE I-AR ADUCE TITLUL ÎN FORMULA 2

Teoretic, titlul în Formula 2 reprezintă o rampă de lansare spre Formula 1. Campionul are posibilitatea de a efectua o sesiune de teste cu echipa de Formula 1 Williams, cea care construieşte monoposturile de Formula 2, în timp ce ocupanţii locurile 2 şi 3 primesc teste în GP2. În plus, primii trei piloţi din clasamentul general primesc automat SuperLicenţa FIA, necesară pentru a putea concura în Formula 1.

UNDE AU AJUNS FOŞTII CAMPIONI DIN FORMULA 2

Dacă în teorie premiile pentru performanţă sunt foarte atrăgătoare, cele trei sezoane anterioare au demonsttrat ca în practică drumul spre Formula 1 este mult mai dificil:

  • Andy Soucek (campion în 2009) - A devenit pilot de rezervă la Virgin în 2010, însă a părăsit echipa în august şi s-a refugiat în Superleague, iar anul trecut a fondat compania de consultanţă pentru piloţi Integrated Racing Performance.
  • Dean Stoneman (campion în 2010) - În 2011 ar fi trebuit să concureze în Formula Renault 3.5 Series, însă a fost obligat să renunţe după ce a fost diagnosticat cu cancer la testicule, iar în prezent este într-o perioadă de recuperare.
  • Mirko Bortolotti (campion în 2011) - Nu a confirmat încă numele competiţiei în care va concura în sezonul 2012.

În plus, nici ceilalţi piloţi care au concurat anul trecut în Formula 2 nu au reuşit să înregistreze progrese în carieră. Dintre piloţii care au terminat în top 10 în clasamentul general de anul trecut, doar Zanella a confirmat participarea în Formula 2. Alex Brundle s-a refugiat în GP3, Jack Clarke concurează în European Le Mans Series, iar ceilalţi şase nu şi-au anunţat încă planurile pentru acest sezon, existând şanse ca unii dintre ei să participe totuşi în Formula 2.

CALENDARUL SEZONULUI 2012 ŞI TRANSMISII TV

La fel ca anul trecut, sezonul 2012 al Formulei 2 este compus din opt etape cu câte două curse, astfel că piloţii vor participa în total la 16 curse. Şapte dintre cele opt circuit fac sau au făcut parte din calendarul Formulei 1: Silverstone, Nurburgring, Spa-Francorchamps, Brands Hatch, Paul Ricard, Hungaroring şi Monza, singura prezenţă inedită fiind circuitul Algarve din Portugalia.

Sezonul va începe în weekendul 13-15 aprilie cu etapa programată la Silverstone pe circuitul care găzduieşte şi Marele Premiu de Formula 1 al Marii Britanii. În România, cursele de Formula 2 vor fi transmise de postul de televiziune Sport.ro, în timp ce la nivel european drepturile TV au fost preluate de postul Motors TV.

  • BoBoRulZ, miercuri, 11.04.2012 13:49
    gj

    Ori va castiga titlul ori va termina pe 2,dar anul acesta va fi al lui Marinescu :) Sper sa il vedem cat mai repede intr-un monopost de F1.

  • Speed, miercuri, 11.04.2012 14:09
    Sansele bla-bla

    Pe mine m-a apucat cascatul ;)) "Cel puţin teoretic, braşoveanul de 23 de ani are de partea sa câteva avantaje pentru a câştiga titlul în Formula 2: rezultatele convingătoare de anul trecut(PARCA AR FI CASTIGAT TITLUL DE CAMPION CU ACEA CURSA CASTIGATA), experienţa acumulată în ultimii doi ani(DE PARCA MINTILE CELORLALTI LE-AR STA IN LOC), noutăţile regulamentului tehnic (DE PARCA AR FI CA O HAINA FACUTA DUPA MASURILE LUI MARINESCU)şi adversari aparent mai puţin experimentaţi (STIU, STIU, ASA-I ROMANUL: EL SE CREDE CEL MAI IAR CEILALTI NISTE OBIECTE DE DOI BANI. Sa nu mi-o luati in nume de rau dar va spun ca dorinta asta imensa de-a reusi sa ajunga-n F1 va face irealisti.

  • meseriasu001, miercuri, 11.04.2012 14:36
    sanse

    Pana la urma care sunt sansele ca Marinescu sa ajunga campion in F2? Eu le apreciez la zero.

  • syktasy, miercuri, 11.04.2012 15:19

    Sansa este 1 din 16. Ca o va irosi, este alta poveste.

  • Ma baieti, miercuri, 11.04.2012 15:42
    Aloo invidia romaneasca si "Sa moara capra vecinului"

    Nu vreti si voi sa aratati ca aveti calitate si sa incepeti sa sustineti valorile acestui popor din care faceti parte? Nu credeti ca in loc sa va ascundeti invidia, detestul, fata de cei ce trudesc pt noroc si furia, izbucnita din frustrarea zilnica a mediocritatii, sub patura falsului "realism" pe care-l declarati, realism alimentat de frustrare, e mai bine sa spuneti un simplu "Bravo" si sa inghititi in sec trairile negative fata de cei din jur? Ar face Romania un loc mai vesel, dar cer prea mult! Insa am rugamintea catre voi sa faceti o exceptie azi - e cel mai bun pilot pe care-l avem la acest moment, intr-o competitie de monopost si nu va dor degetele sa spuneti: "Mult Succes" in loc sa va afisati o parere total necalificata. Nu sunteti experti, dar macar aveti decenta sa ascultati expertii ce va spun... nu veniti cu bullshitul vostru. Sunt curios cati dintre voi afisati calitate umana la vederea acestui comment si valoare individuala - punand intr-un comentariu cuvinte de incurajare! Chiar sunt curios!

  • Schubler, miercuri, 11.04.2012 15:44
    ...

    Eu am scris comentariul de mai sus, in caz ca cineva e curios de unde vine!

  • Spikey27, miercuri, 11.04.2012 16:22
    ...

    Va fi greu,dar nu imposibil...daca visul lui este de a concura in Formula 1,atunci va fi mai usor...atunci cand lupti pentru un vis,totul e mai usor...

  • Speed, miercuri, 11.04.2012 16:25
    Marinescu

    Pana si-o femeie (Susie Wolff) i-a luat-o inainte ;)) Domnu' "Ma baieti" eu unul nu ma consider expert si recunosc ca "e cel mai bun pilot pe care-l avem la acest moment, intr-o competitie de monopost" si de 100 de ori mai bun ca mine, insa refuz a fi irealist ca un indragostit care de dragul ei nu i-a in considerare ca n-are planuri mari pt.viata ei, ca nu stie sa fie femeie/mama, ca ii goleste banii, ca "e sofisticata"s.a.m.d. Intelegi? ;)

  • racer, miercuri, 11.04.2012 16:39
    @speed

    Exemplu cu femeia arata ca "refuzul de a fi idealist" este exprimarea unei uri care nu-ti da pace: Normal ca Suzie Wolff este in F1 la Williams de ce vreme ca proaspatul ei sot e unul din actionarii Williams!!! Nu tine, cauta altceva. Eu unul zic: Bafta Mihai! Pune Tricolorul pe cat mai multe podiumuri si incerca sa faci de asa fel incat sa ne ascultam Imnul la cat mai multe curse. Fa-ne mandrii !

  • Speed, miercuri, 11.04.2012 17:27
    racer

    Asta doresc si eu, nu mai crede ca am ura pe nu stiu cine! Insa succesul depinde de ce va face el nu de vorbele noastre. Sa crezi ca vorbele-s mai importante decat faptele e ca si cum un crestin ar crede ca daca maine se roaga la Dumnezeu sa castige la Loto pai atunci o sa-i cada multi bani din cer.Nu nene, caci stii vb.aia "vb.multa, saracia omului". De-aia fracezii nu ne vad decat niste cersatori. Gp2-ul pentru mine e cel mai asemanator sport cu F1 si te intreb "ce a reusit Marinescu in acea cursa demonstrativa?".Iti raspund eu: a reusit sa castige 2-3 locuri prin iesirea in decor a acelora din fata lui, nici-de-cum prin depasire.

  • boden, joi, 12.04.2012 08:19
    marinescu

    Sa dea dumnezeu sa vedem numai tricolorul românesc pe toate podiumurile din F2 dar va fi foarte greu pt el.Mult succes îti dorim Mihai Marinescu si speram sa te vedem cît de repede si în F1.Bafta