FEATURE: Şansele lui Mihai Marinescu să câştige titlul în Formula 2
Automarket analizează şansele lui Mihai Marinescu de a cuceri titlul în Formula 2 şi de a-şi îndeplini visul de a ajunge în Formula 1 în viitorul apropiat.
"Cu siguranţă vreau să câştig campionatul şi să obţin marele premiu, testul cu monopostul Williams de Formula 1, dar am învăţat că sezonul este lung şi că trebuie să fii constant şi să munceşti din greu pentru a-ţi îndeplini visul" - Mihai Marinescu. |
Cu numai trei zile înainte de debutul noului sezon, Mihai Marinescu a confirmat oficial prezenţa în Formula 2 pentru al treilea sezon consecutiv.
În condiţiile în care piteşteanul Robert Vişoiu în vârstă de numai 16 ani era singurul reprezentat al României pe harta sporturilor cu motor în 2012, vestea a venit ca o gură proaspătă de oxigen menită să îmbogăţească măcar parţial prezenţa compatrioţilor noştri în competiţiile de top.
Totuşi, pentru Marinescu, Formula 2 reprezintă mai degrabă un compromis financiar, întrucât speranţa lui la finalul anului trecut a fost ca în 2012 să concureze în GP2, competiţia care furnizează cele mai multe talente pentru Formula 1. De altfel, el a participat şi la etapa demonstrativă de GP2 de pe circuitul din Abu Dhabi, însă la vremea respectivă nu a reuşit să iasă în evidenţă. În plus, bugetul necesar pentru GP2, semnificativ mai mare şi estimat la minim 700.000 de euro, l-a determinat să mizeze din nou pe Formula 2 pentru a-şi îndeplini visul de a ajunge în Formula 1.
Cel puţin teoretic, braşoveanul de 23 de ani are de partea sa câteva avantaje pentru a câştiga titlul în Formula 2: rezultatele convingătoare de anul trecut, experienţa acumulată în ultimii doi ani, noutăţile regulamentului tehnic şi adversari aparent mai puţin experimentaţi. Pe de altă parte, titlul în Formula 2 nu garantează nici pe departe prezenţa în Formula 1 şi nici măcar în GP2, mai ales în absenţa unor bugete generoase.
MARINESCU ÎN 2011: VICTORIE LA MONZA
Optimismul lui Marinescu pentru cucerirea titlului în 2012 este justificat de performanţele obţinute anul trecut. După un sezon 2010 de acomodare, braşoveanul a răbufnit în a doua jumătate a anului trecut, reuşind să câştige prima cursă de la Monza după ce a plecat din pole position chiar pe circuitul unde a luat primul contact cu sporturile cu motor în urmă cu mai bine de un deceniu.
Victoria din Italia nu a fost însă singura performanţă majoră: Marinescu a mai obţinut alte trei podiumuri (două pe circuitul Red Bull Ring din Austria şi unul la Barcelona), toate în ultimele trei runde ale sezonului, dar şi două clasări pe locul patru şi trei clasări pe locul cinci.
NOUTĂŢILE REGULAMENTULUI
Comparativ cu anul trecut, monopostul de Formula 2 beneficiază de câteva noutăţi de natură tehnică. Puterea motorului a crescut de la 420 CP la 425 CP, iar prin utilizarea funcţiei overboost va ajunge la 500 CP în loc de 480 CP. De asemenea, organizatorii au renunţat la pneurile Avon în favoarea celor de la Yokohama, care oferă o aderenţă mai bună, iar frânele din oţel au fost înlocuite de frâne din fibră de carbon.
Toate aceste modificări, cuplate cu îmbunătăţirea forţei de apăsare aerodinamică, sunt pe placul lui Marinescu, care a fost impresionat în sesiunea de teste de la Silverstone efectuată la finalul lunii martie.
"Pneurile sunt extraordinare! Maşina de anul trecut era una 'veselă', pentru că pneurile nu generau suficientă aderenţă la sol, iar maşina se simţea foarte uşoară, dar anul acesta nu mai este cazul! În sfârşit F2-ul se comportă ca maşinile de talia ei! Are foarte multă aderenţă în virajele de viteza medie şi mare. Simt în sfârşit efectul apăsării aerodinamice transformat în aderenţa la sol" - Mihai Marinescu.
RIVALII LUI MARINESCU ÎN LUPTA PENTRU TITLU
Ca în orice altă competiţie inferioară, toţi piloţii beneficiază de acelaşi monopost, motiv pentru care talentul şi experienţa sunt mai importante decât specificaţiile tehnice ale maşinii.
Dintre cei 15 piloţi confirmaţi până în prezent pe grila de start, principalul adversar al lui Marinescu în lupta pentru titlu pare să fie elveţianul Christopher Zanella, care anul trecut a terminat pe locul doi în clasamentul general după ce a obţinut două victorii şi cinci podiumuri.
"Va fi foarte dificil, pentru că am terminat pe locul doi anul trecut, aşa că în acest sezon trebuie să câştig titlul. Am un avantaj faţă de alţi piloţi pentru că am mai multă experienţă, dar trebuie să mă adaptez la noile pneuri şi frâne" - Christopher Zanella.
În plus, cu excepţia lui Zanella, doar alţi trei piloţi au mai concurat în Formula 2 în trecut: indianul Parthiva Sureshwaren, bulgarul Plamen Kralev şi britanicul Luciano Bacheta, niciunul dintre ei nereuşind să obţină performanţe majore. Calităţile celorlalţi piloţi care vor concura în Formula 2 sunt dificil de anticipat, întrucât aceştia au fost prezenţi în competiţii inferioare.
Printre ei figurează un singur pilot care a câştigat titlul anul trecut (Alex Fontana în European F3 Open), iar una dintre prezenţele exotice este chinezul David Zhu.
CE AVANTAJE I-AR ADUCE TITLUL ÎN FORMULA 2
Teoretic, titlul în Formula 2 reprezintă o rampă de lansare spre Formula 1. Campionul are posibilitatea de a efectua o sesiune de teste cu echipa de Formula 1 Williams, cea care construieşte monoposturile de Formula 2, în timp ce ocupanţii locurile 2 şi 3 primesc teste în GP2. În plus, primii trei piloţi din clasamentul general primesc automat SuperLicenţa FIA, necesară pentru a putea concura în Formula 1.
UNDE AU AJUNS FOŞTII CAMPIONI DIN FORMULA 2
Dacă în teorie premiile pentru performanţă sunt foarte atrăgătoare, cele trei sezoane anterioare au demonsttrat ca în practică drumul spre Formula 1 este mult mai dificil:
- Andy Soucek (campion în 2009) - A devenit pilot de rezervă la Virgin în 2010, însă a părăsit echipa în august şi s-a refugiat în Superleague, iar anul trecut a fondat compania de consultanţă pentru piloţi Integrated Racing Performance.
- Dean Stoneman (campion în 2010) - În 2011 ar fi trebuit să concureze în Formula Renault 3.5 Series, însă a fost obligat să renunţe după ce a fost diagnosticat cu cancer la testicule, iar în prezent este într-o perioadă de recuperare.
- Mirko Bortolotti (campion în 2011) - Nu a confirmat încă numele competiţiei în care va concura în sezonul 2012.
În plus, nici ceilalţi piloţi care au concurat anul trecut în Formula 2 nu au reuşit să înregistreze progrese în carieră. Dintre piloţii care au terminat în top 10 în clasamentul general de anul trecut, doar Zanella a confirmat participarea în Formula 2. Alex Brundle s-a refugiat în GP3, Jack Clarke concurează în European Le Mans Series, iar ceilalţi şase nu şi-au anunţat încă planurile pentru acest sezon, existând şanse ca unii dintre ei să participe totuşi în Formula 2.
CALENDARUL SEZONULUI 2012 ŞI TRANSMISII TV
La fel ca anul trecut, sezonul 2012 al Formulei 2 este compus din opt etape cu câte două curse, astfel că piloţii vor participa în total la 16 curse. Şapte dintre cele opt circuit fac sau au făcut parte din calendarul Formulei 1: Silverstone, Nurburgring, Spa-Francorchamps, Brands Hatch, Paul Ricard, Hungaroring şi Monza, singura prezenţă inedită fiind circuitul Algarve din Portugalia.
Sezonul va începe în weekendul 13-15 aprilie cu etapa programată la Silverstone pe circuitul care găzduieşte şi Marele Premiu de Formula 1 al Marii Britanii. În România, cursele de Formula 2 vor fi transmise de postul de televiziune Sport.ro, în timp ce la nivel european drepturile TV au fost preluate de postul Motors TV.
Ori va castiga titlul ori va termina pe 2,dar anul acesta va fi al lui Marinescu :) Sper sa il vedem cat mai repede intr-un monopost de F1.