F1 Online: The Game review - Implementare mediocră pentru o idee bună
Automarket a testat jocul online pregătit de Codemasters pentru vara acestui an şi îţi dezvăluie dacă merită să devii managerul unei echipe virtuale de Formula 1.
F1 Online: The Game este numele unui joc de Formula 1 dezvoltat de Codemasters care se va putea juca exclusiv pe internet prin simpla accesare a unui site.
Jocul a fost anunţat în luna august a anului trecut cu o serie de screenshoot-uri şi trailere, iar începând din primăvara acestui an a fost lansat un program de teste pentru un cerc restrâns de utilizatori botezat Closed Beta.
La câteva săptămâni după iniţierea campaniei, Automarket a fost invitat să testeze jocul în cadrul unei sesiuni care a avut loc joi seara timp de cinci ore şi jumătate.
Intrarea în joc nu a fost însă lipsită de probleme: pentru a rula în browser a trebuit să instalăm plugin-ul Web Unity Player, însă acesta a generat o eroare la accesarea jocului. Forumul dedicat de pe site ne-a ajutat să rezolvăm rapid această problemă, care cel mai probabil va fi eliminată până la apariţia versiunii finale a jocului.
COMPONENTELE JOCULUI F1 ONLINE: THE GAME
Jocul pregătit de Codemasters are două componente majore:
- Racing, în care poţi alege un pilot şi o echipă reală pentru a participa la sezonul 2011 al Formulei 1;
- Manager, în care trebuie să te ocupi de tot ceea ce înseamnă gestionarea unei echipe de Formula 1, de la cercetarea şi dezvoltarea noilor componente pentru monopost şi până la asigurarea unui buget prin intermediul sponsorilor şi participarea efectivă la curse.
RACING: CONTROL PRIN MOUSE
Aşa cum sugerează şi numele, modulul de Racing te introduce direct în mijlocul acţiunii. Îţi alegi o echipă şi un pilot dintre cei care au concurat în sezonul 2011 al Formulei 1 şi participi la curse şi, eventual, la un sezon întreg.
Pentru început, noi am ales să concurăm cu Sebastian Vettel la volanul unui monopost Red Bull Racing pe circuitul Yas Marina din Abu Dhabi, însă după stingerea luminor roşii am avut parte de o mare surpriză: controlul monopostului se realizează în special prin intermediul mouse-ului şi mai puţin cu ajutorul tastaturii.
Astfel, pentru a accelera este nevoie să ţii degetul apăsat pe click stânga, iar în momentul frânarii trebuie să apeşi pe click dreapta. De asemenea, mişcarea mouse-ului stabileşte traiectoria monopostului pe circuit şi modul în care abordezi virajele. Pare complicat? Aşa şi este.
Oricât m-am străduit, nu am reuşit să mă înţeleg cu acest sistem de joc. Sigur, una dintre explicaţii este că F1 Online: The Game este primul joc de curse în care trebuie să foloseşti mai mult mouse-ul decât tastatura (greşesc?). Chiar şi aşa, de cele mai multe ori este mai simplu să mizezi pe reţeta clasică pentru a avea succes.
Pe lângă mouse ai însă nevoie şi de tastatură: pentru activarea sistemului KERS trebuie să apeşi Spacebar-ul, în timp ce tasta D activează sistemul DRS. Există şi o alternativă: poţi seta ca acceleraţia să fie sageata în sus de pe tastatură, iar frâna săgeata în jos. Din păcate, pentru traiectoria stânga-dreapta va trebui să apelezi tot la mouse, ceea ce complică şi mai mult lucrurile.
O altă problemă este generată de perspectivele pe care le ai asupra circuitului în timpul curselor: este ceva similar cu ceea ce vezi de obicei în timpul unei transmisiuni TV, cu unghiuri diferite de filmare şi, implicit, cu modificări frecvente ale utilizării controalelor: lateral, spate sau chiar oblic. În plus, virajele sunt vizibile doar în ultimul moment, iar harta amplasată în colţul din stânga-jos nu te ajută cu nimic pentru că nu ai cum şi când să te uiţi la ea.
În rest, grafica este reuşită: circuitele sunt redate fidel cu un grad ridicat de detaliu, iar datele despre poziţionarea în cursă şi gradul de utilizare a tehnologiei KERS sunt afişate sugestiv.
Din păcate, nu avem cuvinte de laudă despre mecanica de joc: monoposturile nu virează lin decât în virajele lente, întrucât în cele de mare viteze par să fie bruscate. Nici ciocnirea a doua monoposturi nu este realizată realist: de cele mai multe ori, acestea nici măcar nu se ating înainte de a ricoşa în direcţia opusă şi de a scoate un sunet oarecum sugestiv.
MANAGER: CONCEPT INTERESANT, DAR LIPSIT DE REALISM
Modulul de manager mi s-a părut cel mai atrăgător încă de la primele informaţii despre F1 Online, mai ales că este rar întâlnit în astfel de jocuri.
Poate şi acesta este movul pentru care am simţit o dezamăgire când am constatat că nu poţi utiliza echipele şi piloţii reali din Formula 1 din motive de licenţiere. De aceea, trebuie să-ţi alegi un nume fictiv pentru echipă, să stabileşti culorile monopostului (nu încerca să 'copiezi' culorile Ferrar, McLaren sau Red Bull, nu vei reuşi), după care intri în modulul de manager.
Aici încep lucrurile cu adevărat interesante: trebuie să te ocupi de tot ceea ce înseamnă dezvoltarea echipei şi monoposturilor, prin introducerea de noi componente înaintea fiecărei curse. Poţi încerca un update pentru motor, poţi utiliza o nouă aripă faţă, poţi schimba sistemul de evacuare pentru îmbunătăţirea forţei de apăsare aerodinamică. Numărul de componente disponibile este suficient de mare pentru a nu deveni repetitiv şi pentru a nu te plictisi, însă pentru a le accesa vei avea nevoie de bani.
Iar banii îi obţii prin rezultatele obţinute în curse, dacă îţi îndeplineşti o serie de obiective pe care le vei primi constant într-o secţiune specială. Teoretic, lucrurile se derulează rapid.
Poate şi de aceea şocul pe care îl ai când începi o cursă este mare: un circuit precum Yas Marina este înlocuit de circuite fictive precum Shosholoza (băieţii de la Codemasters au multă imaginaţie...) care nu numai că nu spun nimic din punct de vedere al designului, dar au şi o grafică semnificativ mai slabă decât cele reale.
În schimb, problemele de perspectivă rămân aceleaşi, iar de multe ori nu ştii cum va fi următorul viraj, astfel că în cazul unor curbe lente este aproape imposibil să nu ieşi în decor.
CONCLUZII
F1 Online: The Game este o idee interesantă, în special în varianta de manager, însă controlul prin mouse în timpul curselor, perspectivele ciudate şi inconstante ale camerei, dar şi utilizarea unor piloţi, echipe şi circuite fictive în modul de manager trag serios în jos acest joc.
Singura speranţă este ca programatorii de la Codemasters vor asculta feedback-ul primit din partea utilizatorilor şi vor remedia măcar o parte dintre aceste probleme.
V-am vazut aseara pe server. Eu n-am avut probleme la conectare. A mers totul ok. Nu stiu daca lasa de dorit atat de mult controlul sau camera video care schimba unghiurile. Dupa ce te obisnuiesti cu un unghi, vine urmatorul viraj din alt unghi si nu mai sti cum naibii sa-l iei. In plus, in virajele lente e foarte greu sa iei curba cu mouse-ul. DRS-ul nu prea functioneaza cum trebuie. Merge, dar nu mi s-a activat intotdeauna cand am fost lipit de un adversar un tur intreg de circuit. Imi place intr-adevar startul... Am vazut ca au si competitii, gen Campionat, dar acolo ai nevoie de un nivel C al dezvoltarii monopostului si de un level min 7. Asa ca ai de tras pe alea 3 fictive, in speranta ca in campionat vei avea circuite frumoase. Dar... cine stie. Ramane de vazut. Nu vreau sa ma pronunt de pe acum si sa spun ca e mediocru pentru ca mai au multe de finalizat. Lansarea oficiala ne va lamuri...