FEATURE: Provocările logistice ale echipelor în cursele de Formula 1
Automarket îţi prezintă modul în care echipele de Formula 1 gestionează provocările logistice pentru cursele care au loc în afara continentului european.
La fiecare două săptămâni deschizi televizorul pentru o nouă cursă de Formula 1 în care vei urmări 24 de piloţi şi 12 echipe în lupta pentru victorie pe un circuit cu o configuraţie inedită. Reţeta este practic întotdeauna aceeaşi, însă ceea ce se întâmplă pe circuit nu reprezintă decât o parte infimă din ceea ce înseamnă în realitate un Mare Premiu de Formula 1.
În cazul curselor desfăşurate în Europa lucrurile sunt relativ simple, întrucât tot ce trebuie să faci este să împachetezi lucrurile, să le "arunci" în camioane şi să le transporţi la sediul central. Lucrurile stau însă complet diferit în cazul curselor din afara Bătrânului Continent, unde logistica devine o parte esenţială, care poate contribui la obţinerea unui rezultat pozitiv.
Automarket face o scurtă incursiune în logistica unei echipe de Formula 1 pe parcursul unei serii de astfel de curse pentru a-ţi face o idee despre complexitatea lucrurilor din Formula 1.
ELEMENTE DE BAZĂ
Calendarul Formulei 1 este structurat în funcţie de localizarea ţărilor care găzduiesc curse: primele trei-patru etape au loc în afara Europei, următoarele 8-10 în Europa (cu excepţia etapei din Canada), iar ultimele 5-7 curse în afara continentului european, totul pentru a veni cât mai mult în sprijinul echipelor din punct de vedere logistic.
În cazul curselor din afara Europei, echipele transportă pe calea aerului toate echipamentele necesare pentru seria respectivă de curse. Toate echipele au sediul central în Europa, iar monoposturile şi toate celelalte echipamente vor reveni la fabrica doar după încheierea seriei respective de ecurse.
Între etape, monoposturile şi echipamentele sunt transportate direct din ţara care a găzduit cursa în următoarea tara inclusă în calendar, pentru că din punct de vedere financiar nu ar fi eficientă o călătorie dus-întors spre Europa. Din acest motiv, echipele nu au posibilitatea de a introduce update-uri majore pe monoposturi în timpul unei astfel de serii de etape.
FLOTA AERIANĂ ŞI TERESTRĂ
Pentru cursele din afara Europei, logistica echipelor din Formula 1 este gestionată de compania germană de curierat DHL, partenerul logistic oficial al competiţiei. Monoposturile şi echipamentele sunt transportate cu o flotă aeriană închiriată de Formula One Management (FOM) care decolează din Londra sau Munchen spre ţara din afara Europei care găzduieşte următoarea cursă.
În prezent, flota aeriană este alcătuită din cinci aeronave Boing 747 adaptate special pentru nevoile echipelor, care transporta monoposturile, diverse componente dedicate upgrade-urilor, echipamentele pentru garaj, sistemele radio şi echipamentele high-tech.
De regulă, înainte ca monoposturile să ajungă pe calea aerului la destinaţie, echipele trimit în prealabil un vapor cu 35 de containere cu echipamente cu câteva săptămâni înainte de prima cursă din afara Europei. Echipamentul respectiv are o masă totală de aproximativ 5 tone şi include mai multe seturi de monitoare, cabluri, mese sau generatoare de curent pentru fiecare Mare Premiu în parte.
De asemenea, flota fiecarei echipe include mai multe camioane care beneficiază de workshop-uri pentru ingineri, camere pentru întâlniri, birouri de natură tehnică şi echipamentele necesare pentru construcţia aşa-numitelor motorhome-uri.
CUM SUNT TRANSPORTATE MONOPOSTURILE ŞI PERSONALUL ECHIPELOR
Pentru o siguranţă mai mare a transportului, monoposturile sunt dezasamblate înainte de a fi transportate pe calea aerului. Astfel, aripa fată, aripa spate, oglinzile, volanul şi plăcile exterioare ale caroseriei sunt îndepărtate de pe monopost, în jurul căruia este amplasată un fel de cutie de lemn cu proprietăţi de protecţie.
Conform regulamentului, o echipă poate trimite la o cursă cel mult 45 de angajaţi, printre care se numără piloţii, echipa de manageri, inginerii şi mecanicii, dar şi angajaţi ai departamentelor de marketing şi catering. Transportul se realizează, bineînţeles, pe calea aerului, existând situaţii frecvente în care angajaţii mai multor echipe călătoresc cu acelaşi avion alături de jurnalişti care vor fi prezenţi la curse.
MOTORHOME-UL, CASA ECHIPEI ÎN TIMPUL UNEI ETAPE
Cursele din afara Europei au un impact şi asupra motorhome-urilor echipelor. Pentru a micşora numărul de echipamente, motorhome-urile utilizate în Asia, Orientul Mijlociu sau pe continetele americane sunt mai puţin impresionante decât cele din Europa, însă reprezintă în continuare o dovadă a tehnologiei din Formula 1.
Echipele de top obişnuiesc să se prezinte cu structuri metalice din sticlă şi oţel care necesita câteva zile pentru finalizarea construcţiei şi care beneficiază atât de camere pentru şedinţe, cât şi de elemente pentru relaxare. De exemplu, motorhome-ul Force India beneficiază de un sistem de recunoaştere a vocii, în timp ce piloţii Red Bull Racing utilizează frecvent propria piscină chiar în interiorul motorhome-ului.
LOGISTICA FORMULEI 1 ÎN CIFRE
- 5 avioane Boing 747, care ar putea transporta 2500 de pasageri la clasa economică;
- 35 de containere, dintre care 5 containere de câte 6 metri lungime şi 30 de containere de câte 12 metri lungime;
- un vapor, camioane şi un elicopter;
- masa totală a echipamentelor transportate ajunge la 350 de tone, echivalentul a 5000 de oameni cu o masă medie de 70 kg;
- numărul total de unităţi de produse transportate depăşeşte 20.000 de bucăţi. În acestea sunt incluse monoposturile, motoarele, cutiile de viteze, dar şi sticlele de şampanie sau şerveţelele pentru membrii echipei şi pentru invitaţi.
CONCLUZII
Modul în care echipele gestionează cursele din afara Europei din punct de vedere logistic are o importanţă majoră asupra rezultatelor unei curse.
O componentă vitală "uitată" la fabrica din Europa poate priva echipa de îmbunătăţirea rezultatelor pe circuit, chiar dacă echipele de top vor plăti orice sumă pentru a efectua un transport special în acest caz. Iar în condiţiile în care numărul curselor din afara Europei a crescut simţitor în ultimii ani, eclipsând parţial aşa-numitul sezon european, logistica va avea o influenţă şi mai mare în următoarea perioadă.