FEATURE: Povestea numelor modelelor Dacia. De la 1100 la Lodgy
Numele unui model. Râdem de el la început, căutăm asocieri haioase, apoi ne obişnuim cu el şi intră în vocabularul zilnic. Dacia a trecut printr-un lung şir de denumiri ale modelelor. De la 1100 la Lodgy, iată povestea lor.
Dacia Lodgy. Este numele celui mai nou model din gama Dacia. Îl vom vedea în premieră abia în martie 2012, la Salonul Auto de la Geneva. Până atunci ne mulţumim cu versiunea de curse, Dacia Lodgy Glace, model ce va participa în Trofeul Andros din Franţa. Cursele pe gheaţă au devenit o tradiţie pentru Dacia în Franţa. Numele Dacia este asociat cu cel al lui Alain Prost, cel care a concurat în ultimele două sezoane pe un model Dacia Duster.
Dar vrem să vedem ce înseamnă acest nume. Deşi Dacia are proprietari francezi, noul model poartă din nou un nume cu rezonanţe engelzeşti. Şi asta pentru că Dacia a devenit în ultimii ani o marcă internaţională. Se vinde în aproape toate ţările din Europa şi nu numai. Pentru a putea folosi acelaşi nume pe toate pieţele, mărcile auto caută denumiri cât mai universale care să fie uşor de reţinut în orice limbă. În general, toţi constructorii au o bază de denumiri înregistrate pe care le folosesc atunci când lansează un model nou. Treaba celor care se ocupă cu găsirea şi înregistrarea acestor denumiri nu este deloc uşoară pentru că un nume poate foarte uşor să aibă o semnificaţie vulgară sau peiorativă într-o limbă şi să nu însemne nimic în alta. Sunt suficiente modele care au denumiri diferite pentru pieţe diferite.
Dacia 1100
Este primul model din istoria Dacia. Lansat pe 20 august 1968, Dacia 1100 a fost primul model produs la uzina Dacia de la Mioveni, Argeş. Bazat pe un Renault 8, Dacia 1100 avea motorul în spate, tracţiune spate şi frâne pe disc pe ambele punţi. Denumirea modelului a venit de la capacitatea cilindrică a motorului. Dacia 1100 era propulsată de un motor cu patru cilindri de 1.108 cmc ce dezvolta 46 CP la 4.600 rpm. Viteza maximă era de 135 km/h iar acceleraţia de la 0 la 100 km/h se făcea în 20 secunde.
Dacia 1300
Pentru cel mai celebru model al mărci din perioada comunistă a României, indicativul a fost în continuare inspirat de cilindreea motorului. Noul model, bazat pe Renault 12, a fost lansat pe 23 august 1969. Motorul cu patru cilindri era amplasat în faţă longitudinal şi transmitea puterea către puntea faţă. Cilindreea motorului era de 1.289 cmc şi dezvolta 54 CP. Denumirea de 1300 avea să rămână în nomenclatorul Dacia pentru mai bine de 20 de ani cu diverse variaţii. Cea mai cunoscută este denumirea 1310 ce a desemnat modelul modificat substanţial şi lansat în 1978 de către Dacia. În 1983, acelaşi model primea alte modificări şi se introduceau motoarele de 1.397 cmc şi 1.185 cmc plus cutia de viteze cu cinci trepte. Dacia 1310 a rămas în producţie până în 2004.
Dacia Liberta
Primul hatchback din istoria mărcii naţionale era bazat pe modelul 1310. A fost lansat în 1985 sub numele oficial de Dacia 1320 CN. Semnificaţia celor două litere a fost intens dezbătută, ele fiind asociate cu numele fostului dictator Nicolae Ceauşescu. Însă conform celor de la Dacia, intern acest cod semnifica "caroserie nouă". Primul model nu a fost pe placul lui Ceauşescu, însă aşa că modelul a fost scurtat şi relansat sub denumirea Dacia 1325. Neoficial a primit numele de Liberta, această denumire fiind folosită de inginerii care au lucrat la proiect.
Dacia 2000
Dacia 2000 a fost un model rar dedicat membrilor din Partidul Comunist. Era bazat pe Renault 20 şi a devenit un fel de automobil oficial pentru Nicolae Ceauşescu cu care acesta apărea la defilările oficiale. Au fost fabricate foarte puţine exemplare şi astăzi sunt practic inexistente. Numele este inspirat de cilindereea motorului.
Dacia 500 Lăstun
Cel mai mic model Dacia fabricat vreodată a fost Dacia 500. Popular a rămas în amintirea românilor sub numele Lăstun. Tehnic, Lăstunul nu a fost o Dacie veritabilă pentru că nu s-a fabricat la Mioveni. Cea mai mică Dacie se fabrica la Timişoara, la uzina Tehnometal devenită apoi Automobile Timişoara. Numele Dacia 500 era dat tot de cilindrea motorului, Lăstunul folosind un motor de 499 cmc cu cilindri ce scotea doar 22.5 CP. Viteza maximă era de 106 km/h.
Dacia Nova
Primul model "modern" fabricat de Dacia este Nova. Modelul hatchback a avut o naştere grea. A fost dezvoltat timp de 10 ani şi a fost lansat abia în 1995. Au existat două variante. R523 a fost prima Nova ce putea fi recunoscută după hayonul cu lunetă bombată. Din cauza problemelor, a fost înlocuită cu varianta R524, ce avea caroseria în două volume şi juătate, siluetă devenită apoi celebră datorită modelului SuperNova. Numele de Nova a fost ales în urma unui concurs organizat de publicația Auto Pro. Au participat peste 2.000 de cititori şi numele Nova a fost propus de peste o sută dintre ei.
Dacia SupeRNova
După ce Dacia a fost preluată de Renault în 1999, primul produs fabricat sub noul patronat este SupeRNova. Practic, Dacia Nova primea un motor şi o cutie de viteze Renault plus câteva îmbunătăţiri şi era lansată sub un nume nou. SupeRNova era un joc de cuvinte dintre numele original şi particula Super iar litera mare R semnifica Renault. O Nova mai bună, pe scurt.
Dacia Solenza
Solenza a fost lansată în 2003 şi se baza tehnic pe modelul SupeRNova. Avea însă o linie de design schimbată fiind prima Dacie construită integral sub patronajul Renault. Numele provine din baza de denumiri a constructorului francez şi nu are o semnificaţie anume. Face referire la soare - "sol" - şi este o denumire uşor de reţinut. S-a dorit la acea vreme un nume cu rezonanţe latine care să facă ruptura faţă de modelele Nova/SupeRNova. Solenza a inaugurat şi noua siglă Dacia, blazonul pe fond albastru şi câteva elemente de design în partea frontală ce aveau să fie regăsite mai târziu pe modelul Logan.
Dacia Logan
Automobilul de 5.000 de euro a fost lansat în toamna lui 2004. A fost modelul care a pus marca Dacia pe harta Europei. Este cel mai de succes produs al mărcii şi este vândut pe aproape toate pieţele din Europa şi din lume. Numele provine, din nou, din baza de denumiri Renault. Şi pentru că Renault avea planuri mari cu acest model, deoarece alegerea a fost cea a unui nume cu rezonanţe engelzeşti. Logan este un nume propriu des întâlnit peste ocean, este o universitate în Statele Unite, un oraş în statul Utah sau un aeroport în Boston. Deşi a stârnit ironii la început, numele Logan a fost rapid acceptat şi astăzi este un nume la fel de comun ca al oricărui alt model.
Dacia Sandero
Modelul de clasă mică Dacia a venit în 2008 şi din nou specialiştii în marketing Renault şi Dacia au apelat la baza de denumiri comerciale. Sandero este un nume cu rezonanţe ceva mai latine deşi prima parte a denumirii te trimite cu gândul la engelzescul "sand" adică nisip. Alegerea acestei denumiri a fost motivată de faptul că Sandero a fost destinat iniţial pieţei sud-americane, mai precis Brazilia. Dacia avea nevoie de un nume care să sune bine în portugheză şi spaniolă, aşă că Sandero a fost soluţia aleasă.
Dacia Duster
SUV-ul Dacia şi primul model modern cu tracţiune integrală a fost lansat în 2010. Numele este adecvat, are rezonanţe britanice şi te face să te gândeşti la un automobil ce nu are probleme pe drumuri dificile. "Dust" în engleză înseamă praf. Duster a mai fost numele unui model Plymouth din anii '70, un coupe american.
Dacia Lodgy
Cel mai nou model din gama Dacia va fi lansat abia anul viitor. Ştim însă că se va numi Lodgy. "În spatele lui Lodgy stă termenul englezesc "lodging", care înseamnă casă şi dă o idee despre potenţialul monovolumului în ceea ce priveşte spaţiul interior", a declarat pentru Automarket Eric Pasquier, directorul gamei entry. Deşi pare un nume ciudat şi cumva atipic, Lodgy este o denumire comercială aleasă pentru piaţa vest-europeană acolo unde modelele monovolum sunt mai populare decât în estul Europei.
Super. Un drive test cu Sandero 1.6 16v pe cand ? Ati fi primii care ar face asa ceva.