FEATURE: Istoria Spyker sau cum să renaşti din cenuşă
În 1880, în Olanda, fraţii Spijker puneau bazele unui brand care avea să revoluţioneze lumea automobilului la începutul secolului XX. Primul motor cu şase cilindri şi primul automobil cu tracţiune integrală sunt doar câteva realizări ale olandezilor.
Epoca actuală a făcut ca produsele Ferrari, Lamborghini sau Aston Martin să devină foarte populare în rândul publicului cu "dare de mână". Puţine branduri se mai pot lăuda cu o atitudine exclusivistă, neîntinată de considerente financiare. Există însă şi excepţii.
Puţini au auzit probabil de Spyker. Puţini ştiu ce maşini construieşte Spyker. Şi mai puţini ştiu că unul dintre cei mai exclusivişti constructori auto ai continentului vine tocmai din Olanda şi are în spate o istorie mai veche decât cea a britanicilor şi germanilor de la Bentley şi Maybach. Rădăcinile Spyker se înfig adânc în istoria automobilului, constructorul olandez fiind unul dintre pionierii mijlocului de locomoţie atât de des întâlnit în zilele noastre.
De la fraţii Spijker la "Spyker"
Constructorul de nişă vedea lumina zilei încă din 1880, când doi fraţi olandezi, Jacobus şi Hendrik-Jan Spijker decid să pună bazele propriei companii. Abia în 1898, cei doi scriu istorie cu primul automobil semnat Spijker, dezvoltat în jurul unui motor de provenienţă Benz. Agregatul cu doi cilindri a dat naştere modelelor 3 HP şi 5 HP, prezentate în 1900. Succesul a fost garantat, publicul de la acea vreme aclamând calitatea caroseriilor finisate de fraţii Spijker.
Anul 1898 avea să fie unul de aur pentru Jacobus şi Hendrik, casa regală solicitându-le acestora să desăvârşească o caleaşcă specială pentru regina Olandei, Wilhelmina. Ceea ce a ieşit din mâinile fraţilor Spijker, Gouden Koets, a fost considerată o adevărată operă de artă, caleaşca de aur fiind folosită şi în prezent de capetele încoronate ale Ţării Lalelelor.
Impulsionaţi de succesul naţional, fraţii Spijker au decis să se dedice întru totul producţiei de automobile şi să îşi extindă afacerea. Pentru a beneficia de o recunoaştere mai uşoară în afara graniţelor Olandei, Jacobus şi Hendrik au schimbat numele companiei din Spijker în Spyker.
Primul automobil din lume cu şase cilindri şi tracţiune integrală
Constructorul olandez a continuat să evolueze şi la numai 5 ani de la prima sa maşină, mai exact în 1903, lansa modelul 60/80 HP, o adevărată revoluţie pentru piaţa automobilelor de atunci. Puţini ştiu că acela a fost momentul în care Spyker a intrat în cartea de istorie.
60/80 HP a fost prima maşină echipată cu un motor în şase cilindri, cu tracţiune integrală permanentă şi cu frâne pe toate cele patru roţile. O adevărată capodoperă a acelor vremuri, 60/80 HP a reuşit să rămână o piatră de temelie pentru automobilele ce i-au urmat, inspirând ceilalţi constructori ai vremii.
Spyker a continuat să dea tonul acelor vremuri pe segmentul modelelor de lux chiar şi la capitolul design. Olandezii au folosit în 1905, pe acelaşi model 60/80 HP, o grilă rotundă a radiatorului, tendinţă preluată mai apoi de toţi constructorii până la declanşarea Primului Război Mondial. Tot în acea perioadă, Spyker revoluţionează lumea ingineriei cu o caroserie care se adaptează perfect condiţiilor de drum de la începutul secolului. Olandezii echipează maşinile produse de ei cu un scut special care nu mai ridică praful pe şoselele nepavate ale Europei.
Spyker, "Rolls-Royce-ul continentului"
Spyker începe să câştige recunoaştere internaţională şi în domeniul sporturilor cu motor. În 1907, o echpă privată reuşeşte să se claseze pe locul doi în cursa de anduranţă Peking to Paris, la volanul unui model standard Spyker 14/18 HP. Performanţa confirmă încă o dată fiabilitatea modelelor olandeze şi rezistenţa lor la condiţii dificile de utilizare.
Spyker reuşeşte să câştige o recunoaştere deosebită şi pe pieţele din Marea Britanie şi Indonezia, pe atunci colonie a Olandei. Brandul a ajuns să fie denumit chiar "Rolls-Royce-ul continentului".
În 1907 tragedia loveşte familia Spyker. Unul dintre cei doi fraţi, Hendrik-Jan îşi pierde viaţa la bordul unui feribot care se scufundă pe ruta Anglia-Olanda. Decesul său clatină serios compania şi Jacobus decide să renunţe la implicarea sa în soarta Spyker. Un grup de investitori cumpără compania şi continuă vânzarea modelelor de succes.
"Nulla tenaci invia est via"
În 1913 Spyker se confruntă cu primele probleme financiare şi un an mai târziu este nevoită să se contopească cu Compania Naţională Olandeză de Producţie a Avioanelor şi Maşinilor. Asemeni marilor constructori de automobile din acea perioadă, Spyker este nevoit să producă avione şi motoare pentru a supravieţui Primului Război Mondial.
Această convertire a producţiei aduce cu sine şi un nou logo, alături de un nou motto. Este vorba despre emblema regăsită şi astăzi pe caroseria supercarurilor Spyker: o elice aplicată peste o roată de automobil. Motto-ul latinesc, "Nulla tenaci invia est via", tradus "Pentru cei tenaci nici un drum nu este imposibil", a fost păstrat, de asemenea, din 1914 până în prezent.
În cei patru ani de război, de-a lungul cărora Olanda şi-a susţinut cu tărie neutralitatea, Spyker a reuşit să producă 100 de avioane şi 200 de motoare de avion.
Motor construit de Maybach
După război, Spyker a revenit la producţia de maşini, încercând să menţină linia modelelor sale exclusiviste şi robuste. Cel mai popular model al perioadei interbelice a fost Spyker C4, caracterizat de un motor special, construit de celebrul inginer german Wilhelm Maybach. Propulsorul beneficia de un sistem de aprindere dublu, cu două bujii pentru fiecare cilindru, alimentat de baterie.
Performanţele motorului au fost confirmate în 1921, când un exemplar cu numărul de caroserie C41 şi numărul motorului 3201, a reuşit să stabilească un nou record de anduranţă. Modelul olandez a reuşit să funcţioneze vreme de 36 de zile, timp în care a parcurs un total de 30.000 de kilometri, un adevărat record pentru acea perioadă.
Exemplarul a fost botezat "Tenax" şi a fost cumpărat câţiva ani mai târziu de nobilul olandez Hugo Baron van Pallandt. Acesta a folosit maşina pentru a concura în cursa de viteză în coastă Mont de la Turbie, de lângă Monte Carlo, în martie 1922. În acelaşi an, pilotul britanic Selwyn Edge, reuşeşte să mai treacă un succes în contul lui C4: în cursa de la Brookland Double-Twelve, viteza medie a maşinii folosite se opreşte la 119 km/h.
În ciuda succeselor obţinute în motorsport, Spyker a devenit falimentar în 1922. Soarta i-a fost salvată temporar de cel mai important furnizor britanic al său, care a redenumit compania în Spyker Automobielfabriek. Olandezii au continuat să vândă camionul C2 şi modelul C4 până în 1925, când fondurile au fost epuizate, iar compania a fost închisă definitiv. Până atunci, Spyker vânduse 2000 de maşini de la înfiinţare.
Renaşterea actualului Spyker
A fost nevoie de mai multe decenii pentru a renaşte legendarul brand din Ţara Lalelelor. Cu toate acestea, în 1999, la Salonul Auto de la Birmingham, Spyker revenea pe piaţă cu un supercar, botezat C8 Spyder. Construit manual după tradiţia vechilor modele Spyker, C8 Spyder a reuşit să atragă numeroase premii internaţionale de design şi nu numai.
Cinci ani mai târziu, impulsionaţi de cererea mare şi de apetitul americanilor pentru modele exclusiviste, Spyker debutează şi pe piaţa din Statele Unite, cu trei modele derivate din C8. În acelaşi an, în luna martie, Spyker lansează modelul C12 LaTurbie, botezat astfel după cursa elogiată mai sus. Supercarul devine primul exemplar Spyker echipat cu un motor în 12 cilindri, deja cunoscutul W12 de provenienţă Audi.
Tot la Geneva, ediţia din anul 2006, Spyker prezintă modelul D12 Peking to Paris, botezat astfel după succesul obţinut în cursa cu acelaşi nume. Olandezii păstrează tradiţia şi dezvăluie un an mai târziu, în 2007, tot la Geneva, ediţia limitată a supercarului Spyker C12 Zagato, dezvoltat alături de carosierul italian, căruia îi poartă numele.
Spyker şi filmele
De-a lungul timpului, modelele Spyker au fost apreciate pentru designul nonconformist şi au fost incluse în distribuţia unor filme celebre. Prima apariţie pe ecrane datează încă din 1953, când un model Spyker debutează în pelicula Genevieve, alături de celebrul actor britanic Kenneth More.
Mult mai târziu, în mai 2005, un exemplar C8 Laviolette, cu numărul de şasiu 015, a fost prezent pe platourile de filmare ale peliculei Basic Instinct 2, Risk Addiction.
Un an mai târziu, Spyker a oferit două exemplare C8 Spyder şi un model C12 LaTurbie pentru filmarea unor scene ale filmului "War", în care joacă Jet Li şi Jason Statham.
Asamblarea manuală poate fi urmărită live
În prezent construcţia fiecărui exemplar Spyker este un proces care se desfăşoară după reguli stricte. Majoritatea componentelor sunt construite manual din aluminiu, pentru a păstra forma şi tradiţia care a consacrat brandul. Cel mai bun exemplu este utilizarea unui tub de aluminiu uşor curbat, care foloseşte drept carcasă pentru oglinzile laterale.
Constructorul olandez caută să îşi respect clienţii şi să le ofere acestora un sentiment de unicitate şi exclusivitate, drept pentru care panourile şi celelalte componente principale ale şasiului şi caroseriei poartă o serie specială. Exclusivismul poate fi subliniat şi de către proprietar, care se poate implica activ în procesul de construcţie al maşinii. Acesta poate alege tipul de piele folosit la interior, culoarea caroseriei, lemnul şi multe alte detalii, pentru a-şi croi, după bunul plac, un supercar unic.
Spyker oferă tuturor clienţilor săi o pagină web dedicată exemplarului comandat. Aici clientul poate vizualiza procesul de prelucrare şi asamblare manuală a componentelor, prin intermediul unei camere web, botezate Spycam. Este primul constructor din lume care oferă un asemenea privilegiu, acela de a asista la conceperea şi naşterea viitorului automobil.
un articol foarte bun !