FEATURE: De ce circulăm pe partea din dreapta a şoselei?
Automarket vă propune o incursiune într-una dintre cele mai interesante "probleme" ale lumii motorizate: circulaţia pe banda stângă versus circulaţia pe banda dreaptă.
O vizită în Marea Britanie sau în îndepărtatatele India şi Japonia nu se lasă doar cu învăţarea unor noi obiceiuri culturale sau gastronomice, ci şi cu cel puţin o situaţie în care eşti aproape de atac de cord cauzat de faptul că nu reuşeşti să te obişnuieşti foarte repede cu circulaţia pe banda din stânga a şoselei. Dar care este logica faptului că unele ţări au traficul pe dreapta, iar altele pe stânga? Vom încerca să desluşim această problemă în rândurile care urmează.
PUŢINĂ ISTORIE
Deşi cele mai multe ţări au traficul cu maşinile circulând pe partea dreaptă a şoselei, la origini se circula pe partea stângă, implicit în zona în care se află acum România. Cea mai populară explicaţie pentru acest lucru este una care ţine de epoca violentă şi de ce se întâmpla pe drumurile pietruite de acum câteva secole sau chiar milenii. Astfel, cavalerii din antichitate erau nevoiţi să "circule" cu caii pe partea stângă pentru a se putea duela cu adversarii în caz de nevoie ţinând sabia în mâna dreaptă. Explicaţia ţine mai ales de faptul că majoritatea oamenilor sunt dreptaci.
Nu există dovezi ale modului în care se circula (cu caii, căruţele sau cu alte mijloace de transport) în perioada veche a Daciei, însă este sigur că, după ce Imperiul Roman a pus stăpânire pe teritoriile dacice, în zona în care astăzi se află România se circula pe partea stângă a drumurilor pavate specifice acestui imperiu. Acest lucru se datorează faptului că regula de bază în Imperiu era ca circulaţia să se desfăşoare pe partea stângă. De asemenea, este clar că zona Transilvaniei circula pe stânga ceva mai târziu, în perioada dominaţiei Austro-Ungare, acest lucru fiind o obligativitate în Imperiu.
CUM S-A SCHIMBAT BANDA ÎN EUROPA?
Mutarea traficului de pe stânga pe dreapta a avut două etape în Europa. În prima fază, meritul îi este atribuit lui Napoleon Bonaparte, care - profitând de faptul că francezii au circulat dintotdeauna pe partea dreaptă, a ordonat ca fiecare provincie cucerită de Franţa să îşi schimbe direcţia traficului. În restul Europei, schimbarea a survenit destul de târziu. Astfel, anii 1920-1930 au fost cei care au dat tonul marilor schimbări. Spaniolii au circulat pe stânga până în 1924, portughezii până în 1928, polonezii până în 1922. Ţările aflate sub ocupaţie Austro-Ungară au întârziat schimbarea. Austria a trecut la circulaţia pe partea dreaptă a şoselei treptat, între 1919 şi 1938, iar în Ungaria s-a circulat pe partea stângă, la fel ca astăzi în Anglia, până în 1941. Italienii au trecut la circula'ia pe banda dreaptă în 1922, după venirea lui Benito Mussolini la putere. Foarte interesant este însă faptul că Alfa Romeo şi Lancia au continuat să producă doar maşini cu volanul pe dreapta până în anii '50.
Statul european care a întârziat cel mai mult trecerea de la circulaţia pe stânga la cea pe dreapta şoselei este Suedia. Suedezii au circulat pe stânga până în 3 septembrie 1967, zi cunoscută în statul nordic ca "Ziua H" (H vine de la Högertrafik, care înseamnă "trafic pe partea dreaptă"). Din moment ce majoritatea maşinilor avea deja volanul pe partea stângă, rata accidentelor a scăzut brusc în Suedia după Ziua H.
Din moment ce principalul motiv pentru schimbare a fost vecinătatea cu ţări în care se circula deja pe dreapta, principalele redute în calea generalizării acestui obicei sunt statele insulare. Iar Marea Britanie, Japonia şi Australia sunt, evident, cele mai bune exemple în acest sens.
OMUL E CONSTRUIT PENTRU A CIRCULA PE... STÂNGA
O serie de cercetări realizate în secolul trecut arată că cele ţările în care traficul se desfăşoară pe partea stânga, precum Japonia, Marea Britanie sau India, au o rată a accidentelor mult mai mică decât a celorlalte ţări. Logica acestui fapt? Vederea periferică a ochiului drept este mult mai dezvoltată decât cea a ochiului stâng pentru dreptaci. Astfel, cei care circulă pe stânga pot monitoriza natural mult mai bine traficul din sens opus sau maşinile care depăşesc din spate, unghiul mort fiind redus. Un alt argument interesant este faptul că, în cazul maşinilor cu volan pe dreapta, şoferul ţine mâna dreaptă dominantă pe volan atunci când schimbă vitezele, levierul fiind mânuit cu stânga.
PROBLEME LA TRECEREA GRANIŢELOR
Dacă în Europa problemele legate de schimbarea benzii de rulare sunt inexistente la trecerea peste graniţe (teritoriile în care se circulă pe stânga sunt izolate, aşa cum am văzut mai sus), unele ţări au probleme mari din acest punct de vedere şi au fost nevoite să gândească puncte de trecere a frontierei foarte complexe, care să-i mute pe şoferi de pe dreapta pe stânga. Cel mai bun exemplu este Thailanda, ţară în care se circulă pe stânga, dar care are 90% dintre graniţe cu state în care circulaţia are loc ca la noi. O soluţie emblematică pentru această problemă neobişnuită este Podul Lotus, care leagă China de Macau (foto jos)
CUM S-AU ADAPTAT PRODUCĂTORII DE MAŞINI?
Primele maşini produse în lume aveau locul şoferului aşezat în poziţie centrală. Ulterior, pentru evitarea accidentelor stupide la intrarea prin zone strâmte în care şoferul nu putea negocia corect distanţele laterale, unii producători au pus scaunul şoferului aproape de marginea drumului. Până la urmă, soluţia care a câştigat a fost amplasarea scaunului celui de la volan în partea dinspre centrul şoselei, pentru ca acesta să aibă un câmp de vedere cât mai mare.
Diferenţele tehnice dintre maşini nu se limutează însă la amplasarea volanului, ci şi la modul în care funcţionează farurile, stopurile, proiectorul posterior de ceaţă sau ştergătoarele de parbriz.
-
C-G-C, marţi, 04.01.2011 12:51Nota 10
Un articol foarte interesant, intotdeauna am fost curios in legatura cu acest aspect dar niciodata nu am dat un amarat de search pe google. Din pct-ul meu de vedere prefer sa tin volanul cu stanga si sa schimb vitezele cu dreapta (fiind si dreptaci), chiar nu-mi dau seama cum as putea schimba vitezele cu stanga (cred ca e al naibii de "gay" :D). Insa daca in viitor masinile electrice vor avea doar cutii de viteze automate si, asa cum spun englezii, e mai natural sa circuli pe stanga nu cred ca ar fi o problema... poate doar obisnuinta :))).
-
Dan, marţi, 04.01.2011 12:51
Cei care circula pe stanga o fac pt a fi diferiti de restul lumii, nu ca vederea periferica a ochiului drept e mai buna decat a stangului, oricum interesant articolul
-
Ady Morosan, marţi, 04.01.2011 13:00Sistemul european de masurare.
Sistemul metric pentru toti! Join here: http://www.facebook.com/pages/Metric-system/54404422195?v=info
-
emu, marţi, 04.01.2011 13:43pentru dreapta
orice ar spune ei, eu raman la parerea ca metoda noastra de a circula pe dreapta e mai ok. cele mai importante argumente ar fi astea: dreptaci fiind, mi-ar fi imposibil sa schimb eficient vitezele cu stanga. si pe langa asta, chiar ei au spus ca ochiul drept are privirea perficerica mai buna. eu cand dau cu spatele nu ma uit niciodata, deloc in oglinzi. imi intorc cu capul 180 de grade si ma uit direct pe luneta. privirea periferica a ochiului drept fiind mai dezvoltata, ma ajuta fiind intors, sa vad inclusiv pe geamul usii din stanga spate.
-
blabla, marţi, 04.01.2011 14:00@Ady Morosan
Australia a trecut la sistemul metric de mai bine de 20 de ani.
-
Merc Driver, marţi, 04.01.2011 14:01Din experienta
Dupa mai bine de 9 ani de condus in Bucuresti ca sofer de salvare am avut nevoie doar de 1 luna sa ma adaptez la condusul in UK, dar imi este mult mai greu sa re-invat sa conduc pe dr de cate ori plec in Europa (schimbarea vitezelor nu conteaza ca am automata). PS Rata accidentelor este mai scazuta in tarile care conduc pt st si din cauza temparamentului mai calm si mai prudent al locuitorilor nu numai din cauza vederii periferice...
-
iahi, marţi, 04.01.2011 14:02Felicitari
Un articol intr-adevar interesant. Felicitari!
-
noi, marţi, 04.01.2011 14:04stanga sa fie
eu oricum conduc mai mult pe partea stanga... in majoritatea timpului sunt in depasire ;-)
-
maybach1980, marţi, 04.01.2011 14:30@YMihai
Ne pare rau ca informatiile interesante nu le gasesti decat in CanCan si Libertatea. @Mester - foarte interesant articolul...nota 10+
-
Florentin, marţi, 04.01.2011 14:31Am condus in UK
Eu am condus de cateva ori in UK. Prima data aproape ca am facut un atac de panica. Giratoriile sunt invers, in Londra exista pe alocuri benzi despartite de gardulete si ea sa intru gresit printre ele. Am ratat intrarea pe M25 (centura Londrei) sensul catre Dover si am luat-o in sens invers, a trebuit sa intorc si nu am reusit decat cu ajutorul unei masini de la intretinerea drumurilor. Abia in giratoriile din Dover am invatat sa conduc in Anglia si distanta Londra Dover am parcurs- o cu inima cat un purice. Acum ma descurc binisor, dar tot nu as intra noaptea in centrul Londrei, ma incurca semapoarele, care si ele sunt invers.
-
vxf, marţi, 04.01.2011 14:39@florentin
Cand cobori de pe feribot in anglia, ai o serie de intersectii si sensuri giratorii "false" ca sa te obisnuiesti , si la ce infrastructura este acolo nu inteleg cum te-ai incurcat in halul ala , nu prea iti permite drumul sa o iei aiurea decat daca fortezi nota , iar cand fortezi nota trebuie sa-ti dai seama ca ceva nu e in regula .
-
vxf, marţi, 04.01.2011 14:45Wiki
Aici gasiti toate informatiile si mai detaliate . http://en.wikipedia.org/wiki/Right-hand_drive
-
valentin49, marţi, 04.01.2011 14:49Articol OK
Nu am fost in tari cu circulatia pe stinga,dar omul se poate adapta la orice.Acest gen de documentarii sint benefice motoristilor.Acest lucru este la fel cuGhici !
-
Marian, marţi, 04.01.2011 14:56@florentin
era un banc pe tema asta: "la radio se aude: - Un nebun goneste pe autostrada pe sensul celalalt de mers,,, - La care unu din masina zice: UNU!!!! unde frate ca sunt SUTE!!!"
-
steapta, marţi, 04.01.2011 14:57[email protected]
Excelent articol! Ar mai trebui adaugate insa si alte elemente: Cand au trecut americanii la circulatia pe dreapta, sau, de ce in Canada care este in comonwealth se circula pe dreapta, altfel decat in anglia si masoara in km in timp ce americanii, independenti de peste 200 ani masoara tot in mile. Deasemenea ar trebui sa stim cum sa procedam daca ne intalnim in desert, fata in fata cu un englez :)
-
valentin49, marţi, 04.01.2011 14:57continuare
Idem,prioritate de stinga la sens giratoriu,si de dreapta la intersectii de acelasi rang,Pentru cei mai vechi soferi,inca mai apar greseli.Ha !
-
lexion, marţi, 04.01.2011 15:05uk
In Anglia cel mai usor te tii dupa semne, daca vezi semnele orientate spre tine, sa le poti citi, inseamna ca aceea este partea/banda pe care trebuie sa circului, iar cand vezi "bufnita" pe panourile luminate, trebuie sa te tii dupa ea, ca sigur incep controalele.... Este greu la inceput sa circuli pe stanga si sa dai tot prioritate de dreapta, dar te obisnuiesti repede....
-
Marius, marţi, 04.01.2011 15:07Ori asa, ori altminteri ;P
Bun articolul. De retinut. Cat priveste circulatia pe partea stanga a drumului....pai Anglia, fostele ei colonii si Japonia....sunt tari conservatoriste prin definitie. De fapt ei au filosofia asta, au un anumit orgoliu. Dar, in ziua de azi s-ar impune o standardizare. Ori pe stanga ori pe dreapta.
-
Florentin, marţi, 04.01.2011 15:20Pericol mare
Pai m-am incurcat foarte simplu, deoarece la iesirea din Londra pe M25 in loc sa trec pe sub pod si sa virez dreapta spre Dover pe partea cealalta, eu am urcat pe pod si normal ca a trebuit sa rulez nu pe contrasens ci in directie inversa. La prima cruce de autostrada a trebuit sa intorc, dar era o pasarela cu mai multe etaje, toate pe invers, urcam la etajul 2, intram pe o alta sosea, dupa care reintram in pasarela pe primul etaj, si intorceam pe M25 spre Dover. Va spun ca nu e asa simplu cu pasarelele etajate pe invers, te ratacesti imediat, cunosc o sumedenie de baieti care inca nu stiu sa conduca in Anglia, fara rezidenta de 6 luni nici nu ai voie sa faci rca acolo. Eu am intrat in belea fara sa gandesc inainte, mi-am zis ca nu poat fi asa dificil. Totul e pe dos, semafoarele, giratoriile, regulile de prioritate (prioritatea de dreapta e de fapt de stanga etc.). Pasarelele etajate sunt un mare pericol.
-
Florentin, marţi, 04.01.2011 15:28Giratorii fara borduri
Englezii s-au saturat sa tot repare borduri pe la giratorii distruse de soferi turisti si au facut in anumite locuri giratorii fara borduri. In caz ca vin inconstienti care trateaza superficial traficul pe stanga, dau in denivelari si vibratoare, nu maI izbesc bordurile prin giratorii. E si un avantaj, au facut partea din centrul giratoriului inclinata, la fel si cea din exteriorul giratoriului usor inclinata, fara borduri, astfel masinile aproape ca vireaza singure pe directia corecta. Nu mai intra in borduri, luati prin surprindere de traficul invers. va spun ce englezii au mari problemme cu turistii care se arunca in trafic dupa principiul ca nu e dificil.
-
Alex, marţi, 04.01.2011 15:39mda...
Bai fratilor...ma scuzati..dar unii aveti o minte REDUSA tare in legatura cu aceste articole... 1. Ori conduci pe dreapta ori pe stanga tot in acelasi fel fezi soseaua si pe ceilalti participanti la trafic =)) ASTA E CEA MAI TARE.. rad singur? :)) 2. Faza aia cu sistemul metric..de ce nu trec toti la acest sistem. Bai frate, asa cum tu te-ai nascut si ai crescut cu aceste unitati de masura asa si ceilalti au crescut cu acele unitati. Deci nu poti obliga pe nimeni sa treaca la sist.metric. Treci tu la al lor. Poti? E asa simplu? Ideea de a fi un sistem unic international e buna, dar CARE E ACEL SISTEM? CINE SE DA DUPA CINE ?? 3. Rata accidentelor... :) nu tine de partea dreapta/partea stanga... tot un stalp sau un copac iti trece prin cap daca mergi ca nebunul.. doar ca ar fi vorba de aia (stalpii si copacii) de pe partea stanga :))) buna si asta :-j
-
Florentin, marţi, 04.01.2011 15:49Pt. marian
Eu nu am intrat pe contrasens ca nu ai cum, sunt parapeti, doar am ratat intersectia de sub o pasarela si m-am ratacit, am luat-o pe alte drumuri 9 in loc de Dover am luat-o in directie inversa, nu pe contrasens) acolo nu ai timp sa gandesti in trafic pe care banda te incadrezi, se circula tare, toti au masini cu cilindree imense ca acolo nu sunt impozite la masini si te izbesc din spate daca stai si te gandesti pe unde o iei. Acolo trebuie sa stii foarte bine ce faci si sa nu eziti, asta am vrut sa spun, acum am condus de mai multe ori si sunt stapan pe mine, dar prima data m-am panicat in trafic. Am vrut sa-mi platesc sofer. Noaptea in Londra e pericol mare, sunt semafoarele invers si scuarele la fel, daca stai si te gandesti te izbeste din spate, aia nu pun frana. Ei si americanii nu franeaza, intra in plin.
-
Tot io si gata, marţi, 04.01.2011 15:53Aia nu franeaza
Cel mai mare pericol in UK e ca dupa modelul american, englezii ruleaza in forta si nu pun frana, daca stai sa te gandesti in trafic pe unde te bagi te izbeste in plin si zice ca i-ai franat in fata fara motiv.
-
vxf, marţi, 04.01.2011 16:07@florin
Prietene dupa cum vorbesti ori ai fumat nasoale ori te-ai jucat pe PS. Eu locuiesc de 6 ani in insula si nu mi-a fost dat sa vad sau sa aud ceva similar cu ce povestesti tu baiete . Daca stau bine sa ma gandesc tu terbuie sa ai mari dificultati si pe dreapta si pe stanga . Sa intri pe contrasens pe autostrada este inacceptabil pentru orice tara si situatie , dar romanii , nah , trebuie sa iasa un pic din tipar si sa-si dea in petec .
-
Cristi, marţi, 04.01.2011 16:31@Automarket
Revin cu o cerere mai veche: permiteti votarea articolelor. Mi-a placut articolul si dupa cum puteti vedea in comentarii, nu sunt singurul. Dealtfel este printre putinele articole care au fost asta de bine primite de catre comentatori. Un feedback mult mai simplu de centralizat decat a citii zecile de comentarii v-ar folosii mai mult.
-
balloo, marţi, 04.01.2011 16:49pt atotstiutori
Multi vorbiti fara sa aveti macar o idee despre UK. Aici ii dau dreptate lui VXF. Locuiesc si eu de ceva timp in Regat si jobul implica parcurgerea a in jur de 100-150 mile zilnic. Nu cred ca exista in Europa (si am fost in destule locur) tara in care reglementarile si semnalizarea rutiera sa fie mai buna sau macar la fel ca in Anglia. E drept , e putin mai dificil la inceput deoarece ai senzatia stranie ca esti in locul gresit din masina si nu ai indemanare la skimbat vitezele cu mana stanga, dar dupa cateva mile (sau km) parcurse , toate devin ok. Probleme mai mari apar atunci cand vii acasa cu o masina ce are volanul in dreapta si anume la depasiri atunci cand rulezi in spatele unei masini mai mari sau fara geamuri prin care tu sa poti observa daca din fata se apropie altcineva. In consecinta , indiferent de ce parte a drumului conduci si indiferent unde ti-e volanul , e bine s-o faci prudent. Si tu Florentine...exagerezi . Probabil asta era un post pentru Italia
-
Cata, marţi, 04.01.2011 19:53Bravo!
Super articol! Bravo!
-
dany, marţi, 04.01.2011 20:47interesant
interesant dar mai e ceva: 1. si acum la tara carutasii stau pe partea dreapta a carutei pt a putea lovi cu biciul si pt a putea rula pe dreapta fara riscul de a parasi banda de mers (sa nu intre in santul din dreapta, mai ales atunci cand caii se sperie de masinile care trec prin stanga) 2. la aparitia automobilului strazile erau popul de mai multe vehicule tractate de animale det de autovehicule 3. la inceput, primele automobile generau in conducere un stres mai ridicat decat in ziua de astazi, datorita manevralitatii dificile si a faptului ca erau ceva de avangarda la cea epoca 4. automobilele la un momend dat aveau volan dreapta si se circula tot pe partea dreapta tot din considerentele aratate mai sus 5. se circula intuituv fara prea mlte reguli de circulatie (acestea au fost necesare odata cu mrirea nr de vehicule si implicit necesitatea unoreglementari)
-
marius, marţi, 04.01.2011 22:51@emu
Trebuie sa iti spun ca argumentele pe care le-ai adus, desi sunt valabile, nu tin de faptul ca esti dreptaci, ci de faptul ca asa ai invatat sa aceste lucruri. Chiar daca ti-ar fi fost mai greu, ai fi putut invata sa conduci si pe partea stanga... mai ales daca ar fi trebuit sa dai examen pentru permis. Pentru redactie: Felicitari pentru articol. Este un articol interesant si documentat. Mai publicati asemenea articole. Multumesc.
-
ccp, marţi, 04.01.2011 23:36adevarul e dincolo de noi,hi hi hi
fost in uk . de vreo 7 ori...in primele dati nici macar nu eram in stare sa trec strada asa de puternice erau automatismele dobindite in sistemul nostru (nu eram in stare sa ma asigur daca nu depuneam un serios efort de concentrare)...bun dupa ce m-am mai obisnuit am zis sa fiu atent la cum circula cumnatul meu in trafic fara sa conduc bineinteles...cind am revenit in tara am luat masina din aeroport si asa de puternica a fost lipsa de concentrare sau nu stiou cum sa-i zic ,cert e ca dupa 5 km l-am lasat pe unu fara spoilerul spate(primul accident din vina mea si am la ''bord'' cam 500000 de km)...anul asta am fost foarte hotarit sa ma sui la volan in uk si am facut-o...dupa ce am schimbat niste curele la un clio achizitionat de cumnata mea recent hai sa-i fac proba...nu reuseam sa-mi dau seama de dimensiunile masinii si imi aducea aminte de primele ore de condus pt ''b''...am lasat-o balta ca sanu fac vreo boacana..chestia cu periferia vederii pe dreapta nu cred ca are o relevanta cu adevarat importanta...nu au accidente pentru ca au strazi,scuze ,infrastructura rutiera adevarata si o alta civilizatie a comportamentului rutier in trafic pe timp de vara , ca in iarna asta(cica nu prea au mai vazut de-astea)a fost un adevarat haos pe la ei :accidente (deci nu are legatura cu ochiul drept) si blocaje ca la noi la romania... ps-in londra transportul public e fantastic nu cred ca mai gasesti pe nicaieri(bineinteles si pretul)
-
iulan, miercuri, 05.01.2011 01:29caraibe
se pot aduga la lista tarilor cu conducere pe stinga multe insule din Caraibe , foste colonii englezesti. Eu conduc de 4 ani in Antigua & Barbuda si e naspa mai ales daca ai cutie manuala trebuie sa schimbi vitezele cu mina stinga , depasirile le fac cu mare stress casint pe dos iar la mersul cu spatele trebuie sa te uiti peste umarul sting ceea ce e imposibil .. si in parcare tot ma mai duc l sa deschid usa din stinga si vad volanul in partea opusa!!!!! iar cind vin in concediu in Romania ma trezesc pe contrasens din reflex stupid....
-
lol, miercuri, 05.01.2011 01:50lol
lol
-
asmaticu, miercuri, 05.01.2011 02:05only one rule
Sensul de inaintare a masinii trebuie sa fie astfel incat bordura (marginea drumului) sa se afle pe partea opusa scaunului soferului (pe partea pasagerului). Valabil numai daca se conduce masina dedicata pietii tarii respective, adica regula se inverseaza pt cei ce conduc masini cu volan stanga in tari cu circulatie pe partea stanga si viceversa. De acord e dificil sa nimeresti pe autostrada, sau alte pasaje supraetajate in UK, Australia etc in primul rand pt, ca soferul roman nu beneficiaza de asa ceva in tara la el deci nema training...
-
LUCCI, miercuri, 05.01.2011 02:42UUUUUUUUUUUUUU
Mie masinile cu volan pe stanga mi se par niste masini de care s-a batut joc,inutile.Si ca sa-mi dau si eu cu parerea la articol ,aduc in sprijinul teoriei ,,pe dreapta'',faptul ca la cutiile manuale,a I-a este pozitionata tot catre stanga masinii,deci a 5-a sau a6-a e langa sofer(in Anglia) SI NU STIU DACA E NORMAL ASA.Si cutiile de viteza ,,trag'' sa fie conduse in stil european si nu britanic...
-
LUCCI, miercuri, 05.01.2011 02:44uuuuuuuuuuuuuuuuuuu
PARDON ,AM VRUT SA ZIC ,,MIE MASINILE CU VOLAN pe dreapta...''
-
Iulian, miercuri, 05.01.2011 03:07insule / continent
Eu cred ca un sofer bun poate conduce si o masina cu volan pe stanga si una cu volan pe dreapta. Important e ce aptitudini automobilistice are soferul ( nu ma refer la cat de repede accelereaza, face slalom sau cat de rapid taie o curba ci doar la capacitatea individului de a-si coordona miscarile, a observa semnele, a reactiona corect in conditii de stres ) La fel de important e unde conduce. Eu am condus vreo 3 ani in tara dupa care intamplarea a facut sa ma stabilesc in Uk si sa conduc aici de cam tot atat timp. Mi-a luat cam doua luni sa ma obisnuiesc bine cu volanul pe dreapta si nu e mare diferenta ca si fel de a conduce. Ce mi se pare mult diferit de Romania este bunul simt si respectul tuturor pentru participantii la trafic. si pot exemplifica. 1. La orele de varf Londra si soseaua de centura sunt aglomerate. Se circula bara la bara. Dar macar se circula. Nu se da nimeni jos sa-si cumpere kebab de la colt. Nu se schimba benzile inutil sa se castige distanta a trei masini echivalentul a jumatate de secunda cand traficul se decongestioneaza. Nu se dau oamenii jos sa se bata sau sa se injure. Toti sunt constienti ca daca vor sa ajunga la destinatie trebuie sa joace dupa reguli. 2. Daca iesi de pe o strada mai mica pe o strada principala cu trafic si iti semnalizezi corect intentia o sa ai placuta surpriza ca dupa cateva masini sa 'ti se faca loc' in trafic cu doua flashuri scurte. Asta chiar daca tu conduci un Nissan Micra si cel care te lasa are un Bentley. Poate mai ales. E o forma de respect. 3. La verde la semafor nu risti sa-ti iei bataie daca nu pleci cu scartait de roti. 4. Prioritatea pentru pietoni e prioritate. Etc Ca peste tot exista si aici uscaturi., un emigrant est europeean care tocmai a venit din tara lui sa-i invete el pe ceilalti sa conduca, un englezoi care are de tras o bere la pub-ul din cartier, un indian care a invatzat sa conduca pe elefant prima oara, un chinez mai somnoros :D.... O alta chestie. Daca stii semnele de circulatie si poti sa le observi in timp real nu cred ca risti in vreun moment sa intri pe contrasens sau sa faci alte boacane. Si semnele de circulatie la englezoi sunt din belsug, plasate ca pentru prosti. Se intampla sa ratezi iesirea care trebuie de pe autostrada nici o problema; mergi in continuare, iesi la urmatoarea si vii roata pe sensul celalat. E greseala proprie si o platesti in cel mai rau caz cu cativa litri de combustibil si cu timp pierdut. Nu trebuie sa dai cu spatele sute de metri cu avariile puse sa pui si viata altora in pericol. Am condus de mai multe ori Anglia-Romania si intors si numai cand trec granita in Romania incep sa ma gandesc cat de scurta e viata cand in cateva sute de kilometri imi vezi toata copilaria si anii de liceu prin fata ochilor. Din tara nu se vede diferenta si ce scriu aici par mofturi si fleacuri. Imi amintesc cand invarteam volanul de Dacie prin cartier si o rupeam in supapa la stopuri si cum gandeam ca sunt un pui de zmeu. Acum imi dau seama ce mentalitate de idiot si de ratat aveam. La multi ani !
-
Florentin, miercuri, 05.01.2011 09:43Pericol mare in UK fara exagerare
Nu e nicio exagerare ca in UK sunt probleme mari cu traficul invers fata de noi. Si argumentez: in Londra, la mai toate trecerile de pietoni scrie pe asfalt pt. pietoni "Look left" (Uita-te la stanga) si "Look right" (Uita-te la dreapta), pt. ca foarte multi turisti sar in strada si se asigura ca pe continent, sari in fata masinilor fara sa-si dea seama. O sa ziceti ca soferii sunt de vina fiindca trebuie oricum sa acorde prioritate pietonilor. Ei, eu va spun ca autoritatile tin cu soferii, nu ai ce cauta pe trecere fara sa te asiguri, aia nu prea franeaza, au motoare mari si te iau de nu te vezi chiar daca esti pe trecere. Pai daca un simplu pieton nu se poate obisnui cu traficul invers (vezi ce srie pe asfalt la trecerile de pietoni), ce sa mai zicem de soferi. Atunci de ce au facut englezii giratorii fara borduri la Dover ? Apropo: confundati contrasensul cu directia opusa (contrasens este sensul vehiculelor ce ruleaza din directie inversa; daca eu am luat-o in directie inversa e ca si cum in loc de Bucuresti - CT as fi luat-o pe B - Pitesti. Asta am vrut sa spun, ca nu am luat-o spre Dover ci in directia inversa, nu pe contrasens ca-s parapti si spatiu verde, nu ai cum. Nu puteti pricepe pana nu intrati in incalciri de autostrada in UK, atunci o sa pricepeti. In gemania au rabdare, asteapta, in UK te izbesc. Am 100.000 de km rulati in Italia, dar cu UK nu-i de gluma.
-
Florentin, miercuri, 05.01.2011 09:56Aia nu franeaza
Ma chinui degeaba, daca nu ati fost in UK la volan nu aveti ce pricepe, dintr-un autocar intreg mai toti au fost socati ce e in intersectii noaptea, cat de incalcit e traficul invers pt. un strain. Normal ca unul care a stat in UK multa vreme s-a obisnuit si ce spun eu i se pare exagerat. Normal ca unul care nu a fost nu intelege, zice ca nu e mare scofala. Va spun ca va blocati la prima intersectie de autostrada cu pasarele si poduri
-
paul, miercuri, 05.01.2011 10:03@iulian
Bravo Iulian.Frumos spus si la obiect ai mare dreptate,si eu am locuit in UK cativa ani si stiu cum este si ai perfecta dreptate.Acum in ianuarie plec sa ma stabilesc cu familia {sotia si copilul} in Uk sper pt toata viata. Aici chiar nu se mai poate trai.
-
vxf, miercuri, 05.01.2011 10:47Florentin
Mi-am dat seama ca esti "etalean" Deci aberezi groaznic , las-o asa .
-
ufx, miercuri, 05.01.2011 11:47
atac de cord? sa nu exageram... oricum stii cand mergi acolo ca se merge asa
-
Alex, sâmbătă, 08.01.2011 00:13Irlanda
Eu am condus in Irlanda cu o masina inchiriata si in 8 zile am facut 1400 km. Dupa vreo 30 de minute de ture prin parcarea de la rental am prins curaj si am luat-o pe sosea. Cel mai ciudat mi s-a parut ca schimbatorul de viteze mergea ca la noi, iar eu intotdeauna aveam tendinta sa bag masina in a 5-a :). Cel mai greu m-am obisnuit cu oglinda retrovizoare. Mi se parea defecta :)). De-abia dupa 3 zile am inceput sa vad corect. Sincer, dupa 4 zile de condus in Irlanda (bine, nu era prea aglomerat si am si mers mult pe autostrada) deja nu mai aveam nicio problema. Nu inteleg de ce zic unii ca le-a luat o luna, 2 luni.
-
ovidyu78, vineri, 14.01.2011 00:57salutare
Frumos articol,mai mult istoric pentru cine il intelege,dar unele comentari sint jalnice credetima,se vorbeste doar din auzite.Si eu ma aflu in uk mai bine zis in Londra dar este diferenta in trafic disciplina,strazi,autustrazi iluminate,pina si indicatoarele sint iluminate,vb numai cine nu a ajuns niciodata in uk.Am fost in tara 7 ani sofer de tir dar nu se compara.Multa sanatate si drumuri bune pentru toti participanti la trafic.
-
leonard, joi, 01.12.2011 20:49leo
ba ma uit la voi de parca traiti pe alta planeta jur!care intalege ce vreau sa spun cred ca va fi de acord cu mine!eu am trait de 15 ani in italia si am condus pe partea dreapta normal sant roman,acum am cateva luni si m-am mutat in uk si circulatia e inversa dar parerea mea la toate intrebarile si raspunsurile voasrte e ca daca sti soferie esti atent si te uiti la indicaoare poate sa fie si volan pe mijloc si e greu sa gresesti sau sa intri pe contrasens ca etc....in plus asa e sant mult mai civilizati ca noi,straziile luminate etc...,pai normal ca daca uni au luat in Romania orasul cu bani ca tigani sa nu te incurci!pai ce sa mai zicem in romania cand mergi pe strada si iesi din ceata si dai cu nasul in carute!pai daca mergi cu 200 km sa mai eviti carutele?si aici daca mergi mai ales la inceput incet iti garantez eu ca cu atentie e greu sa intri pe contrasens ca bou!totul e sa ai rabdare romanul se adapteaza la orice alearga tu cu 200 pe autostrada cu volan fie pe stanga sau dreapta sa vad eu mai vezi incotro so iei?cei care traiesc aici in uk de multi ani nici nu va da raspunsuri ca rad de voi de aia roamnia e vai mama ei si stam 10 ani sa faca 1 km de autostrada!pai cand vi din gropile alea de zici ca-s cratere sa mai si mergi in strainatate?cand iesi deja si la sarbi si aia au autostraziile mai bune ca noi!eu zic conduce usor prudent si o sa vezi si pasajele si interesectiile ca nu esti in romania sa nu ai pasaje!ai unul la bucuresti si unul la cernavoda sa fi obisnuit cu pasajele!eu sant raman si ma mandresc ca s roman asta e nu mie rusine dar realitatea e asta e mai bine afara si multa diferenta fata de noi!romania te iubesc!ptr ce drac ca ne mai trebuie 50 ani sa ne faca o autostrada calumea!azi o face si maine e varza!pai daca e de 2 cm!laso mai usor si volan pe stanga sau dreapta tot te descurci daca mergi civilizat!
-
mariopiquet, marţi, 19.06.2012 11:59
incredibil nu este mentionat insula Cipru colonie engleza dupa cum se stie,si sunt multi romani aici,sunt de 5 ani pe insula scoala de soferi am facut-o aici,pot sa zic ca se circula mai civilizat decat la noi, ceea ce este un mare avantaj deaceea si rata scazuta a accidentelor,iar referitor la condus oricine se poate descurca ori pe stanga ori pe dreapta .
-
Razvan, miercuri, 11.07.2012 09:12
Nu este absolut nici o problema cand masinile cu volan pe dreapta circula in tarile cu trafic pe stanga si cele cu volan pe stanga in tarile cu trafic pe dreapta. Problema apare atunci cand aceste variabile se schimba si soferul trece de la un sistem la altul. Acolo e riscul cel mai mare si de aceea sunt de parere ca ar trebui standardizat/globalizat sensul de trafic la nivel mondial, ori pe stanga, ori pe dreapta, dar sa fie acelasi.
-
Radu, vineri, 06.03.2015 16:43
M-am lamurit, dar cum circulati voi pe acolo fara sa stiti nici regulile de circulatie ale.. .gramaticii romane?
-
Gigi, vineri, 27.03.2015 09:12
Sunt multe comenzi (butoane, touthsceen, etc) amplasate pe consola centrala a masinii. Sa ne intrebam cu ce mana ne vine mai usor sa le butonam (in special un touthsceen) din mers. Cat despre "volanul in mana dreapta ca e mai puternica", in ziua de azi toate masinile au servodirectie. In concluzie, cred ca e mai bine cu volan pe stanga. P.S.: Am condus masina cu volan pe drepta.
Citeste si
-
FEATURE | vineri, 15 iunieFEATURE: Le Mans 24h - Vârful curselor de anduranţă a ajuns la ediţia 80Totul a început cu o întrebare simplă. Cine poate conduce mai mulţi kilometri în 24 de ore? Cursa de anduranţă de la Le Mans a încearcat să răspundă la această întrebare de 80 de ori. Citeste tot
-
FEATURE | vineri, 8 iunieFEATURE: J.D. Power - povestea din spatele celei mai cunoscute companii de cercetare din lumea autoJ.D. Power. Auzim mereu acest nume atunci când companiile auto se laudă cu rezultate bune în industria auto. Automarket vă prezintă povestea J.D. Power şi motivul pentru care această denumire este importantă în lumea maşinilor. Citeste tot
-
FEATURE | miercuri, 6 iunieFEATURE: Revolta femeii la volan - exemplul Arabia SaudităExistă o ţară pe această planetă unde femeile nu au voie să conducă, să voteze şi să folosească mijloacele de transport în comun. În Arabia Saudită, lucrurile încep însă să se schimbe odată cu un val masiv de proteste de stradă. Citeste tot
-
FEATURE | marţi, 29 maiFEATURE: Quattro - un nume care impune respect în lumea autoQuattro este sinonim cu tracţiunea integrală pe modelele Audi. Dar acest nume ascunde mai mult decât un simplu sistem 4x4. Astăzi intrăm în istorie şi vedem cum şi de ce a fost inventat termenul Quattro la Audi. Citeste tot
-
FEATURE | miercuri, 23 maiFEATURE: Cum se vede Dacia în lume - de la Mioveni în Guyana FrancezăDacia este un produs de export important pentru România. Modelele asamblate la Piteşti pleacă în lumea întreagă în diverse forme şi sub toate mărcile grupului Renault. Iată ce înseamnă azi Dacia în lumea întreagă. Citeste tot
Off-Topic (aproximativ) Nu inteleg de ce in UK, SUA, Australia nu vor sa adopte si sistemul european metric. Nu cred ca e foarte usor ca in fiecare zi sa stam si sa calculam in mph, lbs, square foot, square yard, gallons etc. Mi se pare normal ca toti sa aiba un sistem unic de masurare. E mult mai simplu in Kg, Km/h, Litri. Brief: După bătălia de la Hastings din 1066, Vilhelm Cuceritorul a introdus un nou sistem de unități de măsură, sistemul anglo-saxon de unități. Acest sistem de unități a fost confirmat de Magna Carta în 1215 și apoi în 1496, în 1588 și în 1758. Numele de Sistem imperial de unități datează din 1824. Acest sistem era destinat să fie utilizat în tot Imperiul Britanic. Acest sistem a redefinit valorile unităților tradiționale, fără a crea altele noi. În 1959 le Marea Britanie, Statele Unite ale Americii și întregul Commonwealth, din necesitatea de a avea definiții precise au ajuns la un compromis. Majoritatea unităților sunt actual definite legal în raport cu unitățile Sistemului Internațional de unități.