FEATURE: Cele două fețe ”verzi” ale lui Volkswagen Golf

Publicat marţi, 18.08.2015 10:52 de Bogdan Mirică

Recunoscut ca fiind unul dintre cele mai populare modele din lume, Volkswagen Golf se aliniază trendului ecologic actual și propune clienților săi din România două noi personalități: una electrică și una hibridă.

Născut în 1974 și crescut într-o familie bună, Golf s-a afirmat repede și a devenit în scurt timp un nume cu rezonanță mondială. Îmbunătățind constant rețeta inițială, modelul născut în Wolfsburg a ajuns rapid una dintre cele mai vândute mașini din lume. Acum, la 41 de ani de la debut, Volkswagen Golf se trezește brusc la criza vârstei mijlocii.

O criză care scindează personalitatea modelului clasic și conservator și dă naștere unor fețe diferite, cu care nu ne-am mai întâlnit până acum. Știm cu toții că Golf poate fi un familist (Sportsvan), un sportiv (GTI sau R) sau un Hagi Tudose modern (BlueMotion). Totuși, criza vârstei mijlocii pare să facă din Golf un activist convins al luptei împotriva poluării. O luptă pe care o duce cu ajutorul celorlalte două noi fețe ale sale, proaspăt născute anul acesta: GTE și e-Golf.

Surprinzător sau nu, ele s-au lansat la începutul acestei veri și în România, punând clientul român în fața unor alegeri dificile atunci când are de cheltuit aproximativ 30.000 de euro pentru o mașină ”verde”.

Prețuri Volkswagen Golf hibrid și electric în România

În cadrul unui workshop Volkswagen, botezat ”We are technology”, am reușit să ne apropiem de cele două fețe ale modelului german. Fără îndoială, cea mai insolită apariție pe străzile din România va fi Golf-ul care nu scoate nici un sunet. Adică Volkswagen e-Golf, versiunea electrică a modelului german compact, al doilea produs cu zero emisii din istoria companiei după micul e-Up!.

Volkswagen e-Golf - DISCRETUL

Echipat cu un motor electric care dezvoltă 115 cai putere, e-Golf promite un cuplu motor de 270 Nm, disponibil instant, la apăsarea puternică a pedalei de accelerație. Probabil o să vă întrebați dacă este suficient. Pe parcursul celor câțiva kilometri în care ne-am aflat la volan, e-Golf s-a simțit o mașină vioaie, cu suficiente resurse. Iar cuplul motor chiar a imprimat un spirit dinamic, facând să treacă repede cele 10.4 secunde scurse până la 100 de km/h. Cuplul te împinge puternic în scaune, mai ales atunci când încerci o plecare de pe loc în forță.

Touși, nu trebuie să uităm că Golf-ul electric a primit o baterie de 300 de kilograme, amplasată pe tunelul central și sub bancheta pasagerilor spate. Iar această baterie schimbă inerția mașinii și raportul maselor. Prin urmare, e-Golf pierde puțin la capitolul ținută de drum. Pe cele câteva viraje înșirate de-a lungul traseului de test, e-Golf a manifestat un ruliu pronunțat, iar greutatea ceva mai mare s-a simțit atunci când direcția a încercat traiectorii curajoase.

Autonomie

Să ajungem acum și la capitolul care sperie cei mai mulți potențiali clienți ai electricelor: autonomia. Volkswagen susține că e-Golf poate oferi o autonomie maximă de 190 de kilometri. Ea scade însă la aproape 160 de kilometri dacă afară sunt temperaturi scăzute. Și la noi în România, după cum știm, există temperaturi extrem de scăzute pe timpul iernii. Aceste valori sunt calculate doar cu șoferul și cu climatizarea oprită. Concluzia: premizele nu sunt tocmai îmbucurătoare.

Totuși, trebuie să nu uităm că mașina poate recupera energia irosită la frânare sau la rulare. Mai exact, șoferul poate alege dacă vrea să înmagazineze energia rulării sau să o irosească. Dacă alege să o conserve în baterie, autonomia anunțată poate crește. Modul de recuperare presupune însă că atunci când ridici piciorul de pe pedala de accelerație, vei simți o ușoară frână de motor.

Am zis ușoară? Ei bine, ea poate fi ușoară sau ceva mai zdravănă, în funcție de cât ești de sensibil. Cutia de viteze are mai multe moduri (D1, D2, D3) în care poate recupera energia, fiecare cu intensitatea lui. Cert e că există și o treaptă B a transmisiei, pe care am încercat-o, și în care senzația de frână de motor este extrem de pronunțat. Motiv pentru care, din cauza decelerării bruște, stopurile de frână se aprind. Personal, nu consider că treapta B are aceeași intensitate de decelerare ca în cazul unor modele electrice de la Renault, cum sunt Zoe sau Kangoo ZE. De cele mai multe ori am găsit normal să ridic piciorul de pe accelerație și să las sistemul de recuperare să își facă treaba, mai ales atunci când drumul a curs liniștit la vale.

Modul de avarie

Să presupunem însă că ai plecat de acasă și ai greșit calculele de autonomie, fiind aproape de situația disperată în care vei avea nevoie să fii tractat. Când te vei apropia de finalul resurselor din bateria litiu-ion, e-Golf va intra în modul de avarie. E ca un mod ultra economic, gata să reducă la minim performanțele mașinii (și când spunem minim ne referim la un melc pe patru roți), să închidă consumatorii și să îți permită rularea, chiar și în aceste condiții groaznice, pentru încă 20 de kilometri. Așadar, soluții sunt.

Încărcare și garanție

Soluții sunt și în ceea ce privește încărcarea. Pentru că în țară sunt aproximativ 16 prize publice recunoscute oficial, Volkswagen îți facilitează încărcarea la tine acasă. Cu ajutorul unor alimentatoare speciale, vândute și la noi în țară de Bosch și Enel, cu prețuri începând de la 200 de euro, timpul de încărcare se poate scurta considerabil. Maximul perioadei de încărcare este de 13 ore, însă acest timp poate fi scăzut drastic dacă se folosește o stație CCS, care costă 10.000 de euro și care nu se află momentan la noi în țară.

Pentru cei care își făceau probleme despre durata de viață a bateriei, Volkswagen oferă o garanție de 8 ani sau 160.000 de kilometri, două praguri corecte, pe care germanii te încurajează să le atingi. Și trebuie să mai știți ceva: în toți acești ani și în toți ceilalți după, reviziile vor consta doar în schimbarea unor filtre și verificarea computerizată a instalațiilor electrice. Deci, costuri mici de întreținere. Și pentru că tot am ajuns la costuri, Volkswagen promite că un plin al noului e-Golf va costa între 10 și 14 lei, în funcție de abonamentul de energie electrică al fiecărui utilizator.

Volkswagen Golf GTE - SPORTIVUL

De cealaltă parte a baricadei, tot parte integrantă a feței născute acum la criza vârstei mijlocii, se află Volkswagen Golf GTE. Este primul plug-in hibrid al mărcii. Adică un Golf care promite o rulare electrică pe o distanță suficientă navetiștilor și o rulare convențională pentru situațiile în care cel de la volan are destinații mai îndepărtate.

Volkswagen a combinat un motor pe benzină de 150 de cai putere, cu unul electric de 102 cai putere. Au rezultat resurse generoase și o mașină despre care germanii susțin că trădează un caracter sportiv. Sunt 204 cai putere și 350 de Nm puși la dispoziția utilizatorului. În cadrul pseudo-testului, cele 7.5 secunde scurse de la 0 la 100 de km/h trec destul de repede, iar mașina nu dă semne de oboseală, cuplul fiind mereu prezent la dispoziția ta.

Sunet de hot-hatch

Padelele din spatele volanului inspiră sportivitate, scaunele cu tapițerie în tonul celei de pe GTI au de asemenea un aer sportiv, iar butonul GTE de pe consola centrală ar trebui să sugereze același lucru. Pare greu de crezut, dar apăsarea sa schimbă modul în care percepi acest hibrid. Ambele motoare își dau mâna și pun la dispoziția șoferului resursele amintite mai sus.

Nu e de mirare că Golf GTE seamănă pe alocuri cu un hot-hatch și chiar sună ca unul. Cum? Păi cu ajutorul unei membrane care lovește parbrizul și creează o vibrație și un zgomot similar unei tonalități venite din compartimentul motor. L-am testat de vreo câteva ori și, dacă nu am fi știut de această găselniță, am fi jurat că sub capotă se ascund surprize mai mari.

Autonomie de aproape 1000 de kilometri

Să nu uităm că vorbim și despre o mașină care își propune să schimbe ceva în mentalitatea colectivă. Așadar, noul Golf GTE este pasul firesc pe care orice client temător de vehicule electrice pure trebuie să îl facă. Golf GTE este câte puțin din ambele lumi. Autonomia pur electrică este de 50 de kilometri, însă benzina din rezervor poate ajuta compacta să atingă o valoare de 939 de kilometri.

Mai mult, consumul de carburant pe primii 100 de kilometri este de numai 1.5 litri/100 de kilometri, iar emisiile totalizează doar 35 g/km. Prin urmare premize foarte bune pentru cei care stau ceva mai departe de locul de muncă, iar mijloacele de transport în comun sunt rare.

Indiferent de ce soluție va alege, clientul din România va plăti aproape aceeași bani, pentru că GTE și e-Golf au valori de achiziție similare. Poate cei care preferă electrica să fie mai avantajați de un eco bonus aflat încă în ceață, dar promis de Ministerul Mediului.

Volkswagen Golf GTE reprezintă pasul către o lume dominată de vehicule electrice, capabil să înlăture teama unei autonomii reduse. Însă, pentru cei suficient de curajoși, dispuși să sară peste o etapă a evoluției automobilului, există e-Golf și cei 190 de kilometri autonomie.

  • xcgv, marţi, 18.08.2015 12:33

    Distributia-i pe lant? :):):)

  • ed, marţi, 18.08.2015 12:46

    Felicitari VW !

  • bla bla..., marţi, 18.08.2015 13:03

    Nu ofera nimic deosebit in lumea masinilor electrice.

  • Mihai, marţi, 18.08.2015 14:05

    Am cautat mai multe informatii despre subiect si e destul de interesant. In descrierea cazului (link 1) se arata ca cercetatorii au cumparat un program de pe net (Tango Programmer au unei firme Scorpio din Bulgaria) si au facut reverse engeneering la algoritmul Megamos Crypto care era parte din program. VW afirma ca acest program nu are dreptul sa contina algoritmul care e proprietate Thales si confidential si practic a obtinut in instanta interzicera publicarii acelei parti critice din algoritm. Avand algoritmul cercetatorii au reusit sa gaseasca brese de securitate pe care le-au exploatat, detalii in link-ul 2 Pentru cei interesati de detalii, sunt tot felul de informatii interesante in descrierea cazului. http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/Ch/2013/1832.html https://www.usenix.org/conference/usenixsecurity15/technical-sessions/presentation/verdult

  • cineva, marţi, 18.08.2015 17:22

    Si mai spuneau unii ca nu conteaza fiabilitatea. Pai fiabilitatea este o valenta premium pt o masina. Oricum VW nu a creat nimic revolutionar.

  • flavius, miercuri, 19.08.2015 22:39

    Daca producerea energiei electrice nu ar fi cea mai destructiva ecologic prin moristi criminale si la un pret acceptabil (0.37 RON/Kwh) ar fi o solutie.

  • DAN, luni, 31.08.2015 14:59

    TREBUIE SA FII NEBUN SA CUMPERI ASA CEVA IN CONDITIILE DIN ROMANIA