Evolutia speciei
Mitsubishi Pajero a ajuns la a patra generatie. A evoluat dar spiritul original a fost pastrat. Poate chiar prea mult…
Mitsubishi Pajero este unul dintre simbolurile 4x4. Numele acestui model este sinonim cu aventura si rally-raid-ul Dakar. Mitsubishi implineste 25 de ani de cand ofera acest model, iar pentru a patra generatie a decis sa insufle noului Pajero spiritul original. Mitsubishi a luat aceasta decizie dupa ce a constatat ca 70% din clienti de Pajero sunt clienti loiali. Adica isi vor schimba vechiul Pajero doar cu unul nou si nu cu un alt automobil 4x4 de la concurenta. Din 1982 si pana astazi, modelul Pajero a fost cumparat in 2.5 mil de exemplare. Si pentru ca clientul de Pajero nu isi doreste o evolutie radicala ci mai degraba una conservatoare, generatia a patra a modelului marcheza o intoarcere la designul concpetului Pajero II din 1979. Astfel, off-roader-ul japonez renunta la evazarile ample ale aripilor si adopta un parbriz inalt si aprope vertical. Linia generala a fost pastrata, Pajero fiind extrem de usor de identificat. Principalele modificari estetice la exterior se regasesc in zona blocurilor optice si grula radiatorului. Silueta este insa incofundabila. Ca si pana acum, Pajero poate fi comandat in doua variante de caroserie: LWB si SWB. Prima este varianta lunga cu cinci portiere si sapte locuri in timp ce a doua este modelul cu trei portiere. In ceea ce priveste motorizarile, cele mai multe Pajero vor avea sub capota clasicul motor diesel de 3.2 litri si 160 CP. Daca optam pentru cutia automata, motorul mai castiga 10 CP, ajungand la 170 CP. Pentru cei care prefera benzina, exista si puternicul motor V6 de 3.8 litri si 250 CP.
Am ales versiunea SWB cu cutie de viteze manuala si motor diesel de 160 CP. Farurile si grila radiatorului ne avertizeaza ca avem de a face cu ultima generatie. Portierele sunt ample si asigure un acces facil la interior. Pentru portbagaj, Mitsubishi a decis sa pastreze solutia portierei cu deschidere in lateral. Nu este cea mai practica solutie in oras, cand vrem sa punem cumparaturile in spate si avem o alta masina parcate foarte aproape. La bord, spatiul pentru cel de la volan nu este foarte mare. As fi dorit ca scaunul soferului sa se poata lasa mai jos, dar per total pozitia la volan este ok. Pajero este o masina inalta asa ca vizibilitatea in trafic este execelenta. Materialele folosite la interior sunt de calitate, indicatoarele de bord sunt acum ingropate pentru un look diferit si atragator. Consola centrala a ramas oarecum identica, in partea superioara afandu-se un afisaj multifunctional. Aici sunt afisate indicatile busolei, altimetrului si multe alte informatii utile in off-road. Restul comenzilor sunt ergonomice si bine plasate iar plasticele folosite sunt placute la atingere.
Pe sosea, Pajero a pastrat cam mult din spiritul original. Tinuta de drum nu este deosebita, caroseria fiind dispusa la inclinare. Raza de bracaj este mare, iar motorul ofera performante decente. Cei 160 CP si 378 Nm sunt suficienti pentru o viteza de top de 177 km/h si o acceleratie de 12.8 secunde. Fara pretentii sportive. De asemenea, motorul este destul de zgomotos. Pajero este insa excelent drept automobil pentru uz zilnic pe teren accidentat. Suspensia este bine adaptata drumurilor de macadam. Tractiunea integrala este cuplabila prin intermediul unui levier amplasat langa schimbatorul de viteze. In mod normal, Pajero transmite puterea rotilor din spate, dar pentru drumuri de macadam si sosele ude este recomandat modul 4WD. Urmeaza apoi doua moduri 4WD: primul este raport lung cu diferentialul central blocat iar al doilea este raportul scurt cu reductorul cuplat si difentialul central blocat. Pentru situatii extreme exista si un buton prin care putem bloca si diferentialul spate. Astfel dotat, Pajero se simte excelent in teren accidentat. Noul model poate aborda pante de 35 grade, vaduri de apa de pana la 700 mm si inclinatii laterale de 45 grade. Unghiurile de atac si degajare sunt de 36.7 grade, respectiv 34.8 grade.
In Romania, Pajero are trei nivele de dotari: Invite, Intense si Instyle. Modelul nostru de test era versiunea SWB 3.2 Di-D Intense+ cu cutie de viteze manuala. Acest model costa 33.110 euro fara TVA sau 39.401 euro cu TVA. Lista de dotari este destul de lunga, masina fiind bine echipata. Din lista amintim doar: jante aliaj de 18 inch, incalzitor combustibil, cruise control, tapiterile din piele, scaune incalzite, faruri cu xenon, proiectoare de ceata. Mitsubishi ofera o garantie de 36 de luni in limita a 100.000 km.