DOSAR: Amenzi de circulaţie în Europa
Fiecare ţară are regulile ei când vine vorba de încălcarea codului rutier. Iar amenzile cresc de la an la an şi e bine să ştim ce ne poate aştepta la un drum cu maşina în strainătate.
Fiecare ţară din Europa are regulile ei când vine vorba de amenzi. Anumite ţări sunt mai permisive, altele foarte stricte. Dacă în Europa de Est amenzile sunt în general relativ mici în comparaţie cu ce se întâmplă în vest, ţările nordice bat deja recorduri atunci când vine vorba ca cei care au încălcat regulile în trafic să plătească pentru greşelile lor.
Poliţia nu glumeşte mai ales când vine vorba de viteză excesivă sau condusul sub influenţa băuturilor alcoolice. Pentru a avea şoferi informaţi, Automobil Clubul German (ADAC) a strâns într-un tabel câteva repere informative referitoare la cele mai uzuale amenzi de circulaţie din toate ţările din Uniunea Europeană.
Consumul de alcool
Studiind tabelul publicat de ADAC, constatăm că ţara noastră a rămas într-o ligă selectă unde alcoolemia la volan este 0.0. Alături de România în această ligă mai sunt Slovacia, Cehia şi Ungaria. Restul Europei permite şoferilor să bea o bere sau un pahar de vin şi să conducă, lucru absolut normal. Pentru majoritatea ţărilor din Europa - şi chiar şi în Turcia - alcoolemia permisă variază între 0.2 şi 0.8 g/l, alcool pur în sânge. Printre cele mai permisive state europene se află Marea Britanie, care îngăduie o alcoolemie de 0.8 la mie, dar unde poliţiştii pot cere celui testat să demonstreze că poate conduce. Peste această limită, amenziile sunt usturătoare, de la 5.700 euro în sus, plus pierderea permisiului şi alte sancţiuni.
Depăşirea limitei de viteză
În ceea ce priveşte viteza excesivă, ţările scandinave sunt campioane. Norvegia este cea mai strictă dintre ele, amendând depăşirea vitezei legale cu 20 km/oră cu minim 480 euro. În Italia, pentru depăşirea vitezei legale cu 50 km/oră, amenda minimă este de 530 euro, iar pentru intrarea în intersecţie pe culoarea roşie a semaforului amenda minimă este de 170 euro. De asemenea, în majoritatea ţărilor europene, amenzile cresc pe timpul nopţii: între orele 22 şi 7 acestea pot urca cu o treime.
Există o regulă generală la nivel european: dacă amenzile sunt plătite pe loc sau într-un timp foarte scurt, contravanientul poate primi o reducere substanţială din cuantumul sumei. Dacă la noi vorbim de 50% din sumă în 48 de ore, în Grecia se poate achita jumătate din sumă dacă amenda este plătită în termen de 10 zile. Un sistem mai special de amenzi se regăseşte în Danemarca şi Finlanda, unde amenzile sunt calculate în funcţie de venitul contravenientului. De exemplu, în Finlanda, din venitul acestuia se scad 255 euro, iar restul sumei se împarte la 60, rezultând astfel o zi amendă sau venit zilnic (VZ) de care contravenieintul se poate lipsi. Suma este apoi înmulţită cu cu un număr ce variază între 1 şi 120, în funcţie de gravitatea faptei, acest lucru fiind stabilit de un judecător. Cea mai mică valoare pentru o zi amendă sau venit zilnic în Finlanda este 6 euro. Cei care greşeşc în trafic pe teritoriul Finlandei îşi pot calcula amenda AICI. Un sistem asemănător este folosit şi de vecinii din Suedia.
Alcoolemie permisă (g/l) |
Depăşirea alcoolemiei (euro) |
>20 km/h (euro) |
>50 km/h (euro) |
Trecere pe roşu (euro) |
Depăşire interzisă (euro) |
Parcare interzisă (euro) |
Folosirea mobilului (euro) |
Fără centură (euro) |
|
AUT | 0.5 | de la 300 | de la 20 | pâna la 2.180 | de la 70 | de la 70 | de la 20 | de la 50 | de la 35 |
BEL | 0.5 | de la 150 | de la 100 | de la 300 | de la 150 | de la 150 | de la 50 | de la 100 | de la 50 |
BiH | 0.3 | de la 200 | de la 25 | de la 200 | de la 150 | de la 150 | de la 25 | de la 10 | de la 20 |
BUL | 0.5 | de la 100 | de la 25 | de la 120 | de la 25 | de la 25 | de la 5 | de la 25 | de la 25 |
CRO | 0.5 | de la 90 | de la 65 | de la 660 | de la 260 | de la 90 | de la 40 | de la 65 | 65 |
CYP | 0.5 | de la 100 | de la 35 | de la 85 | de la 85 | de la 85 | de la 85 | de la 85 | de la 85 |
CZE | 0.0 | de la 100 | de la 60 | de la 200 | de la 100 | de la 200 | de la 60 | de la 60 | 80 |
DEN | 0.5 | în funcţie de venit | de la 135 | de la 335 | 270 | 270 | de la 70 | 200 | 200 |
EST | 0.2 | de la 400 | 120 | 800 | pâna la 385 | până la 385 | de la 40 | până la 200 | până la 200 |
FIN | 0.5 | de la 15 VZ | de la 70 | 14 VZ | de la 10 VZ | de la 10 VZ | 10-50 | până la 115 | 35 |
FRA | 0.5 | de la 135 | de la 135 | 1500 | de la 135 | de la 135 | de la 15 | de la 135 | de la 135 |
GER | 0.5 | de la 500 | de la 35 | de la 240 | 90-320 | 30-250 | 10-70 | 40 | 30 |
GRE | 0.5 | de la 80 | de la 100 | de la 350 | de la 350 | de la 350 | de la 40 | 100 | de la 350 |
HOL | 0.5 | de la 350 | de la 160 | de la 510 | 220 | 220 | de la 90 | 220 | 130 |
HUN | 0.0 | de la 980 | de la 100 | de la 200 | de la 330 | de la 330 | de la 165 | de la 100 | de la 30 |
GB | 0.8 | de la 5.715 | de la 70 | până la 2.860 | de la 70 | de la 70 | de la 35 | de la 35 | până la 585 |
IRL | 0.5 | de la 200 | de la 80 | de la 80 | de la 80 | de la 80 | de la 40 | de la 60 | de la 60 |
ISL | 0.5 | de la 425 | de la 60 | de la 90 | 90 | de la 90 | de la 10 | 30 | 60 |
ITA | 0.5 | de la 500 | de la 170 | de la 530 | de la 170 | de la 85 | de la 40 | de la 155 | de la 80 |
LET | 0.5 | de la 215 | de la 10 | de la 110 | de la 30 | de la 20 | de la 30 | 15 | 30 |
LIT | 0.4 | de la 290 | de la 10 | de la 290 | de la 115 | de la 115 | de la 30 | de la 30 | de la 30 |
LUX | 0.5 | de la 100 | de la 50 | de la 145 | 145 | 145 | de la 25 | 75 | 75 |
MAL | 0.8 | de la 1.200 | de la 70 | de la 70 | de la 60 | de la 25 | de la 25 | de la 25 | de la 25 |
MAC | 0.5 | de la 250 | de la 20 | de la 45 | de la 300 | de la 35 | de la 45 | 45 | 20 |
MUN | 0.3 | de la 70 | de la 70 | de la 150 | de la 70 | de la 70 | de la 60 | de la 60 | de la 40 |
NOR | 0.2 | de la 670 | de la 480 | de la 1.500 | 700 | 700 | de la 100 | 175 | 200 |
POL | 0.2 | de la 145 | de la 25 | de la 100 | de la 75 | de la 60 | de la 25 | de la 50 | 25 |
POR | 0.5 | de la 250 | de la 60 | de la 300 | de la 120 | de la 120 | de la 30 | de la 120 | de la 120 |
ROM | 0.0 | de la 145 | de la 95 | de la 145 | de la 65 | de la 95 | de la 30 | de la 65 | de la 30 |
SWE | 0.2 | de la 40 VZ | de la 290 | de la 480 | de la 300 | de la 300 | de la 25 | fără interdicţie | 180 |
SWI | 0.5 | de la 485 | de la 145 | de la 60 VZ | 200 | de la 240 | de la 30 | 80 | 50 |
SER | 0.3 | de la 45 | de la 45 | de la 135 | de la 135 | de la 135 | de la 55 | 45 | 45 |
SVK | 0.0 | de la 450 | de la 50 | de la 350 | 150 | 150 | de la 30 | de la 60 | de la 20 |
SLO | 0.5 | de la 300 | de la 50 | de la 300 | 250 | de la 500 | de la 40 | 120 | 120 |
SPA | 0.5 | de la 500 | de la 100 | de la 600 | de la 200 | de la 200 | de la 200 | de la 200 | de la 200 |
TUR | 0.5 | de la 250 | de la 60 | de la 80 | de la 60 | de la 80 | de la 30 | de la 30 | 30 |
*sumele din tabel sunt exprimate în euro. VZ= venit zilnic sau zi amendă.
M-am uitat pe amenzi...la venitul meu...sunt cam triple fata de cat sunt in RO...prin urmare...tragem o concluzie: in RO amenzile sunt simbolice (de asta si avem atatia morti si idioti pe sosele).