Despărţirile sezonului 2013 al Formulei 1 - adio, motoare V8 de 2.4 litri!
Marele Premiu al Braziliei marchează despărţirea de motoarele V8 de 2.4 litri, retragerea lui Mark Webber din Formula 1, dar şi plecarea lui Felipe Massa de la Ferrari după opt ani.
Sezonul 2013 al Formulei 1 se încheie la sfârşitul acestei săptămâni cu Marele Premiu al Braziliei, desfăşurat pe circuitul de la Interlagos.
Chiar dacă Sebastian Vettel şi Red Bull Racing şi-au adjudecat deja titlurile mondiale, etapa braziliană are o semnificaţie aparte pentru Formula 1, prin prisma numeroaselor despărţiri şi schimbări planificate pentru anul viitor.
Unul dintre cele mai importante evenimente ale finalului de sezon ar fi trebuit să fie despărţirea oficială a lui Kimi Raikkonen de Lotus, însă finlandezul a ales să părăsească echipa cu două curse înainte de final pentru a se opera la spate, cu scopul de a fi complet pregătit pentru a doua carieră la Ferrari. Chiar şi aşa, rămân suficient de multe evenimente care merită menţionate la acest capitol în finalul sezonului.
MOTOARELE V8 DE 2.4 LITRI PĂRĂSESC F1 DUPĂ NUMAI OPT ANI
Fără îndoială, cea mai importantă schimbare în Formula 1 în perspectiva sezonului următor este trecerea la unităţi turbo V6 de 1.6 litri. Astfel, motoarele aspirate V8 de 2.4 litri vor părăsi competiţia după o "carieră" de numai opt ani pentru a face locul unor unităţi mai prietenoase cu mediul înconjurător şi cu cerinţele din industria auto.
Introduse în premieră în sezonul 2006, motoarele nu au putut fi dezvoltate corespunzător pe parcursul anilor ca urmare a politicii de "îngheţare" a acestora din considerente de costuri. Introdusă iniţial în 2007 până la finalul anului 2008, regula a fost ulterior extinsă în contextul izbucnirii crizei financiare, care a condus şi la retragerea a numeroşi constructori din Marele Circ.
În acest context, schimbările legate de performanţele motoarelor au fost reduse: în 2007, turaţia maximă a motoarelor a fost limitată la 19.000 de rotaţii pe minut, iar în 2010 a scăzut la 18.000 de rotaţii pe minut, ca urmare a creşterii numărului de curse din calendar şi a menţinerii numărului maxim de unităţi admise pe sezon (opt). În rest, nu au existat niciun fel de limite cu privire la consumul de carburant (estimat la aproximativ 160 kg pe cursă) sau rata de curgere a combustibilului.
Totuşi, au existat două schimbări majore de regulament care au influenţat motoarele. În primul rând, Formula 1 a introdus tehnologia KERS în sezonul 2009, care a permis o creştere de 80 CP. Utilizată de numai câteva echipe, tehnologia a fost abandonată în 2010, însă a revenit în 2011, atunci când a început să fie folosită de toate echipele de pe grila de start. În al doilea rând, realimentarea cu carburant a fost interzisă începând din sezonul 2010, iar acest lucru a avut ca efect o dublare a capacităţii rezervoarelor şi a modificare a strategiilor.
Numărul producătorilor de motoare prezenţi în Formula 1 s-a redus dramatic pe parcursul "carierei" unităţilor V8 de 2.4 litri. De exemplu, în anul de debut (2006) au existat şapte furnizori de motoare, aceştia fiind Renault, Mercedes, Toyota, Ferrari, Cosworth, Honda şi BMW. Britanicii de la Cosworth s-au retras însă la finalul lui 2006, o decizie copiată ulterior de japonezii de la Honda (2008), japonezii de la Toyota şi germanii de la BMW (ambii la sfârşitul lui 2009). Cosworth a revenit în 2010 ca furnizor de motoare pentru trei noi echipe, astfel că în ultimii patru ani au existat patru constructori în Formula 1, însă anul viitor vor rămâne doar trei: Ferrari, Renault şi Mercedes.
RETRAGEREA LUI MARK WEBBER
Marele Premiu al Braziliei marchează şi retragerea lui Mark Webber din Formula 1 la capătul unei cariere de 12 ani. Australianul a avut un debut fulminant prin locul cinci obţinut cu Minardi în Marele Premiu al Australiei, însă primele sale şapte sezoane au fost lipsite de performanţe majore.
În acest interval de timp, Webber şi-a trecut în cont un singur podium, obţinut pentru Williams în Marele Premiu al statului Monaco din 2005. Contractul semnat cu Red Bull Racing pentru sezonul 2007 nu părea să aducă schimbări majore, însă noul regulament tehnic introdus în 2009 l-a propulsat pe australian în lupta pentru victorii. Chiar dacă şi-a trecut în cont nouă victorii, 11 pole positionuri şi 41 de podiumuri, el a rămas permanent în umbra coechipierului său Sebastian Vettel, care a obţinut patru titluri mondiale consecutive.
De altfel, relaţia dintre cei doi a fost deseori tensionată, cele mai importante incidente fiind semnale la Marele Premiu al Turciei din sezonul 2010, când cei doi s-au acroşat în lupta pentru victorie, şi la Marele Premiu al Malaysiei din 2013, când germanul a ignorat ordinele de echipă şi l-a depăşit pe Webber pentru a câştiga cursa.
În plus, Webber a avut aproape întotdeauna dificultăţi la startul curselor, inclusiv atunci când a plecat din pole position, iar consecvenţa în rezultate nu a fost chiar cea aşteptată din partea unui potenţial candidat la titlul mondial. Acest ultim aspect a avut însă drept cauză şi frecventele defecţiuni la monopost, în special la sistemul KERS, care l-au ocolit aproape de fiecare dată pe Vettel. De anul viitor, australianul va putea fi urmărit în Campionatul Mondial de Anduranţă alături de Porsche, obiectivul pe termen lung fiind câştigarea Cursei de 24 de ore de la Le Mans.
FELIPE MASSA PLEACĂ DE LA FERRARI DUPĂ OPT ANI
Cariera lui Felipe Massa la Ferrari se va încheia la sfârşitul Marelui Premiu al Braziliei. Sprijinit de Ferrari încă din 2003, când a fost pilotul de rezervă al echipei, brazilianul a debutat în combinezonul roşu în 2006, când a obţinut şi două victorii care l-au ajutat să termine pe locul trei în clasamentul general.
2008 rămâne însă sezonul său de referinţă la Ferrari, atunci când brazilianul a oferit împreună cu Lewis Hamilton cea mai echilibrată luptă pentru titlul mondial din ultimii ani. El a trecut primul linia de sosire a cursei finale de la Interlagos, însă a fost campion pentru numai 20 de secunde, înainte de Hamilton să-l depăşească în ultimul viraj pe Timo Glock pentru a-şi adjudeca trofeul.
Accidentul suferit în calificările din Marele Premiu al Ungariei din 2009 a reprezentat punctul de cumpănă al carierei sale, după ce a fost lovit în cască de o componentă a monopostului Brawn GP pilotat de conaţionalul său Rubens Barrichello. Incapabil să revină pe circuit în restul anului din cauza rănilor de la nivelul capului, Massa nu a reuşit niciodată să se apropie de nivelul de dinaintea accidentului.
În plus, brazilianul nu a reuşit să se ridice la înălţimea coechipierului Fernando Alonso şi a devenit rapid secundul său, iar ordinul de echipă de la Marele Premiu al Germaniei din 2010 reprezintă punctul culminant al relaţiei dintre cei doi într-un moment în care astfel de practici erau interzise. După ce i-a acordat o nouă şansă în 2013, Ferrari a decis ca de anul viitor să mizeze pe serviciile lui Kimi Raikkonen, în timp ce brazilianul s-a reorientat spre Williams.
În rest, finalul sezonului 2013 este plin de incertitudini pe piaţa transferurilor. Nico Hulkenberg aşteaptă în continuare un răspuns din partea celor de la Lotus, loc râvnit şi de Pastor Maldonado, în timp ce Paul di Resta şi Adrian Sutil nu au aflat încă dacă vor rămâne la Force India. De asemenea, Sergio Perez speră să-şi găsească o altă echipă după despărţirea de McLaren, în timp ce viitorul lui Esteban Gutierrez la Sauber este de asemenea incert.
sa speram ca in 2014 nu o sa mai vedem taurasi tuuurbati numai pe locurile 1-2