Cum a luat naștere numele revistei Playboy și ce legătură are cu industria auto

Publicat sâmbătă, 22.07.2023 10:29 Silvian Irimia

Nu cred că mai există om pe planetă care să nu fi auzit de Playboy. Dar de fapt, câți dintre noi știm că ,,iepurașul" are legătură directă cu industria auto?

Încă o dovadă că doamnele și automobilele fac parte din aceeași ecuație, cu mult înainte ca lumea să devină prea rigidă pe acest subiect. Înainte de reviste, ședințe foto și petreceri obraznice, Playboy a fost o companie auto care a produs 99 de automobile între anii 1947 si 1951. Putem spune că, pe vremea aceea, când spuneai că mergi să cumperi un Playboy, lumea te privea cu alți ochi.

CINE A FOST HUGH HEFNER

S-au facut șase ani de la plecarea unui om al cărui stil de viață a reprezentat pentru mulți bărbați un etalon și, mai ales, o fantezie. Este vorba despre Hugh Hefner, care s-a aventurat într-o viață de apoi care cu greu ar putea să se măsoare cu viața extravagantă pe care a dus-o aici, pe planeta noastră. Indiferent dacă îl iubeai sau îl disprețuiai, triumful lui Hefner rămâne cunoscut și astăzi. Acesta a construit un imperiu bazat pe reviste pentru adulți și serate defrânate. În esență, este parte din visul, deocheat ce-i drept, american.

Cu toate acestea, în mijlocul afinității binecunoscute a lui Hefner față de femeile frumoase, s-ar putea să nu știi rolul crucial pe care mașinile l-au jucat în viața și afacerile sale. De altfel, ele chiar sunt geneza numelui Playboy.

DE UNDE VINELE NUMELE „PLAYBOY”

La o primă cercetare, poți înțelege că numele revistei Playboy derivă din termenul "playboys", care, potrivit Dicționarului Argoului American, a fost folosit încă din 1829 pentru a desemna ,,bon vivanți bogați", unde bon vivanți sunt acele persoane care se bucură de viața foarte luxoasă. Un fel de beizadele, dacă este să teleportăm termenul în spațiul carpato-danubiano-pontic din secolul trecut.

Cu toate acestea, presupunerea este doar parțial corectă. Pentru că numele revistei pentru adulți mai are și o altă inspirație. În realitate, Hugh Hefner a împrumutat numele de la Playboy Automobile Company, un producător de automobile modest, din Buffalo, New York. Modest, dar cu ambiții mărețe de a cuceri imaginația Americii de după război, cu mașinile sale compacte.

„99 DE PROBLEME, DAR NUMELE N-A FOST UNA DINTRE ELE”

S-a întâmplat ca acest vis să rămână neîmplinit: compania a funcționat între 1947 și 1951, producând doar 99 de vehicule înainte de a ajunge în faliment. Încă nu vedeți legătura? Nici o problemă. Nu putem fi toți detectivi.

Facem un salt în timp, până în 1953, când un tânăr Hugh Hefner, un copywriter cu o soție iubitoare, un copil nou-născut și un plan de a ridica industria divertismentului pentru adulți cu o revistă pentru bărbați, căuta un nume potrivit. Inițial, el își propunea să o numească ,,Stag Party", dar planurile i-au fost încurcate atunci când reprezentanții unei reviste de aventuri în aer liber cu același nume au amenințat cu acțiuni legale.

În timp ce se gândea la alternative, prietenul său, Eldon Sellers, a cărui mamă lucrase la un birou regional de vânzări pentru Playboy Automobiles, a sugerat să folosească numele răposatei companii auto. Hefner a adoptat această idee și, cum se spune în America, restul este istorie.

CUM S-A NĂSCUT PLAYBOY AUTOMOBILE?

Dar poate vă întrebați cum a luat naștere Playboy Automobile Company? A apărut imediat după cel de-al Doilea Război Mondial, fiind concepută de Louis Horwitz, Charles Thomas și Norman Richardson. Aceștia credeau că reconstruirea Americii necesită o soluție de transport accesibilă și fiabilă. Era o reîncarnare a celebrului Model T de la Ford. Cu toate acestea, magnații industriei s-au luptat să obțină profit din mașinile mici și economice, lăsând spațiu pentru întreprinzători cu adevărat vizionari să profite de oportunitate.

Deși doar Thomas avea competențe inginerești, cei trei au reușit să adune 50.000 de dolari pentru a asambla un prototip funcțional, în anul 1946. Această decapotabilă mica avea o configurație neobișnuită, cu un motor amplasat în spate. În ciuda simplității, depășea concurența prin elemente de design: liniile elegante, farurile poziționate mai jos și un echilibru armonios între capotă și portbagaj. Deși costurile de producție ale unei singure mașini erau exorbitante, recepția entuziastă a publicului i-a convins că producția în masă era pe cale să devină o realitate tentantă.

SPERANȚE FALSE PE WALL STREET

Prezentată în 1947, ultima versiune a primei mașini Playboy a strâns și mai mult entuziasm. Automobilul se mândrea cu o configurație de motor frontal reimaginată, o transmisie automată, un acoperiș retractabil din oțel, un sistem inovator de suspensie independentă și un motor cu patru cilindri și 48 de cai putere (35.3 kW). Acesta era capabil să ofere și un consum de carburant bun, de 6.7l/100km.

Pentru a obține capitalul necesar extinderii fabricii și pentru a putea începe producția la scară largă, Playboy Automobiles a ales să vândă în avans francize pentru dealeri. Mai mult, pentru a stârni interesul, a expediat noi prototipuri la expoziții din toată țara. Și strategia a dat roade, chiar dacă numai temporar. Cu sute de francize vândute și clienți nerăbdători care așteptau livrarea, Playboy a început o ofertă publică inițială pe Wall Street în iunie 1948. Motivați până la cer și înapoi și având o încredere de neclintit după triumful lor iminent, compania deja plasase comenzi pentru echipamente care automatizau liniile de asamblare. Totuși, fondurile rămâneau foarte greu de obținut.

PRIMELE BEȚE ÎN ROATE

Totodată, în acea vară, Comisia pentru Valori Mobiliare și Bursă din Statele Unite a intensificat investigația sa asupra lui Preston Tucker și celebrului său Tucker 48, analizând practici de finanțare asemănătoare cu rezultate eșuate. Și dacă tot am ajuns la Preston Tucker, facem o paranteză ca să vă recomandăm un film foarte bun. Acesta îl are în lumina reflectoarelor chiar pe Preston Tucker și acțiunile sale controversate și se numește „Tucker: The Man and His Dream”.

Revenind la „iepurii noștri”, investitorii s-au arătat reticenți în a sprijini producătorii de automobile boutique în acea perioadă periculoasă, mai ales după ce un raport al Comisiei a adus în lumină fundamentul relativ haotic al mărcii Playboy. Prin urmare, prinsă în acest vârtej, compania de automobile Playboy și-a văzut destinul aliniat cu cel al companiei lui Tucker.

Chiar dacă a eșuat lamentabil în industria auto, numele Playboy a devenit celebru în toată lumea alături de Hugh Hefner, care i-a dat o altă adresabilitate și l-a transformat într-un simbol al Americii.