Cele trei stele ale lui Megane au pus pe jar industria auto. "EuroNCAP nu e obiectiv", acuză presa franceză
După ce Renault Megane facelift a fost supus testelor EuroNCAP şi a primit doar trei stele din cinci, presa franceză acuză organizaţia europeană de lipsă de obiectivitate. "EuroNCAP generează o confuzie culpabilă", spun - pe bună dreptate - jurnaliştii francezi.
Într-o eră în care cele cinci stele EuroNCAP au devenit un must have pentru aproape toate modelele mărcilor cu tradiţie în Europa, vestea conform căreia Renault Megane a reuşit să adune doar trei stele a luat pe nepregătite atât presa, cât şi industria auto. Renault, constructor cu antecedente excelente la testele de siguranţă ale organizaţiei independente, s-a văzut pusă în situaţia de a manageria un rezultat mediocru al unui model cu o imagine foarte bună din acest punct de vedere. Iar pe cât de ciudată este situaţia pentru constructor, pe atât de interesant de urmărit este reacţia presei auto europene după publicarea rezultatelor de ieri ale EuroNCAP.
Dacă francezii au încercat şi chiar au reuşit să găsească explicaţii plauzibile pentru rezultatul lui Megane facelift, germanii s-au mărginit în mare parte la a lua peste picior rezultatul simbolului compactelor franceze. Au existat şi cazuri în care francezii şi germanii s-au acuzat contrat voalat reciproc, apărând în peisaj comparaţii care mai de care mai inspirate.
De ce a greşit EuroNCAP?
Per total, însă, în majoritatea publicaţiilor europene există un val de uimire generată de decizia EuroNCAP de a testa o maşină care la nivel constructiv se află la nivelul anului 2008, cel în care a fost lansată cea mai recentă generaţie Megane. Dacă atunci a luat cinci stele, Megane suferă astăzi prin prisma faptului că noile criterii de notare, mult mai dure, determină un rezultat mai slab al maşinii la distanţă de 6 ani de la prezentarea iniţială. Iar cum EuroNCAP nu obişnuieşte să facă acest lucru, acuzaţiile de lipsă de fairplay nu au întârziat să apară.
Francezii acuză fără rezerve EuroNCAP
Automobile Magazine, una dintre cele mai citite reviste auto din Franţa, atacă problema într-un articol intitulat "Trei stele care valorează cât patru" într-o notă ludică înainte de a pune o parte din acest rezultat pe umerii celor de la Renault, care au uitat să traducă notificarea pentru purtarea centurii de siguranţă în mai multe limbi: "Înainte de ultimul său facelift, apărut la finalul lui 2013, Renault Megane a valorat cinci stele în clasamentul EuroNCAP, notă maximă obţinută în 2008. Acum, după ce compacta a primit o pereche de faruri redesenate şi un logo mărit, nu au mai rămas decât trei stele. Să fie pentru că noile blocuri optice sunt periculoase sau pentru că rombul Renault e prea ascuţit? Deloc. Dispariţia a două stele se datorează unei scheme de notare din ce în ce mai neclară şi unei gafe a celor de la Renault, pe care oficialii au promis că o s-o repare", spun jurnaliştii francezi.
În ceea ce priveşte gafa celor de la Renault, "Marca a omis să traducă avertismentul pentru lipsa cuplării centurilor spate în numărul de limbi cerut de regulile EuroNCAP. O problemă mai degrabă anectodică, dar penalizată prin retragerea unei stele din punctajul general. Fără această problemă care, conform surselor noastre, va fi însă rezolvată în săptămânile următoare, Megane facelift ar fi meritat patru stele, un punctaj onorabil pentru seniorul compactelor de pe piaţă", spun cei de la Automobile Magazine.
"EuroNCAP generează confuzie"
Unul dintre cele mai bune articole apărute după publicarea rezultatelor EuroNCAP vine din partea publicaţiei Challenges, care atacă fără rezerve decizia EuroNCAP de a testa o maşină cu vârsta de şase ani după criteriile actuale. "Dacă până acum organizaţia independentă se mulţumea să tortureze modelele nou-apărute pe piaţă, înnoite de la A la Z, în teste a intrat de această dată un model aflat la final de carieră, remaniat uşor pe plan estetic. Rezultat: compacta franceză, încoronată cu cinci stele la lansare şi cu o bună reputaţie în ceea ce priveşte siguranţa pasivă, trebuie să se mulţumească astăzi cu un scor deloc de invidiat de trei stele", spune Nicolas Meunier, cel care semnează articolul.
Acesta analizează şi o altă perspectivă interesantă, cea a unor modele asemănătoare testate anul trecut de EuroNCAP. Rezultatele sunt cel puţin deranjante: "Cu ESP, limitator de viteză şi alertă pentru centură, Megane adună şase puncte şi o notă finală de 48% la capitolul Sisteme de Siguranţă. Concurentul său principal, VW Golf (testat în 2013), are doar 5 puncte, dar primeşte 71%. Căutaţi eroarea. Explicaţia e simplă: la finalul lui 2013, EuroNCAP a completat lista de sisteme care intră în baremul de notare. O maşină testată în 2014 va avea deci o notă inferioară aceleiaşi maşini cu aceleaşi dotări testată însă în 2013. Modificarea baerumului de notare are scopul de a urmări de aproape evoluţiile tehnologice ale pieţei. Nimic anormal, deci. Însă EuroNCAP nu a ajustat notele precedentelor modele testate, generând o confuzie culpabilă în imaginea prezentată publicului. De fapt, în ciuda acestei diferenţe fundamentale, este posibil să compari VW Golf, Peugeot 308 şi VW Golf pe aceeaşi pagină a site-ului EuroNCAP, fără nicio explicaţie legată de schimbarea modului de punctare".
"Ar fi interesant de văzut ce rezultate ar avea astăzi modele precum Opel Corsa, Fiat 500 sau VW Touran, testate de EuroNCAP înaintea reformei de punctare, care a avut loc în 2009", încheie jurnalistul francez.
Abordare inedită: când Golf Sportsvan pică la comparaţie
Foarte interesantă optica publicaţiei Autoplus, care ignoră aproape complet rezultatul lui Megane, dar bifează o comparaţie între VW Golf Sprotsvan, singurul model care a primit cinci stele la sesiunea actuală, şi Citroen C4 Picasso, rival testat de EuroNCAP anul trecut. Articolul începe informativ, dar se transformă ulterior într-un exemplu de comparaţie indirectă care schimbă perspectiva asupra punctelor primite de modelul german: "Disponibil deja în showroom-uri, Volkswagen Golf Sportsvan a trecut prin teribilele teste EuroNCAP, organizaţia care-şi propune să evalueze performanţele în siguranţă ale modelelor recent lansate. La final, rezultatele sunt... bune. Înlocuitorul lui Golf Plus a obţinut de fapt nota maximă de cinci stele, ceea ce nu s-a întâmplat în cazul altor maşini testate în aceeaşi sesiune, toate limitate la trei stele (Citroen C-Elysee, Peugeot 301, Renault Megane, MG3) sau patru stele (Ford Tourneo Courier)", notează ediţia online a revistei franceze.
Articolul continuă: "Sportsvan a adunat 87% din punctele posibile la protecţia Pasagerilor Adulţi, 85% pentru Protecţia Copiilor, 62% pentru Protecţia Pietonilor şi 73% pentru diferitele sisteme de siguranţă. Cu titlu de comparaţie, Citroen C4 Picasso, unul dintre rivalii monovolumului compact german, a obţinut anul trecut punctaje de 86%, 88%, 68% şi respectiv 81% pentru fiecare dintre aceste categorii"
Germanii iau peste picior rezultatul lui Megane
Unele publicaţii germane nu au ratat ocazia de a învârti cuţitul în rană şi, fără să explice contextul în care Renault Megane a primit cele trei stele, compară mărcile franceze nici mai mult, nici mai puţin decât cu brandurile auto din China: "O maşină chinezească, aproape la fel de sigură ca Peugeot, Renault şi Citroen", titrează Focus.de, care în cadrul articolului merge pe aceeaşi linie vindicativă: "Deşi producătorii francezi promovează des siguranţa modelelor lor, au reuşit să adune doar câte trei stele la ultimele teste EuroNCAP. Chiar dacă două dintre modelele testate nu se vând în Europa de Vest, un detaliu ar trebui să-i supere pe francezi: maşinile din China au devenit la fel de sigure ca ale lor".
Evident, există şi atitudini ceva mai puţin ostile în Germania: "Renault Megane a primit doar trei stele din cinci la crash-testele EuroNCAP. Un rezultat surprinzător de slab pentru un brand care a reuşit să devină un reper la acest capitol în ultimii ani", notează firmenauto.de, care se îndoieşte însă mai departe de obiectivitatea EuroNCAP: "Validitatea acestui test este însă limitată, pentru că vorbim despre o maşină aflată pe piaţă încă din 2008. Dacă maşina a primit la acea oră cinci stele, versiunea facelift lansată la începutul acestui an a primit doar trei din cauza criteriilor mult mai stricte ale EuroNCAP. Renault Germania nu a ştiut să explice de ce Megane a fost retestat, deoarece regulile EuroNCAP arată că doar maşinile noi sau nou-lansate pe piaţă sunt supuse acestor teste."
Restul lumii: rezultat primit cu rezerve
Aceeaşi atitudine rezervată vine şi din Olanda, acolo unde Autoweek publică un articol care-i ia apărarea "bătrânului" Megane: "Cel mai notabil rezultat al ultimei sesiuni EuroNCAP este cel al lui Renault Megane, bestseller-ul Renault primind doar trei stele din cinci. Totuşi, nu vorbim neapărat de o surpriză: Megane este dezvoltat după regulile EuroNCAP de anul un deceniu. la acea oră, maşina a adunat cu uşurinţă cinci stele, însă acum cerinţele legate de siguranţa pietonilor, de exemplu, au devenit mai stricte", afirmă jurnaliştii olandezi, care confirmă ulterior faptul că poziţionarea lui Megane în contextul anului 2014 este uşor forţată: "Este foarte posibil ca oricare dintre modelele de vârsta lui Megane care la lansare au adunat cinci stele să primească acum doar trei. Dintre "bătrâni", însă, EuroNCAP a testat doar Megane până acum".
Fără a intra prea mult în detalii, britanicii de la Autotrader.co.uk titrează "Renault Megane dezamăgeşte la testele EuroNCAP", mergând pe ideea faptului că istoria Renault recomanda până acum un constructor de cinci stele: "Hatchback-ul Renault Megane a dezamăgit la ultima rundă de teste EuroNCAP, modelul care a primit recent un facelift reuşind să adune doar trei stele în probele de siguranţă considerate reper în Europa. Acest lucru este surprinzător având în vedere că Renault are de obicei o istorie impecabilă la crash-teste".
doar interese ....cum am mai spus neinteresant pentru mine cate stele ia masina .......pentru ca nu a fost tradus avertismentul ..... EuroNCAP taie din stele .....dar de ce ia dat 5 stele in 2013???