Breakul ca masina de oras
Automarket a luat la pase Laguna 3 Estate pentru a vedea daca Renault s-a tinut de cuvant cand a afirmat ca va scoate un model care va revolutiona gama.
Noua generatie a lui Renault Laguna va fi revolutionara sau nu va fi deloc. Acesta a fost gandul care i-a trecut prin cap lui Carlos Ghosn, seful celor de la Renault, atunci cand a pus in calendarul companiei franceze ciclul de dezvoltare a modelului francez. Laguna III urma sa devina pionul principal a ceea ce Ghosn a numit Contractul Renault, programul prin care, pe langa un ritm alert de lansari, compania din Hexagon promitea calitate si profesionalism duse la cote inalte.
Generatia anterioara a lui Laguna a cucerit multe inimi dar a lovit in altele prin defectele de fabricatie pe care le ducea in spate. Astfel ca, pentru a evita orice problema tehnica, inginerii Renault au construit, inca inaintea dezvoltarii primului prototip Laguna, trei platforme diferite de testare a circuitelor electrice si electronice. Totul pentru ca defectele sa nu faca parte din lista de "optionale" ale noii generatii. A fost primul pas spre o masina care face parte dintr-o alta galaxie in raport cu ce ne-a obisnuit Renault in acest segment pana acum.
Automarket a pus mana pentru cateva zile pe versiunea break a lui Laguna (numita oficial Estate din gama Renault) si am incercat sa ne familiarizam cu noul model treptat, prin traficul nebun din Bucuresti si apoi pe autostrada.
CONTACTUL
Primul element pe care il observi este designul. Iti place sau nu. Nu mai exista cale de mijloc iar acest lucru este exact ceea ce a promis Ghosn la lansarea masinii: imagine fara compromis. Partea buna este ca masina arata mai bine decat in fotografii, desi eram - sincer - relativ in dubiu in ceea ce priveste "prezenta scenica" a noii Laguna. Blocurile optice iregulate si capota ale carei linii sunt extrem de bine definite sunt elementele care domina frontul masinii. In plus, una dintre cele mai interesante solutii pe care inginerii francezi le-au adoptat in designul versiunii break este reprezentata de linia plonjata a hatch-ului si un "fund" pe cat de impunator pe atat de proportionat. Un lucru e clar: break-ul ar lua o nota mai mare decat berlina in ceea ce priveste partea estetica daca Automarket ar fi dezvoltat un sistem numeral de notare.
Interiorul e top-class. Atunci cand vorbea de calitate, Ghosn se referea in mod clar la acest aspect al problemei. Laguna se evidentiaza printr-un design curat si clar al plansei de bord, printr-un scaun elegant si bine construit care nu te oboseste la drum lung si prin materiale de calitate superioara. Niciunul - retineti - niciunul dintre cei care au facut cunostinta cu noua Laguna Estate in cele cateva zile de test ale Automarket nu a avut ceva de obiectat in privinta calitatii interiorului. Introduci deja clasicul card de acces in slot-ul tipic Renault de pe bord, apesi butonul start/stop si motorul diesel de 2.0 litri si 150 de cai se aude frumos, fara scandal. Apoi o iei prin oras, intr-o tara dominata de Renault.
LA DRUM
Evident, multe dintre privirile celor din jur iti sunt adresate direct. Multi posesori ai anteriorului Laguna nu se sfiesc sa riste accidente pentru a privi noua creatie Renault si pentru a-si compara masina ad-hoc, la nivel estetic, cu aceasta. Este imposibil sa treci neobservat. Culoarea neagra, eleganta, trapa deschisa, soarele de primavara din oras si o pozitie perfecta pe care am gasit-o la volan contribuie la "serenitate", asa cum numeste Renault in campania de promovare a noii Laguna senzatia pe care o incearca posesorii ai modelului.
Cutia este exacta si nu intampini probleme de adaptare la nivel mecanic. Ba mai mult, computerul iti indica printr-un martor luminos de pe bord faptul ca ai depasit limitele de bun simt si ca e cam cazul sa schimbi treptele. Motorul sta bine cu rezervele de putere la nevoie. Primele doua trepte ceva mai scurte nu iti permit sa scoti iepuri din joben, insa treptele urmatoare, in care cuplul isi face prezenta undeva in jur de 1800 de turatii, te ajuta sa iti duci familia la destinatie mai repede decat ar face-o alte breakuri de acest tip. Normal, nu vorbim de vreo sportiva cu portbagaj imens ci de un break ceva mai agil si mai potent care te ajuta sa iti faci datoria de tata, sot, fiu si asa mai departe.
DIRECTIA
Apropo e agilitate, una dintre primele senzatii pe care le traiesti la bordul unui Laguna de generatia a treia este reprezentata de exactitatea de care da dovada masina in virajele stranse. Apropo de viraje, directia lui Laguna este exacta, desi coloana de directie mi-a dat ceva batai de cap pana cand m-am obinsuit cu stilul sau. E destul de dura si, daca esti obisnuit cu o citadina pe care o parchezi in 3 secunde, Laguna devine - excluzand dimensiunile - o mica sala de forta. Nu e cazul sa va impacientati: totul are un scop. Asta pentru ca, pe autostrada, manevrele din volan se reduc la minimum iar o schimbare cu maximum cinci grade a pozitiei acestuia implica automat schimbarea benzii de rulare.
MICI PROBLEME
Una dintre problemele cu care m-am confruntat este una minora si pur subiectiva: cadranul care iti arata nivelul combustibilului este mic iar liniile de gradatie se intind, circular, pe maximum doi centimetri. Asta inseamna automat ca acul se misca foarte putin pana cand trece la 3/4 din rezervor si la fel de aici mai departe. O chestiune ciudata, dar care tine de asemenea de obisnuinta, este reprezentata de comenzile volumului sistemului audio de fidelitate, acestea fiind amplasate sub coroana volanului. Altfel spus, am lasat aceste butoane neatinse din simplul motiv ca obisnuinta m-a facut sa reglez volumul prin rotirea comenzii din centrul plansei de bord. Apropo de rezervor, consumul motorului pe care l-am avut sub atenta supraveghere a ajuns la 12 litri in oras (in conditiile in care indicatorul schimbarii treptelor a palpait un weekend intreg precum luminile cazinourilor) si la 7 litri/100 km in conditiile in care am rulat pe autostrada la viteze relativ legale.
Peste toate vine insa spatiul. Elementul care face diferenta in afara Romaniei si amanuntul pentru care autostrazile din Europa Occidentala sunt pline de acest tip e caroserie. Laguna Estate vine cu 508 litri disponibili pentru incarcare (totusi, cu doar 50 de litri mai mult decat berlina in aceasta configuratie), o capacitate care ajunge la 1593 de litri atunci cand din ecuatie dispar scaunele posterioare. Apropo de aceasta dispartie a scaunelor, ea poate fi efectuata in doua secunde, prin activarea scurta a celor doua clapete speciale aflate in stanga si dreapta portbagajului.
CONCLUZIE
Renault Laguna Estate este modelul care mi-a schimbat perceptia asupra break-urilor, pe care pana acum le credeam un fel de monovolume ceva mai reduse ca dimensiuni si atat. Ca fan al segmentelor mici (A, B si C), un model de segment D cu portbagaj imens nu avea - spuneam eu - cum sa imi trezeasca pasiuni nebanuite. Dar noua Laguna are un farmec al ei. Farmec care rezida din tinuta de drum si din spatiul imens destinat pasagerilor si incarcarii bagajelor. Si, nu in ultimul rand, modului in care masina reuseste sa se eschiveze de la tendinta de a o clasa intr-un segment destinat exclusiv familiilor. A fost OK si pentru o singura persoana intr-un weekend bucurestean. Hipermarketurile stiu de ce.