Bombonica de oras
A doua generatie Lancia Ypsilon vine cu un aer proaspat si usor retro in clasa mini. Marca de lux a grupului Fiat Auto incearca astfel sa patrunda in forta in acest segment, dupa esecul inregistrat cu modelele Thesis si Phedra.
Ypsilon este construita pe platforma modelului Punto, dar este disponibila doar in versiunea cu trei usi. Modelul cocheteaza in mod elegant cu feminitatea, toate detaliile indicand o citadina dedicata sexului frumos. Nu atrage in mod deosebit printr-un design futurist sau prin linii agresive, dar formele sale garanteaza dragostea la prima vedere. Caroseria vopsita in doua nuante de visiniu si crem este deosebit de atragatoare, inspirand libertate de miscare si energie. Partea frontala este dominata de calandrul cromat de dimensiuni generoase si de farurile alungite. Portiunea vitrata acopera o mare parte a caroseriei, anuntand astfel un spatiu interior deosebit de luminos, asa cum le place consoartelor noastre. In plus acest lucru asigura un plus de vizibilitate pentru acele parcari laterale care chinuie viata bietelor soferite. Ar trebui ca toti producatorii sa se gandeasca la acest aspect cand construiesc modele dedicate clientelei feminine ca sa nu mai gasim masini parcate pe jumatate in strada. Designul jantelor de aliaj completeaza perfect imaginea cocheta afisata de Ypsilon.
Interior bine garnisit
Portierele mari asigura un acces facil la interior, iar spatiul oferit este impresionant. Stai si te gandesti ca la cat de micute sunt femeile, totusi spatiul vital pentru ele este cu mult mai mare decat pentru barbati. Intr-adevar ele au tot felul de genti, mape si accesorii pe care la care dupa ele si bineinteles trebuie sa incapa si la bordul masinii. Tapiteria din material textil in culorile caroseriei, este completata elegant de portiuni de piele bej pe portiere si pe bord. Pozitia la volan este destul de inalta, pentru a oferi soferitelor posibilitatea de a vedea tot ce se intampla dincolo de botul masinii. Din punct de vedere al dotarilor, Ypsilon este foarte bine garnisita, oferind tot felul de accesorii pentru domnisoarele pretentioase. Parasolarul din partea soferului are incorporata o oglinda (utila pentru aranjatul inainte de o intalnire importanta). Sistemul audio Bose cu 6 boxe de inalta fidelitate si CD player-ul performant asigura o adevrata atmosfera de discoteca. Stim cat de mult le place “blondinelor” sa dea muzica la maxim cand aud piesa lor preferata. Si spatiul de “dat din maini” este generos, volanul fiind destul de indepartat, iar plafonul undeva in “ceruri”. Comenzile instalatiei adudio sunt plasate comod pe volan, iar cele ale climatizarii bizonale se regasesc asezate pe consola centrala. Ceasurile de bord sunt plasate pe mijloc si au cadrane cromate si cifre de dimensiuni mari, ce ofera o mai buna lizibilitate. In schimb pozitionarea acestora in centrul bordului, reprezinta un motiv de distragere a privirii de la drum si astfel exista riscul producerii unui accident din neatentie. Dar cum domnisoarele nu se prea uita ela la ceasurile de bord, tindem sa credem ca se vor concentra mai mult asupra carosabilului. Comenzile semnalizatoarelor si stergatoarelor sunt cele mai dubioase intalnite pana acum pe un automobil. Sunt pozitionate atat de departe de volan incat la fiecare actionare esti nevoit sa iei o mana de pe volan pentru a semnaliza schimbarea directiei de mers.
Ce ascunde sub fustita?
Cocheta noastra citadina este propulsata de un diesel consacrat al companiei torineze, Multijet-ul de 1,3 litri si 70 CP. Acest propulsor este suficient de puternic pentru a propulsa aceasta masina, dar nu are totusi viata “de oras” in el. Este cuplat la o cutie de viteze manuala cu cinci rapoarte. Actionarea manetei de viteze se face usor si datorita plasarii acesteia pe consola centrala. Cu toate acestea reprizele sunt destul de lungi in treptele inferioare si motorul are tendinta de plafonare (caracteristic motoarelor diesel). In treapta I si a II-a apare necesitatea turarii motorului pentru a obtine demaraje mai bune. Motorul devine astfel destul de zgomotos, dar avem sistem audio puternic pentru a-l acoperi. Pe de alta parte se poate sacrifica sprintul de la semafor pentru un consum decent. Ypsilon echipat cu acest propulsor consuma in medie doar 4,6 litri/100 km. Directia este destul de precisa si usoara, iar in plus exista functia de asistare “City”, care aduce un ajutor in actionare prin intermediul unui electromotor montat pe coloana de directie. Stabilitatea in curbe este buna si agilitatea in trafic este excelenta. Dimensiunile reduse si vizibilitatea buna fac parcarile o joaca de copii. Un element deosebit de interesant este asistarea la plecarea din rampa: pentru cateva momente masina este franata, atat cat ai nevoie sa demarezi fara pericolul de a scapa masina la vale. Cred ca daca Lancia ar face o promotie in care ar scoate in evidenta utilitatea acestei functii, ar avea un succes imediat la clientela feminina.