Aventura marocana cu primul crossover 4x4 Renault

Publicat marţi, 17.06.2008 00:00 de Mircea Meșter

Muntii Marocului au gazduit primul test drive de presa cu noul Koleos. Intrebare: este un SUV compact sau un crossover 4x4?

Atmosfera industriei auto este dominata in ultima vreme de vapori si gaze care produc, invariabil, SUV-uri. De toate marimile. De la animale de stanca in stare sa aduca aminte de capabilitatile off-road ale urmasilor preistorici pana la mici SUV-uri de oras al caror scop este in principal acela de a te lasa sa vezi peste toti la semafor. Totul poarta, in limbaj cotidian, denumirea "trend", si daca ceva este in voga e normal sa apara peste tot. Si sa se vanda. Pentru ca e cautat.

In acest context extrem de favorabil, Renault iese in fata printr-o aparitie care la un moment dat parea surprinzatoare, care pe parcurs a devenit absolut normala si care in ultima vreme s-a transformat intr-un produs imperios necesar in gama constructorului francez. Se numeste Koleos, este prezentat de Renault ca un crossover 4x4, si vine sa loveasca din plin in segmentul dominat in acest moment de Santa Fe, Antara, RAV4 si, mai nou, de VW Tiguan.

INTREBARILE DINAINTEA TESTULUI

Inainte de a incepe testul cu Koleos mi-au stat pe creier trei intrebari pe care ma gandeam sa le adresez oficialilor Renault prezenti la testul de presa organizat prin muntii rosii si stancosi ai Marocului. In primul rand, de ce crossover? De ce nu SUV compact? Apoi, de ce printre competitorii lui Koleos nu este introdus si Nissan Qashqai, un alt crossover marketat de colegii de alianta de la Nissan aproape identic? Si nu in ultimul rand, de ce atat de tarziu? De ce Koleos isi face loc cu coatele pe o piata deja plina in conditiile in care colaborarea cu Nissan putea naste un rival pentru nimeni pe un segment virgin acum trei ani, de exemplu? Intreaba si ti se va raspunde.

Renault Koleos nu este un SUV pentru ca, spun cei de la Renault, implica multe elemente constitutive proprii modelelor din alte segmente. Altfel spus, francezii au creat un model cu hobby-uri interesante, cel mai important fiind acela ca imprumuta constant, in functie de nevoi, elemente ale modelelor de tip monovolum, SUV si break. Si asa este, desi acest mod de prezentare poate fi abordat de aproape toti producatorii de SUV-uri compacte rivale. Meritul Renault este ca pune accentul pe aceste elemente.

CE E KOLEOS? 

De afara vezi un SUV. Clar. Elemente constitutive evidente si proprii unui SUV in adevaratul sens al cuvantului, cum sunt suspensiile ridicate, garda la sol la fel de ridicata, bandourile laterale, spoilerele masive, scuturile argintii, look-ul de off-roader dedicat, sar in ochi fara a depune prea mult efort in acest sens. In interior te lovesti insa de o atmosfera care inspira mai degraba eleganta si stil, cu materiale performante, cu o plansa de bord usor de utilizat (mie personal mi s-a parut hidos butonul de avarie, dar atat) si cu un feeling de hatch ceva mai ridicat. Subliniez partea cu materialele, foarte placute la atingere si numai bune pentru a-ti da impresia ca n-ai de-a face cu un crossover/SUV. Asta pana cand ochii iti cad pe butoanele de blocare a diferentialului spate si pe comanda care da startul nebuniei numite HDC (Hill Descent Control), elemente care iti trag o binemeritata palma peste ochi si te trezesc in fata unui model cu capacitati off-road pe alocuri incredibil de inalte, testate pe un traseu special amenajat in care la un moment dat stateam pe doua roti si incercam sa imi mentin echilibrul la volan. Pentru ca masina si-l tinea bine pe al ei. Este absolut normal, Renault pregatind un sistem 4x4 bine calcat in picioare de Nissan si ale carui capabilitati sunt vizibile chiar si prin simpla enumerare a cifrelor importante: unghi de atac de 27 de grade si unghi de plecare de 31 de grade, cele mai ridicate valori din segment.

LA TREABA IN MUNTI 

Testul din Maroc a constituit o proba de foc pentru cateva exemplare Koleos care au avut ghinionul de a nimeri in mainile unor jurnalisti dornici de a testa capacitatile masinilor la limite aproape maxime. Tot ghinion – pentru masina – s-ar putea numi si faptul ca Marocul iti ofera destule oportunitati de a vedea terenuri accidentate pietruite sau nisipoase, line sau abrupte, accesibile sau mai putin accesibile masnilor de rand. O tara cu forme de relief in care domina piatra in diferite modele, nuante si grade de duritate nici nu putea sa ne rezerve surprize din acest punct de vedere. Dar a mers.

MOTOARELE 

Am testat atat versiunea diesel de 175 de cai (motor de 2.0 litri si 360 Nm) cat si cea pe benzina de 2.5 litri si 170 CP. Exista, in plus, inca un diesel, ceva mai putin puternic dar cu performante foarte interesante (2.0 dCi 150 CP si 320 Nm), pe care nu am avut ocazia sa pun mana. Premianta – de departe, in opinia mea – este varianta diesel, al carei cuplu ii da clasa tentativei de motorizare pe benzina. Si nu numai. Primul lucru pe care l-am observat in habitaclu este lipsa zgomotului tipic unui diesel si extrem de normal in cazul unui SUV pe motorina. Francezii au izolat fonic habitaclul, punand accent mai degraba pe confortul acustic al pasagerilor decat pe impresia – relativa, de altfel - de sportivitate pe care ti-o da un motor pe motorina. Solutia a fost cea corecta. Pentru gusturile mele. Pe de alta parte, se pare ca Renault au reusit sa se adune si sa gandeasca o cutie de viteze cu sase trepte asezate astfel incat acestea te ajuta la momentul oportun, fie ca vorbim de depasiri prin Maroc (o adevarat provocare traficul de acolo, dar despre asta vom vrbi pe larg pe blog) sau de urcari ale pantelor abrupte din munti. Normal, vorbim tot de diesel.

SUSPENSIILE 

Koleos are insa o mica problema: suspensiile. Modelul imparte foarte multe elemente comune cu "varul" Qashqai, diferenta majora fiind faptul ca Renault a imprumutat o multime de alte elemente de la Nissan X-Trail, un model mult mai capabil si destins in off-road. Suspensiile au fost insa dezvoltate dupa logica unui nou model si, uneori, tind sa iti arate faptul ca moale nu inseamna intotdeauna si confortabil. Sunt moi si acest lucru se traduce printr-un comportament care include ceva ruliu si tangaj in viraje. Este adevarat, aceleasi suspensii devin mina de aur atunci cand suprafata de rulare se transforma din sosea asfaltata in macadam si bolovani, moment in care tinzi sa crezi ca un alt model din acelasi segment nu s-ar descurca atat de bine la procesul de ascundere a craterelor prin suspensii. Deci, daca aveti de gand sa rulati foarte mult pe astfel de sosele, Koleos s-ar putea dovedi alegerea perfecta. Daca nu, testati-l inainte si fiti siguri ca e ceea ce aveti nevoie. Pana la urma, e o chestiune de gusturi si nimic mai mult.

BACKGROUND 

Modelul Renault va fi produs in Coreea, la uzina din Busan pe care Renault si Samsung o impart frateste. Capacitatea de productie a lui Koleos poate varia intre 60 si 100 de mii de unitati anual, in functie de cum va lovi valul in potentialii clienti ai modelului. Si totusi, de ce nu a lansat Renault acest model pana acum? Pentru ca, spun oficialii francezilor, marca din Hexagon a asteptat si a analizat concurenta pentru a fi siguri ca vor produce un model mai ridicat din punctul de vedere al calitatii. In mare parte au reusit. Vom vedea in ce masura in septembrie, atunci cand Koleos va privi in ochi iarna care urmeaza si ii va declara razboi in Romania. La ce preturi? Secretul e inca bine pastrat. Ni s-a promis insa ca acestea nu vor alunga clientii, ba dimpotriva.