Automarket a testat Renault Koleos in Romania
Timp de doua zile Automarket a testat noul Renault Koleos in conditii de off-road si trafic aglomerat pe drumurile patriei.
In luna iunie a acestui an, Automarket a fost prezent in Maroc pentru a testa, in conditii grele, primul SUV din istoria Renault. Pe atunci, de Koleos nu prea auzise nimeni, doar cei familiarizati cu domeniul auto si mereu la curent cu noutatile, fiind in tema cu lansarea internationala.
La aproape trei luni dupa, Renault a adus Koleos si in Romania, prilej cu care oficialii locali au organizat inca un test drive pentru a testa capacitatile unui vehicul care se vrea un crossover cu veleitati de off-road-er pur. Idee buna pentru ca astfel ne-am putut elucida asupra comportamentului pe suprafete autohtone, atat de mult "apreciate" de publicul roman. Locatia aleasa a fost si ea destul de bine gandita, avand in vedere ca prin zona Clujului nu am avut partea de cea mai buna infrastructura si Koleos a putut sa se desfasoare in voie.
Dilema lui Koleos diesel: automat sau manual?
In cele doua zile de test drive am avut ocazia sa ne aflam la volanul versiunilor diesel de 2.0 litri 150 de cai si 2.0 litri 175 de cai. Pentru inceput am avut ocazia de a ne convinge inca o data de avantajele cutiei automate intr-un oras aglomerat cum este Clujul, testul demarand la volanul versiunii de 150 de cai putere, echipata cu o astfel de transmisie cu sase rapoarte.
Motorul ofera suficienta putere si un cuplu motor de 320 Nm capabil sa traga atunci cand ai nevoie. Mai mult decat atat, cuplul motor generos il poti resimti din plin imediat ce acul turometrului ajunge undeva intre 1800 si 2000 de rpm, zona in care crossover-ul devine sprinten si gata de aventura.
Cutia de viteze automata nu este insa atat de prompta pe cat ne-am fi asteptat. Apasam pedala de acceleratie, tragem aer in piept si abia apoi resimtim zvacnirea. Acest "delay" poate parea scurt insa atunci cand intri in depasire si fiecare secunda conteaza o sa-ti doresti sa fi ales cutia manuala, unde controlul este doar in mainile tale. Stai insa in traficul aglomerat, nu te gandesti la depasiri si te bucuri de avantajele cutiei automate.
Trecand insa la versiunea de 175 de cai si cutie automata, lucrurile se schimba radical. Ai sub pedala 360 de Nm si puterea de a selecta treptele dupa bunul plac. In treapta intai te vei bucura de o zvacnire care te va lasa mut de uimire si placut impresionat. La inceput va trebui sa te obisnuiesti cu spiritul vulcanic al crossover-ului francez.
Odata ce v-ati imprietenit, cuplul motor si caii putere isi vor da mana pentru a te scoate din situatii unde nici tu nu intelegi cum ai ajuns. Ne referim aici la vaduri cu apa, noroi gros sau pante accentuate, cu mai multe grade decat cele afisate de termometru in aceste zile insorite. Daca va aflati insa in oras, si totul in jurul vostru se misca cu "viteza melcului" o sa va ganditi cu jind la cutia automata atat de comoda in timp ce va straduiti sa struniti cuplul motor foarte prompt.
Ambele motoare diesel au insa o trasatura pe care fiecare client sau jurnalist auto o va aprecia: silentiozitatea. Renault a lucrat inca o data excelent la capitolul insonorizare si a reusit sa izoleze fonic perfect motorul, in habitaclu soferul si pasagerii resimtind doar un zumzet discret, care poate fi acoperit de sistemul audio de inalta fidelitate, marca Bose, semn ca Renault face pasi mari spre calitate.
Sistem 4x4 de vita nobila
Pentru ca este un produs al Aliantei, noul Koleos imprumuta platforma si sistemul 4X4i de pe actualul X-Trail, recunoscut pentru abilitatile sale off-road. Aceasta mutare ingenioasa face ca primul SUV Renault sa se laude cu un demaraj perfect si cu o repartitie a cuplului motor extrem de competitiva cu ceea ce gasim in acest moment pe piata.
Astfel, la demaraj, raportul puterii pe cele doua punti este de 50:50. Pe parcursul rularii insa, resursele motorului sunt transmise puntii fata pentru o economie de carburant. Lucrurile se schimba insa atunci cand sistemul 4X4i detecteaza o lipsa de aderenta, incepand sa distribuie putere din nou puntii spate. Bineinteles, soferul are optiunea de a selecta tipul de tractiune optima, avand la dispozitie trei trepte: 2WD, 4WD Lock si Auto.
Si daca tot am ajuns la capitolul off-road, merita sa precizam ca am chinuit cu succes Koleos prin toate hartoapele, vaile si potecile gasite in arealul judetului Cluj. Adevaratele calitati ale sistemului 4X4 si ale sistemelor HDC si HSC au iesit insa la iveala pe traseul special amenajat de organizatori, unde Koleos a strans din dinti si s-a achitat mai mult decat onorabil de o serie de sarcini cu mult peste puterile unui crossover obisnuit.
Am avut de infruntat coborari si viraje in panta, urcari pronuntate, rulare pe teren extrem de accidentat si chiar iarba uda. In toate situatiile, cuplul motor al diesel-ului si-a facut constiincios datoria, in timp ce asistenta la coborare (HDC) a facut ca masina sa nu sfarseasca tragic. Chiar si atunci cand am ratat traiectoria ideala, ESP-ul ne-a tras de urechi si ne-a corectat. Intr-un cuvant am dansat asa cum a cantat Koleos pe teren accidentat.
Pe trial-ul pregatit de organizatori am avut ocazia sa testam doar cutia automata, comutata bineinteles pe secvential. Totul a fost astfel mult mai usor, nemaifiind nevoie sa solicitam interventia ambreiajului. Suntem siguri insa ca o cutie manuala este mult mai fun si poate naste senzatii mult mai tari, fara a face insa compromisuri in materie de siguranta.
Rulare confortabila pe orice suprafata
Se cuvine sa acordam o deosebita atentie unui amanunt care face din Koleos o masina ideala pentru familie, si anume suspensiile. Rar ne-a fost dat sa ne simtim atat de confortabil intr-o masina relativ mare. Fie ca am rulat pe drum asfaltat in stil romanesc, adica cu capcane, fie ca am rulat pe drum comunal, in interior am resimtit foarte putin din rigiditatea suprafetelor. Suspensiile moi ne-au ajutat sa avem un traseu confortabil si sa nu scrasnim din dinti la fiecare groapa "salutata".
Bineinteles ca exista insa si reversul medaliei, crossover-ul avand usoare probleme de stabilitate in virajele abordate cu viteza mare. Cu toate acestea, insa nu puteam vorbi de o senzatie de insecuritate, pentru ca SUV-ul francez se tine bine pe "picioare" fara sa creeze senzatii tari in mod gratuit.
Design si dimensiuni de familist
Sa vorbim insa putin si despre dimensiunile si aspectul exterior ale noului Koleos, capitole la care francezii fie au fost criticati, fie au fost laudati. Asa cum era de asteptat, si noul Koleos preia noua filosofie de design care a stat la baza noii Laguna. Blocurile optice fata si grila frontala respecta linia cuminte, familista, capabila sa placa doar celor care nu isi doresc artificii de ordin stilistic. In partea posterioara, Renault a venit cu cateva idei de design ingenioase la nivelul lunetei, care inglobeaza logo-ul brand-ului.
Deschiderea dubla a portbagajului este inca o solutie pentru care Renault primeste o bila alba alaturi de ideea unei banchete rabatabile dintr-o singura miscare. Koleos intinde insa si o mana de ajutor celor care vor sa transporte obiecte lungi, asa ca permite chiar si rabatarea scaunului din dreapta fata pentru a oferi cu mult peste doi metri lungime de incarcare.
Poate ca singurul lucru care i-ar mai fi lipsit noului Koleos pentru a fi o masina completa ar fi fost un al treilea rand de scaune. Dar cum acest lucru a fost posibil pentru Qashqai ne puteam astepta oricand si la o astfel de optiune pentru Koleos. Mai ales ca spatiu interior este suficient in acest moment, fie ca stai pe locurile din fata fie ca decizi sa te relaxezi pe cele din spate.
Interior maturizat
La interior, Koleos ne trateaza cu o alta fata, diferita de cea cu care Renault ne obisnuise pana acum. Una mai rafinata, mai atenta la detalii, cu materiale de calitate si mult mai bine finisate. Plansa de bord este vesela si cu un design fluid, ergonomica si din materiale placute. Si portierele iti ofera aceeasi senzatie, cu exceptia manerelor usilor care pastreaza inca ceva din esenta vechiului Megane.
Ce mai impresioneaza placut? Designul zonei centrale, unde regasim comenzile sistemului audio si de climatizare, imprumutat parca de la brandurile premium, cu prestanta. Desi pot parea putin inghesuite si oarecum greu de actionat de sofer in timpul mersului, designul lor este categoric un pas inainte, o dovada ca Renault evolueaza, creste. Afisajul a devenit si el mai lizibil, mai cald, nu atat de revolutionar ca la noua Laguna dar mai matur decat cel regasit pe actualul Megane.
Nu trebuie sa trecem cu vederea nici arsenalul dotarilor interioare, care mentin traditia Renault, adica aceea de a oferi o gama bogata de optionale sau dotari standard. Sistemul audio Bose este primul care merita mentionat aici, fiind capabil sa "inghita" pana la 6 CD-uri, sa citeasca MP3-uri, sa primeasca USB-uri si chiar iPod-uri.
Climatizarea automata pe trei zone face fata cu brio si ofera o multime de optiuni de ventilare. Limitatorul de viteza si cruise control-ul sunt pozitionate inca o data foarte neinspirat, pe consola centrala, intr-un loc in care soferul are nevoie de o oarecare dexteritate pentru a le actiona. In rest aceleasi gadget-uri foarte utile, cum ar fi senzori de ploaie si de lumina sau de presiune in pneuri.
Un pret care nu sperie pe nimeni
Noul Koleos poate fi comandat deja in Romania, pretul sau de pornire fiind fixat deja la 21.100 de euro cu TVA pentru versiunea entry-level, echipata cu motorul de 2.5 litri, benzina, de 170 de cai putere. Daca va ganditi insa la un diesel care sa va satisfaca pe deplin, cu un cuplu motor suficient ar trebui sa va puneti deoparte aproximativ 28.000 de euro.
Cu un asemenea pret, Koleos se poate lauda ca fiind unul din cele mai bune modele in ceea ce priveste raportul pret/oferta de la noi din tara. Veleitatile de off-road-er, suspensiile placute, motorizarile diesel puternice si multitudinea dotarilor standard sunt calitatile care vor putea plasa Koleos in topul preferintelor clientilor romani.
foto | Freelancer
este singurul renault care pot spune ca arata bine...si pe sosea printre alte modele superioare lui se face remarcat.