Automarket a testat noul Citroen C4 Sedan
Versiunea Sedan a lui Citroen C4 ne-a cazut pe mana pentru un test Bucuresti-Petrosani si retur. Cuvantul de ordine: spatiu.
Atunci cand sesiunile de test drive ma poarta spre o berlina derivata dintr-un hatchback, stramb din nas. Acest tip de masina nu e chiar pe gustul meu, fiind vorba de obicei de modele fade, fortate, cu un portbagaj plantat oarecum aleatoriu in spatele unei masini care de obicei arata foarte bine asa cum e gandita initial, cu o usa de tip hatch. Iar de aceasta data povestea merge chiar mai departe decat atat. Cu o gama de segment C care parea absolut completa si oferind ceva mai mult decat ceea ce ofera alti constructori in aceasta linie, adica un coupe si un hatchback, Citroen a tinut mortis sa se alature valului si a lansat un model foarte asteptat de cei pentru care spatiul interior si locul pentru bagaje sunt cele mai importante elemente ale vietii pe sosea.
Citroen C4 Sedan - caci despre el este vorba - intervine in viata romanilor aducand ceea ce ei isi doresc cel mai mult: aer in habitaclu si centimetri in portbagaj. Vazut din fata, C4 Sedan nu iese in evidenta foarte mult. Si asta pentru ca ochiul este deja obisnuit cu omniprezentele forme ale farurilor lui C4 si cu linia frontala inconfundabila. Fac o paranteza: daca la debut a fost blamat de multi pentru formele sale inovatoare la acel moment, C4 a reusit sa se impuna si sa isi impuna o prestanta si o clasa care au sfarsit copiate de alti constructori francezi. Revin: C4 Sedan se deosebeste doar din profil si din spate de omologii sai vechi de trei ani, cea mai importanta schimbare avand loc in spate, acolo unde un portbagaj enorm si-a facut loc intr-un design gandit initial pentru o berlina in doua volume.
Transformarea nu este deloc subtila din punct de vedere estetic, inginerii francezi chinuindu-se sa acopere cat mai bine elementul aditional aparut intre ecuatie. Evident, misiunea lor nu este unica: Opel Astra Sedan, Peugeot 206 Sedan si chiar Fiat Linea reprezinta tot atatea exemple de abordare identica, undele mai reusite altele mai putin reusite. De aceasta data, Citroen a reusit sa construiasca un model aflat la limita dintre frumos si urat, intr-o zona care nici nu deranjeaza privirea, dar nici nu o incanta.
Interiorul se deosebeste minor de versiunile deja existente ale gamei C4. Aceeasi asezare a plansei de bord, aceleasi solutii care la prima vedere ti se par ciudate dar cu care te obisnuiesti repede si care ti se pare, apoi, naturala. Difera pozitionarea spatiilor interne de depozitare, ceva mai multe de aceasta data. De exemplu, buzunarele usilor aduc un volum destul de mare in care intra diferite obiecte utilizabile la bord. Surprinde neplacut faptul ca, in echiparea de baza, cotiera imensa nu se poate deschide, avand un rol exact, strict si foarte sumar: cel de sustinere a cotului. Am primit insa asigurari ca spatiul de depozitare poate fi utilizat in versiunile de echipare superioare. Bauturile racoritoare necesare unui drum lung de test (Bucuresti-Petrosani si retur) si-au gasit insa un loc perfect in torpedoul refrigerat.
Merita mentionat faptul ca, indiferent de nivelul in care iti comanzi C4 Sedan, acesta dispune de cruise control, un sistem cvasi-inutil in Romania insa extrem de util la iesirile in afara tarii, excursiile fiind o a doua natura a unei masini de familie, asa cum este cea despre care vorbim in acest moment.
Si pentru ca am ajuns la capitolul "familie", trecem la portbagaj, element care reprezinta lejer punctul forte al modelului francez. Volumul de incarcare este impresionant, mai mare decat al Daciei Logan, de exemplu, un model considerat de multi o referinta atunci cand vine vorba de spatiu pentru bagaje. Cei 513 litri disponibili in mod normal pot fi transformati usor intr-un spatiu de depozitare in care intra fara probleme obiecte lungi de 1.2 metri si inalte de 50 de centimetri prin simpla rabatare a banchetei. Evident, pentru a face loc acestui adevarat depozit, ingienrii Citroen au umblat la dimensiunile masinii. Lungimea si ampatamentul versiunilor hatch si coupe au fost marite, plusul fiind simtit in acelasi timp atat in portbagaj cat si de catre pasagerii locurilor posterioare.
Tinuta de drum pare OK la prima vedere, insa masina are ceva probleme de acomodare la viteze mari, pe autostrada, tocmai din cauza lungimii si, evident, a masei proprii ceva mai mari. Asta pentru ca inginerii francezi nu au schimbat, din considerente economice, suspensiile. Normal, masina sufera la capitolul aerodinamica, portbagajul inserat intr-un loc in care vortexurile erau initial calculate pentru o cu totul alta forma de caroserie fiind un impediment in calea unei tinute de drum perfecte. Nu vorbim insa de un deranj incredibil ci de un timp de acomodare ceva mai indelungat, element peste care clientii unei astfel de variante de caroserie trec repede atunci cand iau in calcul spatiul oferit de modelul francezilor.
Pentru a veni in intampinarea tuturor tipurilor de clienti, Citroen introduce pe piata, inca de la debut, un motor pe benzina si unul diesel, ambele de 1.6 litri si 110 cai putere. Le-am testat pe ambele si imi exprim preferinta pentru varianta diesel, al carei cuplu ajunge la 260 Nm/1750 rpm in vitezele superioare (benzina ajunge la doar 147 Nm). Consumul - un element care trebuie bifat atunci cand calculul hartiei te face sa te lovesti de mai multe modele intre care trebuie sa alegi - ramane in limite abordabile, undeva in jur de 5.5-6.0 litri/100 km la drum intins.
Una peste alta, cei care isi doresc de la masina pe care o conduc spatiu si ceva stil - garantat de linia C4 - pot sa mearga lejer pe mana modelului francez. Apropo, ca o completare de final, masina este construita in Argentina si, desi era gandita initial ca o varianta C4 destinata pietelor in care berlinele cu trei volume sunt la mare cautare, ea a fost ceruta si de piete mari ale Europei, cum sunt Spania sau Franta. Semn ca vorbim de o masina ale carei calitati sunt vazute bine de pietele mature.
Obiectiv pentru Romania: 400 de bucati vandute intr-un an, altfel spus o masina de volum pentru Citroen. O prognoza pe care o vad perfect realizabila la cum stiu ca se muleaza clientii romani pe acest tip de caroserie.
Un articol bine scris (dupa umila mea parere), presarat cu opinii personale, asa cum oricine ar face dupa ce a condus o masina, dar sustinut si de argumente obiective. M-au impresionat in special pozele. Vazand numerele de inmatriculare de Romania, initial am crezut ca sunt prelucrate in Photoshop, dar apoi perspectiva in unele cadre mi s-a parut prea reusita (sper ca ochiul meu sa nu fie prea obosit la ora asta...). Asa ca, as vrea sa intreb redactia, cine a facut pozele? Probabil Citroen a alocat in bugetul pentru Romania un photoshooting profesionist. In orice caz, excelente poze.